Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Japp, bilderna är tagna för 20 minuter sedan typ... Man skymtar Öresundsbron till höger.

Turen till Kalle!

litet kuriosa:

Limhamns kalkbrott är ett av norra Europas största dagbrott. Det är 1 300 meter långt och 800 meter brett med ett djup på 65 meter. Den enorma Kristus-statyn i Rio de Janeiropåstås vara gjord av cement från Limhamns kalkbrott och kallas därför för ”Limhamns-Jesus”, men det var dock bara fundamentet som Skånska Cement levererade betong till.

54554155-C819-4B64-B420-A48B81BBCAA7.jpeg

23942798-E878-4905-BD6C-54C8BDE20209.jpeg

Bilagor

• 2D35BBBE-C7DC-4A83-8274-B2736492C3E6.jpeg
    2D35BBBE-C7DC-4A83-8274-B2736492C3E6.jpeg
    832.9 KB · Besök: 88
Japp, bilderna är tagna för 20 minuter sedan typ... Man skymtar Öresundsbron till höger.

Turen till Kalle!

litet kuriosa:

Limhamns kalkbrott är ett av norra Europas största dagbrott. Det är 1 300 meter långt och 800 meter brett med ett djup på 65 meter. Den enorma Kristus-statyn i Rio de Janeiropåstås vara gjord av cement från Limhamns kalkbrott och kallas därför för ”Limhamns-Jesus”, men det var dock bara fundamentet som Skånska Cement levererade betong till.

Åkt förbi på håll många gånger, men aldrig varit framme så nära.

Byter från hål i marken till toppar. Vad heter den här?
1619588501579.png

Aber natürlich! Rosenalmbahn är det (No2 för att vara petig) och i dalgången, som jag klippte bort för den är så typisk för Zillertal, ligger ju Zell am Ziller.

Rokk on @PisteCarver
Har aldrig åkt upp med Rosenalmbahn, valde alltid Karspitzbahn som går högre upp direkt.
Lite lurigt med motljuset i en sen eftermiddagsbild.

Då blir det gamla (Kodak Instamatic) arkivet igen.
Vad heter byn i dalen?
Bilden är tagen från ett bergspass.
Clip2090_.JPG

Tydligen är en enda (1) av gondolerna på Rosenalmbahn 2 inte blå utan rödorange..! Och just den fångar potaten på sitt foto! Det är en sådan dag idag tydligen... :)

1619601520336.png

Klart att det var din bildgåta @Kalle_Luzern !
Blizzard tillverkas ju i Mittersill alldeles intill.:)

Bilden tagen från Pass Thurn.

Din tur!
Står några par Blizzard i källaren. :) Bra grejor.

Jag tar en lite äldre bild igen, inte så gammal att den är tagen analogt iofs... ;) Tror inte det här lilla berget har varit med än, vad heter det och hur högt är det?
1619604792351.png

Du visste väl vilket skidmärke som var "mitt" (på den gamla goda tiden...)? ;)
OK. Mina gamla Blizzard (thermo-something) delaminerade spontant...

Edit: Då får väl detta bli din glaciärskida:

Om inte annat så bör den väl gå att hyra där nere nånstans.

Senast ändrad:
OK. Mina gamla Blizzard (thermo-something) delaminerade spontant...

Edit: Då får väl detta bli din glaciärskida:

Om inte annat så bör den väl gå att hyra där nere nånstans.
Tack för det tipset - den finns redan på den lilla listan av lämpliga kandidater.
Lutar just nu åt Salomon QST99 till mig och Völkl Blaze 94W till fru PC.

Tack för det tipset - den finns redan på den lilla listan av lämpliga kandidater.
Lutar just nu åt Salomon QST99 till mig och Völkl Blaze 94W till fru PC.
OK. QST99 låter också som ett "safe bet". För att krångla till det för dig: Min fru testade Völkl Blaze 94W i Åre och gillade dem inte (trots att de är snygga!) :) Inte helt säker på varför. Däremot, efter test i Åre, älskade hon Völkl Yumi 84 (som vi sedan köpte). Då har hon tidigare åkt på Völkl Kenja i ca 8 år (som hon också gillade, men jag tror nu i efterhand att de varit aningen för styva för henne).

OK. QST99 låter också som ett "safe bet". För att krångla till det för dig: Min fru testade Völkl Blaze 94W i Åre och gillade dem inte (trots att de är snygga!) :) Inte helt säker på varför. Däremot, efter test i Åre, älskade hon Völkl Yumi 84 (som vi sedan köpte). Då har hon tidigare åkt på Völkl Kenja i ca 8 år (som hon också gillade, men jag tror nu i efterhand att de varit aningen för styva för henne).
Tack, jag fortsätter diskussionen i den rätta tråden - över dit! :)

Tillbaka
Topp