Blir det någon skidåkning i vinter?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Tror och hoppas att certifikaten och hög vaccinationsgrad bland äldre kommer hålla sjukhusinläggningarna i schack och därmed undvika nedstängningar. Om unga vuxna som vägrar vaccinera sig får förkylning och sen lång-covid är det ju bara bra, slipper man dem i liftkön hela vintern. 🤪
Schweiz hade öppet (nästan) hela vintern förra säsongen, kommer vara öppet i vinter igen. Jag har redan två skiddagar och blir skidor i helgen igen. ⛷😁

Tälja

Medlem
Klurar på Hintertux med sin året-runt-åkning, fast mer åt 2022-05.
Någon veteran som har åsikter om detta ställe? Bor man gemytligt någonstans med restauranger och allt man behöver? Blir det mot den varmare delen av månaden så kan nån dags vandring i bergen locka också; eller är det hela en avkrok?
Hej
Jag bor här sedan 2016 i Mayrhofen 20 min från Hintertux!Vill du kombinera skidåkning med vandring så är bästa tiden början maj
Då är fortfarande nedfarterna till mittstationen Sommerberg öppna och snön är kall och fin på fm.Senare i början på juni håller det skapligt till elva tolv tiden sen blir det lite mjukt, men då är det å andra sidan sommar i dalen.Vad gäller boende är nog Mayrhofen att föredra betydligt större än Hintertux.Just nu är det hyfsat bra dock många träningsgrupper från när och fjärran.
Vi börjar åka 1/10 och kör till 15/4!
Hör av dej om du har frågor om Zillertal!
⛷⛷⛷⛷⛷

Anzom

Aktiv medlem
En generell fråga i jobbsökande tider. Är det vanligt att ha problem med att få sin majoritetsemester på vintern? Kan ju inte varit en skidåkare som vill mena att semestermånaderna ska vara i juni- augusti..

PisteCarver

Aktiv medlem
En generell fråga i jobbsökande tider. Är det vanligt att ha problem med att få sin majoritetsemester på vintern? Kan ju inte varit en skidåkare som vill mena att semestermånaderna ska vara i juni- augusti..
Juni - augusti är ju skidsäsong!😃

fredw

Aktiv medlem
Juni - augusti är ju skidsäsong!😃

Har du sicklat bort sommarvallan, fyllt på med spolarvätska och kollat däcktrycken? ;-) Ibland tar det så lång tid att förbereda dessa viktiga detaljer att någon annan hinner packa alla väskor under tiden... :rolleyes:
PS tanka inte Sverige, om möjligt!

jaksu

Aktiv medlem
Jag har aldrig haft problem med mina arbetsgivare. Jag bränner enbart 1-2 semesterveckor i juni-augusti och sen resten under skidsäsongen. Dock är det nånting som jag tar upp varje gång när jag upphandlar mina anställningsvillkor. Plus möjligheten att ta obetalde semesterdagar om det behövs.

Anzom

Aktiv medlem
Jag har aldrig haft problem med mina arbetsgivare. Jag bränner enbart 1-2 semesterveckor i juni-augusti och sen resten under skidsäsongen. Dock är det nånting som jag tar upp varje gång när jag upphandlar mina anställningsvillkor. Plus möjligheten att ta obetalde semesterdagar om det behövs.
Bra tips med obetalade och tydlighet vid anställning. Jag som valt att fokusera på distansarbete som önskan.. Får ställa om siktet ;)

Behöver du ta semester för att åka skidor bor du på fel ställe.
Det vore kul med. Men har väl landat i att glesbygd inte är grejen. Jaja, Östersund. Jaja Innsbruck. Aber nein bitte. Och att få längta är inte dumt.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Det vore kul med. Men har väl landat i att glesbygd inte är grejen. Jaja, Östersund. Jaja Innsbruck. Aber nein bitte. Och att få längta är inte dumt.
Eller Tromsø, Narvik, Bergen, Trondheim, Mo i Rana, Molde, Ålesund, Hamar, Geneve, Grenoble, Chambery, Turin, Aosta, Ivrea, Biella, Bern, Lucerne, Milano, Trento, Bolzano, ..., ..., ...

Och längta får man ju göra varenda sommar helt oavsett! :)

farsan56

Aktiv medlem
Behöver du ta semester för att åka skidor bor du på fel ställe.
Skärp dig nu @RandoScando det där var spel på öppet mål. Du behöver inte tracka dom som inte har förstått meningen med livet. Dom har det besvärligt nog som det är. Tänk dig själv att packa bilen proppfull varje gång du ska åka lagg. Efter fem mils resa skriker någon ifrån baksätet: är vi framme snart/jag är kissnödig.
(flåt kunde inte låta bli)
H från ett åt h....e för varmt Åre

fredw

Aktiv medlem
Skärp dig nu @RandoScando det där var spel på öppet mål. Du behöver inte tracka dom som inte har förstått meningen med livet. Dom har det besvärligt nog som det är. Tänk dig själv att packa bilen proppfull varje gång du ska åka lagg. Efter fem mils resa skriker någon ifrån baksätet: är vi framme snart/jag är kissnödig.

Eller flytta till oss i Malmö, lika nära till Åre som till St Anton! 😜

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Tar man ut målvakten får man skylla sig själv!

Regnar här uppe i norr också, skitsegt :/ Längtar efter att vintern ska koppla greppet ordentligt nu!

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Och vilken skidort av de två ska man nu välja?:unsure::ROFLMAO:
Svårt att nå Åre eller StAnton över dagen 😜
Bor man i Sveriges mitt, Östersund, kan man åka till Åre över dagen. Men istället för att trängas där så åker vi isvägarna över Storsjön till Bydalen (5mil).
Eller tar en dagstopptur till Mjölkvattnet, Almdalen eller Helags 😁

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Svårt att nå Åre eller StAnton över dagen 😜
Bor man i Sveriges mitt, Östersund, kan man åka till Åre över dagen. Men istället för att trängas där så åker vi isvägarna över Storsjön till Bydalen (5mil).
Eller tar en dagstopptur till Mjölkvattnet, Almdalen eller Helags 😁
Du har det bra, du! 🤩 ⛷️
Edit: men vänta nu, hur många skiddagar har du sen 1:e juni, och hur många kommer @PisteCarver ha i slutet av nästa vecka? :ROFLMAO:

Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
Från tidigare idag. Jag väntar nog lite innan jag kör baksidan. Det där fixar inte ens ett par rockskis 😩
BF0A7658-1ECB-47AD-8921-C140BA200050.jpeg

PisteCarver

Aktiv medlem
Österrike skärper reglerna tydligen. Ingen vaccination inget kafébesök eller resturang besök..
Eller har haft Corona, 2G gäller vilket betyder Geimpft eller Genesen. Är man det så är det som hemma på hotel och restaurang, inga munskydd. På bergrestaurangerna i skidområdena är det munskydd som gäller.
Och man får åka skidor, vilket många passar på att göra redan nu, eftersom det sedan denna veckan är fantastiska vinterförhållanden här.:)

fredw

Aktiv medlem
Räcker en ”buff” som munskydd i Österrike eller är det tjockt kaffefilter eller mittemellan?

PisteCarver

Aktiv medlem
Räcker en ”buff” som munskydd i Österrike eller är det tjockt kaffefilter eller mittemellan?
Det är FFP2 modell ”Melitta” som gäller i gondoler, kabinbanor, bergrestauranger och dagligvaruhandeln.
I hotell, restauranger och vanlig handel är det som hemma. Det var också anledningen till att vi valde bort Livigno i feb, och bokade Österrike igen. Munskydd på och av hela tiden på hotell ”das nervt ordentlich” och det vill vi slippa.

JAndersB

Aktiv medlem
L
Det är FFP2 modell ”Melitta” som gäller i gondoler, kabinbanor, bergrestauranger och dagligvaruhandeln.
I hotell, restauranger och vanlig handel är det som hemma. Det var också anledningen till att vi valde bort Livigno i feb, och bokade Österrike igen. Munskydd på och av hela tiden på hotell ”das nervt ordentlich” och det vill vi slippa.
Länge till februari....

PisteCarver

Aktiv medlem
Hur ska vi tolka det här?
Som att det har upptäckts många fler smittofall i Österrike än i Sverige såklart.
Som med all statistik ska man vara försiktig med att dra slutsatser av sådana här kurvor utan att känna till vad som döljer sig bakom.
Ju fler människor man testar, desto fler fall upptäcker man - eller hur?
Österrike har den senaste veckan genomfört 464.703 tester medan Sverige har genomfört 17.969 stycken. Alltså 26 ggr fler tester i Österrike med ungefär samma befolkning.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Som att det har upptäckts många fler smittofall i Österrike än i Sverige såklart.
Som med all statistik ska man vara försiktig med att dra slutsatser av sådana här kurvor utan att känna till vad som döljer sig bakom.
Ju fler människor man testar, desto fler fall upptäcker man - eller hur?
Österrike har den senaste veckan genomfört 464.703 tester medan Sverige har genomfört 17.969 stycken. Alltså 26 ggr fler tester i Österrike med ungefär samma befolkning.
Helt klart så. Kom osökt att tänka på den här galna historien från Nya Zeeland. Där räknas människor som Covidfall om de råkar ha Covid fast dör av något helt annat. 🤪

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp