Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Åhhh, om det ändå hade det varit så...då hade jag sluppit mina dagliga tankar om att flytta norrut, eller söderut....Hammarbybackens baksida?
Japp, det var det jag letade efter - från Hirli skråar man vänster (skiers) så långt som man vill och sedan finns stora trevliga fält (utan särskilt mycket 30+ partier) ned mot Stafel(alp).Stafelalp?
Åket mellan bilderna är den nedre halvan av ditt inritade spår, om du kollar höjdkurvorna där ser du att det är lite brantare (röd pist vid sidan om), det är inte så platt som det ser ut på bilden, men det är klart att det är ju lutningsmässigt ”lavinsäker” terräng (då är det nog farligare med crevasses, det är glaciär under).Så här ungefär?
Visa bilaga 14659
Hur kom du framåt där om det var 50 cm ospårat puder? Ser ju platt ut.![]()
Jo, skenet bedrar ju ofta på bild vad gäller lutningen...Åket mellan bilderna är den nedre halvan av ditt inritade spår, om du kollar höjdkurvorna där ser du att det är lite brantare (röd pist vid sidan om), det är inte så platt som det ser ut på bilden, men det är klart att det är ju lutningsmässigt ”lavinsäker” terräng (då är det nog farligare med crevasses, det är glaciär under).
Men det är klart att det bromsade en del, det gick fortare i övre halvan där det var lite uppåkt.
Hela ditt inritade spår ser du i den här videon mellan 15s och 1m 10s, några åk senare. Det andra spåret längst ner är från mitt tidigare åk.
Jag har ingen lavinutrustning och tar det försiktigt.
Din tur @Kalle_Luzern !
Den grå sluttningen till vänster är väldigt brant….Jo, skenet bedrar ju ofta på bild vad gäller lutningen...
I den här bilden skymtar en liftstolpe i nederkant. Vad heter den liften?
Visa bilaga 14662
Visst är det så! Den kan man välja att bränna förbi efter man kört Laub. Bilden tagen från gondolen.Hade ju tänkt avgifta mig från denna tråd men visst är det väl en stolpe i Gerschnialp-liften man ser därnere
Hade gärna varit där istället för i norrbottens semipolarnatt. I vilken skidort vi befinner oss är nog inte så svårt att se men frågan lyder.Visst är det så! Den kan man välja att bränna förbi efter man kört Laub. Bilden tagen från gondolen.
Välkommen tillbaka @dannedieharder
Snabbt och rätt. Visst är det Rimfors som ligger för fötterna (och sitter i händerna)Rimfors?
Kneissl och Fischer.
Ser ut som hämtat ur en Bond-film på 60-talet.![]()
Ett svenskgäng i St Anton före Ingemar satte alpinåkning i svenskarnas medvetande, vilka pionjärer!
Korrekt skidmärken förstås! Stilfullt, eller hur! Tror det är från St Anton. Din tur, PC!
Ett svenskgäng i St Anton före Ingemar satte alpinåkning i svenskarnas medvetande, vilka pionjärer!![]()
Ser snabba ut och stiligaSvårt hitta på fråga till denna bild. Tror jag vet var den är tagen men ej säker.
Det är min mamma längst till vänster. Min pappa tog bilden. För drygt 50 år sedan.
Så… två skidmärken, tack.
Visa bilaga 14688
Stiliga ja! Minns de Kneissl min mamma hade. Mörkröda med svart målad kant på ”topsheet”. Skruvade segmenterade stålkanter och bindningar som visuellt påminde om dagens techbindningar.Ser snabba ut och stiliga
Umertal, är det ”schweiziska” för Inntal?Ser ut som Urnertal...Så gissar:
Längst till höger borde kunna vara Laaggers.
Gruvspetsen i mitten borde då kunna vara Bergwerkskopf.
Till vänster (utom tävlan), Rauer kopf?
Nej, det är Engadin så klart...Umertal, är det ”schweiziska” för Inntal?
Laaggers till höger är rätt.
Rauer Kopf till vänster är nog också rätt (tog bort den för att jag inte var 100% säker).
Bergwerkskopf syns inte i bilden. Ledtråden blev lite lurig (sorry), den är inte lika övertydlig för berget i mitten, men ändå en viss koppling.
Rätt.Nej, det är Engadin så klart...
Oberer Eisenkopf då kanske?
"jobbet" - syftar du på forumet här..? (eller hinner du med ett riktigt jobb åxå?)Tänkte säga ngt om foton med lutande horisonter (apropå ironisk artikel här på FR) men det finns ju faktiskt ingen horisont alls i bilden! Samma gäller väl iofs de flesta bilder från Schweiz!
Sista dan på jobbet på ett tag, måste rensa här så tyvärr lämnar jag WO även på denna. God forts och grått nytt hår till alla!
Ja, jag såg också att sjön lutar, har säkert något med nivåregleringen att göra, och just när Kalle tog bilden så höll de nog på med att tömma sjön!Tänkte säga ngt om foton med lutande horisonter (apropå ironisk artikel här på FR) men det finns ju faktiskt ingen horisont alls i bilden! Samma gäller väl iofs de flesta bilder från Schweiz!
Sista dan på jobbet på ett tag, måste rensa här så tyvärr lämnar jag WO även på denna. God forts och grått nytt hår till alla!
Ja, du måste ju slipa kanter och valla belag, det bär ju iväg till skidbackarna i helgen!![]()
Ja, rinner på som tusan nu efter allt regn!Ja, jag såg också att sjön lutar, har säkert något med nivåregleringen att göra, och just när Kalle tog bilden så höll de nog på med att tömma sjön!![]()