Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Så klart han håller sig framme när det vankas grymma ledtrådar! :)

Snusestöten 1197 möh är det, här sedd från skoterleden från Ljungdalen till Helags, ganska exakt vid den blå markeringen på nedan bild.
1619519657845.png

Bilden är din @PisteCarver

Så klart han håller sig framme när det vankas grymma ledtrådar! :)

Snusestöten 1197 möh är det, här sedd från skoterleden från Ljungdalen till Helags, ganska exakt vid den blå markeringen på nedan bild.
Visa bilaga 9714

Bilden är din @PisteCarver
Ja du, den hade man aldrig hittat profilen på med satellitspaning. Höjer ju sig över omgivningen ungefär lika mycket som Hallandsåsen över Skåneslätten!;)

Byter tema från skidåkning för en stund, men anknyter ändå till min senaste skidvideo där det var musik och frågor från filmen Gladiator.
Nedan kan man se alla källarlabyrinter och gångar som fanns under arenans golv. Där kunde man med olika hissanordningar hissa upp deltagarna under spektakulära former inför de blodtörstiga åskådarna.
Dessa källarrum och labyrinter förekommer också flitigt i filmen.

Men nu till frågan.
Dessa källarutrymmen fanns inte från början utan grävdes ut och tillkom senare. Innan dess var det alltså fast mark i arenan. Detta gjorde det möjligt att genomföra en helt annan typ av synnerligen spektakulära spel!
Vilka då?

1619520622944.png

Byter tema från skidåkning för en stund, men anknyter ändå till min senaste skidvideo där det var musik och frågor från filmen Gladiator.
Nedan kan man se alla källarlabyrinter och gångar som fanns under arenans golv. Där kunde man med olika hissanordningar hissa upp deltagarna under spektakulära former inför de blodtörstiga åskådarna.

Men nu till frågan.
Dessa källarutrymmen fanns inte från början utan grävdes ut och tillkom senare. Innan dess var det alltså fast mark i arenan. Detta gjorde det möjligt att genomföra en helt annan typ av synnerligen spektakulära spel!
Vilka då?
Har för mig att jag hört att de hade något slags sjöslag! Dvs, de kunde fylla med vatten och ha båtar. Oklart om de fyllde med hajar för att göra det mer spännande om man ramlade i. 🤣

Men nu till frågan.
Vilka då?

Visa bilaga 9715
Hästkapplöpning?
Romartidens formel 1

//R

Har för mig att jag hört att de hade något slags sjöslag! Dvs, de kunde fylla med vatten och ha båtar. Oklart om de fyllde med hajar för att göra det mer spännande om man ramlade i. 🤣
Ja, man kan ju skoja om det nu, men jag tror att slavarna som agerade skådespelare hade lätt för att hålla sig för skratt. 🗡️🏹⛵😰;)

Det är helt rätt svar @Kalle_Luzern (förutom hajarna...🦈)!
Man hade akvedukter fram till arenan och kunde snabbt fylla den med vatten, och arrangerade dödliga sjöslag inför åskådarna!

Din tur!

Ja, man kan ju skoja om det nu, men jag tror att slavarna som agerade skådespelare hade lätt för att hålla sig för skratt. 🗡️🏹⛵😰;)

Det är helt rätt svar @Kalle_Luzern (förutom hajarna...🦈)!
Man hade akvedukter fram till arenan och kunde snabbt fylla den med vatten, och arrangerade dödliga sjöslag inför åskådarna!

Din tur!
Ja, sant inget att skämta om... Tur att männskligheten har kommit längre nu (eller har vi med MMA och allt vad det heter?).

Bjuder på en lätt en. Var är bilden tagen, och vad heter bergstationen där uppe?
DSC_0839.JPG

LAuterbrunnen, Mürrenbahn, Mürren?
Edit: Hmm får nog läsa på geografin i den där dalen litet, det var mer komplicerat än jag trodde

Är det då början från Schindler? Och ni är på väg till Schindler eller Mattun skiroute? (Eller, ni är på väg ner till Stuben.)

Tackar! Där har vi varit många gånger! Nuförtiden råkar vi bo i Stuben eller Klösterle, så varje eftermiddag efter afterskin i St. Anton måste vi ännu ta lift(ar) upp till Valluga eller Schindler för att kunna åka till Stuben. Måste kolla bilder, då jag har varit hela dagen med min arbete pc.

Jahas. Var var vi på påsklovet 2013? Hotellet hade så moderna toaletterna! Mycket bra mat, och, vi använde skoter för att ta oss dit?

Bilagor

• P3290734.jpeg
    P3290734.jpeg
    317.9 KB · Besök: 75
  • P4010783.jpg
    P4010783.jpg
    780.3 KB · Besök: 80
Den lilla skylten skvallrar att det är i Norge och skoter är inblandat. Så kanske det är Svalbard ni är på. Mer exakt är ju svårgissat men drar till med att ni besökte Pyramiden.

Inga rätt än! Jag trodde att det här är mycket enkel. Kanske skoter + bra mat (mycket bra 3 rätters menu på kvällen!) är inte så vanligt i Norge. Ännu en bild till.

Bilagor

• IMG_0494.jpeg
    IMG_0494.jpeg
    693.1 KB · Besök: 64
Tillbaka
Topp