Blir det någon skidåkning i vinter?

Ifjol krävde Italien bara antigen 48 timmar gammalt max. 15 minuter i Malmö, mailsvar. Sedan drog man.

Sedan kollades ju som vanligt aldrig detta eller ens pass vid gränsen, med bil.
Låter som Italien - det brukar gå jättebra, men det vet man inte förrän efteråt. Sitter just och funderar på om jag ska skaffa snökedjor till hyrbilen (de har aldrig vare sig kollat eller behövts under 7 års körning i Italien, men...)

Låter som Italien - det brukar gå jättebra, men det vet man inte förrän efteråt. Sitter just och funderar på om jag ska skaffa snökedjor till hyrbilen (de har aldrig vare sig kollat eller behövts under 7 års körning i Italien, men...)
Måste man ha snökedjor med sig även om man har AWD?
Vilka vägar har krav på snökedjor?

hyrkedjor brukar ingå i alla bilar från Milano. (men det kan vara ett hillvete att få på dem)

hyrkedjor brukar ingå i alla bilar från Milano. (men det kan vara ett hillvete att få på dem)
Från Venedig kan man behöva boka snökedjorna. Var säkra på att verifiera att de passar på däcken - har råkat ut för att de inte passade mitt under en snöstorm på väg upp till Passo Tonale. Det gick så där. :cautious:

Måste man ha snökedjor med sig även om man har AWD?
Vilka vägar har krav på snökedjor?
Edit: Jag hade fel. AWD (4x4, 4WD etc) hjälper inte om man har sommardäck. Men om man har vinterdäck så behövs ej kedjor enligt lag.

1. Nej. Ja, eller vinterdäck. Vilket är vettigt eftersom AWD inte ger någon extra bromseffekt mm jämf med 2WD etc.

Men faktum är att det vid tvåhjulsdrift inte behövs kedjor om du har vinterdäck dvs däck som är märkta med M+S (i Sverige kallat kontinentala vinterdäck eller SUV-däck). Inkl förstås vanliga svenska dubbfria vinterdäck (oftast märkta med symbolen nedan, och jag tror obligatoriska i Tyskland på vintern?). De räknas som snökedjor i dessa sammanhang (och räcker i 99 % av fallen om du kör som en normal svensk dvs du har vana av att köra i snö och halka). Problemet är att italienska hyrbilar sällan/aldrig har såna däck.

2. Ja du... Här och där. Hela Val d'Aosta och stora delar av Sydtyrolen 15/10-15/4. Och i övrigt på så många platser och vägar (särskilt autostrade och begrsvägar) att det nog alltid kommer att behövas (i bagaget alltså...) vid alpnära körning i Italien. Vi ska köra genom fem regioner på nio dagar så det lär behövas...

3. Kedjor går att köpa till pris som ofta understiger tillägget vid bilhyra vid större bensinstationer vid autostradorna. Jag tror jag satsar på det, om de inte ger mig ett bra pris vid hyrbilsdisken (vilket de nog inte kommer att göra).

1639572844806.png

Senast ändrad:
1. Nej. Och faktum är att det vid tvåhjulsdrift inte behövs kedjor om du har vinterdäck dvs däck som är märkta med M+S (i Sverige kallat kontinentala vinterdäck eller SUV-däck). Inkl förstås vanliga svenska dubbfria vinterdäck (oftast märkta med symbolen nedan, och jag tror obligatoriska i Tyskland på vintern?). De räknas som snökedjor i dessa sammanhang (och räcker i 99 % av fallen om du kör som en normal svensk dvs du har vana av att köra i snö och halka). Problemet är att italienska hyrbilar sällan/aldrig har såna däck.

2. Ja du... Här och där. Hela Val d'Aosta och stora delar av Sydtyrolen 15/10-15/4. Och i övrigt på så många platser och vägar (särskilt autostrade och begrsvägar) att det nog alltid kommer att behövas (i bagaget alltså...) vid alpnära körning i Italien. Vi ska köra genom fem regioner på nio dagar så det lär behövas...

3. Kedjor går att köpa till pris som ofta understiger tillägget vid bilhyra vid större bensinstationer vid autostradorna. Jag tror jag satsar på det, om de inte ger mig ett bra pris vid hyrbilsdisken (vilket de nog inte kommer att göra).

Visa bilaga 14302
Tack för info!
Eftersom jag har AWD och kör med Goodyear Ultra Grip Ice 2, så blev det en icke-fråga för mig.:)

Tack för info!
Eftersom jag har AWD och kör med Goodyear Ultra Grip Ice 2, så blev det en icke-fråga för mig.:)

Halvbilliga budgetvinterdäck från turkiska "Lassa" här, de använder gjutformar från Bridgestone, faktiskt mycket nöjd med dem. Jag har en bild på vinterdäcken om du vill se...? ;)
Men tyvärr hjälper det inte vid bilhyra.

Är det alltså tillåtet att köra en AWD med sommardäck i Italien (i vinterväglag)? Trodde att man var tvungen att ha vinterdäck alt. snökedjor.

Är det alltså tillåtet att köra en AWD med sommardäck i Italien (i vinterväglag)? Trodde att man var tvungen att ha vinterdäck alt. snökedjor.
Nu blir jag osäker igen. Kan ha blandat ihop med hur det är i Australien. Återkommer. Men det är f@n inte lätt att få klara besked från Italien trots att man har bott där...

Edit: Jag hade fel. AWD (4x4, 4WD etc) hjälper inte om man har sommardäck. Men om man har vinterdäck så behövs ej kedjor.

Senast ändrad:

Hehe sådana där har man stått och kämpat med i decimeterdjup snö och snöstorm påväg upp för berget till stugan. Tog bara 1h att få på dom.

Tänkte införskaffa sådana inför helgens resa men jag hoppar nog över det, ser ut att bli fint vägväder.

Ska nog slå till på ett par sådana här inför kommande åktur. Verkar smidigare än biltemas. https://www.amazon.se/König-K-Summit-K23-snökedjor-stycken/dp/B009PHQQKW/ref=sr_1_2?keywords=k-summit+k23&qid=1639579838&sr=8-2

Det var värst. Har kört kors och tvärs i alperna och Norge i många decennier. Med personbilar, minibussar och mycket med tunga husbilar och upp på sanslösa småvägar, Samnaun t.ex. Alltid med dubbfria vinterdäck och ganska sällan med AWD. Aldrig behövs slåss med kedjor.

Man ser ofta påbudsskyltar för kedjor standing by, ofta med tillägsskylt om att 4x4 bilar inte behöver det.

Att sätta på kedjor på en tung husbil med tvillinghjul bak vill jag inte ens tänka på. Samtidigt har den mer grepp än en personbil med AWD och teknisk sett så är den ju 4-hjuls driven.

Italien locals säger:
Snabbtest 24 timmar innan inresa, PCR 48 Tim.
Vi tar ett snabb i Malmö 349:-
Dom påstår att dom ska ha bättre framförhållning med åtgärder i år men fan vet.
Gul zon är det väl redan i Sydtyrolen, på gång lite varstans. Dom säger att liften stänger när det blir röd zon, inte innan dess

Nu blir jag osäker igen. Kan ha blandat ihop med hur det är i Australien. Återkommer. Men det är f@n inte lätt att få klara besked från Italien trots att man har bott där...

Edit: Jag hade fel. AWD (4x4, 4WD etc) hjälper inte om man har sommardäck. Men om man har vinterdäck så behövs ej kedjor.
Låter logiskt ur ett trafiksäkerhetsperspektiv (myndighet). AWD hjälper ju inte till att bromsa eller ”hålla dig på vägen”. Bara att ta dig fram egentligen.

Låter logiskt ur ett trafiksäkerhetsperspektiv (myndighet). AWD hjälper ju inte till att bromsa eller ”hålla dig på vägen”. Bara att ta dig fram egentligen.
Jo, är väldigt effektivt för att hålla spåret och greppet i en kurva. Men är ju förrädiskt, för man drar iväg med bra grepp nästan som i torrväglag utan sladd, men när det är dags för att bromsa.....😨

Jo, är väldigt effektivt för att hålla spåret och greppet i en kurva. Men är ju förrädiskt, för man drar iväg med bra grepp nästan som i torrväglag utan sladd, men när det är dags för att bromsa.....😨

Då får du allt gasa som Solberg i kurvorna… Nja, kör själv 4x4 Jeep och mycket i vinterväglag. Hade så kallade ”all seasons” på en säsong för länge sedan (no seasons) vilket var helt livsfarligt på is/snö. Har man inget grepp spelar det ingen roll om det driver på ett, två, tre eller fyra hjul. Enda gången det gör skillnad är från stillastående.

Då får du allt gasa som Solberg i kurvorna… Nja, kör själv 4x4 Jeep och mycket i vinterväglag. Hade så kallade ”all seasons” på en säsong för länge sedan (no seasons) vilket var helt livsfarligt på is/snö. Har man inget grepp spelar det ingen roll om det driver på ett, två, tre eller fyra hjul. Enda gången det gör skillnad är från stillastående.
Nej, man får ju ha riktiga vinterdäck såklart.;)

Nej, man får ju ha riktiga vinterdäck såklart.;)

Ja det gör en j-a skillnad. Men vi pratade om 4x4 med sommardäck i vinterväglag. Bodde under en period i norra USA och där fanns ingen vinterdäckslag. Folk trodde att 4x4 gjorde bilen säker på is och snö. Har aldrig sett så mycket bilar som kasade omkring och körde in i grejer och varandra.

Ja det gör en j-a skillnad. Men vi pratade om 4x4 med sommardäck i vinterväglag. Bodde under en period i norra USA och där fanns ingen vinterdäckslag. Folk trodde att 4x4 gjorde bilen säker på is och snö. Har aldrig sett så mycket bilar som kasade omkring och körde in i grejer och varandra.
Ja, då missuppfattade jag det hela.:oops:
AWD med nordiska odubbade däck av Premiumfabrikat är grymt bra att köra med i snö….. tills det är dags för att bromsa såklart!
Drive safely!

Ja alla bilar sedan hedenhös bromsar ju på alla fyra hjul oavsett 2WD eller 4WD. Och med 4WD riskerar man (och kan man) hålla högre fart.

Största problemet med sommar- och även all seasons eller europeiska odubbade, är att gummit blir stenhårt när tempen sjunker. Nordiska vinterdäck, både dubbade och odubbade, är mjukare vid kallgrader och det gör sjukt stor skillnad i grepp.

Största problemet med sommar- och även all seasons eller europeiska odubbade, är att gummit blir stenhårt när tempen sjunker. Nordiska vinterdäck, både dubbade och odubbade, är mjukare vid kallgrader och det gör sjukt stor skillnad i grepp.

Precis, bytte just till nordiska dubbfria på ena bilen efter att tidigare har kört den heltid i skåne (gbg och norrut numera) på europadäck och det är verkligen som natt och dag. Hade aldrig vågat köra med dom glashala däcken upp till fjällen.

Ja alla bilar sedan hedenhös bromsar ju på alla fyra hjul oavsett 2WD eller 4WD. Och med 4WD riskerar man (och kan man) hålla högre fart.

Precis, antalet hjul som driver påverkar inte möjligheten att bromsa eller att göra en hastig undanmanöver om däcken har dåligt/obefintligt grepp. Förstår inte riktigt hur du menar att man kan hålla högre fart med 4x4, såvida du inte menar att man kör WRC-stil 😀

Precis, antalet hjul som driver påverkar inte möjligheten att bromsa eller att göra en hastig undanmanöver om däcken har dåligt/obefintligt grepp. Förstår inte riktigt hur du menar att man kan hålla högre fart med 4x4, såvida du inte menar att man kör WRC-stil 😀
Jag känner att jag får bättre grepp vid acceleration och kurvtagning med 4WD i vinterväglag, när hjulen driver (dvs ej vid frirullning). Och därmed lättare kan hålla högre fart utan att tappa greppet. Är det ett hjärnspöke?
Obs jag säger inte att jag bör hålla högre fart med 4WD… Och som sagt inte bättre grepp vid inbromsning.

Jag känner att jag får bättre grepp vid acceleration och kurvtagning med 4WD i vinterväglag, när hjulen driver (dvs ej vid frirullning). Och därmed lättare kan hålla högre fart utan att tappa greppet. Är det ett hjärnspöke?
Men inte bättre grepp vid inbromsning.

För det första är det ju i princip inga 4x4 system som är annat än 2wd i normala körsituationer. Så med stor sannolikhet, ren inbillning 😉

Nytt fokus i tråden!❄️🌨️🚙:geek::LOL:

Kan man inte byta trådnamn också? "Blir det nåt sladda av i vinter?".

Köpte Viking Contact 7 till kombihäcken, skitbra grepp.

Ska testas i Norge imorgon .. om inte allt går fel som vanligt :). Obs. ska ej testas i backen utan på vägen.

Det var värst. Har kört kors och tvärs i alperna och Norge i många decennier. Med personbilar, minibussar och mycket med tunga husbilar och upp på sanslösa småvägar, Samnaun t.ex. Alltid med dubbfria vinterdäck och ganska sällan med AWD. Aldrig behövs slåss med kedjor.

Man ser ofta påbudsskyltar för kedjor standing by, ofta med tillägsskylt om att 4x4 bilar inte behöver det.

Att sätta på kedjor på en tung husbil med tvillinghjul bak vill jag inte ens tänka på. Samtidigt har den mer grepp än en personbil med AWD och teknisk sett så är den ju 4-hjuls driven.
Det händer på vägen upp till Val D Isere strax efter St Foy att polisen står och kollar om bilarna anses tillräckligt skodda för att inte bli stående och blockera vägen

Italien locals säger:
Snabbtest 24 timmar innan inresa, PCR 48 Tim.
Vi tar ett snabb i Malmö 349:-
Dom påstår att dom ska ha bättre framförhållning med åtgärder i år men fan vet.
Gul zon är det väl redan i Sydtyrolen, på gång lite varstans. Dom säger att liften stänger när det blir röd zon, inte innan dess
Intressant tack JAnders
Är ni på väg ner nu över helgerna? Vi funderar på att fira nyåret i Livigno och med egen bil verkar det ju funka... Med ett snabbtest i Malmö / Trelleborg så tar man sig väl hela vägen fram transit DE,AU,CH är väl inget problem känns det som.
Man kan väl bara be till gudarna att med reglerna som införs idag 16/12 tar man höjd för julhelgerna, känns väl långsökt att de skall hinna stänga ner i julveckan men man börjar bli luttrad....

Intressant tack JAnders
Är ni på väg ner nu över helgerna? Vi funderar på att fira nyåret i Livigno och med egen bil verkar det ju funka... Med ett snabbtest i Malmö / Trelleborg så tar man sig väl hela vägen fram transit DE,AU,CH är väl inget problem känns det som.
Man kan väl bara be till gudarna att med reglerna som införs idag 16/12 tar man höjd för julhelgerna, känns väl långsökt att de skall hinna stänga ner i julveckan men man börjar bli luttrad....
Efter att förra året ha köpt säsongskort på lördag och fått lämna tillbaks det på söndag m.m. så litar jag 0% på politiker just nu. Panikbesluten är många.

Just nu står vi standby i Göteborg - värmebölja i fjällen - och funderar. Normalt undviker vi alperna och även pister i norden över julhelgerna, för mycket folk, och åker neråt efter nyår. Måste även fixa 3dje sprutan.

Kör ni en del genom natten så är det ju inget problem med 24 timmar. Passerade 4 gånger in i Italien ifjol, + en massa andra gränser och aldrig ville någon se vår testresultat.

Sådär, då kommer kanske en tuffare linje mot Norge. Måste ändå underlätta när det inte är EU land.

Gott med lite härlig virushämnd mellan brödrarfolket eller? Får se om man blir insläppt i landet efter dagens presskonferens:

"Värmlänningarna vi pratat med stöttar en hårdare linje.

– Det är bra, så ska det vara. Norskarna vill inte ha oss, varför vill vi ha dem när de har mer smitta? Nej, inte det, säger värmlänningen Margareta Olsson.

I en skriftlig kommentar menar smittskyddsläkare Anna Skogstam att inresereglerna bör likställas med det som gäller vid resande från utomnordiska länder, alternativt inresa från södra Afrika. Där handlar det om sju dagars isolering för alla utom arbetspendlare."

Tillägg: Verkar bli vaccinpass för att släppas in i Sverige även från Norge i ett första steg.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp