Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Jag hade faktiskt tänkt lägga upp en bild från Mjölkvattnet men eftersom Potäten gissade redan innan så tvingas jag leta bland alpbilderna 🤥
Vilken skidort är jag på här?

Bilagor

• 8362B079-742D-45C3-8450-0678F8E10CA2.png
    8362B079-742D-45C3-8450-0678F8E10CA2.png
    417.6 KB · Besök: 106
Jag har varit i Vals ja, på Spat och hotellet. :ROFLMAO: Aldrig åkt skidor där, men läst att det finns fina turmöjligheter. Verkar finnas tre släpliftar som fortsätter upp från gondolen som syns i bilden, upp till 2850 m eller så, och ser ut att finnas stora ytor att åka på från dem. (y)⛷️
Apropå tura, vilken topp är det som hägrar här?
1617004300515.png

Jag hade faktiskt tänkt lägga upp en bild från Mjölkvattnet men eftersom Potäten gissade redan innan så tvingas jag leta bland alpbilderna 🤥
Vilken skidort är jag på här?
Jag som trodde att både Melchsee Frutt och Mjölkvattnet var påhittade namn! Får mig att tänka på min frukost (filmjölk med müsli) och nu måste jag förstås besöka båda. Och Vals, Lyngen, Kebs undersida mm mm. Min bucketlist har blivit betydligt längre sedan denna tråd startade!

Jag har varit i Vals ja, på Spat och hotellet. :ROFLMAO: Aldrig åkt skidor där, men läst att det finns fina turmöjligheter. Verkar finnas tre släpliftar som fortsätter upp från gondolen som syns i bilden, upp till 2850 m eller så, och ser ut att finnas stora ytor att åka på från dem. (y)⛷️
Apropå tura, vilken topp är det som hägrar här?
Visa bilaga 9063
Ganska så svårt får man säga. Men för sakens skull säger jag det som måste sägas - Titlis?

Ganska så svårt får man säga. Men för sakens skull säger jag det som måste sägas - Titlis?
Hahah, ja så lätt var det! 😅 Bjuder på en bild från där jag brukar lämna skidorna, beroende på snöläget kan det kännas lite sketchy upp till toppen. Och när konsekvensen är fall på 1000 fhm chansar jag helst inte.
1617014558999.png

Fin tur, speciellt i april-maj brukar det vara bra. Tar bara ungefär 25 minuter från det man lagt på hudarna. Fantastiskt panorama och med tur puder på vägen ner.

Hahah, ja så lätt var det! 😅 Bjuder på en bild från där jag brukar lämna skidorna, beroende på snöläget kan det kännas lite sketchy upp till toppen. Och när konsekvensen är fall på 1000 fhm chansar jag helst inte.
Visa bilaga 9064
Fin tur, speciellt i april-maj brukar det vara bra. Tar bara ungefär 25 minuter från det man lagt på hudarna. Fantastiskt panorama och med tur puder på vägen ner.
Haha, tänkte att den där bilden var så svår, att det nog ligger en och annan katt begravd.
En liten googling på toppen såg ju lovande ut också... :)
1617014864525.png

Jevlar, snyggt. Jag ger rätt för det, även om jag hade riktat in mig på Cafe Opera. Där anordnas varje år på hösten stor afterski med utställare från skidorter och dylikt. Både från alperna och fjällen. Liveband och allmänt bra drag.

Tillbaks till @Kalle_Luzern
Kändes uppenbart att om de ställt upp en kuliss som är en kopia av bergbanan måste det vara i Sthlm, så fick kolla kyrkor på google. ;)

Det här är ett känt skidberg, vilket?
1617017357613.png

Man tackar! En bildgåta på temat berg, litet ansträngt, jag efterfrågar nämligen inget berg utan:

1. En delstat
2. Ett vindistrikt
3. En vingård

427376A3-2C27-4B8B-8093-C8B2ED7D38B7.jpeg

den där bilden var lättgooglad:

d'Arenberg är ett australiensiskt vinföretag grundat 1912. Alla dess vingårdar finns i södra Australiens vinregion McLaren Vale, även om vissa av de viner de producerar är producerade av druvor från vinregionen Adelaide Hills och andra delar av Fleurieu zon."

den där bilden var lättgooglad:

d'Arenberg är ett australiensiskt vinföretag grundat 1912. Alla dess vingårdar finns i södra Australiens vinregion McLaren Vale, även om vissa av de viner de producerar är producerade av druvor från vinregionen Adelaide Hills och andra delar av Fleurieu zon."
Jag skrev i princip bara "hus som ser ut som Rubiks kub" så dök det upp. 😅

Visst var det lätt men litet fick ni ju göra! D’Arenberg i McLaren Vale är ett fantastiskt ställe med mycket fina viner (som också finns/funnits på systemet).
Kuben är i sig sevärd, innehåller allehanda installationer och utställningar (senast bl a Salvador Dalí). Samt toaletter som är så berömda och pittoreska att man på herrtoan får sällskap av små asiatiska damer med kameran i högsta hugg! 😩😅
Skaparen av kuben och arvtagaren till vingården Chester Osborn är en intressant bohemisk entreprenör som gick runt och samlade ihop returglas senast vi var där.

Ivo var nära men det blev Kalle igen!

346B19CC-9684-4174-8269-AA94FC1FE085.jpeg

Fortsätter på temat speciella hus då. Var är det här? Se hur svårt det är, vill minst ha namnet på metropolen orten är del av.
009.JPG

Snödjup

Tillbaka
Topp