Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Denna nya lift byggdes 2015 och hjälper mycket att åka litet offpist där. Man måste bara vara mycket mycket försiktig med crevasser där!

Lunchpausen är över, nu en svår (kanske): Vilken by/dorf:
DSC_0211 3.jpeg

Senast ändrad:
Edit, Du bytte bild, så då är det inte längre
Alp Trider settelbahn i Ischgl/Samnaun - Silvretta arena.

Senast ändrad:
Helt rätt och store venjetind är högst. I mitten av bilden ser man utkanten Åndalsnes och vi är i Romsdal.
Den som är observant ser en byggnad på fjället till vänster om Åndalsnes, det är toppstationen till detta.

Tillbaka till @PisteCarver

Senast ändrad:
Utmärkt svar @Kalle_Luzern .

Den här bilden kommer att komma tillbaka vid tillfälle, jag har precis upptäckt en speciell sak i den, som jag kommer att fråga om nästa gång.

Över till @Kalle_Luzern !
Fin bild, då ser vi fram emot att få se den igen med någon intressant frågeställning. :)

Jag tittade inte ner på glaciärer den här gången. Vad är det för dal där nere?
IMG_3208.JPG

Så heter den ja. Där floden Ticino rinner ner till Lago Maggiore. Del av nya Gotthardpassvägen, och så klart motorvägen, som syns. Airollo, och kabinbanan till deras skidområde syns också. Bilden tagen mellan Passo di Lucendro och Gotthardpass på ca. 2400 möh, så ca 1200-1300 fhm ner till dalen.

Din tur @STORPOTATEN

Våga vinn, visst är det Le Pleureur som mäter in på dryga 3700 möh. Här sett från gamla kära toppstationen Mont Fort. 😍
@Kalle_Luzern ännu en gång.
Ser grymt fint ut där nere. Kanske får titta på en trip dit ändå. Någon frivillig som vägvisare? Kan visa något åk i central Schweiz eller Jungfrau i utbyte. ⛷️ ;)
Här över ängarna går ett åk tex. Vad kallas det? Startar uppe till vänster och försvinner sen ner i skogen nere till höger.
IMG_3240.JPG

Antar att folk har middagspaus, men lite hjälp ändå kanske.
Behöver väl inte säga nåt om vilken ort som ligger nere i dalen? Åket slutar med taxi tillbaka upp till byn. Fått sitt namn från målet, som förr var tågstation, numera gasthaus.

Ser grymt fint ut där nere. Kanske får titta på en trip dit ändå. Någon frivillig som vägvisare? Kan visa något åk i central Schweiz eller Jungfrau i utbyte. ⛷️ ;)
Det ser ju för tusan grymt fint ut oavsett var man är i det där landet! ☝️
Ja, jag tar gärna lite guidning på både giraffer, knivar, laub och galtiberg mot lite sladdande på backside, highway, pralong och s-couloir. Det är ju bara den där lilla frågan när man skall kunna klämma in det.. 🤔 Tål att funderas på.

Så heter åket som startar längst upp på Brunni i Engelberg. Runt 1200 fhm blir det. Numera inte så ofta åkbart, sydvästläge och ner under 900 möh.
Mittemot Titlis med toppen på Steinberg- och Galtibergåken och i princip hela Laub synliga.
Tillbaka till @PisteCarver
Var tydligen en pist en gång?

Nu dröjer det ett tag innan nästa bild, står vid grillen och fixar måndagschorizo 🌭!
Det märks att hösten snart är här, man får använda ficklampa när man grillar!🔦

Lite historia bl a om den gamla pisten Grünenwald.:)
Intressant, skulle dock ta ordet Piste där med en nypa salt. För även GAF (Ganz am Fels), en variant i Steinberg som definitivt aldrig varit pistad, kallar de Piste. Men som sagt, inte omöjligt.

Still here...?
Castor ca 4228.
Ja, en av tvillingarna är det, och den högre av de två Castor 4228 m.
En ”vintrig” och frostig bild där det efter en dags och en natts snöande nu låg en massa fint puder däruppe. :)
Och ändå är det veckan före Midsommar, men så står vi ju också på över 3800 möh.
Från vår andra Zermatt resa.

Över till @STORPOTATEN !

Ja, en av tvillingarna är det, och den högre av de två Castor 4228 m.
En ”vintrig” och frostig bild där det efter en dags och en natts snöande nu låg en massa fint puder däruppe. :)
Och ändå är det veckan före Midsommar, men så står vi ju också på över 3800 möh.
Från vår andra Zermatt resa.

Över till @STORPOTATEN !
Det var en jevvla massa vajrar de har (hade?) där uppe, som förstör utsikten.. :) Har inget minne av dem från när jag var där uppe, å andra sidan såg man inte längre än 2 meter den gången, så de var säkert där även då.

Jag gör det lätt för mig, och er. Samma gökar, nytt berg. Vad heter detta berg?
1631602247870.png

Det var en jevvla massa vajrar de har (hade?) där uppe, som förstör utsikten.. :) Har inget minne av dem från när jag var där uppe, å andra sidan såg man inte längre än 2 meter den gången, så de var säkert där även då.

Jag gör det lätt för mig, och er. Samma gökar, nytt berg. Vad heter detta berg?
Visa bilaga 11769
Snygga berg, blir det varvet runt så att man kan förbereda sig? 😉

Tillbaka
Topp