Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Sitter på en remote place och tittar på mobilen utan några avancerade ”verktyg”, men jag kan väl slå till på Pointe de l’Echelle 3442 m (vänster) och Aiguille du Peclet 3561 m (höger).
Jag kryper till korset....
Förhastade mig litet vid mina snabba undersökningar och har nu stämt av kartan lite noggrannare. Man blir ju alltid lite konfunderad när PC gissar fel (rätt så klart) så man blir tvungen att dubbelkolla. :censored:

Nåväl, helt korrekt är ditt svar @PisteCarver , plocka fram en bild nu! 😛

Jag kryper till korset....
Förhastade mig litet vid mina snabba undersökningar och har nu stämt av kartan lite noggrannare. Man blir ju alltid lite konfunderad när PC gissar fel (rätt så klart) så man blir tvungen att dubbelkolla. :censored:

Nåväl, helt korrekt är ditt svar @PisteCarver , plocka fram en bild nu! 😛
Första svaret var rätt alltså?
Ska se om ja hittar något på mobilen annars får jag ge bort den.

Då söker jag namnet på den spetsiga toppen rakt fram.
1629837349556.jpeg

bydalen - Jämtlands underskattade topptursområde. 5 mil från Östersund (med färjorna eller när isvägarna är öppna). Flera toppar med 5-600fhm. När det snöar från öster kan det komma rejäla dump ;)
(Bild från andra sidan hålet)

Bilagor

• CEB90A4A-8C43-4DD2-982B-4AFC217BA241.png
    CEB90A4A-8C43-4DD2-982B-4AFC217BA241.png
    437 KB · Besök: 58
Senast ändrad:
Jaja, Potäten har väl gått och lagt sig…
Jag slänger in en färsk bild och gör likadant.
Vad heter berget? Och vad är fallhöjden ner till sjön?

Bilagor

• 0FBEB33A-471C-49AA-AF54-0525EAC19ECF.png
    0FBEB33A-471C-49AA-AF54-0525EAC19ECF.png
    213.4 KB · Besök: 72
Usch, ringrostig med kartor och annat men får väl starta gissandet åtminstone. :LOL:
Grönfjället, och ca. 610 fhm från sjön isf?

Inte riktigt köksfönster-berg, men inte långt hemifrån heller. Var är den här bilden tagen?
029.JPG

Edit: ledtråd då, nog inte den lättaste jag lagt upp inser jag... ;)
I dalen i bakgrunden till vänster ligger källan för en av landets mest kända floder.

Senast ändrad:
Jag sitter med mobilen så det är inte så lätt, men kan bilden vara tagen från Höch Gumme?
Strax nordost om Höch Gumme vid ett pass där! Bra spanat. Var lite lömsk bild, liftarna på bilden står nämligen inte kvar.:sneaky: Skidområdet Lungern Schönbüel stängde för flera år sen, endast en ny gondol från dalen finns kvar. Av husen på bilden står bara Bärghuis Schönbüel kvar, det som syns bakom lifthuset med brutet tak.
I mitten av bilden Wilerhorn, hade med en bild tagen där där man såg den nya gondolen för ett tag sen.
Edit: alltså Haslital i bakgrunden som slutar vid Grimselpass och diverse glaciärer.

I Schweiz är Aare minst lika känd som Rhein och Rhône. :)

Din tur @PisteCarver

Tack för beskrivningen av bildgåtan, Kalle.
Man lär sig något nytt hela tiden.:)

Det får bli en bild från mobilen, ni får ha tålamod med mig eftersom jag har dåligt med tid att kolla svaren de närmaste timmarna.
I mitten i bakgrunden syns en liten döende glaciär.
Vad heter den?
1629889376476.jpeg

Hintertuxer Gletscher?

Edit: Hoppas att jag har fel :confused:
Edit 2: Jag har absolut fel, tänkte att stora delar inte sågs från denna vinkel men skulle nog inte beskriva Hintertux som liten

Senast ändrad:
Hintertuxer Gletscher?

Edit: Hoppas att jag har fel :confused:
Edit 2: Jag har absolut fel, tänkte att stora delar inte sågs från denna vinkel men skulle nog inte beskriva Hintertux som liten
Nej, som du skriver är Tuxer Gletscher mycket större. Där åker man på 600 fhm på sommaren. Inte så illa för den årstiden!
Vi fick t o m 20cm nysnö där i början på juli i år. :)

Snödjup

Tillbaka
Topp