Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Då passar jag på att avvika lite från ämnet och ställa frågan ”Hur jämt fyller den här bergspotatisen just idag???
1637510350438.jpeg

Och självklart skickar jag även ett grattis till honom!!! 🥂🎂🎁🎉

Nu fjäskar ni ganska rejält här.:LOL:
Han ser ju definitivt inte ut som en ”sätta” (vet inte om det är skånska enbart, i så fall får ni kolla skånska ordboken), utan en Potäta som hållit sig i god form.
”Senior-blonda” strimmor i skägget skvallrar dock om en erfaren man.(y);)

Hur hög är den vänstra piggen i bilden? (med ca 10 m noggrannhet)
Vad den heter jag inte lyckats hitta, däremot hur hög den är.
1637525724532.png

Noga ska det va också...:mad:;)
Men från vägen mitt emellan Zumdorf och Hospental blir väl bättre?:)
Ja, noggrannare än så kan man väl inte begära. 😂 Finns en parkeringsplats där längs Furkastrasse. Kedjan i bild är första som korsas om man kör skiers haute route, Andermatt till Engelberg.

Tillbaka till @PisteCarver

Kedjan i bild är första som korsas om man kör skiers haute route, Andermatt till Engelberg.
Haute Route till Engelberg?!
Det är ju 20 km fågelvägen med höga berg emellan - och jag kan inte se några liftar på kartan!😰

Som en eftergratulation till @STORPOTATEN måste ju bildgåtan gå vidare till honom.
Nu har han ju också tagit klivet över och hälsas välkommen till den här "planhalvan" i livet.🎉;)

Jag förväntar mig en extra exceptionell bildgåta!:)

Det är ju 20 km fågelvägen med höga berg emellan - och jag kan inte se några liftar på kartan!😰

Som en eftergratulation till @STORPOTATEN måste ju bildgåtan gå vidare till honom.
Nu har han ju också tagit klivet över och hälsas välkommen till den här "planhalvan" i livet.🎉;)

Ja, finns en artikel om den här på Freeride. Länk
Kräver några övernattningar i Hütte på vägen så klart.

har du gått Urner Houte Route?
Behövs guide eller grejar man turen själv om man är hyfsat fjällvan?
Nej, inget för mig. 😅 Tror det är smart att engagera en guide. Dels om man skulle bli överraskad av dålig väder, dels för att det är rätt mycket glaciäråkning. Då sköter nog guiden all bokning av sängplats också, kan ju vara smidigt.
Turerna/etapperna är dock inga hemligheter, finns väl beskrivna i SAC-böcker och utritade på SwissTopo. https://map.geo.admin.ch och sök efter ski routes i fältet uppe i mitten så kan man se rutterna.

Tack och bock! Men nu när jag är vuxen håller jag inte på med lekar längre.... 😂😂
Skämt åt sidan....så ligger jag i ryggläge sedan i torsdags med ett riktigt världsmästar-ryggskott! 😔 Det var mycket värre än jag trodde att bli 50... 👩‍🦽
Så jag fortsätter min bildgåtepaus lite till och låter er köra vidare, medans jag fortsätter tycka synd om mig själv. 👍
@PisteCarver Du har ju bilden och bestämmer tågordning!

Tack och bock! Men nu när jag är vuxen håller jag inte på med lekar längre.... 😂😂
Skämt åt sidan....så ligger jag i ryggläge sedan i torsdags med ett riktigt världsmästar-ryggskott! 😔 Det var mycket värre än jag trodde att bli 50... 👩‍🦽
Så jag fortsätter min bildgåtepaus lite till och låter er köra vidare, medans jag fortsätter tycka synd om mig själv. 👍
@PisteCarver Du har ju bilden och bestämmer tågordning!
Då önskar jag dig god bättring och ett snabbt tillfrisknande!

Vi tar en enkel bildgåta som borde gå snabbt.
Vad heter den här byn?
1637584049608.png

Ja, noggrannare än så kan man väl inte begära. 😂 Finns en parkeringsplats där längs Furkastrasse. Kedjan i bild är första som korsas om man kör skiers haute route, Andermatt till Engelberg.

Tillbaka till @PisteCarver
Då hoppas jag på att kunna bidra med lite vinterbilder därifrån i mars…. 😉
Om inte pandemin kullkastar våra planer helt!!! 😱

Tillbaka
Topp