Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Klart det är Landsorts fyr på Öja.

Kanonen i bild var del av den yttre försvarslinjen mot öster som etablerades under andra världskriget, som mest var 1000 man stationerade på ön.

@STORPOTATEN tar över stafettpinnen
Uppväxt i Haninge vore det ju skam om man inte knep den där. :)

Restauranger är ju trevligt att besöka i backen, och här är vi på väg mot en - vilken då?
1633436919653.png

En timme utan livstecken, då blir det ledtråd!
Förra restaurangen låg i Frankrike, det gör inte denna. Panget ligger på närmare 2500 möh, vilket i princip är så högt man kommer i detta liftsystem.

Edit: Ytterligare en timme utan livstecken, då blir det ytterligare ledtråd....
Om jag vänder 180 grader på röven ser det ut så här:
1633444814426.png

Senast ändrad:
Borde jag ha klämt även om det var ett tag sedan jag var där… Av någon anledning gjorde inte Madonna di C så stort intryck på mig. Får nog ge det en chans till!

Tjaaaa.....det är väl bara att slänga in en gissning då. Nu är det Galtiberg!? :rolleyes:
Hahah, så enkelt var det. Inte stället jag tänkte på tidigare idag dock. Äventyret var att vi körde ner i "Graben", en bäckravin i slutet istället för att köra genom skogen. Blev svettigt, för den var full med meterstora isbollar, återfrusen slasklavin. Så här ser ravinen ut nerifrån
IMG_2495.jpg

@STORPOTATEN igen då!

Hahah, så enkelt var det. Inte stället jag tänkte på tidigare idag dock. Äventyret var att vi körde ner i "Graben", en bäckravin i slutet istället för att köra genom skogen. Blev svettigt, för den var full med meterstora isbollar, återfrusen slasklavin. Så här ser ravinen ut nerifrån
Visa bilaga 12246

@STORPOTATEN igen då!
Aj fan! Jag kollade flera filmer om Galtiberg åket i youtube, men tänkte, att det där kan inte vara Galtiberg, eller ni hade åkt någonstans i vilse.

Visa bilaga 12246

@STORPOTATEN igen då!
Hmmm, det där ser ju intressant ut! Är det denna ni åker ned i då?
1633461294721.png

Bild straX!

Senast ändrad:
Hmmm, det där ser ju intressant ut! Är det denna ni åker ned i då?
Visa bilaga 12250
Nej, nästa ravin väster om. Den där vore rejält kamikaze tror jag. 😅
I den här bilden åkte vi den röda linjen, orange bort till höger vanligaste vägen, orange i mitten ser man enstaka som åker (också rätt exponerade ställen där, har gått stigen). Lila till vänster kommer man ner i om man kör vänster längre upp (skippar den ökända traversen), vid dåligt snöläge även känd som helikopterhämtningsvägen för den kan vara återvändsgränd... :oops:
Den du ritade ovan är Hundsbach.
1633461924935.png

Dags för en rejäl utmaning! Fast varje gång jag skriver det, är det alltid någon räka som knäcker den omedelbart. :LOL:

För att den inte skall vara omöjlig säger jag i vilken dal vi befinner oss, nämligen Kaunertal. Och så frågan - vad heter den dolda toppen?
1633463050707.png

Loggat på efter en lång dag…😓
Eftersom du berättade att det var Kaunertal så gick det på fyra minuter att hitta berget Schweikert.:)

Loggat på efter en lång dag…😓
Eftersom du berättade att det var Kaunertal så gick det på fyra minuter att hitta berget Schweikert.:)
Jaha, bidde det så lätt då förstås... Det är inte alltid lätt att hitta balansen mellan för svårt och för lätt.... 🙄
Visst är det Schweikert och bilden är tagen från byn Feichten.

Din bild @PisteCarver

Jaha, bidde det så lätt då förstås... Det är inte alltid lätt att hitta balansen mellan för svårt och för lätt.... 🙄
Visst är det Schweikert och bilden är tagen från byn Feichten.

Din bild @PisteCarver
Nja, den hade ju blivit väldigt svår om man inte visst vilken dal, det finns ju ganska många bergstoppar kring Kaunertal ändå, och jag hade väl lite flyt/tur igen.;)

Ser ut som en Flam eller Flammekueche, tarte flambée eller dylikt med ursprung i Alsace?

Som en lätt friterad pannkaka med pizzaliknande fyllning. MYCKET gott.

Ursprunget är rätt, men jag kan inte ge rätt för namnet pga stavningen, du har skrivit att den heter ”eldkök”. ;)
Den har även ett franskt namn.
Jag korrigerade stavningen inom ngn minut, se ovan. Där jag åt den senast hade iofs definitivt benämningen Flam dugit gott! 😉

Flammkuchen, Flàmmeküeche, Flammkuche, Tarte flambée

Senast ändrad:
Det får bli litet copy/paste innan jag återkommer med bild! Ja mkt gott faktiskt.

The name of the dishes varies in local dialects; it is called Flàmmeküeche,[2] or Flàmmaküachain Alsatian, or Flammkuche in Lorraine Franconian. All these names translate as "pie baked in the flames". Contrary to what the direct translation would suggest, tarte flambéeis not flambéed but is cooked in a wood-fire oven.

Oj, här slant jag litet med saxen men det kanske går ändå… 🙄

Varifrån är bilden tagen? En stad räcker som svar, men om ni kommer på staden så kan ni nog också närmare ange platsen.

1633501916480.jpeg

*
Här nedan kommer en sorts ledtråd, för att ni ska få litet fart på de grå cellerna. Nedanstående bild är från en helt annan plats och tid, men ger alltså en ledtråd till svaret på frågan.

Arch2O-walk-on-water-the-floating-piers-installation-christo-and-jeanne-claude-2-1920x1281.jpg

Senast ändrad:
Suddig gammal bild från början på 2000 talet men ni bergspanare borde kunna känna igen toppen i mitten av bilden, vad heter den?

Bild990.jpg

Ledtråd nr 1: Just till höger om den efterfrågade toppen och precis utom synvinkel lurar ett annat känt berg.

Ledtråd nr 2: Det efterfrågade berget är en del av ett massivt skidområde, på bilden hoppar jag en klippa i ett mindre grannsystem.

Senast ändrad:
Japp, visst är vi tillbaka i pärlan St Foy, och det efterfrågade berget är Grande Motte som syns där i bakgrunden. Just utanför synvinkeln lurar Grande Casse.

din tur @STORPOTATEN
ps:med bättre kvalitet hade det ju blivit allt för lätt

Tillbaka
Topp