Kalle_Luzern
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Getviken?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej. Har lagt en ny ledtråd i bildgåtanGetviken?
Visst är det Dassrännan på Vemdalsskalet. Finfint åk som funkar stor del av vintern då det samlar snö från flera vindriktningar och inte är lika nerlusat med sten som resten av fjället (bilderna är fotade kring nyår olika år). Glöm däremot aldrig bort att detta är lavinterräng så åk med eftertanke och var utrustad.Dassrännan Vemdalen?
Helvete!! Jag hade glömt hur sjukt ocharmigt det kan vara på after ski i Österrike där man dricker öl ur plastglas runt en inglasad rund bar med sån här musik på alldeles för hög volym i högtalarna omgiven av svettig medelålders småfeta män med någon slags lockig hockeyfrilla och mustasch…..När du har tagit dig nerför Skiroute Lärmstange kan du svänga in på Sommerbergalm baren för après-ski.
Till drinkarna serveras tysk après-ski-techno, favoritlåten heter ”Scheiss Drauf - Après-ski ist Einmal im Jahr - olé olé...."
Jag har aldrig druckit öl ur plastglas i Österrike! (Jag tror att det är förbjudet att sälja öl i plastgläser där.) I Chamonix tyvärr varje gång...Helvete!! Jag hade glömt hur sjukt ocharmigt det kan vara på after ski i Österrike där man dricker öl ur plastglas runt en inglasad rund bar med sån här musik på alldeles för hög volym i högtalarna omgiven av svettig medelålders småfeta män med någon slags lockig hockeyfrilla och mustasch…..
Tur Potatisen tar hand om after-skiandet medan jag tydligen ska krångla mig ner för några otrevliga klipprännor istället!![]()
Ja, det gick snabbt!!!Teide, Teneriffa?
Ren tur, googlade runt med anledning av vulkanutbrottet på La Palma häromdagen och hamnade där... Ny bildgåta kommer snart.Ja, det gick snabbt!!!
Pointe du Hoc, Normandie? Känt för landstigning på D-dagen.
Du behöver inte be om "ursäkt" för att du visar bilder från en av de viktigaste händelserna i modern Europeisk historia.En bild till från samma plats… Groparna som ses är nedslagsplatser för de allierades bombningar.
Nej jag är ingen MÖP! (Militärt överintresserad person)…men dessa platser var intressanta att besöka.
Var det "Ötzi" som åkte på den?
Aha, ja den var ju också skådeplats för saker i 1945.Humboldtbunker, Berlin?
Aha, ja den var ju också skådeplats för saker i 1945.
För den som vill veta mer om denna plats och se de tragiska händelser som hände där, kan jag rekommendera den ganska så nya tyska spelfilmen "Der Untergang", som bygger på berättelser från en ung tyska som arbetade som Herr H's sekreterare i Berliner bunkern.
I slutet av filmen finns det med ett antal scener från Humboldtbunkern.
Nja, kan jag tyvärr inte ge rätt för.Är det Schwarzsee och mellanstation Furi?
Ja, klart det är det. Hette iaf så när jag åkte och jag fick editera bort det från gondolen framför på bilden. Andra av tre sektioner. Tittar man på deras hemsida nu är det inte lika klart.Om Bergfex har rätt, vilket de inte alltid har, borde det vara Matterhorn Express och Schwarzsee.