Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Då fortsätter vi på lifttemat, vad heter denna lift?
IMG_20200124_135958.jpg
IMG_20200123_134715.jpg

Senast ändrad:
That's the One.
Och till höger om liften ligger ju klassiska nålsögat. Som Bond tydligen skall ha åkt igenom i "View to a kill". Men inte tusan kan jag hitta den scenen...ngn som vet ngt om det?

Bilden är din @FilipNorin
Detta är tydligen en ganska vanlig feluppfattning. Jag hade hört och läst och delat med mig exakt samma info, men Bond har aldrig ens varit i Tignes (!). Ännu mindre genom nålsögat (varken i "A View to a Kill" eller någon annan film).

Skidscenen i "A View to a Kill" som innehåller i allt man kan önska (åkning framlänges, baklänges, dropp, med två och en skida, med improviserad snowboard, "självklart" till surfmusik av Beach Boys) spelades i själva verket in vid Vedretta di Scerscen en glaciär vid gränsen Schweiz/Italien.

Ber om ursäkt för den långa historelektionen. Var tvungen att dela med mig i och med att jag lärde mig sanningen själv nyligen…

Senast ändrad:
Det är korrekt - 4er Tuxerjoch!
Den lilla "ointressanta" lägre sidan av Hintertux systemet som endast går upp till drygt 2.300m. Har bara åkt den en gång (räckte) trots att jag varit otaliga gånger i Hintertux (kanske 10 eller fler).
Man drar alltid direkt upp i glaciärområdet som delvis syns i bakgrunden, de övre pisterna (Gefrorene Wand, Olperer och Schlegeis) ser man inte förrän man kommer högre upp.
Till höger högt upp i bakgrunden ser man Kaserer området, och här finns min No.1 carving nerfart - röd 11. Den är 1,4 km lång och har nästan 500 fhm. Lutar undan mer än Daunenhang i Stubai som vi hade uppe igår, och planar inte ut mot slutet. Perfekt för stora sköna carvingsvängar i 65-70 km/h tempo.

Pisterna i Hintertux är nästan alltid perfekt preppade, och erbjuder bättre åkning än Stubaigletscher. Nackdelen är att liftsystemet inte är lika genomtänkt och konstruerat, är ett lappverk där de moderna liftarna inte hänger samman på ett bra sätt.
För panorama och utsikt är Stubaigletscher överlägset.

Din tur @Kalle_Luzern ! :)

Det är korrekt - 4er Tuxerjoch!
Den lilla "ointressanta" lägre sidan av Hintertux systemet som endast går upp till drygt 2.300m. Har bara åkt den en gång (räckte) trots att jag varit otaliga gånger i Hintertux (kanske 10 eller fler).
Man drar alltid direkt upp i glaciärområdet som delvis syns i bakgrunden, de övre pisterna (Gefrorene Wand, Olperer och Schlegeis) ser man inte förrän man kommer högre upp.
Till höger högt upp i bakgrunden ser man Kaserer området, och här finns min No.1 carving nerfart - röd 11. Den är 1,4 km lång och har nästan 500 fhm. Lutar undan mer än Daunenhang i Stubai som vi hade uppe igår, och planar inte ut mot slutet. Perfekt för stora sköna carvingsvängar i 65-70 km/h tempo.

Pisterna i Hintertux är nästan alltid perfekt preppade, och erbjuder bättre åkning än Stubaigletscher. Nackdelen är att liftsystemet inte är lika genomtänkt och konstruerat, är ett lappverk där de moderna liftarna inte hänger samman på ett bra sätt.
För panorama och utsikt är Stubaigletscher överlägset.

Din tur @Kalle_Luzern ! :)
Kom bara upp i 56 km/h idag, men sikten var nästan obefintlig. 😅 Snöade hela vägen ner till byn. (y)
Den här bilden är också från maj, för 5 år sen. Nog uppenbart på vilken glaciär den är tagen. Därför är mina frågor om den inringade toppen.
1. Vad heter den?
2. Som synes är den inte direkt imponerande, men ändå bestigs den relativt flitigt! Varför?
519.png

För att bestiga den högsta punkten i varje kanton.
Ja, precis. Rotstöckli (2900 m) är högsta punkt i Nidwalden (Titlis högst i Obwalden, 3238 m). Varför totalt 25 och inte 26 toppar? Jo, Säntis är högsta punkt i båda Appenzell. Jag har inga ambitioner att boka av listan, men har varit på några av topparna, dock inte Rotstöckli.
Bilden tagen efter en tur upp till just Titlis.
Din tur igen @PisteCarver !

Tur det inte var en 6-stolslift, kryllar verkligen av dem där... ;)
Om vi nu ska ta lite svårare... Från vilket berg/kulle har jag tagit den här bilden?
538.JPG

Risbrunnsberget utanför Sveg?
Nej, rätt mycket längre söderut. Det är några 4000+ m toppar som skymtar i diset.

Edit: Tror det behövs lite ledtrådar...
Jag startade vandringen hit i en kantonshuvudstad, den ligger dold nedanför kullen i förgrunden. Det finns en gondol som går upp på berget med toppstationen nära där bilden är tagen. Kantonens högsta punkt ligger några km VSV härifrån.

Senast ändrad:
Svårt att ge ledtrådar när ingen gissar. :oops:
Berget är ca dubbelt så högt som Risbrunnsberget. Det ingår i bergskedjan som sträcker sig längs gränsen mot Frankrike från SV mot NO. Kanton och stad nämnda ovan har samma namn, berget räknas som dess "husberg". Gondolen passerar ovanför en tåglinje precis vid dalstationen.

Svårt att ge ledtrådar när ingen gissar. :oops:
Berget är ca dubbelt så högt som Risbrunnsberget. Det ingår i bergskedjan som sträcker sig längs gränsen mot Frankrike från SV mot NO. Kanton och stad nämnda ovan har samma namn, berget räknas som dess "husberg". Gondolen passerar ovanför en tåglinje precis vid dalstationen.
Letar som en galning🤣

Tillbaka
Topp