Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Svårt att veta vad som är lagom när man väljer bild, men provar med denna - vad heter området/pisten vi kom ned till efter detta åk?
27D182B6-BEBE-429A-8F61-D233BB0B2D3B.jpeg

@STORPOTATEN närmar sig (undrar om det skulle gått lite långsammare om jag tagit en Sverige-bild…)
Och @Skantz, liksom potäten önskar jag att det var där man hamnade - skulle spara både resande och COVID-kontroller - kanske något att tipsa Skistar om när den bästa placeringen av toppstationen för nya liften väster om VM8an är exakt fastställd i granntråden😉

Senast ändrad:
Japp, det var det jag letade efter - från Hirli skråar man vänster (skiers) så långt som man vill och sedan finns stora trevliga fält (utan särskilt mycket 30+ partier) ned mot Stafel(alp).
(och om jag lyckas få tag på bollen någon mer gång så blir det nog en bild från svenska berg😉)
Över till @PisteCarver

Här hade jag för knappt två månader sedan turen att hitta 50+ cm orört puder vid -12 grader, alldeles intill pisten. Det var ingen annan som var intresserad av den snön, så jag kunde köra varje åk med en meter vid sidan om det förra tills snön var slut.:)
Här är första åket (början och slutet), rita in den lilla turen på lämplig karta (det är screenshots från en video, därav den dåliga bildkvalitén).
1640713386637.png

1640713982357.png

Senast ändrad:
Så här ungefär?
Visa bilaga 14659
Hur kom du framåt där om det var 50 cm ospårat puder? Ser ju platt ut. :unsure:
Åket mellan bilderna är den nedre halvan av ditt inritade spår, om du kollar höjdkurvorna där ser du att det är lite brantare (röd pist vid sidan om), det är inte så platt som det ser ut på bilden, men det är klart att det är ju lutningsmässigt ”lavinsäker” terräng (då är det nog farligare med crevasses, det är glaciär under).
Men det är klart att det bromsade en del, det gick fortare i övre halvan där det var lite uppåkt.
Hela ditt inritade spår ser du i den här videon mellan 15s och 1m 10s, några åk senare. Det andra spåret längst ner är från mitt tidigare åk.:)
Jag har ingen lavinutrustning och tar det försiktigt.
Din tur @Kalle_Luzern !

Åket mellan bilderna är den nedre halvan av ditt inritade spår, om du kollar höjdkurvorna där ser du att det är lite brantare (röd pist vid sidan om), det är inte så platt som det ser ut på bilden, men det är klart att det är ju lutningsmässigt ”lavinsäker” terräng (då är det nog farligare med crevasses, det är glaciär under).
Men det är klart att det bromsade en del, det gick fortare i övre halvan där det var lite uppåkt.
Hela ditt inritade spår ser du i den här videon mellan 15s och 1m 10s, några åk senare. Det andra spåret längst ner är från mitt tidigare åk.:)
Jag har ingen lavinutrustning och tar det försiktigt.
Din tur @Kalle_Luzern !
Jo, skenet bedrar ju ofta på bild vad gäller lutningen...

I den här bilden skymtar en liftstolpe i nederkant. Vad heter den liften?
Bild.JPG

Ingen som vill? Ledtråd då.
Bilden tagen i måndags från en lift. Som synes i överkant finns en tredje lift som går över de två andra.

Visst är det så! Den kan man välja att bränna förbi efter man kört Laub. Bilden tagen från gondolen.

Välkommen tillbaka @dannedieharder
Hade gärna varit där istället för i norrbottens semipolarnatt. I vilken skidort vi befinner oss är nog inte så svårt att se men frågan lyder.

Vad heter åket nedanför min sambos skidspetsar? En ledtråd är att hennes stavars fabrikat bär samma namn.
Inkedbild222_LI.jpg

Ett svenskgäng i St Anton före Ingemar satte alpinåkning i svenskarnas medvetande, vilka pionjärer!😲

Skåningar de flesta, dessutom. Mamma lärde sig åka skidor utanför Degeberga, där pappan till en i sällskapet hade anlagt en skidlift.

Ja det fanns entusiaster även då. Min farfar körde redan på 50-talet ner familjen till St Anton, som han hört talas om. Men det visade sig efteråt att det var "fel" St Anton... Men som du vet går det att åka skidor även där, och det gick även på den tiden.

Ska den här bildgåtan ligga kvar till nästa år?
Lite ledtrådar:
Det är höst på bilden, var var jag den här hösten? En stor bred dal i Österrike, vilken kan det vara?

OK, vi slopar det bortersta berget till vänster.
När det gäller de två övriga, så kan man ju undra om det finns en gruva i ett av dem…:unsure:

Senast ändrad:
Ser ut som Urnertal...;) Så gissar:
Längst till höger borde kunna vara Laaggers.
Gruvspetsen i mitten borde då kunna vara Bergwerkskopf.
Till vänster (utom tävlan), Rauer kopf?

Ser ut som Urnertal...;) Så gissar:
Längst till höger borde kunna vara Laaggers.
Gruvspetsen i mitten borde då kunna vara Bergwerkskopf.
Till vänster (utom tävlan), Rauer kopf?
Umertal, är det ”schweiziska” för Inntal?

Laaggers till höger är rätt.
Rauer Kopf till vänster är nog också rätt (tog bort den för att jag inte var 100% säker).
Bergwerkskopf syns inte i bilden. Ledtråden blev lite lurig (sorry), den är inte lika övertydlig för berget i mitten, men ändå en viss koppling.

Umertal, är det ”schweiziska” för Inntal?

Laaggers till höger är rätt.
Rauer Kopf till vänster är nog också rätt (tog bort den för att jag inte var 100% säker).
Bergwerkskopf syns inte i bilden. Ledtråden blev lite lurig (sorry), den är inte lika övertydlig för berget i mitten, men ändå en viss koppling.
Nej, det är Engadin så klart...
Oberer Eisenkopf då kanske?

Jag kan väl iaf önska gott slut. 🥳
Ett par down days här pga vädret, idag har det spruckit upp lite nere i stan iaf. 13 grader nu, kommer inte behöva frysa i helgen...

I cirkeln ligger en toppstation, vad heter den?
IMG_3480.png

Tänkte säga ngt om foton med lutande horisonter (apropå ironisk artikel här på FR) men det finns ju faktiskt ingen horisont alls i bilden! Samma gäller väl iofs de flesta bilder från Schweiz! :)
Sista dan på jobbet på ett tag, måste rensa här så tyvärr lämnar jag WO även på denna. God forts och grått nytt hår till alla!

Tänkte säga ngt om foton med lutande horisonter (apropå ironisk artikel här på FR) men det finns ju faktiskt ingen horisont alls i bilden! Samma gäller väl iofs de flesta bilder från Schweiz! :)
Sista dan på jobbet på ett tag, måste rensa här så tyvärr lämnar jag WO även på denna. God forts och grått nytt hår till alla!
"jobbet" - syftar du på forumet här..? (eller hinner du med ett riktigt jobb åxå?)
och blir det någon skidåkning på ledigheten?

Ja, jag såg också att sjön lutar, har säkert något med nivåregleringen att göra, och just när Kalle tog bilden så höll de nog på med att tömma sjön!🤪

Ja, du måste ju slipa kanter och valla belag, det bär ju iväg till skidbackarna i helgen!❄️⛷️👍

Gott slut och Gott Nytt År!🎉🥳

Ja, jag såg också att sjön lutar, har säkert något med nivåregleringen att göra, och just när Kalle tog bilden så höll de nog på med att tömma sjön!🤪
Ja, rinner på som tusan nu efter allt regn! :LOL: Får väl skylla på att jag tog bilden i farten på lunchpromenaden (gratis ledtråd om någon inte kommit på vilken sjö som syns... ;) )
Å andra sidan är ju perfekt bilder ofta rätt tråkiga, för att inte tala om hur tråkigt åkarna verkar ha det när man ser (proffs-)fotografer ute i backarna... :rolleyes:

Tillbaka
Topp