Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Har stått på gångvägen och fått en historielektion av en äldre herre om den bron. Hans berättelse fick händelsen där att låta som filmen 300.
Har dock ingen bild så tänker inte svara : )
Nu hoppas jag att jag inte blandat ihop den med annan bro…..

Christiam är helt rätt ute och har lämnat fina ledtrådar.
Här kommer en ledtråd till: Snötäcket nära bron lär idag vara ca 6 cm.

Har stått på gångvägen och fått en historielektion av en äldre herre om den bron. Hans berättelse fick händelsen där att låta som filmen 300.
Har dock ingen bild så tänker inte svara : )
Nu hoppas jag att jag inte blandat ihop den med annan bro…..
Filmen 300 alltså.... Då kommer jag direkt att tänka på Sven Dufva och Virta bro - Släpp ingen djävul över bron!

Fast.....det ser ju onekligen ut som Lejonströmsbron... :giggle:

Filmen 300 alltså.... Då kommer jag direkt att tänka på Sven Dufva och Virta bro - Släpp ingen djävul över bron!

Fast.....det ser ju onekligen ut som Lejonströmsbron... :giggle:
Hade dålig koll på Sven Dufva så fick läsa på. Absolut likheter mellan dessa två platser.
Enligt farbrorn jag fick lyssna på så var det ett fåtal norrländskan urmän som med jävlar anamma höll tusentals ryska soldater kvar på andra sidan bron. De lyckades även förstöra bron såpass att ryssen fick problem att ta sig över. Det sista vill jag minnas stämmer men annars var hans historia lätt kryddad.
Lite som farbrorn jag träffade i Björkis som hade skjutit fler järvar än vad jag kunde räkna till, men jag fick inte skvallra för länsman….

Kalle har rätt. Sveriges äldsta träbro. Ett historiskt slag i närheten där vi förlorade mot ryssarna och förlorade Finland. Typ. Sista krigshandlingen på svensk mark.

Ordet till Kalle!

Då kör jag på en bild med potential att ligga hela helgen. 😱
Vad heter högsta toppen där uppe (bakom till vänster)?
IMG_3297.JPG

Som väntat lite stiltje på den här ja. Vad kan jag ge för ledtrådar då?
Ligger på en kantonsgräns. Namnet är inte tyskklingande. Grejorna på toppen är inte en toppstation vem som helst kan åka upp till, militärt. Haft med flera bilder från samma dag tidigare.

Mellan stället där jag tog bilden och toppen går en passväg som går nord-syd. Ca 2h körning hemifrån mig. Kantonsgränsen är även språkgräns.

Tackar! Jag var nästan säker på, att ni var någonstans i Innsbruck, men kände inte exakt område. Nu, i vilket "skidområde" var vi för flera år sedan?
P1010175 2.jpg

Jag tror att PC mår ganska bra just nu 👍🏻🎉
Men det är ”Corona-teater” på bergrestaurangen, man måste visa Impfpass och sedan registrera sig. Registrera sig kan man göra med QR kod eller skriva upp sig på en lapp. De godkänner namnet Kalle Anka och tel. numret till Fröken Ur.:rolleyes:
Vissa saker är ändå bäst i Sverige….:)

P.S. Där finns ingen lift, men mycket mycket bra terräng för toppturing, också flera brantare åk i närheten.

Tillbaka
Topp