Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ni är i rätt del av världen, men på fel plats......
Ledtråd (eller om det bara förvirrar?) Namnet på Glaciären kan föra tankarna till vad jag uppfattat som @Kalle_Luzern’s favoritskidområde......

Bra där Kalle! Visst åkte vi val Strem ner mot Sedrun!!! Fint åk trots att man blir lite skakig när man läser varningsskylten i slutet av åket.....
FDC9BB72-EF16-4562-A780-4D8E4287BF1B.jpeg

Bra där Kalle! Visst åkte vi val Strem ner mot Sedrun!!! Fint åk trots att man blir lite skakig när man läser varningsskylten i slutet av åket.....
Visa bilaga 9188
For the record, Brunni är inte mitt favoritskidområde! ;)
Vet vad du menar, kom ner från en vandring till en sån, på vägen upp genade jag lite på grund av en flock kor på stigen och missade den. Visade sig att jag vandrat rakt igenom ett instabilt område...
Hade också en glaciärfråga på lut, men kanske väntar tills PC är hemma vid spaningsutrustningen...
Vad heter berget som jag den dagen inte kom till toppen på pga snön som syns uppe till vänster?
1617466277036.png

En bild till, närmare toppen fyra dagar senare när septembersnön smält igen.
1617470951502.png

Ännu högre upp. Någon (*host* ingen nämnd ingen glömd *host) sa att kedja från det samma håll som i bild 1 på vintern kan vara lik en snöhög i Jämtland om man ställer några granar emellan... 🤦‍♂️
1617472837553.png

Senast ändrad:
Vet vad du menar, kom ner från en vandring till en sån, på vägen upp genade jag lite på grund av en flock kor på stigen och missade den. Visade sig att jag vandrat rakt igenom ett instabilt område...
Hade också en glaciärfråga på lut, men kanske väntar tills PC är hemma vid spaningsutrustningen...
Vad heter berget som jag den dagen inte kom till toppen på pga snön som syns uppe till vänster?
Visa bilaga 9189
Tänkte mest på Engelberg som helhet där Brunni är en del.... 😉

Skratta du, frusen manchester och följa pinnarna i kanten av pisten för att hitta ner är inte så kul på 188 cm långa skidor med 114 mm i midjan! :ROFLMAO:

Ledsen att det var så dimmigt i Engelberg idag, jag menade bara att det kan vara kul med piståkning också!:)
För en ”fegis” som jag som inte vågar åka offpist längre, är man ju tvungen att uppskatta piståkning. Dessutom går det fortare i pisten - det är gött att känna vindtjutet i öronen ibland.⛷️
Den här veckan har det här bara funnits frusen skare på fjället utanför pisten, och det är nog inte så kul att köra offpist på ändå.
Har ingen aning om hur det är att köra på så breda skidor, kör själv på 170cm och 80mm midja.

Ledsen att det var så dimmigt i Engelberg idag, jag menade bara att det kan vara kul med piståkning också!:)
För en ”fegis” som jag som inte vågar åka offpist längre, är man ju tvungen att uppskatta piståkning. Dessutom går det fortare i pisten - det är gött att känna vindtjutet i öronen ibland.⛷️
Den här veckan har det här bara funnits frusen skare på fjället utanför pisten, och det är nog inte så kul att köra offpist på ändå.
Har ingen aning om hur det är att köra på så breda skidor, kör själv på 170cm och 80mm midja.
Själv vågar jag inte åka i pisten längre, runt 70 km/h blir jag farträdd och vimlar av barn, nybörjare och slalomfarsor som druckit en flaska vin till lunchen och tror de är Herminator... 😱

Själv vågar jag inte åka i pisten längre, runt 70 km/h blir jag farträdd och vimlar av barn, nybörjare och slalomfarsor som druckit en flaska vin till lunchen och tror de är Herminator... 😱
Har du rätt i, ända fram till igår var det folktomt här och det kändes som man körde i ett ”privat” liftsystem. Stjärnliften i Ramis har en ca 100 meter bred och jämn pist med röd lutning, underbart att ligga i stora svängar och känna vinden tjuta i hjälmen.

Visa bilaga 9189
En bild till, närmare toppen fyra dagar senare när septembersnön smält igen.
Visa bilaga 9190
Ännu högre upp. Någon (*host* ingen nämnd ingen glömd *host) sa att kedja från det samma håll som i bild 1 på vintern kan vara lik en snöhög i Jämtland om man ställer några granar emellan... 🤦‍♂️
Visa bilaga 9191
Vilken bergstopp i första bilden gäller frågan?

Tror inte vi haft öppnare mål i tråden någon gång? Men är ju påskafton så antar att alla är i koma efter ägg, sill och alldeles för mycket påskebrygd och aquavit...
Glad Påsk! :giggle:🐣

Kan det vara någon av de tidigare gissningarna Pilatus, eller Dents du Midi eller Sasso di Santa Croce isf?

Börjar med att gissa (utan att kolla alltför noga på bilderna) på Dents du Midi

Kan det vara någon av de tidigare gissningarna Pilatus, eller Dents du Midi eller Sasso di Santa Croce isf?

Börjar med att gissa (utan att kolla alltför noga på bilderna) på Dents du Midi
Du sa det, så ger rätt! ;) Pilatus från NV, närmare bestäm Eigenthal på första bilden. Tredje bilden med Klimsenkapelle som jag också redan haft med i leken!
September 2017, den 21:e fick jag ändra planerna och gå ner igen för det var för mycket snö. Den 25:e kunde jag gå hela vägen till Pilatus-Kulm och ta gondolen ner.

Det missades att uppmärksamma våffeldagen förra veckan här, så bjuder på frasvåffla med hjortronsylt nu istället.

1617481203081.png

Den här våfflan åt jag strax nedanför denna topp:
1617481317784.png

Vilken topp då?

(Våffla och snö betyder såklart att vi är norr om Sveg igen)

Snödjup

Tillbaka
Topp