Blir det någon skidåkning i vinter?

MrHotDog

Aktiv medlem
Kan nån lite snabbt förklara skillnaderna mellan 3G och 2G? Jag har googlat men blev inte mycket klokare..

PisteCarver

Aktiv medlem
Är det någon som har lite djupare insikt i vad Italien har för planer när det gäller avvecklandet av Corona restriktioner?
Som det är nu så är det väl fortfarande munskyddstvång på de flesta platser?
Hade ju tänkt åka till Italien i februari, men som restriktionerna är just nu åker jag hellre till Österrike igen.
Jag kan tänka mig att det finns ett uppdämt skidåkarbehov i Europa, och bokningstrycket den här säsongen blir nog hårt under högsäsongen. Tänker inte vänta länge till med att boka.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Är det någon som har lite djupare insikt i vad Italien har för planer när det gäller avvecklandet av Corona restriktioner?
Som det är nu så är det väl fortfarande munskyddstvång på de flesta platser?
Hade ju tänkt åka till Italien i februari, men som restriktionerna är just nu åker jag hellre till Österrike igen.
Jag kan tänka mig att det finns ett uppdämt skidåkarbehov i Europa, och bokningstrycket den här säsongen blir nog hårt under högsäsongen. Tänker inte vänta länge till med att boka.
Kolla med @Ivo del Brallo , han är där just nu och bör således ha lite koll på det!

Stortlopp

Medlem
En vecka bokad i Norge iaf. Får se vad som händer framåt vintern om svenskar återigen är paria i de branta backarnas land.

Får bli någon eller några kortresor på det.

Inte så alpbevandrad men våråkning i Alperna kan ju vara ett alternativ nästa år, om jag kommer på vart man kan åka.

fredw

Aktiv medlem
Ang Italien så läste jag att de kommer att köra kabiner och gondoler halvfulla, och att sittliftar körs till 100% men med krav på FFP2-munskydd. Men på andra ställen står det annat och myndigheterna i Italien är notoriskt nyckfulla.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ang Italien så läste jag att de kommer att köra kabiner och gondoler halvfulla, och att sittliftar körs till 100% men med krav på FFP2-munskydd. Men på andra ställen står det annat och myndigheterna i Italien är notoriskt nyckfulla.
Tack för info - är den ny/aktuell?
Det avgjorde i så fall saken för min del:
Halvfulla kabiner och gondoler = liftköer
No-Go Italia säsong 2021/2022.

Angående melittafilter (FFP2), är det krav på att dra en sådan över "snudan" i släpliftar/sittliftar och restauranger också?

fredw

Aktiv medlem
Den är några veckor gammal. Ser nu att en del regioner tänker köra 80% fulla kabiner/gondoler.

PisteCarver

Aktiv medlem
Den är några veckor gammal. Ser nu att en del regioner tänker köra 80% fulla kabiner/gondoler.
Allt under 100% kapacitet blir inte roligt under högsäsong.
Att hålla på med FFP2 masker i släp- och sittliftar är inte heller roligt, och ur smittskyddssynpunkt antagligen helt meningslöst.
Ni som inte har varit och rest ute i Europa under pandemin, så har nog de flesta av er inte provat dessa FFP2 masker, eftersom de är extremt ovanliga här hemma. De är betydligt jobbigare att andas i än de vanliga blå "tandläkarmunskydden" som man brukar se här hemma, och hopplösa att använda i samband med sportutövning (läs: i- och urstigning i sitt-/släpliftar).

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Har nu börjat titta på ett antal skidorter i ett geografiskt område i Österrike där jag inte har varit tidigare. Vi får se vad det blir... :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Det verkar omöjligt att hitta någon vettigt sammanställd information på italienska websidor.
Man får gå till tyskspråkiga websidor att kunna hitta en ordentlig sammanställning:
Enligt denna info kommer det i Italien bara att vara krav på munskydd i "inomhusliftar", och inga FFP2 krav (bara standardmunskydd). Dock 80% kapacitetsbegränsning, men ändå bättre än tidigare info.

Här uppdateras dagligen nyheter på området för alla alpländer. Följd denna websida för att hålla er uppdaterade:

fredw

Aktiv medlem
Är just nu i funderingar på följande i februari.
Topskipass Kärnten & Osttirol, ett veckokort för € 262- som gäller på:
- 31 skidorter
- 891 km pist
- 274 liftar

Kan ju lätt kombineras med en bonusdag i Venedig, ingen stor omväg faktiskt. Vi gjorde så en gång, som en överraskning, mycket uppskattat. ”Happy wife - happy life…” 😉 Och Kärnten är vackert.

Skida45

Medlem
Allt under 100% kapacitet blir inte roligt under högsäsong.
Att hålla på med FFP2 masker i släp- och sittliftar är inte heller roligt, och ur smittskyddssynpunkt antagligen helt meningslöst.
Ni som inte har varit och rest ute i Europa under pandemin, så har nog de flesta av er inte provat dessa FFP2 masker, eftersom de är extremt ovanliga här hemma. De är betydligt jobbigare att andas i än de vanliga blå "tandläkarmunskydden" som man brukar se här hemma, och hopplösa att använda i samband med sportutövning (läs: i- och urstigning i sitt-/släpliftar).
Det verkar omöjligt att hitta någon vettigt sammanställd information på italienska websidor.
Man får gå till tyskspråkiga websidor att kunna hitta en ordentlig sammanställning:
Enligt denna info kommer det i Italien bara att vara krav på munskydd i "inomhusliftar", och inga FFP2 krav (bara standardmunskydd). Dock 80% kapacitetsbegränsning, men ändå bättre än tidigare info.

Här uppdateras dagligen nyheter på området för alla alpländer. Följd denna websida för att hålla er uppdaterade:
Det kanske blir 20% färre besökare också. ;). Status Quo.

Skida45

Medlem
Det hade ju varit trevligt, men tror du inte att det finns ett stort uppdämt behov efter förra säsongen?
Såklart finns det men det återstår ju att se hur personer från andra länder tänker. Det är ju inte bara svenskar som vill tillbaka till normalläget och det är inte självklart att ryssar, engelsmän osv (utanför EU) kommer att/kan resa som tidigare. Vi vet ju faktiskt inte heller hur restriktioner osv kommer att vara om 3 månader. Det kanske blir värre eller bättre.

fredw

Aktiv medlem
Bokningsläget i alperna verkar redan ganska tajt här och där. Dock svårt att bedöma med många okända faktorer som t ex mycket varierande avbokningsregler. Min gissning är att det inte kommer att bli tommare än vanligt.

PisteCarver

Aktiv medlem
Efter att de senaste 6-7 åren ha "harvat" runt i Tuxertal, Zillertal, Stubai, Ötztal, är det nu dags för att gå tillbaka till "the good old days" när man hela tiden provade nya skidorter.
Tittar just nu på den lilla vackra byn Heiligenblut i Kärnten vid foten av Grossglockner. Skidåkning upp till 2900 möh, inte särskilt stort liftsystem och för Österrike lite "omodernt", men fina fallhöjder och långa nerfarter. De har flera lättillgängliga Freeride-zoner vars status visas på en tavla vid mellanstationen. En del av dessa har skiroute-markeringar vilket ju är tacksamt när man inte tillhör dem som vill ge sig ut alltför långt ifrån "säkerheten". Skiroute Nr 2 på pistkartan har t ex en fallhöjd på ca 800m.
Heiligenblut är en så liten by och har så få hotell (och ligger ensligt) att det helt omöjligt kan bildas liftköer där (min bedömning).
1632992425661.png

Heiligenblut med Grossglockner i mitten, vackert eller?
1632992629080.png

Från Heiligenblut kan man sedan göra dagsbesök i skidområdena Mölltal Gletscher, Matrei/Kals och St. Jakob i. Defereggen. Alla inom ett avstånd på 45 min till 1 h.

Här finns massor av intressant info om Heiligenblut:

fredw

Aktiv medlem
Var får du denna information ifrån? Edit. såg nu att det låg längre ner i tråden.
Jag tror att man får ta all info som preliminär och osäker, inte bara den från Italien.
Edit: Hittade en aktuell artikel med goda nyheter för Italien. Verkar som att man slipper FFP2-masker helt, och att gondoler, kabiner och kupol-sittliftar körs med 80% kapacitet:

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Lättare att ta bilen hem än att bli nekad att flyga pga man har lite feber (om de nu fortfarande kontrollerar kroppstemperatur när man flyger)
Jag flyger regelbundet till Centraleuropa igen sedan i somras och har aldrig blivit temperaturkontrollerad.
För vaccinerade eller tillfrisknade finns det inga hinder.

Är man ovaccinerad och bara kör covid-tester så finns ju förstås den risken som du beskriver.

fredw

Aktiv medlem
Lättare att ta bilen hem än att bli nekad att flyga pga man har lite feber (om de nu fortfarande kontrollerar kroppstemperatur när man flyger). Sen om man väl får corona, vad gör man då?
Ja vad gör man då? Eller om man krockar med bilen, eller halkar och bryter benet, eller blir insnöad på orten eller någon annan risk i samma storleksordning (för en vaccinerad) som att få covid på resa idag…

Tror dessutom att danskarna i huvudsak tar bilen vare sig de ska norrut eller söderut för sin skidåkning.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja vad gör man då? Eller om man krockar med bilen, eller halkar och bryter benet, eller blir insnöad på orten eller någon annan risk i samma storleksordning (för en vaccinerad) som att få covid på resa idag…

Tror dessutom att danskarna i huvudsak tar bilen vare sig de ska norrut eller söderut för sin skidåkning.
Ja, detta eviga ”Covid-armageddon”….:rolleyes:

Life is back!
Var glada i stället! :)

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem

Ja varför skulle vi inte ta bilen. Tar 12 timmar till Italien typ…

fredw

Aktiv medlem
Ja varför skulle vi inte ta bilen. Tar 12 timmar till Italien typ…
Exakt. Så just det kan ju knappast vara en anledning för en dansk att välja svenska fjällen före alperna. Därför förstod jag inte heller Anzoms inlägg.

Angående flyg: Kanske finns viss risk att bli stoppad om man ser uppenbart sjuk ut. Men den risken är nog idag mycket liten jämf med allt annat som kan hända på en resa.

Anzom

Aktiv medlem
Anledningen till att jag tolkar det som osäkert är för att de 20% i ökning som danskarna ger ändå gör att fjällen står sig starkt. Och mest troligt är de 20% danskar som besöker Trysil och Hemsedal vilka anläggningar gått under förväntan förra säsongen.

Trots en förväntan om ett uppdämt behov till Alperna så svarar marknaden inte efter det. Jag tror andelen svenskar kommer vara lägre i alperna än jämförbar säsong 2019 ex. Inget konstigt med det egentligen när osäkerheten fortfarande ligger som en dimma och fjällstugor försvinner dag för dag..

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Anledningen till att jag tolkar det som osäkert är för att de 20% i ökning som danskarna ger ändå gör att fjällen står sig starkt. Och mest troligt är de 20% danskar som besöker Trysil och Hemsedal vilka anläggningar gått under förväntan förra säsongen.

Trots en förväntan om ett uppdämt behov till Alperna så svarar marknaden inte efter det. Jag tror andelen svenskar kommer vara lägre i alperna än jämförbar säsong 2019 ex. Inget konstigt med det egentligen när osäkerheten fortfarande ligger som en dimma och fjällstugor försvinner dag för dag..
Fast det står inte hur många procent som åker till Norge. Mer än till Sverige är jag ganska säker på.

PisteCarver

Aktiv medlem

Folk får gärna sitta i sina fjällstugor medan jag njuter av servicen i Alperna. Vi svenskar är ändå bara en liten minoritet i Alperna oavsett.
Och ja, det kommer säkert en femte, sjätte och sjunde covid-våg också...
.... det blir aldrig bra igen. :(;)

JAndersB

Aktiv medlem
@JAndersB , när börjar din säsong igen?
Vi saknar dina glädjespridande åkvideos! ⛷️🏂🏔️😎
Tackar 😀 Vi kör vidare på beprövat recept. Husbilen sparkas igång i början av december. Myrkdalen och Hemsedalsfällets toppturer i Norge brukar det bli över jul. Sedan till Livigno efter nyårskaoset i alperna, för 3 månader. Helst skulle man ju yra runt i alperna men det funkar inte varken liftkortsmässigt, energimässigt (propangasfyllning) och fricampingmässigt så Livigno it is. Billiga och många ställplatser, tax free och energi (propan finns). Även offpist finns alltid och spåras inte upp innan lunch, möjligen innan lunch om 3 veckor om man kan sitt berg. Bara en massa öststatare och danskar.

Håller helt med dig, vi bör glömma denna pandemi nu. Det har vi försökt göra sedan första början. Ganska nöjda med resultatet. Nu "hemma" i Portugal där nästan alla restriktioner lyftes idag. Undrar hur denna hojåkare tänkte där? Men visst, var och en med sitt men jobbigt när det drabbar andra (affärer vill ha mask på fast det inte är krav mera).
IMG_20211001_160414.jpg

PisteCarver

Aktiv medlem
Tackar 😀 Vi kör vidare på beprövat recept. Husbilen sparkas igång i början av december. Myrkdalen och Hemsedalsfällets toppturer i Norge brukar det bli över jul. Sedan till Livigno efter nyårskaoset i alperna, för 3 månader. Helst skulle man ju yra runt i alperna men det funkar inte varken liftkortsmässigt, energimässigt (propangasfyllning) och fricampingmässigt så Livigno it is. Billiga och många ställplatser, tax free och energi (propan finns). Även offpist finns alltid och spåras inte upp innan lunch, möjligen innan lunch om 3 veckor om man kan sitt berg. Bara en massa öststatare och danskar.

Håller helt med dig, vi bör glömma denna pandemi nu. Det har vi försökt göra sedan första början. Ganska nöjda med resultatet. Nu "hemma" i Portugal där nästan alla restriktioner lyftes idag. Undrar hur denna hojåkare tänkte där? Men visst, var och en med sitt men jobbigt när det drabbar andra (affärer vill ha mask på fast det inte är krav mera).Visa bilaga 12174
Är du i Livigno vecka 8?

PS. Motorcyklisten har nog Melittafiltret (FFP2) för att slippa insekter i munnen.💡🙄

JAndersB

Aktiv medlem
Är du i Livigno vecka 8?

PS. Motorcyklisten har nog Melittafiltret (FFP2) för att slippa insekter i munnen.💡🙄
😀 Man skulle ju kunna tro det om inte Portugal vore det mest insekts- och djurbefriad land vi träffat på hittills.

Förmodligen är vi där, vore skoj att träffas om ni kommer förbi. Nu är det ju Italien, ifjol hade vi inte så stor glädje av våra säsongskort - de första de sålde - och krediterade...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp