1. Nej. Och faktum är att det vid tvåhjulsdrift inte behövs kedjor om du har vinterdäck dvs däck som är märkta med M+S (i Sverige kallat kontinentala vinterdäck eller SUV-däck). Inkl förstås vanliga svenska dubbfria vinterdäck (oftast märkta med symbolen nedan, och jag tror obligatoriska i Tyskland på vintern?). De räknas som snökedjor i dessa sammanhang (och räcker i 99 % av fallen om du kör som en normal svensk dvs du har vana av att köra i snö och halka). Problemet är att italienska hyrbilar sällan/aldrig har såna däck.
2. Ja du... Här och där. Hela Val d'Aosta och stora delar av Sydtyrolen 15/10-15/4. Och i övrigt på så många platser och vägar (särskilt autostrade och begrsvägar) att det nog alltid kommer att behövas (i bagaget alltså...) vid alpnära körning i Italien. Vi ska köra genom fem regioner på nio dagar så det lär behövas...
3. Kedjor går att köpa till pris som ofta understiger tillägget vid bilhyra vid större bensinstationer vid autostradorna. Jag tror jag satsar på det, om de inte ger mig ett bra pris vid hyrbilsdisken (vilket de nog inte kommer att göra).
Visa bilaga 14302