Kalle_Luzern
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tar tillfället i akt då!Ojdå. Det får bli WO igen.
Lämnar fältet öppet fram till kl 20 ikväll för vem som helst som postat färre än 20 frågebilder i denna tråd! Först till kvarn! Try it, you'll like it!
Om ingen nappat före kl 20 blir det helt fritt.
Det kan bero på att vi inte är i Alperna!Det verkar inte vara det mest typiska alplandskapet?
Nej! Inte jättelångt ifrån dock!Kan det vara i Pyrenéerna?
Ja det kanske var lite väl svårt, ni får ursäkta en tråd noobAlso.... en bild på ett ensamt anonymt berg som inte är i Alperna.
Det skulle ju kunna bli konceptet "tusen frågor" av det.
Men, ska vi slå till på Puy de Sancy i Massif Central?
Högsta toppen i det massivet samt ett ganska stort skidområde.
Om det är rätt så heter skidområdet Super-Besse.
Stämmer bra! Bilden är tagen i Capileira!Sierra Nevada någonstans kanske?
Nära! Jungfrau som syns, men annan vinkel än i Wengen.Wengen?
Ja, Schilthorn är det. Taget april 2012. Min andra vinter i Schweiz och körde redan offpiste på Schilthorns nordsida, hoppade över räcket på Piz Gloria.
Härliga gamla scener från Schilthorn i den filmen, tyvärr annars en av de sämre Bond-filmerna.
OK, bildgåta då.
Screenshot från en video, pin-pointa på lämplig karta/vy/Fatmap etc.
Visa bilaga 13841
Håller helt med. Orörd snö för lättåkt, och bromsar så himla mycket också.Fint före på den där bilden. Jag är nog konstig men ibland tycker jag nästan mer om sådan där halvt uppkörd lössnö än när den är helt orörd. Gillar att sjunka ner en aning i snön och känslan av att behärska de där ojämnheterna, och ömsom plöja igenom dem, ömsom bränna över dem. Inom rimliga gränser... om det blir för puckligt och/eller tungt så tar det roliga slut.
Ursäkta dröjsmålet.
Om Pistecarver ger sin definitiva välsignelse (han har satt tummen upp..!) så ger jag chans till att posta ny bildgåta till AdamSeb, KalleBackeus, Hawk100 eller FredrikLarsson123 - den som hinner först. Men invänta att PC ger mig rätt (elelr fel).
Efter kl 20, om ingen av dem nappat, så är det fritt fram för alla.
Passar väl på ännu en gång då..Ok tack! Lämnar snöbollen vidare enligt mitt inlägg ovan!
Helt rätt! Kör på!Ja, då ska vi se....
Bilden har du tagit nära toppstationen till 4er Sesselbahn Hochhörndl nära toppen Henne 2078 m, som ligger mitt emellan Fieberbrunn och Hinterglemm.
I horisonten syns naturligtvis Grossglockner och Grossvenediger.
Tyvärr fel.Med såna specialregler gäller det väl att passa på med en gissning iaf...
Silberschneid(e), 3341 m?
Nej, det blir bra med fågelvägen, det klarar du.Det var det fräckaste.... Skall det vara landvägen eller fågelvägen? Finns mellanlandning på vägen som måste tas hänsyn till?![]()
![]()
Då slänger jag iväg en snabb gissning på att det är Mittelbergbahn du kommer upp med. Att berget är Innere Schwerze Schneid 3367 och att avståndet då är ca 4,6 km?Nej, det blir bra med fågelvägen, det klarar du.![]()
Tyvärr fel, längre bort och mer känt berg.Då slänger jag iväg en snabb gissning på att det är Mittelbergbahn du kommer upp med. Att berget är Innere Schwerze Schneid 3367 och att avståndet då är ca 4,6 km?
Kändes inte helt rätt, men hinner inte...nu möte.Tyvärr fel, längre bort och mer känt berg.
Har jag zoomat ni igen....![]()
Rätt!Kändes inte helt rätt, men hinner inte...nu möte.
Skulle kanske kunna vara Zuckerhutl, men hinner inte kolla något om det.
Oooops, där ser man.
Ingen som var sugen? Jag slår väl till själv då.Oooops, där ser man.
Möte som sagt......Valfri spekulant förutom "the usual suspects" (ni vet vilka ni är) lägger upp ny bild. Har inget hänt inom en timme så är det fritt fram för alla.
Happy hunting.
Ska jag lägga upp ett videoklipp tillsammans med svaret?Ingen som var sugen? Jag slår väl till själv då.
Kort och gott - vad heter toppen?
@PisteCarver måste leta upp den ståendes på ett ben galandes som en tupp.![]()
Visa bilaga 13873
Ja tack!Ska jag lägga upp ett videoklipp tillsammans med svaret?![]()