Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Fortsätter på temat speciella hus då. Var är det här? Se hur svårt det är, vill minst ha namnet på metropolen orten är del av.
Visa bilaga 9084
Kanske borde kollat hur lättgooglead den var... Eller har du varit där @fredw ?
I mitt förra jobb fick jag tillfälle att besöka runt 15 gånger, varje gång med nya byggställen och färdiga hus/vägar. Vid det laget byggde de i princip inga bostadshus under 25 våningar där. Stadsdelen är lite udda, byggd på landfill och allt nyare än 15 år.
Trivia: området blev väldigt hippt i Korea och man kunde känna igen sig i många TV-reklamer. Stora delar av videon till den ökända Gangnam Style hiten spelades in i parken och dess parkeringshus och inte i Gangnam inne i Seoul!

Oops, klickade visst Svara på fel inlägg. :oops:

Senast ändrad:
Två bilder tagna från ungefär samma plats, tagna i ca 180 grader riktning mot varann.

Jag vill ha
1. en
stad
2. åtminstone en av de två kustnära förstäder som avbildas på bilderna

3C737FA5-C4B3-4627-968D-A32E1492233C.jpeg

A5DEF055-B007-4085-AB0C-D5EEC195A7F5.jpeg

Ända uppe om man ska vara petnoga. Tog den här bilden samma minut.
Visa bilaga 9097
Sidelhorn, 2764m. I bilden ser man bland annat Oberaar- och Unteraargletscher, Finsteraarhorn (4247m) och Lauteraarhorn (4042m).
@Snowgod här har du lite av utsikten du inte hade turen att se när du var där. ;)
Såpass, jag tyckte vinkeln skvallrade om att benen tog slut halvvägs... ;)
Ska precis iväg på fotboll och hämta snorisar. Eftersom @Snowgod missade den eminenta utsikten kan han få ta nästa bild! Är han offline och inte fått upp ngt inom, säg 30 min, övergår turen till @MrHotDog

Såpass, jag tyckte vinkeln skvallrade om att benen tog slut halvvägs... ;)
Ska precis iväg på fotboll och hämta snorisar. Eftersom @Snowgod missade den eminenta utsikten kan han få ta nästa bild! Är han offline och inte fått upp ngt inom, säg 30 min, övergår turen till @MrHotDog
Ska till lite mer höjdmeter innan jag blir trött. :sneaky: Jobbiga med Sidelhorn är så klart att man inte kan slinka in på någon restaurant för en fika och sen ta en gondol ner tillbaka till parkeringen. Man måste gå ner också. Om man sen missat att Berghaus Oberaar har stängt för säsongen när man tar omvägen förbi där kan det bli riktigt dåligt humör på vägen tillbaka till Grimselpass. 🤬

Senast ändrad:
Kalle, jag har inte varit i Sydkorea tyvärr (en kollega berättade att de har hyfsad skidåkning!) utan tog din bild via ”central park” etc.
Hur klämde du Adelaide? Via MacLaren Vale?

Kalle, jag har inte varit i Sydkorea tyvärr (en kollega berättade att de har hyfsad skidåkning!) utan tog din bild via ”central park” etc.
Hur klämde du Adelaide? Via MacLaren Vale?
Ja, den var lite väl lätt på google insåg jag efteråt. Jag fick tyvärr aldrig chansen att åka skidor i Korea, vad jag hörde är det mest konstsnö då vintrarna ofta är torra men kalla. Är ju nära till Japan annars när man väl är där borta. ;)
Vet ju att du spenderat tid där nere, så utgick från att det var Australien. Tog det på piren på andra bilden.

Åhå, var det ingen av @MrHotDog och @Snowgod som nappade på erbjudandet? Jag drar väl tillbaks det då och slänger upp en bild så vi får lite fart här. 🤞

Den här lär väl dock Kalle knipa snabbare än vanligt, men det ligger ju i tidens anda att han gör så.
Dessa toppar är alla väldigt jämnhöga, men endast en kan vara högst, vad heter den?

Bilagor

• 1617086136531.png
    1617086136531.png
    225.5 KB · Besök: 81
Är det inte Dents du Midi så har jag ingen aning.....
Har väntat länge på att du skulle slänga upp en bild på dem. Och när de väl äntligen kommer (trodde jag!!) så är det några helt andra....
Surt!! 😡
Det är ju lite likt Dents du Midi, men inte denna gången. Tror till och med att du satt i bilen när jag tog denna bild.... 😎

Hinderrugg då, 2306m. Ser ingen höger i kedjan på mina kartor iaf.
Hinterrugg är jag ute efter! Tycker mig uttyda att den är med på bilden då den skall ligga rakt ovanför ryggen som sticker ut.

Likväl är det en ganska maffig syn när man åker förbi kedjan av toppar med sjön nedanför. Även om bergen i sig inte är så höga - 2193-2306.
1617089106319.png

Och de ser ju onekligen trevliga ut från andra sidan också!
1617089069792.png

Och så den där Kalle igen då....

Hinterrugg är jag ute efter! Tycker mig uttyda att den är med på bilden då den skall ligga rakt ovanför ryggen som sticker ut.

Likväl är det en ganska maffig syn när man åker förbi kedjan av toppar med sjön nedanför. Även om bergen i sig inte är så höga - 2193-2306.

Och de ser ju onekligen trevliga ut från andra sidan också!

Och så den där Kalle igen då....
Ja, de ser imponerande ut nere från sjön. Man är ju bara på runt 430 m på motorvägen där så det blir en rejäl vägg på andra sidan. Borde sett att det var Churfirsten direkt, åkt förbi många gånger...
Vad heter berget i mitten på den här bilden? Lätt pudrat av första snön i augusti 2018.
1617089654361.png

Har det blivit ”gissa-bilden-i-Schweiz” och @Kalle_Luzern är nya kungen av tråden?;) (y)
Kan tyvärr inte bidra med konkurrens nu - @STORPOTATEN du får kämpa ensam mot den nya mästaren från Luzern.
Dags att dra upp i backen!:):cool:⛷️
Vi ser fram emot "gissa Härjedalsfjäll" när du är hemma igen! :LOL:
Tvingar ingen att lägga upp Schweiz-bilder, igår hade vi ju Stockholm, Korea och Australien representerade!

Lite imponerad av mig själv då jag bara varit i Engelberg en gång och då snöade det mest men har ju plockat flera därifrån nu.

Här kommer en gammal och gryning bild. Vad är det för bergssida vi ser här?
470B5B76-744B-4BDB-AC36-5423110AC156.jpeg

Visst är det Tram face i skidorten som fortfarande heter Squaw valley. Spenderade tio dagar i Tahoe våren 2004. Favoritområdet var nog Kirkwood men Squaw var också riktigt fint även om vi inte välsignades med några mängder nysnö under vårt besök.

Välkända Palisades i Squaw var däremot en riktig besvikelse, typ 100 fhm hyfsat brant åkning men saknar ju helt variation. Blir som bara ett dropp och sen rakt ner.

@STORPOTATEN tar upp bollen igen

Snödjup

Tillbaka
Topp