Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Vid vilken brusande attraktion står vi nu? Nej det är ingen burka.

A13D2BC0-E89E-4B85-893D-3A50DC0CAFEF.jpeg

Helvete att jag hinner inte med! Jag var ute för att testa min nya flugspö. (Epic 686 från Nya Zeeland, glass fiber)

Precis, källan för Gotthard-Reuss nedanför Passo di Lucendro. Fotograferat i söndags. :) Byter till ocensurerad bild ovan.

Blir med @PisteCarver in i fredagskvällen.
Snygg bild!

Nästa bildgåta då.
1. Vad heter platsen där jag tagit bilden?
2. Är det en morgon- eller kvällsbild?
OBS! Jag söker INTE namnet på liften eller skidområdet.
@STORPOTATEN är tyvärr bänkad eftersom han redan har sett bilden innan.
1631299498070.png

Snygg bild!

Nästa bildgåta då.
1. Vad heter platsen där jag tagit bilden?
2. Är det en morgon- eller kvällsbild?
OBS! Jag söker INTE namnet på liften eller skidområdet.
@STORPOTATEN är tyvärr bänkad eftersom han redan har sett bilden innan.
Visa bilaga 11711
Hmmm, bilden har jag nog inte sett innan, men vyn känner jag igen. Jag vet med säkerhet att de har en hyfsad afterski på panget till höger.... 🥳

Vad heter sjön som vi tolkar över?
1631346653610.jpeg

Även jag diskar King Edvard, eftersom han känner till mina resor för väl…..

Kan det vara Torneträsk och ni är på väg mot Kaisepakte?
Fjället Gaisevarri i bakgrunden?
Är det från samma resa där du åkte ner från Njunis under vårvintern?

Tillbaka från dagens bergsvandring?⛰️🚶‍♂️

Det är inte ofta @Kalle_Luzern gissar fel, men nu hände det!😲
Ja, lite lerigt efter ösregn igår kväll, men sprack upp och fick se lite sol. Någon användbar bild blev nog tagen också. ;) Bra med tidig start, mindre folk och kan hinna med några ärenden i stan också.
Vet inte vad du menar, gissar väl ofta fel? Och speciellt när det är såna kullar på bilderna. 🤪

He's back with a vengeance!:devilish:

Norefjell är det ju.
Vi har precis ätit vår "nistepakke" på en bänk utanför lunchrestaurangen "Skistua" (magenta-kryss på pistkartan nedan).
Härifrån har man hela 575 fhm ner till dalstationen, och man kan välja på inte mindre än fyra olika nerfarter:
- rött/svart
- rött/svart/blått
- rött/svart/blått
- eller en blå snirkelväg
De tre första är riktigt bra, och nere från dalstationen kommer man med 4-stols-expressen snabbt upp igen. Ger 625 fhm i ett lyft, en kort grön pist genom den exklusiva "hytte-byn", och sedan kan man köra en av nerfarterna igen.
Om man åker ända upp till "Ravnås" (neon-ryss på pistkartan), så har man Skandinaviens högsta fallhöjd med 1000 meter. Inte dåligt bara 10 mil från Oslo!
Åre skulle ju kunna slå det med några meter om man byggde upp till toppen.
Kör på @STORPOTATEN !
1631363101142.png

He's back with a vengeance!:devilish:

Norefjell är det ju.
Vi har precis ätit vår "nistepakke" på en bänk utanför lunchrestaurangen "Skistua" (magenta-kryss på pistkartan nedan).
Härifrån har man hela 575 fhm ner till dalstationen, och man kan välja på inte mindre än fyra olika nerfarter:
- rött/svart
- rött/svart/blått
- rött/svart/blått
- eller en blå snirkelväg
De tre första är riktigt bra, och nere från dalstationen kommer man med 4-stols-expressen snabbt upp igen. Ger 625 fhm i ett lyft, en kort grön pist genom den exklusiva "hytte-byn", och sedan kan man köra en av nerfarterna igen.
Om man åker ända upp till "Ravnås" (neon-ryss på pistkartan), så har man Skandinaviens högsta fallhöjd med 1000 meter. Inte dåligt bara 10 mil från Oslo!
Åre skulle ju kunna slå det med några meter om man byggde upp till toppen.
Kör på @STORPOTATEN !
Visa bilaga 11714
Hmmm, spännande. Glider omkring på varuhuset. Vi får sno nåt från mobilen här.. Vad heter orten?
1631368967792.png

Senast ändrad:
Ledtråd då.
I dalen, som för övrigt är en erkänd snöhåla, finns ett flertal skidorter. Nu också ordentlig bild.

Vill bli av med denna, så jag pumpar på med ledtrådarna....
Som sagt finns ett flertal skidorter i samma dal, men alla orter ligger inte i samma land.

Längre upp i dalen från orten jag söker ligger denna skidanläggning.
1631370508501.png

Senast ändrad:
Snöhåla = Nordstau, plus en dal i två länder måste ju vara Oberstdorf + Klein Walsertal?
Also: Hirschegg i Klein Walsertal?
1631371954399.png

Snöhåla = Nordstau, plus en dal i två länder måste ju vara Oberstdorf + Klein Walsertal?
Also: Hirschegg i Klein Walsertal?
Visa bilaga 11720
Så är det. När Nordstau kommer trycks molnen in i dalen vilket kan resultera i ansenliga mängder snö. Ungefär som när vi var där. :)
Oberstdorf tillhör ju Tyskland medans resterande byar, Hirchegg, Riezlern och Mittelberg ligger i Österrike. Den österrikiska delen här är dock lite avskuren från övriga landet, så man måste åka genom Tyskland för att ta sig till dalen. Eller knata över bergen då.

Din bild @PisteCarver

Tillbaka
Topp