TailGunnar
Aktiv medlem
Blir det någon skidåkning i vinter?
Bättre restaurangutbud i SälenDyrt skoterboende. Billigare i Särna.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bättre restaurangutbud i SälenDyrt skoterboende. Billigare i Särna.
Inte ”lättar på kraven”, 2G är en skärpning som betyder att testade ovaccinerade personer är uteslutna.Verkar som att Österrike börjar lätta på 3G-kravet i liftarna (tack till Pistecarver för den infon). Dvs det räcker med 2G dvs vaccination (eller genomgången infektion senaste 6 mån) så slipper man krav på munskydd alls i liftarna (även om det fortfarande rekommenderas).
OK sorry, fel av mig. Men för oss vaccinerade innebär det ju i praktiken en lättnad.Inte ”lättar på kraven”, 2G är en skärpning som betyder att testade ovaccinerade personer är uteslutna.
Den som vill ha en alpsemester som ur Corona-synpunkt liknar en semester hemma i Sverige väljer Österrike i vinter. Inga maskkrav på hotellen vilket jag upplever som mer störande än att behöva dra på den när man åker i en gondollift. De flesta liftar är ju inte gondolliftar.
De blir noggrannare med att kontrollera hela tiden, stor skillnad nu jmf med ett par månader sedan.OK sorry, fel av mig. Men för oss vaccinerade innebär det ju i praktiken en lättnad.
PS till alla - glöm inte att era svenska covidpass är datummärkta och måste "plockas ut igen" då och då (trots att man inte fått någon ny dos). Inte för att jag vet om någon kollar, men ändå.
Läste artikel i Schweizisk press idag om panik bland hotellägare i österrike, rädsla för miserabel vinter... Lite mera optimism i Schweiz, men siffrorna går åt fel håll, och snabbt...Inte ”lättar på kraven”, 2G är en skärpning som betyder att testade ovaccinerade personer är uteslutna.
Den som vill ha en alpsemester som ur Corona-synpunkt liknar en semester hemma i Sverige väljer Österrike i vinter. Inga maskkrav på hotellen vilket jag upplever som mer störande än att behöva dra på den när man åker i en gondollift. De flesta liftar är ju inte gondolliftar.
Är det siffror på hotellbokningar som går åt fel håll snabbt i Schweiz?Läste artikel i Schweizisk press idag om panik bland hotellägare i österrike, rädsla för miserabel vinter... Lite mera optimism i Schweiz, men siffrorna går åt fel håll, och snabbt...
Schweiz har nu 5 ggr högre smittotal än Sverige, men det viktiga är ju inte det, utan hur belastningen på sjukvården är.Läste artikel i Schweizisk press idag om panik bland hotellägare i österrike, rädsla för miserabel vinter... Lite mera optimism i Schweiz, men siffrorna går åt fel håll, och snabbt...
Nej, det ökar snabbt i Schweiz också:Är det siffror på hotellbokningar som går åt fel håll snabbt i Schweiz?
Covid-läget tycks vara rätt stabilt:
Schweiz-covidsiffror
Syftade främst på utvecklingen av Covid-läget. Nästan 6,000 positiva igår och inom 1-2 veckor blir det nog nytt rekord. Samma som i Tyskland, österrike etc. Det har varit rätt tyst i media (och själv har jag ignorerat nyheter), men man kan känna att läget har ändrats under de senaste dagarna...Är det siffror på hotellbokningar som går åt fel håll snabbt i Schweiz?
Covid-läget tycks vara rätt stabilt:
Schweiz-covidsiffror
Tack för uppdateringen, det går snabbt (utför...). @PisteCarver @JanNSyftade främst på utvecklingen av Covid-läget. Nästan 6,000 positiva igår och inom 1-2 veckor blir det nog nytt rekord. Samma som i Tyskland, österrike etc. Det har varit rätt tyst i media (och själv har jag ignorerat nyheter), men man kan känna att läget har ändrats under de senaste dagarna...
Denna nya våg under hösten var ju väntad (har skrivit om det tidigare i denna tråd). Årstidseffekt (som förra året) sammanfaller med avklingande vaccinationseffekt (samt fortsatt/ny spridning hos ickevaccinerade). Men viktigare än smittovågor är kanske vad som händer med dödstalen - de är ju lättare att mäta än antalet smittade. Och för oss här som skidresenärer, vilka restriktioner som blir resultatet.
Min gissning/förhoppning är att det trots allt inte kommer att hända så särskilt mycket med dödstalen, och att vi därmed slipper ytterligare panik från myndigheter.
Visa bilaga 13412
Just sjukhusinläggningar avspeglar iofs mer olika länders vårdtradition vad gäller sjukhusinläggningar och tillgängliga sjukhusplatser än smitta etc. Iofs intressant men svårt att använda som mått på Covid-påverkan. Men som du säger, IVA-beläggningar (som iofs fungerar mer lika mellan västländer) oavsett orsak är ju sånt som leder till restriktioner etc och det är ju dem vi vill veta mer om.Tack för uppdateringen, det går snabbt (utför...). @PisteCarver @JanN
Tittade på sjukhusvård covid per capita, jfr Sverige/Schweiz, inte alarmerande men trenden är tydlig. Sverige verkar ha klarat sig under hösten men ser man bakåt kan det vara så att Sverige ligger efter trendmässigt:
covid-hospitalizations-per-million
Panik har de redan i Tyskland och Österrike och dödstalen ökar tyvärr snabbt (se nedan).Denna nya våg under hösten var ju väntad (har skrivit om det tidigare i denna tråd). Årstidseffekt (som förra året) sammanfaller med avklingande vaccinationseffekt (samt fortsatt/ny spridning hos ickevaccinerade). Men viktigare än smittovågor är kanske vad som händer med dödstalen - de är ju lättare att mäta än antalet smittade. Och för oss här som skidresenärer, vilka restriktioner som blir resultatet.
Min gissning/förhoppning är att det trots allt inte kommer att hända så särskilt mycket med dödstalen, och att vi därmed slipper ytterligare panik från myndigheter.
Visa bilaga 13412
IVA beläggning i Österrike nedan:Just sjukhusinläggningar avspeglar iofs mer olika länders vårdtradition vad gäller sjukhusinläggningar och tillgängliga sjukhusplatser än smitta etc. Iofs intressant men svårt att använda som mått på Covid-påverkan. Men som du säger, IVA-beläggningar (som iofs fungerar mer lika mellan västländer) oavsett orsak är ju sånt som leder till restriktioner etc och det är ju dem vi vill veta mer om.
Nej, absolut inte ”verkningslöst”.Ser man till statistiken är vaccination knappast verkningslöst, det här är tal från Norge:
Visa bilaga 13417
Förmodligen en realitet att alla, eller i alla fall de allra flesta, måste gå igenom sjukdomen, men så är ju frågan hur illa sjukdomen sen blir när den gås igenom. Och så hur mycket viruspartiklar varje genomgånget sjukdomsförlopp måste igenom innan friskhet/immunitet innfinner sig. Fler virusar (längre/sjukare förlopp) -> mer mutationer -> större sannolikhet för mutationer som blir "problematiska". Trixet just nu är nog snarare att balansera mängden öppning i samhället mot hur många som gått igenom sjukdomen och hur många som är "hur aktuellt" vaccinerade för att hela tiden belasta sjukvården på en hanterbar nivå. Ingen helt lätt balansgång.
MVH
Killgissaren.
Nej, inte ”medvetet” (har jag aldrig menat).Covid-infektion som vaccination har ju runt 1% dödlighet (plus en hel del som tappar all kondis för alltid etc) så det är ju inget man kan använda som medveten metod. Och ingen vet hur länge en infektion skyddar heller. Man brukar inte bli långvarigt immun mot coronavirus som typ, så det är nog där problemet ligger, inte att vaccinen skulle vara särskilt dåliga. Men visst är det troligt att infektion ger bättre skydd än vaccinen.
Hur definieras ovaccinerade? I Israel krävs tre doser för att räknas som vaccinerad. Så där är inlagda med två doser i kategorin "inlagda ovaccinerade på sjukhusen".Ser man till statistiken är vaccination knappast verkningslöst, det här är tal från Norge:
Visa bilaga 13417
Förmodligen en realitet att alla, eller i alla fall de allra flesta, måste gå igenom sjukdomen, men så är ju frågan hur illa sjukdomen sen blir när den gås igenom. Och så hur mycket viruspartiklar varje genomgånget sjukdomsförlopp måste igenom innan friskhet/immunitet innfinner sig. Fler virusar (längre/sjukare förlopp) -> mer mutationer -> större sannolikhet för mutationer som blir "problematiska". Trixet just nu är nog snarare att balansera mängden öppning i samhället mot hur många som gått igenom sjukdomen och hur många som är "hur aktuellt" vaccinerade för att hela tiden belasta sjukvården på en hanterbar nivå. Ingen helt lätt balansgång.
MVH
Killgissaren.
Då missförstod jag! Eller ja, delvis i alla fall tror jag. Även efter den kortvariga effektiva fullständiga skyddet mot "sjukdom" verkar det ju som att ett betydligt mer långvarigt skydd mot "allvarlig sjukdom" (dvs behöva sjukhusinläggning/IVA) består. Det man får arbeta utifrån skulle jag tippa. Tids nog killgissar jag att vi kommer till ett läge där corona blir lite som influensa, det cirkulerar i lagom takt, och folk får hyfsad "påfyllnad" av antikroppar med jämna mellanrum helt naturligt. Så länge man ser till att buffa immunförsvaret till de som är utsatta grupper med jämna mellanrum (hur långt det nu blir mellan corona-generationer, för flunsa gäller ju årligen-ish) så kommer det nog vara ganska lugnt. Det är bara en rätt tråkig period nu innan vi kommit dit.Nej, absolut inte ”verkningslöst”.
Då har du läst mina inlägg ”fel” (jag är ingen vaccinmotståndare).
Men vem hade räknat med ett så kortvarigt skydd?
Vaccination, då tänker man oftast på skydd i årtionden (ex. Polio, Stelkramp etc.), och inte på månader.
De nuvarande vaccinerna är ju inte lösningen om vi inte alla ska acceptera att kontinuerligt bli injicerade kanske 3ggr om året framöver.
Just my 2 cents…
I FHI:s statistik räknas de med 0 doser som "ovaccinerade".Hur definieras ovaccinerade? I Israel krävs tre doser för att räknas som vaccinerad. Så där är inlagda med två doser i kategorin "inlagda ovaccinerade på sjukhusen".
Jag förstår, men min grej är att vi kanske aldrig når något som liknar flockimmunitet med detta virus. Åtminstone inte över en hel befolkning över längre tid. Dvs att det inte "tar slut".Nej, inte ”medvetet” (har jag aldrig menat).
Jag bara skrev vad jag tror blir det oundvikliga oavsett vad vi gör.
Klart att vi ska fortsätta att vaccinera, men slut tar det först när vi har flockimmunitet.
Another 2 cents…
En intressant faktor är att det verkar som att vi med genomgången sjuka och antikroppar inte smittar andra.Jag förstår, men min grej är att vi kanske aldrig når något som liknar flockimmunitet med detta virus. Åtminstone inte över en hel befolkning över längre tid. Dvs att det inte "tar slut".
Men jag tror att vaccination kan ge bättre resultat än hittills. En vaccinerad är betydligt mindre smittosam även om han mot förmodan blir infekterad. De äldre som nu blir smittade trots dubbelvaccinering blir ju troligen främst smittade pga fortsatt smittspridning i de grupper som är ovaccinerade.
OBS för jämförelser med influensavaccin så haltar det litet. Influensaviruset "driver" ("drift") genetiskt hela tiden, ibland med större steg ("shift") vilket är den främsta orsaken till att man måste göra ett nytt vaccin varje säsong. När det gäller coronavirus så muterar sars-cov-2 tydligen iofs ibland men det är mer troligt att vårt immunsystem helt enkelt inte "minns" den typen av virus så länge.
www.wnd.com
Vilket tyvärr går bort för vår del. Men så är ju vår sits lite speciell. Men husbil på svenska anläggningar verkar big time no no ur liftägarnas synvinkel. 99% täckningsbidrag på liftkorten räcker inte. Dessutom finns inga mackar för propangas i fjällen, bara supersvindyra bytesflaskor. Och inga berg som håller för säsongande. Så man får väl börja ladda för kreativt regelläsande igen.Superbilliga flyg till Milano. sugen på att dra med familjen på sportlovet (v10). Men vem vet vilka krav som ställs då? från vilken ålder ska barnen vara vaccinerade?
Känns som att man får hålla sig på hemmaplan i år igen...
Shit vilka dystra siffror i ÖsterrikePanik har de redan i Tyskland och Österrike och dödstalen ökar tyvärr snabbt (se nedan).
Klart ni ska till Alperna, @Ivo del Scandi !Superbilliga flyg till Milano. sugen på att dra med familjen på sportlovet (v10). Men vem vet vilka krav som ställs då? från vilken ålder ska barnen vara vaccinerade?
Känns som att man får hålla sig på hemmaplan i år igen...
Varför så deppig @Anzom ?Jag orkar inte en vinter till..
(Trots att jag redan tidigt i höstas varnade för effekter. Och särskilt i Österrike, med tanke på deras agerande tidigare 2020/21.) Nu får vi hoppas att det här peakar inom någon vecka och att våra abnormala smittotal 2020/2021 gör att vi har ett bättre naturligt skydd.
Tack! Skall dit över årsskiftet.....fast lite orolig börjar man ju bli...Flaggan är enormt röd. Lycka till med Österrike i vinter!
Tack!Flaggan är enormt röd. Lycka till med Österrike i vinter!
Så sa jag till min mamma fyra dagar innan vi åkte till Warth i Arlberg 2020. Då hade hela Vorarlberg bara drygt 20 konstaterade smittofall (officiellt...). Samtidigt delade man Covid-shots i Ischgl och samma dag som vi åkte hem så stängde Österrike alla sina liftar. Det gick fort.Tack!
Jag tror det blir trevligt som vanligt.![]()