Haha, okej! xD Ber om ursäkt - men blev ju ett väldigt bra sätt att få igång lite diskussion!
Visa bilaga 13565
Fast då kan man ju lika gärna vända på det och säga att det är helt och hållet branschens fel - om ingen byggde liftar skulle det ju inte spela någon roll om de inte finns där?
Poängen är kanske mer att det krävs en balansgång, mänsklig existens kommer alltid ha en miljöpåverkan, mer så ju mer vi ska "konsumera" (väldigt förenklat). Men människor vill åka skidor, och då kommer det åkas skidor om möjligheten finns där, men det är ju skillnad på olika som det så fint heter. Jag menar att de flesta konsumenter har visat sig villiga att ställa om sig på många punkter, och det är många som gör avkall på allehanda bekvämligheter, köper dyrare produkter etc. Skidbranschen däremot är väldigt långsam på att tillhandahålla alternativen. Som diskussionen varit i kommentarerna till skistars miljöprofil, tågen går fulla till många skidorter i Sverige, trots det valde de att bygga
Jag håller dock med dig 100% om att det som egentligen kommer göra skillnad är styrning från högre håll, men nu är jag skribent i den branschen jag är och har de kontakterna jag har, så då får jag anpassa mig efter det. Hade jag fått skriva en politiskt raljerande ledare i typ DN eller nåt hade jag väldigt gärna gjort det - men det är inte en förutsättning jag har (ännu i alla fall).