Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Satt Olle Rollén i skjulet och kommenterade slalom på 70-talet??
Eller Nalle Hanssons gamla utedass? Nu förråd för ryska dopingtester som aldrig ändå kommer att analyseras??

...men jag vill ha ett vettigt svar på fråga 3 också! Inte utedass, inte dopingtest, inte förråd, inte Olle Rollén. Iofs möjligt att något av detta hänt men jag är ute efter byggnadens ursprung.

Tror det är en gammal kur för någon liftvakt från den tiden man hade liftkortet i en transparent ficka på överarmen.

Nej. Jag var tvungen att googla på det ordet. Är det norrländska?
Inte en susning, så jag blev också tvungen att googla lite. Då tipsade google mig om att gå in här och kika för visdom....

1616507780698.png

När första liften gick upp från Lundsgården var detta alltså kuren där klippkorten stämplades? T.o.m. före min tid, eftersom jag häckade hos Roine Lang i Duved där åkningen var mkt bättre...
Annars är det dags också för mig att säga Pass!
OK ok, första pris går till PerK även om magister FredW inte är helt nöjd! PerK får alltså äran att ge oss nästa bildgåta.

Detta är delar av startkuren till Sveriges första släplift, och världshistoriens tredje ankarlift. Den verkar ha blivit reducerad och vänd bakofram på senare tid.

Här kommer dagens föreläsning (saxad från nätet):

På Trettondagsafton 1940 invigdes Åres (och Sveriges) första släplift, Lundsgårdsliften. Liften byggdes under höst-vinterhalvåret 1939 av hotellmästaren Johan Malmsten på Pensionat Lundsgården som innan dess bar gästernas skidor uppför backen som fanns där intill pensionatet. När han läste en artikel i Östersunds-Posten om att en diplomerad ingenjör i Oslo hade byggt en "maskin som drog upp gästerna på fjället med sina skidor på" i Holmenkollen blev han förtjust över uppfinningen, begav sig direkt till Norge och köpte en sådan för 10 000 kronor (motsvarar 234 000 sett till penningsvärde år 2010). Den nyligt fyllda 31-åringen Johan Malmsten fick träna landshövdingen så han inte skulle ramla på invigningsdagen, då liften noggrant övervakades av några män från länsstyrelsen som ville se om den märkliga manicken verkligen var ett lämpligt transportmedel. Den lift som fanns i Holmenkollen hade byglar som transporterade en person åt gången (knapplift, Skandinaviens första, byggdes inför vintern 1938/1939), men Malmsten konstruerade sin lift med dubbeltransporterande byglar (som då endast fanns en i USA och en i Österrike, båda från 1938) – en ankarlift som blev cirka 400 meter lång med 125 meter fallhöjd och kapacitet 250 personer i timmen. Att Malmsten valde denna lifttyp var för "möjligheten att genom trevligt sällskap få en extra romantisk färd upp till höjderna". (Träbyglarna och liften monterades ned 1965, och såldes till Högdalens skidanläggning. Liftkuren vid dalstationen står kvar idag, i närheten av VM8:an.)

1616508001064.png

1616507982287.png

1616508014608.png

OK ok, första pris går till PerK även om magister FredW inte är helt nöjd! PerK får alltså äran att ge oss nästa bildgåta.

Detta är delar av startkuren till Sveriges första släplift, och världshistoriens tredje ankarlift. Den verkar ha blivit reducerad och vänd bakofram på senare tid.

Här kommer dagens föreläsning (saxad från nätet):

På Trettondagsafton 1940 invigdes Åres (och Sveriges) första släplift, Lundsgårdsliften. Liften byggdes under höst-vinterhalvåret 1939 av hotellmästaren Johan Malmsten på Pensionat Lundsgården som innan dess bar gästernas skidor uppför backen som fanns där intill pensionatet. När han läste en artikel i Östersunds-Posten om att en diplomerad ingenjör i Oslo hade byggt en "maskin som drog upp gästerna på fjället med sina skidor på" i Holmenkollen blev han förtjust över uppfinningen, begav sig direkt till Norge och köpte en sådan för 10 000 kronor (motsvarar 234 000 sett till penningsvärde år 2010). Den nyligt fyllda 31-åringen Johan Malmsten fick träna landshövdingen så han inte skulle ramla på invigningsdagen, då liften noggrant övervakades av några män från länsstyrelsen som ville se om den märkliga manicken verkligen var ett lämpligt transportmedel. Den lift som fanns i Holmenkollen hade byglar som transporterade en person åt gången (knapplift, Skandinaviens första, byggdes inför vintern 1938/1939), men Malmsten konstruerade sin lift med dubbeltransporterande byglar (som då endast fanns en i USA och en i Österrike, båda från 1938) – en ankarlift som blev cirka 400 meter lång med 125 meter fallhöjd och kapacitet 250 personer i timmen. Att Malmsten valde denna lifttyp var för "möjligheten att genom trevligt sällskap få en extra romantisk färd upp till höjderna". (Träbyglarna och liften monterades ned 1965, och såldes till Högdalens skidanläggning. Liftkuren vid dalstationen står kvar idag, i närheten av VM8:an.)

Visa bilaga 8893

Visa bilaga 8892

Visa bilaga 8894
Underbart! Tack för denna historielektion. Från muséet vid Fjällgården? Elelr ngn skriftlig eller rentav digitalt tillgänglig källa?
Jag bodde på Gamla Lundsgården när jag första gången åkte uppe i Tväråvalvet våren 1978, ett drygt år efter att jag första gången testade den ganska färska Kabinbanan. Men liften vid Lundsgården var nedlagd för länge sedan. När kom Bergbanan? Kommer ni till Åre (vissa verkar vägra detta) så kolla de gamla liftrelikerna från Hummelliften som nu finns vid buss/parkeringsplatsen vid Kabindalstationen. :)

Underbart! Tack för denna historielektion. Från muséet vid Fjällgården? Elelr ngn skriftlig eller rentav digitalt tillgänglig källa?
Jag bodde på Gamla Lundsgården när jag första gången åkte uppe i Tväråvalvet våren 1978, ett drygt år efter att jag första gången testade den ganska färska Kabinbanan. Men liften vid Lundsgården var nedlagd för länge sedan. När kom Bergbanan? Kommer ni till Åre (vissa verkar vägra detta) så kolla de gamla liftrelikerna från Hummelliften som nu finns vid buss/parkeringsplatsen vid Kabindalstationen. :)
Bergbanan firade väl 100 års jubileum 2010?
det finns väl inga "freerajders" som vägrar Åre (särskilt en vinter som denna)?

Jag bugar av tacksamhet inför denna ära!
Lägger in en sommarbild med tre naturfenomen numrerade (så blir historielektionen lite mer kortfattad).
Alltså:
1. Toppröset markerar var bilden är tagen. Var är vi?
2. Vad heter det belysta berget?
3. Vad är det för vattendrag?

PS Häng nu på knapparna. Ber juryn granska målfotot.

Bilagor

• 20200716_200844_LI.jpg
    20200716_200844_LI.jpg
    295.9 KB · Besök: 99
Det finns diverse källor om detta... Här är en mer officiell variant om "ÅRE MÖRVIKEN 1:130":

Bergbanan firade väl 100 års jubileum 2010?
det finns väl inga "freerajders" som vägrar Åre (särskilt en vinter som denna)?
Jag var där nyss men vågade inte ta kontakt med herr Ivo tanke på ev helikoptrar etc. Ja Bergbanan är äldre men det är ju egentligen bara en sorts spårvagn i en backe.

Klar och tydlig målgång av FredW med alla tre rätt! Äran att plocka fram en bild återgår till dig! 🥇

Nu blir det skidor utan stålkanter. Alla dessa skor har tillhört samme person.
1. En legendarisk skidåkare
2. En legendarisk klubb

Utslagsfråga (om två svarar helt rätt samtidigt): Hur många godisbollar är det i automaten till höger?

unnamed.jpg

Senast ändrad:
Fel fel, Sixtens guldkänga hade han ju i JSM redan.
Och en skate-känga syns. Assar för ung, men Gunde? Både VM-medaljer och OS guld.
Gunde Svan!
Dala-Järna!

Guldmedalj denna gång till Ivo.
Vid OS i Calgary vann Sverige guld på 4x10 km och 3 av de 4 åkarna kom från Åsarna IK (Thomas Wassberg, Jan Ottoson, Torgny Mogren). Samt förstås Gunde som även tog guld på fem-milen.

Två av Thomas Wassbergs citat om "rivalen" Gunde Svan:
"Det var värst vad han tog i, lillgrabben."
"Han höll på att köra livet ur mig, pojkjäveln."

665286B9-66B6-4075-8886-CCD5BAAF1B3E.jpeg

Senast ändrad:
Guldmedalj denna gång till Ivo.
Vid OS i Calgary vann Sverige guld på 4x10 km och 3 av de 4 åkarna kom från Åsarna IK (Thomas Wassberg, Jan Ottoson, Torgny Mogren). Samt förstås Gunde som även tog guld på fem-milen.

Visa bilaga 8901
Jag har ingen koll på längdåkare men tänkte att du säkert stannat till i Åsarna eftersom du nyligen var i Åre 😉

ska leta bland bilderna, blir det en snötipp eller ska jag finta bort er i olika världsdelar...?

Jag älskar gamla kabinbanor. Den här verkar dessvärre vara ersatt av modern gondol sedan mitt besök för 24 år sedan.
Vad heter skidorten som man kommer till med den här kabinen?

Bilagor

• A8730D96-849D-4785-B73A-FEE5276991AB.jpeg
    A8730D96-849D-4785-B73A-FEE5276991AB.jpeg
    117.3 KB · Besök: 105
Tillbaka
Topp