Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Dassrännan Vemdalen?
Visst är det Dassrännan på Vemdalsskalet. Finfint åk som funkar stor del av vintern då det samlar snö från flera vindriktningar och inte är lika nerlusat med sten som resten av fjället (bilderna är fotade kring nyår olika år). Glöm däremot aldrig bort att detta är lavinterräng så åk med eftertanke och var utrustad.

Det gäller också att ta det försiktigt när man kommer ner mot skogskanten där stenarna blir fler och vassare.

Take it away @Mickes1

Senast ändrad:
När du har tagit dig nerför Skiroute Lärmstange kan du svänga in på Sommerbergalm baren för après-ski.
Till drinkarna serveras tysk après-ski-techno, favoritlåten heter ”Scheiss Drauf - Après-ski ist Einmal im Jahr - olé olé...."🍻🥳
Helvete!! Jag hade glömt hur sjukt ocharmigt det kan vara på after ski i Österrike där man dricker öl ur plastglas runt en inglasad rund bar med sån här musik på alldeles för hög volym i högtalarna omgiven av svettig medelålders småfeta män med någon slags lockig hockeyfrilla och mustasch…..
Tur Potatisen tar hand om after-skiandet medan jag tydligen ska krångla mig ner för några otrevliga klipprännor istället! 🤔

Helvete!! Jag hade glömt hur sjukt ocharmigt det kan vara på after ski i Österrike där man dricker öl ur plastglas runt en inglasad rund bar med sån här musik på alldeles för hög volym i högtalarna omgiven av svettig medelålders småfeta män med någon slags lockig hockeyfrilla och mustasch…..
Tur Potatisen tar hand om after-skiandet medan jag tydligen ska krångla mig ner för några otrevliga klipprännor istället! 🤔
Jag har aldrig druckit öl ur plastglas i Österrike! (Jag tror att det är förbjudet att sälja öl i plastgläser där.) I Chamonix tyvärr varje gång...

P.S. Jag tror att du minns fel, du har varit här i Finland i Levi!

Senast ändrad:
OK från Skalet till en annan skidort.
Villken by ser vi där nere?

Bilagor

• unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    871.3 KB · Besök: 88
Pointe du Hoc, Normandie? Känt för landstigning på D-dagen.

Precis. Här klättrade de allierade upp för 30 meter höga klippor och intog denna udde som antagits vara omöjlig att ta. Platsen känd från flera filmer, ligger i västra änden av ”Omaha Beach”.

Fransmännen har senare rest ett monument här med något lustigt utseende. 😳🙄 Se nedan.

Bollen tillbaka till Snowgod!

1632935737510.jpeg

1632935892598.jpeg

En bild till från samma plats… Groparna som ses är nedslagsplatser för de allierades bombningar.
Nej jag är ingen MÖP! (Militärt överintresserad person) 😊 …men dessa platser var intressanta att besöka.

1632936259457.jpeg

Tack @fredw!

Här klättras det på en byggnad, vad kallas den och var ligger den?

20180430_123924.jpg

Ledtråd: byggnaden ligger i en park och har en tydlig koppling till bilderna från @fredw som vi kan se här ovan.

Senast ändrad:
En bild till från samma plats… Groparna som ses är nedslagsplatser för de allierades bombningar.
Nej jag är ingen MÖP! (Militärt överintresserad person) 😊 …men dessa platser var intressanta att besöka.
Du behöver inte be om "ursäkt" för att du visar bilder från en av de viktigaste händelserna i modern Europeisk historia.;)

Och där har man hår under fotsulorna. Eller är det i Bastuträsk?

Tror den skidan är pre-skoter. Och att snöguden får överväga en ledtråd. Iofs kan det vara ok att dra ner på tempot i tråden…

Humboldtbunker, Berlin?
Aha, ja den var ju också skådeplats för saker i 1945.
För den som vill veta mer om denna plats och se de tragiska händelser som hände där, kan jag rekommendera den ganska så nya tyska spelfilmen "Der Untergang", som bygger på berättelser från en ung tyska som arbetade som Herr H's sekreterare i Berliner bunkern.
I slutet av filmen finns det med ett antal scener från Humboldtbunkern.

Du får rätt för det @Kalle_Luzern

Det är Flakturm III som man hittar i Volkspark Humbodthain i Berlin på bilden. Överhänget, som gör klättringen lite intressant, är en bit av ett våningsplan som pressats ut genom de enormt tjocka väggarna då man försökt spränga byggnaden.
Vill man se insidan kontaktar man Berliner Unterwelten som har flera intressanta guidade turer i närheten.

Aha, ja den var ju också skådeplats för saker i 1945.
För den som vill veta mer om denna plats och se de tragiska händelser som hände där, kan jag rekommendera den ganska så nya tyska spelfilmen "Der Untergang", som bygger på berättelser från en ung tyska som arbetade som Herr H's sekreterare i Berliner bunkern.
I slutet av filmen finns det med ett antal scener från Humboldtbunkern.

En mycket bra film med den fantastiske Bruno Ganz som Herr H!

Såg lite olika namn på den, tog det som dök upp först när jag googlade "klättring på bunker Berlin" typ. ;)

Tillbaka till vinter och bergen. Är ju ett snyggt berg på bilden, så bjuder på en lätt gåta. Vad heter liften och vad heter nästa mellanstation (vi var på väg upp)?
002.JPG

Eller Schwarzee-liften på väg mot Trockener Steg?
... liften kanske heter Matterhorn Express förresten.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp