Blir det någon skidåkning i vinter?

PisteCarver

Aktiv medlem
Här kommer ett par förklaringar. Österrikarna är dåliga på att vaccinera sig, men testar oerhört många fler (i båda fallen i procent räknat):
Visa bilaga 13206
Visa bilaga 13207
Ja, vaccinationsgraden i Österrike är 2,8% lägre än i Sverige.
Vilken enorm skillnad….

Edit: Finns visst olika statistik, ser att det är 6% skillnad i den du har hittat.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Verkar som vaccinerna inte skyddar särskilt bra mer än några månader. Den kraftiga oväntade uppgången av fall i Israel för ett antal månader sedan (de var först med att vaccinera sin befolkning), får nu sin uppföljning i Europa.
Det här verkar inte vara "riktiga" vacciner som mot smittkoppor eller polio som håller i årtionden (är ju helt nya snabbframtagna grejer).

Den krassa verkligheten är nog tyvärr att vi inte blir av med det här fullständigt förrän det stora flertalet av oss har blivit smittade och fått riktiga antikroppar. Under tiden får vi väl acceptera att ta en Covid-spruta var 6:e månad och medicinteknikbolagen fortsätter att tjäna miljarder på sina "korttidsvaccin".
Just my 2 cents....

fredw

Aktiv medlem
Ja, vaccinationsgraden i Österrike är 2,8% lägre än i Sverige.
Vilken enorm skillnad….
Vet inte vilka siffror du tittar på?
Man kan iofs uttrycka det på olika sätt, t ex att andelen helt ovaccinerade är 34% i Österrike och 28% i Sverige, alltså 21% (34/28=1,21) högra andel ovaccinerade i Österrike.

Någonstans i just dessa vaccinationsgrader får man tröskeleffekten av gruppimmunitet. Ingen vet dock var den gränsen går för detta virus som dessutom verkar spridas på ett oregelbundet sätt i befolkningen.

Men jag tror som sagt också att Österrike just nu sticker ut mest pga att de testar så många fler än andra länder.

Skida45

Aktiv medlem
Man kan iofs uttrycka det på olika sätt, t ex att andelen helt ovaccinerade är 34% i Österrike och 28% i Sverige, alltså 21% (34/28=1,21) högra andel ovaccinerade i Österrike.

Någonstans i just dessa vaccinationsgrader får man tröskeleffekten av gruppimmunitet. Ingen vet dock var den gränsen går för detta virus som dessutom verkar spridas på ett oregelbundet sätt i befolkningen.

Men jag tror som sagt också att Österrike just nu sticker ut mest pga att de testar så många fler än andra länder.
Så länge alpländerna släpper in dubbel- eller trippelvacinerade så får ju var och en av oss fundera över riskerna. Om jag bara ”riskerar” att träffa på personer med Covid-pass på skidorten tar jag nog chansen.

JanN

Medlem
Skidåkning blir det nog, men tveksamt ifall "normal" vinter. Börjar få lite dåliga vibes igen... Holland introducerar lockdown:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Skidåkning blir det nog, men tveksamt ifall "normal" vinter. Börjar få lite dåliga vibes igen... Holland introducerar lockdown:

Är inte definitionen av galenskap att göra samma sak flera gånger och förvänta sig olika resultat?
Nåväl, hoppas deras lockdown blir kortvarig.

kappakomplett

Aktiv medlem

Ja, eftersom jag har bokat ett par resor till alperna så får man kanske kolla läget lite. Det är inte covid jag är rädd för utan för att det blir restriktioner och nedstängningar av restauranter och andra begränsningar.

PisteCarver

Aktiv medlem
Tror det är Google statistik:

1636716168557.png

1636716488187.png

Kungpulan

Aktiv medlem
Har stundom tittat på Googles egen statistik men den har visat sig skilja sig väldigt mycket från t.ex. folkhälsomyndighetens egna.

Kan det vara att de länder som nu ser en ökning är för att de reagerade kraftigt tidigt på Corona och hade lägre allmän smittspridning i början?

Vill åka till alperna men litar inte på att alpländerna inte kommer stänga från en dag till en annan. Får bli en sista minuten isåfall.

Skida45

Aktiv medlem
Vilka skidorter kräver coronapass?
Nja kanske inte orten per definition men aktiviteterna. Gondoler, restauranger osv. Testad personal osv. Tror att de flesta skidorter, vis av förra årets nedstängning kommer att vara rätt så noga. Men det är vår rädsla som begränsar oss. Det är ju inte så att var och varannan går omkring och smittar eller är ovaccinerade.

fredw

Aktiv medlem
Tror det är Google statistik:
Märkligt. Google säger att de hämtar data från samma sida som jag (och Anzom), och från samma dag, och så skiljer det påtagligt...
Men jag tror att grad av vaccination påverkar. Det är i Oberösterreich som smittan stiger, och så här ser vaccinationsgraden ut regionalt i Österrike just nu :

1636721344583.png

Whatever, nedanstående graf räcker ju för att förklara varför Österrike verkar vara det svarta fåret nu, som du sa PC, landet testar ju oerhört mycket större andel av sina invånare än andra och då får de förstås många fler bekräftade fall än grannländerna.

1636707700382-png.13206

Problemet kvarstår dock att detta, korrekt eller ej, kan påverka restriktionerna. Det mesta tyder dock på att vi vaccinerade inte bör drabbas av restriktioner. Så här säger regionskanslern Alexander Schallenberg: "Two-thirds of people should not suffer because others were hesitant"

kappakomplett

Aktiv medlem
Nja kanske inte orten per definition men aktiviteterna. Gondoler, restauranger osv. Testad personal osv. Tror att de flesta skidorter, vis av förra årets nedstängning kommer att vara rätt så noga. Men det är vår rädsla som begränsar oss. Det är ju inte så att var och varannan går omkring och smittar eller är ovaccinerade.
Covidpass för gondoler?

PisteCarver

Aktiv medlem
Märkligt. Google säger att de hämtar data från samma sida som jag (och Anzom), och från samma dag, och så skiljer det påtagligt...
Men jag tror att grad av vaccination påverkar. Det är i Oberösterreich som smittan stiger, och så här ser vaccinationsgraden ut regionalt i Österrike just nu :

Visa bilaga 13219

Whatever, nedanstående graf räcker ju för att förklara varför Österrike verkar vara det svarta fåret nu, som du sa PC, landet testar ju oerhört mycket större andel av sina invånare än andra och då får de förstås många fler bekräftade fall än grannländerna.

1636707700382-png.13206

Problemet kvarstår dock att detta, korrekt eller ej, kan påverka restriktionerna. Det mesta tyder dock på att vi vaccinerade inte bör drabbas av restriktioner. Så här säger regionskanslern Alexander Schallenberg: "Two-thirds of people should not suffer because others were hesitant"
Tror tyvärr att vi snart kan glömma betydelsen av antal % vaccinerade hit eller dit, och i stället får börja titta på hur lång tid det har gått sedan människorna i olika länder har vaccinerats.
Nya studier hör man om regelbundet nu att vaccinernas skyddseffekt verkar avta rejält redan efter 3-4 månader. Länder med 80% vaccinationsgrad har också stigande smittotal, det är något som inte stämmer här längre.
60% "färskvaccinerade" kanske är betydligt bättre än 80% som är vaccinerade för 6 månader sedan?

Österrike ligger nu på 12.000 fall om dagen = 360.000 fall i månaden som får "riktig" immunitet.
Bara att hoppas att vaccinerna fortsatt hjälper så pass mycket, att färre blir allvarligt sjuka.
Till slut når vi väl på det viset flockimmunitet.
Och Sverige som var svarta fåret i början, har just nu inte alls samma problemökning som övriga länder i Europa.
Vågar man anta att den för oss svåra första vågen har gett oss en högre "riktig" immunitet?

Hur som helst, livet måste gå vidare (även för skidorterna).

PisteCarver

Aktiv medlem
Var skaffar man bäst sådana och hur många bedömer du går åt för en skidvecka?
Beställ på nätet, sök bara "FFP2 mask", se till att den verkligen är FFP2 stämplad.
I somras var de inte så noga med det i Hintertux, men nu verkar liftpersonalen ha fått utbildning av "Liftwaffe", och kan vara lite "tjuriga".
Jag provade en morgon att åka upp med Gletscherexpress endast med det blå "tandläkarmunskyddet", och blev genast åthutad av personalen att ta fram "Melitta-masken".
Skämt åsido, de är väl oroliga att någon ska anmäla dem för myndigheterna och ge dem problem med drifttillstånden, så de är noga med att se till att alla följer föreskrifterna.
Jag klarade mig med två stycken under veckan!:)

KaitsuH

Aktiv medlem
Och för er, som inte har lekt med masker tillräckligt med hittills: köp ffp2-masker med en ventil, inte utan! De är mycket bekvämare att använda. Några sådana där. och det är bäst att kolla, att gummisnörar är tillräckligt långa för just dina öron. Jag, som har ett huvud större än elefanter, har haft knepiga tider, jag tror att mina öron är snart mycket nära min näsa.

Bilagor

• FFP2VALVE_1200x.jpg
    FFP2VALVE_1200x.jpg
    40 KB · Besök: 11

fredw

Aktiv medlem
Senast ändrad:

kappakomplett

Aktiv medlem
Haha, ja i princip. Äsch kanske inte helt bokstavligt när du stiger på. Men 2G innebär ju de facto att du behöver ha ett Covidpass. I Österrike mask i gondolerna. Min poäng är att om du är dubbelvacinerad kommer du troligen att kunna åka skidor.

hmm, ja, det brukar vara lite hetsig påstigning på gondolerna ibland...

Ja, det var intressant som också @PisteCarver berättar att det är 2G för att köpa liftkort i österrike.

I schweiz (dit jag bokat i jan.) är det då som @Kalle_Luzern skriver inget sådant krav.
Det hinner ju iofs ändra sig också men för närvarande verkar det inte krävas covid-pass för att köpa liftkort.

Kollade översiktlgit läget i Frankrike, verkar som om det inte (ännu) krävs covid-pass för liftkorten.

Italien orkar jag inte ens kolla översiktligt, kommer säkert att ändra hit och dit...
Kanske någon vet?

Det spelar ingen roll direkt för min del eftersom jag har ett sådant där pass och det är inte så att jag är rädd för att åka lift med ovaccinerade.
Men det kan ju vara av visst intresse ändå eftersom det lär påverka även annat på skidorten.

Om det är så att i Schweiz och Frankrike så kan även ovaccinerad inhemsk befolkning köpa liftkort, och då är det visserligen så att för att komma utifrån in i landet krävs covid-pass men långt ifrån sant att alla på skidorten är vaccinerade.
Man kan inte utgå från, tror jag, att vaccinationsgraden bland skidåkare skulle avvika från befolkningen i övrigt?

Men vad som retade mig lite var att på hotellet ska man bära mask inomhus...
Tröttsamt! Lite tråkigt blir det också med masken som ska av och på vid gondolåkning och på restauranter etc.

Men vad gör man inte för att få åka skidor!

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Och för er, som inte har lekt med masker tillräckligt med hittills: köp ffp2-masker med en ventil, inte utan! De är mycket bekvämare att använda. Några sådana där. och det är bäst att kolla, att gummisnörar är tillräckligt långa för just dina öron. Jag, som har ett huvud större än elefanter, har haft knepiga tider, jag tror att mina öron är snart mycket nära min näsa.
Typiskt är ff2 med ventil inte godkända, och oavsett inte att rekommendera. Med ventil är för jobb där man skyddar sig själv från partiklar. För corona är idén att skydda andra, då är en ventil som släpper ut utandningsluften förkastlig.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Typiskt är ff2 med ventil inte godkända, och oavsett inte att rekommendera. Med ventil är för jobb där man skyddar sig själv från partiklar. För corona är idén att skydda andra, då är en ventil som släpper ut utandningsluften förkastlig.
Tänkte påpeka detsamma, men nöjer mig med att återupprepa det såhär istället. Viktigt!

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag vet, jag vet. Men de är mycket bekvämare i varje fall. Men, om alla använder sådana, då är det ok? Jag använde dem i skolan i närarbete. Nuförtiden är vi tack och lov fria från masker.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
En sån brukar jag flyga med men då säger de att pga ventil (även om stängd med plastbit) så måste jag ha flygbolagets sämre vanliga masker...

RandoScando

Turtok
Forumvärd

PisteCarver

Aktiv medlem
Det här ändrar ingenting. Men kan vara värt att reflektera över innan argumenten drar iväg åt alla håll...

Ögna gärna genom detta alster från pappersmedia
Så sant.
För en gångs skull var Sverige den medborgerliga frihetens högborg.
Reser regelbundet i jobbet och de senaste snart två åren är det varje gång en frihetskänsla när man kommer hem igen.

Var är de klandrande argumenten mot Sverige nu när vi har avskaffat alla restriktioner och inte bär masker över ansiktet som de flesta andra länder och ändå har bland de lägsta smittotalen i Europa?

Tack FHM och Sveriges regering för att ha vågat gå sin egen väg och inte bara följt flocken.

Anzom

Aktiv medlem
Apropå att resa. Så fort jag kommer till Norge så ler man försynt åt strategin som gett de många dödstalen i Sverige. Tänker att det är en tävling, likt en längdstafett i VM. Det är då jag försöker förklara att allt inte är mätbart- både korta och långa effekter kan ge problem som nedstängningar medför. De fortsätter le. Jaja, vi får väl vinna över dem i stafetten på OS.

KaitsuH

Aktiv medlem
Apropå att resa. Så fort jag kommer till Norge så ler man försynt åt strategin som gett de många dödstalen i Sverige. Tänker att det är en tävling, likt en längdstafett i VM. Det är då jag försöker förklara att allt inte är mätbart- både korta och långa effekter kan ge problem som nedstängningar medför. De fortsätter le. Jaja, vi får väl vinna över dem i stafetten på OS.
Ursäkta mig, men vem tänker sådant? Vem har ett sånt tanke? Om jag minns rätt, det var en kille, Tegnell, som började tala om, att vi har någonn tävling imellan oss. Ingen annan.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ursäkta mig, men vem tänker sådant? Vem har ett sånt tanke? Om jag minns rätt, det var en kille, Tegnell, som började tala om, att vi har någonn tävling imellan oss. Ingen annan.
Vad pratar du för strunt?
Anders Tegnell har aldrig sagt att det är en "tävling".
Han har varit synnerligen konsekvent och seriös rakt igenom hela den här processen.

KaitsuH

Aktiv medlem

Men det där kommit ut kanske tusentals gånger.

PisteCarver

Aktiv medlem

Men det där kommit ut kanske tusentals gånger.
Hur läser du en tidningstext @KaitsuH ?

Det är en insändarskribent som kallar sig "Copernicus" som säger att det är en "tävling", inte Anders Tegnell.

KaitsuH

Aktiv medlem
Ja, vad tror ni, allt hårdare restriktioner på allt fler håll... Kommer skidorterna ens att kunna hålla öppet med tanke på de restriktioner som finns. Ända sedan i våras har jag längtat efter skidåkning igen. har en resa inbokad vid trettonhelgen och en i påsk. Men läget känns allt mer osäkert? Vad tror ni andra? Kommer vi att kuanna hålla avstånd i backen? Jag har inget behov av afterski och restaurangbesök så det borde gå, jag hoppas att det ska gå...
Jag tror, att det blir, om man bara har en mask med.

Wombat

Medlem
Har någon här insider information när börjar anläggningar öppna här i Sverige? Finns det snö redan till exempel i funäs eller Åre?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp