Från telemark till alpint på bästa sätt

telemarkus

Aktiv medlem
Yo freeriders!
Jag är en telemarkåkare som nu även vill börja åka alpint. Jag skulle vilja ha lite tips och trix på hur man på bästa och snabbaste sätt kan utvecklas på alpinsidan. Även om det såklart är en annan teknik så är jag en erfaren skidåkare som obehindrat hanterar alla förhållanden, både i pist och offpist. Gillar att åka fort och aggressivt på skär. Inbillar mig att jag kommer ha en ganska brant utvecklingskurva. Då jag trots allt har ett begränsat antal skiddagar varje säsong vill jag gärna utnyttja tiden så bra som möjligt så tips mottages tacksamt.

Yo freeriders!
Jag är en telemarkåkare som nu även vill börja åka alpint. Jag skulle vilja ha lite tips och trix på hur man på bästa och snabbaste sätt kan utvecklas på alpinsidan. Även om det såklart är en annan teknik så är jag en erfaren skidåkare som obehindrat hanterar alla förhållanden, både i pist och offpist. Gillar att åka fort och aggressivt på skär. Inbillar mig att jag kommer ha en ganska brant utvecklingskurva. Då jag trots allt har ett begränsat antal skiddagar varje säsong vill jag gärna utnyttja tiden så bra som möjligt så tips mottages tacksamt.
Ärligt talat är det nog bara att börja. Hyr/ köp utrustning och ta gärna några lektioner så att tekniken ses över ganska direkt. Jag har nyligen börjat moonlighta med alpint själv, efter 20+ år enbart med lös häl. Det svåraste för mig har varit att få till innerskidan, på telis har man något mer jämn viktfördelning än på alpint, och det har varit en omställning att hitta var vikten ska placeras (mycket mer på ytterskidan än jag är van vid) genom svängen.
I övrigt kommer du ha stor hjälp av din skidvana, många saker kommer att kännas lite lättare (typ superisig brant pist, hopp och lek i parken).
När det gäller utrustningen var det nog svårast med pjäxorna, telispjäxor är ju sköna, det är inte alpina pjäxor! 😅 Har därför börjat lite mer försiktigt med ett par lite köttigare turpjäxor. Provade några mer pistorienterade skor vid tillfälle och det kändes som bojsänken...

Lycka till!

Jag har gjort den resan, efter 15år-20år med nästan bara telemark. Åker nu både och. Har skidlärarexamen.

Alla mina alpina pjäxor är sköna fastän de sitter fast hårt och är relativt styva, det går att ordna hos en duktig butik. (Mina kommer från Skifix i Boden). Se till att dina pjäxor sitter bra utan att göra ont. Köp lagom breda skal och inte för stora! Det viktigaste med utrustning är att pjäxorna sitter bra och är sköna!
Skaffa stabila pistskidor med lagom radie för träningsbackarna och vässa dem väl.
Öva på att göra rätt i flack pist.

Vad är då rätt? Skulle jag analysera din åkning alpint så hade jag först tittat på:
- Din position. Ta reda vilken position (som naturligtvis inte är statisk vilket ordet annars antyder) du bör ha i ingången på sväng. (jag kan förklara i PM om du vill)
- Var dina rörelser börjar, bör rimligen ske från foten upp. Rörlighet i fotleder är viktigt trots att hälen sitter fast.
- Mycket troligt ska du fram med bäckenet mer än du tror,
- du bör troligen satsa på en lägre position (mer böj i fotled, knän och höfter) än du först kan tro. Detta så att du kan få ut skidorna från kroppen och kanta samt bära lasterna funktionellt . Analys är bra i detta läge så att du inte tex får bakvikt.
- Rörelser i överkroppen, gissningsvis rotationer i rygg. Du bör mycket troligt sträva efter stabilare överkropp än du har i telemark.

Allt ovan är gissningar utan att ha sett dig åka, baserat på erfarenhet av att själv göra växlingen telemark till alpint, samt analys av flera åkare som har gjort det.

Alla rörelser har specifik funktion i alpint också, rörelserna är dock, i vart fall i vissa avseenden, mindre än i telemark, tex. motvrid/förvändning och rörelse framåt/bakåt.
Be någon som är bra på analys ge dig återkoppling

Det kommer att kännas annorlunda jämfört med att åka telemark så sträva inte efter samma upplevelse, känns det lika så gör du nog något tekniskt fel.

Fattar ju att skidlektioner är en bra investering för att komma igång så ett antal sådana får det bli. Hur är det sedan med bra instruktionsvideos? Det finns ju en uppsjö på Youtube men finns det några särskilda som är extra sevärda?

Finns det förresten någon som har provat CARV? Den ser ju riktigt intressant ut och skulle kanske också kunna vara ett bra stöd i inlärningen.

Du skulle kunna kolla på, utan inbördes ordning, Triggerboy62, Riley McLachlan, Ski School by Elate Media

Ähh, kan du åka telis är ju alpint en barnlek. Det är väl bara att ha raka ben, luta sig lite åt sidorna, så sköter skidorna allt. Kallas tydligen Karving eller nått sånt har jag hört. Lycka till :)

har du ett par stabila bindningar går det ju utmärkt att åka parralellt med telisgrejjer. Har freeride bindningar å åker lite för mycket parralellt med dom. Går ju kanon.

Tillbaka
Topp