Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Blåisen vid Sildvikvatnet? Tycker det är ont om 1400m toppar på vettigt avstånd från E10 och gränsen. Jag måste missat nått…

Nävertinden.

Edit: Satellitbilderna håller dålig kvalitet nära Nordpolen, den”taggiga rackaren” ser ut som Hallandsåsen. 🤣
Jag tror du är nått på spåren nu. Fortsätt kolla runt Hallandsåsen. Har hört om en gömd 1400m topp i skogarna där. ; )
Jag upptäckte efter ett tag att jag var ca 40 mil från gränsen och letade…

Tjoho visst är det Naevertind vi står på. Fjället som brukar uppges vara inspirationen till Riksgränsens logga.

En riktigt lång tur med trist utförsåkning men med rätt väder ändå en trevlig dag på fjället.

Fjällen i bild är bland annat Rivtind ( den taggiga) Spanstind (till höger) och Stortind ( bullen till vänster om Rivtind)

Varsågod @PisteCarver

Tjoho visst är det Naevertind vi står på. Fjället som brukar uppges vara inspirationen till Riksgränsens logga.

En riktigt lång tur med trist utförsåkning men med rätt väder ändå en trevlig dag på fjället.

Fjällen i bild är bland annat Rivtind ( den taggiga) Spanstind (till höger) och Stortind ( bullen till vänster om Rivtind)

Varsågod @PisteCarver
Roligt med ledtrådarna, jag brukar ge upp direkt på bilder liknande din men med ledtrådarna så blev det fullt rimligt att hitta rätt.

Visst är det vackert?
Matterhorn!
Det var med stor spänning första gången jag skulle få se Matterhorn med den klassiska vyn från Zermatt. Och man vill ju fotografera!
Men även när det är bra väder är ofta toppen inhöljd i molnslöjor, och man måste ha tålamod dag efter dag tills det perfekta tillfället dyker upp, oftast på morgonen!
Bilden nedan är en sådan.
Matterhorn är nog det mest avbildade och fotograferade berget i världen, och det är antagligen Alpernas mest kända berg, och det måste ju bero på utseendet och den solitära placeringen nerifrån Zermatt. Från Cervinia ser det helt annorlunda ut.
Matterhorn är 4478 meter högt och från dal till topp så är det 2858 fhm, vilket är mycket men inte på något sätt mest i Alperna. Faktiskt är det så att förutom Mont Blanc så finns det ett antal andra bergstoppar i Alperna som är högre än Matterhorn (de flesta faktiskt alldeles i närheten).
Så nu till frågan: Vilka andra bergstoppar i Alperna är högre än Matterhorn?
Namnge och rangordna dem (för att inte göra det alltför komplicerat så räknar vi Alpernas näst högsta berg som en topp, fastän det innehåller ett flertal småtoppar).
1629497335524.png

Senast ändrad:
Alltså ni är helt jäkla otroliga! Om man någonsin skulle köra vilse bland bergstoppar så är det ju bara till att ta en bild med mobilen och lägga upp här så kommer det inom några minuter att komma turbeskrivning tillbaks till civilisationen, namn och höjd på alla synliga toppar och pister samt tips om restauranger vid framkomst.

(Mont Blanc 4808 m)
Monte Rosa/Dufourspitze 4634 m
Dom 4545 m
Lyskamm/Liskamm 4533 m
Weisshorn 4506 m

Det står 4527 m på Lyskamm på de flesta ställen men på Wikipedia står det 4533. Så jag slänger in ovanstående förslag men RWD som var först får gärna ta isyxan oavsett.

Senast ändrad:
Är det denna du är ute efter?

Mont Blanc de Courmayeur (French: [mɔ̃ blɑ̃ də kuʁmajœʁ]; Italian: Monte Bianco di Courmayeur) is a point (4,748 m (15,577 ft)) on the south-east ridge of Mont Blanc that forms the peak of the massive south-east face of the mountain. It is connected to the main summit via the Col Major (c. 4,730 m (15,520 ft)).

Despite its minimal topographic prominence, it appears as the second-highest peak in the Alps on the official list of Alpine four-thousanders of the Union Internationale des Associations d'Alpinisme (UIAA) for its impressive appearance and its importance for mountaineering

Eller någon av förtopparna till Dufourspitze, Signalkuppe 4559? Zumsteinspitze 4563?

Senast ändrad:
Är det denna du är ute efter?

Mont Blanc de Courmayeur (French: [mɔ̃ blɑ̃ də kuʁmajœʁ]; Italian: Monte Bianco di Courmayeur) is a point (4,748 m (15,577 ft)) on the south-east ridge of Mont Blanc that forms the peak of the massive south-east face of the mountain. It is connected to the main summit via the Col Major (c. 4,730 m (15,520 ft)).

Despite its minimal topographic prominence, it appears as the second-highest peak in the Alps on the official list of Alpine four-thousanders of the Union Internationale des Associations d'Alpinisme (UIAA) for its impressive appearance and its importance for mountaineering

Eller någon av förtopparna till Dufourspitze, Signalkuppe 4559? Zumsteinspitze 4563?
Nej, jag hade tänkt att vi inte skulle dela upp Monte Rosa och Mont Blanc. Men det finns faktiskt ett berg till som platsar i listan, och jag vet att du har varit där och sett det (om vädret var klart). ;)

Alltså ni är helt jäkla otroliga! Om man någonsin skulle köra vilse bland bergstoppar så är det ju bara till att ta en bild med mobilen och lägga upp här så kommer det inom några minuter att komma turbeskrivning tillbaks till civilisationen, namn och höjd på alla synliga toppar och pister samt tips om restauranger vid framkomst.
Det är väl inte dumt att ha tillgång till en sådan levande databas! ;)

Tjooo, tebaks.
Hmmm, vilka berg som skall vara med på en sådan lista eller inte kan man ju debattera i en evighet. Primärfaktor hit eller dit, och vilka gills eller inte. Inte ens UIAA verkar ju vara konsekventa i sitt listande.....

Så med det sagt slänger jag in UIAA's lista och låter de som var först ut här duellera i nakenbrottning om vem som tar över stafettpinnen, dvs @fredw och @RWD
Eller så kör ni bara först till kvarn....Your choice! ;)

RankNameHeightPrimary factor
1Mount Blanc48104697
NRMount Blanc de Courmayeur474818
2Dufourspitze46342165
NRNordend460994
3Zumsteinspitze4563111
4Signalkuppe4556102
5Dom45451018
6Liskamm (east)4527376
7Weisshorn45051055
8Taschhorn4490209
NRLiskamm (west)447962
9Matterhorn44781164

Tjooo, tebaks.
Hmmm, vilka berg som skall vara med på en sådan lista eller inte kan man ju debattera i en evighet. Primärfaktor hit eller dit, och vilka gills eller inte. Inte ens UIAA verkar ju vara konsekventa i sitt listande.....

Så med det sagt slänger jag in UIAA's lista och låter de som var först ut här duellera i nakenbrottning om vem som tar över stafettpinnen, dvs @fredw och @RWD
Eller så kör ni bara först till kvarn....Your choice! ;)

RankNameHeightPrimary factor
1Mount Blanc48104697
NRMount Blanc de Courmayeur474818
2Dufourspitze46342165
NRNordend460994
3Zumsteinspitze4563111
4Signalkuppe4556102
5Dom45451018
6Liskamm (east)4527376
7Weisshorn45051055
8Taschhorn4490209
NRLiskamm (west)447962
9Matterhorn44781164
Glömde jag säga att jag satte primärfaktorn vid 200 meter?🤥;)

Jag tycker att det är dags för @RWD att lägga upp en bild!

Namn och höjd, jag har lite svårt att hitta exakt namn. Men ju längre ni skriver desto större chans att få rätt. Edit: namnet på Fatmap räcker
Hade en svårare på på lut men tänkte att denna blir rätt svår också men blir inga ledtrådar på ett tag😉
Har lagt till bild.
På toppen i mitten som är lite lägre (och nog mer känd) finns ett monument som byggdes för att hedra landets soldater i första världskriget. Ytterligare några toppar till vänster finns både kabinbanor och liftar.
8ED9B171-2B61-4CC0-8D20-2465392A2F2F.jpeg
34376B47-2D46-4D63-91F2-F5445191E3AF.jpeg
74143850-06D0-43E5-87A3-29CE97F867D7.png
88690384-0060-44CF-869B-81925BB4F446.jpeg

Senast ändrad:
Ok, här kommer lite ledtrådar
Tror ej att landet har varit med innan
Toppen är en bra bit över 2000m

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp