Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Zooma in toppen så hittar ni en ledtråd till.
Kommer strax en bild på toppen med monumentet också

Bucegi mountains. Det 28 meter höga korset står på 2291 möh och högsta toppen Omu är 2505 möh.
Berget med masten är Costila Peak 2490 möh.

Senast ändrad:
Bucegi mountains. Det 28 meter höga korset står på 2291 möh och högsta toppen Omu är 2505 möh.
Berget med masten är Costila Peak 2490 möh.
Där satt den. Toppen ligger ovanför byn Busteni Monumentet i form av ett kors står på topoen av Caraiman peak. Strax söder om Busteni ligger Sinaia där det finns ett skidområde.

Slänger in den här klumpen, vad heter den?

1629580578146.png

Inga Fuji-tindar eller Pölsor här inte.... 😛
Bilden är tagen från en legendarisk Harr-å i området, som bland annat Hans Lidman har skrivit en del om...

Sonfjället?
Korpflyet för att vara mer exakt
Jajamen Korpflyet skall det vara, vilket alltså ligger i Sonfjällsmassivet.
Här sett från Råndan som Hans Lidman en gång skrev följande om;
"Efter någon timmas fiskande kom vi till ett nytt lugnvatten där jag hittade ett så stort stim med harr att jag aldrig förr sett dess make.
Det skulle visa sig att platsen var smockfull med fisk. Det formligen drällde harr överallt. Jag är övertygad om, att under den timme som
fisket varade på denna plats hade jag minst hundra napp. Alla dessa fiskar jag fick som med säkerhet uppgick till halva hundratalet stod på ett mycket begränsat område. Särskilt på en plats mellan ett par större stenar måste de ha stått mycket tätt ty där fick jag alltid napp hur många kast jag än gjorde"

Jag har letat en del, men inte lyckats lokalisera detta ställe. Än. 😂😂

Nåväl, din bild @FilipNorin

Är inte det här samma fjäll alltså?
Jo det är det 👍 Men räknas dom högre verkligen som berg? 🤔

jag har ju haft den bilden förut på Härjångsstöten - Jämtlands högsta topp (Sylarnas topp är i Norge, Helags ligger i Härjedalen).

bild kommer om en stund!
Nu har ju visserligen Sylarna fler toppar, där tex både Lillsylen (1700 möh) och Templet (1728) är högre än Härjångsstöten. Och nog ligger de i Jämtland också.... ;)

Snödjup

Tillbaka
Topp