Vid 2G gäller inte Covid-test, man måste alltså då ha antingen vaccination eller att man har haft Covid (de senaste 6 mån).Kan nån lite snabbt förklara skillnaderna mellan 3G och 2G? Jag har googlat men blev inte mycket klokare..
Kolla med @Ivo del Brallo , han är där just nu och bör således ha lite koll på det!Är det någon som har lite djupare insikt i vad Italien har för planer när det gäller avvecklandet av Corona restriktioner?
Som det är nu så är det väl fortfarande munskyddstvång på de flesta platser?
Hade ju tänkt åka till Italien i februari, men som restriktionerna är just nu åker jag hellre till Österrike igen.
Jag kan tänka mig att det finns ett uppdämt skidåkarbehov i Europa, och bokningstrycket den här säsongen blir nog hårt under högsäsongen. Tänker inte vänta länge till med att boka.
Tack för info - är den ny/aktuell?Ang Italien så läste jag att de kommer att köra kabiner och gondoler halvfulla, och att sittliftar körs till 100% men med krav på FFP2-munskydd. Men på andra ställen står det annat och myndigheterna i Italien är notoriskt nyckfulla.
Allt under 100% kapacitet blir inte roligt under högsäsong.Den är några veckor gammal. Ser nu att en del regioner tänker köra 80% fulla kabiner/gondoler.
Det verkar omöjligt att hitta någon vettigt sammanställd information på italienska websidor.Den är några veckor gammal. Ser nu att en del regioner tänker köra 80% fulla kabiner/gondoler.
Är just nu i funderingar på följande i februari.
Topskipass Kärnten & Osttirol, ett veckokort för € 262- som gäller på:
- 31 skidorter
- 891 km pist
- 274 liftar
Allt under 100% kapacitet blir inte roligt under högsäsong.
Att hålla på med FFP2 masker i släp- och sittliftar är inte heller roligt, och ur smittskyddssynpunkt antagligen helt meningslöst.
Ni som inte har varit och rest ute i Europa under pandemin, så har nog de flesta av er inte provat dessa FFP2 masker, eftersom de är extremt ovanliga här hemma. De är betydligt jobbigare att andas i än de vanliga blå "tandläkarmunskydden" som man brukar se här hemma, och hopplösa att använda i samband med sportutövning (läs: i- och urstigning i sitt-/släpliftar).
Det kanske blir 20% färre besökare också.Det verkar omöjligt att hitta någon vettigt sammanställd information på italienska websidor.
Man får gå till tyskspråkiga websidor att kunna hitta en ordentlig sammanställning:
Enligt denna info kommer det i Italien bara att vara krav på munskydd i "inomhusliftar", och inga FFP2 krav (bara standardmunskydd). Dock 80% kapacitetsbegränsning, men ändå bättre än tidigare info.Grünes Licht für Skiurlaub in Italien: Mit 3G-Nachweis und Maske
Nach einem Winter mit Totalausfall soll es in Italien nun definitiv eine Skisaison 2021/2022 geben. Die Regierung in Rom hat dazu eine neue Verordnung verabschiedet...www.skigebiete-test.de
Här uppdateras dagligen nyheter på området för alla alpländer. Följd denna websida för att hålla er uppdaterade:
![]()
Ticker Coronavirus: Aktuelle Lage in den Skigebieten
Wir halten euch auf dem Laufenden, welche Auswirkungen die Corona-Pandemie auf die Skigebiete hat und veröffentlichen aktuelle Meldungen aus den Wintersportregionen...www.skigebiete-test.de
Det hade ju varit trevligt, men tror du inte att det finns ett stort uppdämt behov efter förra säsongen?Det kanske blir 20% färre besökare också.. Status Quo.
Såklart finns det men det återstår ju att se hur personer från andra länder tänker. Det är ju inte bara svenskar som vill tillbaka till normalläget och det är inte självklart att ryssar, engelsmän osv (utanför EU) kommer att/kan resa som tidigare. Vi vet ju faktiskt inte heller hur restriktioner osv kommer att vara om 3 månader. Det kanske blir värre eller bättre.Det hade ju varit trevligt, men tror du inte att det finns ett stort uppdämt behov efter förra säsongen?
Var får du denna information ifrån? Edit. såg nu att det låg längre ner i tråden.Den är några veckor gammal. Ser nu att en del regioner tänker köra 80% fulla kabiner/gondoler.
Jag tror att man får ta all info som preliminär och osäker, inte bara den från Italien.Var får du denna information ifrån? Edit. såg nu att det låg längre ner i tråden.
På vilket sätt skulle Alperna vara osäkert för svenskarna?
Det går bra nuuuuuu. Danskarna är tillbaka. Tolkar det som ett tecken på att Alperna fortfarande osäkert för svenskarna.
Lättare att ta bilen hem än att bli nekad att flyga pga man har lite feber (om de nu fortfarande kontrollerar kroppstemperatur när man flyger). Sen om man väl får corona, vad gör man då?På vilket sätt skulle Alperna vara osäkert för svenskarna?
Jag flyger regelbundet till Centraleuropa igen sedan i somras och har aldrig blivit temperaturkontrollerad.Lättare att ta bilen hem än att bli nekad att flyga pga man har lite feber (om de nu fortfarande kontrollerar kroppstemperatur när man flyger)
Ja vad gör man då? Eller om man krockar med bilen, eller halkar och bryter benet, eller blir insnöad på orten eller någon annan risk i samma storleksordning (för en vaccinerad) som att få covid på resa idag…Lättare att ta bilen hem än att bli nekad att flyga pga man har lite feber (om de nu fortfarande kontrollerar kroppstemperatur när man flyger). Sen om man väl får corona, vad gör man då?
Ja, detta eviga ”Covid-armageddon”….Ja vad gör man då? Eller om man krockar med bilen, eller halkar och bryter benet, eller blir insnöad på orten eller någon annan risk i samma storleksordning (för en vaccinerad) som att få covid på resa idag…
Tror dessutom att danskarna i huvudsak tar bilen vare sig de ska norrut eller söderut för sin skidåkning.
Ja varför skulle vi inte ta bilen. Tar 12 timmar till Italien typ…Ja vad gör man då? Eller om man krockar med bilen, eller halkar och bryter benet, eller blir insnöad på orten eller någon annan risk i samma storleksordning (för en vaccinerad) som att få covid på resa idag…
Tror dessutom att danskarna i huvudsak tar bilen vare sig de ska norrut eller söderut för sin skidåkning.
Ja om det är 20% danskar som bokar skistar i Sverige så är det nog många svenskar har bokat skidåkning hemma….
Det går bra nuuuuuu. Danskarna är tillbaka. Tolkar det som ett tecken på att Alperna fortfarande osäkert för svenskarna.
Exakt. Så just det kan ju knappast vara en anledning för en dansk att välja svenska fjällen före alperna. Därför förstod jag inte heller Anzoms inlägg.Ja varför skulle vi inte ta bilen. Tar 12 timmar till Italien typ…
Fast det står inte hur många procent som åker till Norge. Mer än till Sverige är jag ganska säker på.Anledningen till att jag tolkar det som osäkert är för att de 20% i ökning som danskarna ger ändå gör att fjällen står sig starkt. Och mest troligt är de 20% danskar som besöker Trysil och Hemsedal vilka anläggningar gått under förväntan förra säsongen.
Trots en förväntan om ett uppdämt behov till Alperna så svarar marknaden inte efter det. Jag tror andelen svenskar kommer vara lägre i alperna än jämförbar säsong 2019 ex. Inget konstigt med det egentligen när osäkerheten fortfarande ligger som en dimma och fjällstugor försvinner dag för dag..
Folk får gärna sitta i sina fjällstugor medan jag njuter av servicen i Alperna. Vi svenskar är ändå bara en liten minoritet i Alperna oavsett.Anledningen till att jag tolkar det som osäkert är för att de 20% i ökning som danskarna ger ändå gör att fjällen står sig starkt. Och mest troligt är de 20% danskar som besöker Trysil och Hemsedal vilka anläggningar gått under förväntan förra säsongen.
Trots en förväntan om ett uppdämt behov till Alperna så svarar marknaden inte efter det. Jag tror andelen svenskar kommer vara lägre i alperna än jämförbar säsong 2019 ex. Inget konstigt med det egentligen när osäkerheten fortfarande ligger som en dimma och fjällstugor försvinner dag för dag..
Om jag skulle välja på skidåkning i Norge eller Sverige, så väljer jag också Norge.Fast det står inte hur många procent som åker till Norge. Mer än till Sverige är jag ganska säker på.
Tackar
Är du i Livigno vecka 8?TackarVi kör vidare på beprövat recept. Husbilen sparkas igång i början av december. Myrkdalen och Hemsedalsfällets toppturer i Norge brukar det bli över jul. Sedan till Livigno efter nyårskaoset i alperna, för 3 månader. Helst skulle man ju yra runt i alperna men det funkar inte varken liftkortsmässigt, energimässigt (propangasfyllning) och fricampingmässigt så Livigno it is. Billiga och många ställplatser, tax free och energi (propan finns). Även offpist finns alltid och spåras inte upp innan lunch, möjligen innan lunch om 3 veckor om man kan sitt berg. Bara en massa öststatare och danskar.
Håller helt med dig, vi bör glömma denna pandemi nu. Det har vi försökt göra sedan första början. Ganska nöjda med resultatet. Nu "hemma" i Portugal där nästan alla restriktioner lyftes idag. Undrar hur denna hojåkare tänkte där? Men visst, var och en med sitt men jobbigt när det drabbar andra (affärer vill ha mask på fast det inte är krav mera). Visa bilaga 12174
Är du i Livigno vecka 8?
PS. Motorcyklisten har nog Melittafiltret (FFP2) för att slippa insekter i munnen.![]()