Kalle_Luzern
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Kalkbrottet i Limhamn?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Åkt förbi på håll många gånger, men aldrig varit framme så nära.Japp, bilderna är tagna för 20 minuter sedan typ... Man skymtar Öresundsbron till höger.
Turen till Kalle!
litet kuriosa:
Limhamns kalkbrott är ett av norra Europas största dagbrott. Det är 1 300 meter långt och 800 meter brett med ett djup på 65 meter. Den enorma Kristus-statyn i Rio de Janeiropåstås vara gjord av cement från Limhamns kalkbrott och kallas därför för ”Limhamns-Jesus”, men det var dock bara fundamentet som Skånska Cement levererade betong till.
![]()
Limhamns kalkbrott – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Mycket riktigt, Bietschhorn (3934 m)! Fotograferat från Lauchernalp.Bietschhorn
Den vyn är riktigt tjusig, och gåtan blev ganska enkel då jag har denna bild i mitt eget arkiv..Mycket riktigt, Bietschhorn (3934 m)! Fotograferat från Lauchernalp.
Vad kommer härnäst @STORPOTATEN ?
Härnäst blir det lite lägre berg, men fortfarande berg. Och lite lift.Vad kommer härnäst @STORPOTATEN ?
Vad gäller färgen på gondolerna.....så är det den närmsta som är det svarta fåret....Courchevel?
Edit: Ändrar till Bridger Gondola, Jackson Hole... liften där är iofs röd men ser ut typ så där...
Orange gondola:
Visa bilaga 9777
OK, tack.Vad gäller färgen på gondolerna.....så är det den närmsta som är det svarta fåret....
Ja, det ser ju ut som österrikiska berg.... men var är ledtråden?Ok ledtråd!
Den här nöten borde verkligen PC knäcka!
Antar att den är i Tyrolen då?Ja, det ser ju ut som österrikiska berg.... men var är ledtråden?
Jaja, nu känner jag igen berget i bakgrunden.Ok ledtråd!
Vallåsen?Ok ledtråd!
Aber natürlich! Rosenalmbahn är det (No2 för att vara petig) och i dalgången, som jag klippte bort för den är så typisk för Zillertal, ligger ju Zell am Ziller.Det är Rosenalmbahn och bergen i bakgrunden är Dristner och Grünberg.
Har man ju sett några gånger....![]()
Har aldrig åkt upp med Rosenalmbahn, valde alltid Karspitzbahn som går högre upp direkt.Aber natürlich! Rosenalmbahn är det (No2 för att vara petig) och i dalgången, som jag klippte bort för den är så typisk för Zillertal, ligger ju Zell am Ziller.
Rokk on @PisteCarver
Nej, tyvärr.Reutte?
It's all about timing!Tydligen är en enda (1) av gondolerna på Rosenalmbahn 2 inte blå utan rödorange..! Och just den fångar potaten på sitt foto! Det är en sådan dag idag tydligen...
Visa bilaga 9780
Klart att det var din bildgåta @Kalle_Luzern !Hollersbach im Pinzgau?
Du visste väl vilket skidmärke som var "mitt" (på den gamla goda tiden...)?Jag som gick på Atomic-spåret! Vilken dag!
![]()
Står några par Blizzard i källaren.Klart att det var din bildgåta @Kalle_Luzern !
Blizzard tillverkas ju i Mittersill alldeles intill.
Bilden tagen från Pass Thurn.
Din tur!
OK. Mina gamla Blizzard (thermo-something) delaminerade spontant...Du visste väl vilket skidmärke som var "mitt" (på den gamla goda tiden...)?![]()
Tack för det tipset - den finns redan på den lilla listan av lämpliga kandidater.OK. Mina gamla Blizzard (thermo-something) delaminerade spontant...
Edit: Då får väl detta bli din glaciärskida:
![]()
2021-2022 Blizzard Rustler 10 | Blister
BLISTER | Featured, Reviews, Skiing | December 17, 2019 | The most honest & in-depth reviews of outdoor gearblisterreview.com
Om inte annat så bör den väl gå att hyra där nere nånstans.
Ja, den var lätt för de invigda.Allalinhorn 4027 m.
Straffsparkupplägg!
Edit: @Kalle_Luzern har inte bekräftat ännu, men när han har gjort det går min bildgåta till @Hawk100 !
Efter att jag så nesligt missat gårdagens Saas Fee gåta, fick det ju inte hända igen!
Nej, nästan lite pinsamt för dig med Dom och allt, men du får skylla på att du har för liten skärm på mobilen...Efter att jag så nesligt missat gårdagens Saas Fee gåta, fick det ju inte hända igen!![]()
Att det var Dom var jag ganska säker på, men fick för mig att bilden var tagen från Zermatt-Findeln eller något sådant.Nej, nästan lite pinsamt för dig med Dom och allt, men du får skylla på att du har för liten skärm på mobilen...![]()
OK. QST99 låter också som ett "safe bet". För att krångla till det för dig: Min fru testade Völkl Blaze 94W i Åre och gillade dem inte (trots att de är snygga!)Tack för det tipset - den finns redan på den lilla listan av lämpliga kandidater.
Lutar just nu åt Salomon QST99 till mig och Völkl Blaze 94W till fru PC.
Tack, jag fortsätter diskussionen i den rätta tråden - över dit!OK. QST99 låter också som ett "safe bet". För att krångla till det för dig: Min fru testade Völkl Blaze 94W i Åre och gillade dem inte (trots att de är snygga!)Inte helt säker på varför. Däremot, efter test i Åre, älskade hon Völkl Yumi 84 (som vi sedan köpte). Då har hon tidigare åkt på Völkl Kenja i ca 8 år (som hon också gillade, men jag tror nu i efterhand att de varit aningen för styva för henne).