Blir det någon skidåkning i vinter?

Så här ser det ut när jag kollar där:

ACCESS TO THE LIFTS FROM 10.01.2022​

• Super Green Pass (vaccination or recovery) mandatory, except for children under 12 years old

RULES​

• Mandatory face mask (6 years and up)
    • surgical mask mandatory for all open lifts and in communal areas;
    • FFP2 face mask mandatory inside closed lifts (gondola and chairlifts with bubble);
  • Social distancing
  • Reduced capacity of 80% for closed lifts
  • No quota limit: the number of ski passes is not subject to any limitation, for this reason there’s no need to book ski passes;
  • On line skipass: it is possible to buy ski passes from the official web-site or through Livigno Skipassion Application. The ski pass bought on line (without support/key card) can be collected at any pick-up point (ticket machine, partner hotel, ticket booth). It is always available the sale service and client assistance at the Skipassion ticket offices in Livigno;
  • Livigno Skipassion App: it is advisable to download the Livigno Skipassion Application and to sign up in order to get all information on the ski area and the safety notifications in real time.
Depending on the pandemic evolution and new government instructions, Livigno Skipassion will see to updating the rules of access to the ski area, and communicating promplty new measures
Italien......

Eller web cache.

Eller?

Lät ju lite för bra.

Eftersom det är lagkrav just nu i Italien på FFP2 i stängda trånga utrymmen kommer man nog inte undan det kravet ens i skatteparadiset Livigno.

Eftersom det är lagkrav just nu i Italien på FFP2 i stängda trånga utrymmen kommer man nog inte undan det kravet ens i skatteparadiset Livigno.
Nu är vi på plats och kan intyga att så inte är fallet så förstår inte riktigt ditt inlägg. Vad det har med skattefrihet att göra förstår jag inte heller.

Att det är lagkrav på FFP2 i Italien i kollektivtrafik osv. framgår av relevant italiensk lagstiftning. Att ni är på plats förändrar inte det faktumet (jag är för övrigt också i Italien just nu, men det är helt ovidkommande). Att det sen kanske inte efterlevs i Livigno är en annan femma. Min kommentar om skattefrihet var inte helt seriöst menad, men syftade på att Livigno ju är skattebefriat så de har vissa undantag, men inte vad gäller denna typ av lagar.
Nu är vi på plats och kan intyga att så inte är fallet så förstår inte riktigt ditt inlägg. Vad det har med skattefrihet att göra förstår jag inte heller.

Att det är lagkrav på FFP2 I Italien i ryggen kollektivtrafik osv. framgår av relevant italiensk lagstiftning. Att ni är på plats förändrar inte det faktumet (jag är för övrigt också i Italien just nu, men det är helt ovidkommande). Att det sen kanske inte efterlevs i Livigno är en annan femma. Min kommentar om skattefrihet var inte helt seriöst menad, men syftade på att Livigno ju är skattebefriat så de har vissa undantag, men inte vad gäller denna typ av lagar.
Lagkrav och covid och olika länders regler och märkliga påhitt är ganska ointressant vad som är mycket mer intresssnt är IRL tillämpning. FFP2 används mycket sparsamt.

Nu har jag sett allt möjligt! Åker just längd, -15 grader kallt här i skogarna av Norra Kymmenedalen. Jag såg just en äldre fru, som hade en hudmask (vanlig engångsmask) på, när hon åkte! Det måste kännas fruktansvät. Men, "better safe than sorry"!?

Lagkrav och covid och olika länders regler och märkliga påhitt är ganska ointressant vad som är mycket mer intresssnt är IRL tillämpning. FFP2 används mycket sparsamt.
Min erfarenhet från de senaste dagarna i två olika italienska skidorter visar på att de, åtminstone där, var noga med FFP2 i kabiner och liknande vilket inte var fallet innan nyår då andra regler gällde. Så visst är tillämpningen det relevanta, men den påverkas trots allt av lagstiftningen.

Min erfarenhet från de senaste dagarna i två olika italienska skidorter visar på att de, åtminstone där, var noga med FFP2 i kabiner och liknande vilket inte var fallet innan nyår då andra regler gällde. Så visst är tillämpningen det relevanta, men den påverkas trots allt av lagstiftningen.
Det tror jag nog vi alla redan vet.

Jag trodde din poäng var att man inte följde lagstiftningen så noga. Och det jag påpekar är helt enkelt att i de orter jag varit i sista dagarna så har de däremot varit noga med FFP2 i "stängda liftar".
Helt korrekt uppfattat, man följer inte alls lagstiftningen. Steg just på Mottlinoägget. Inte ens personalen hade FFP2 mask.

Det uppstår just nu pga restriktioner betr. inresa, karantäner mm. och i kombination med positivtester stora problem med att hålla skidsystemen igång i Österrike. Det fattas helt enkelt arbetskraft.
I Lech am Arlberg meddelar skidområdeschefen att han nu har varit tvungen att stänga två liftar fast det är högsäsong. Bergrestaurangerna har också problem att hålla öppet. Liftchefen är mycket kritisk mot politikerna, och säger att han har många från England och Serbien som gärna skulle komma och arbeta, men de blir inte insläppta eftersom de inte tillhör EU.
Samhällsekonomiska skador orsakar restriktionerna, men de siffrorna berättar man aldrig om, bara incidenstal hela tiden…:(

Österrike som för ett par år sedan var ett ekonomiskt välskött land har nu en statsskuld på 90% av BNP (stigande). Belgien, Frankrike, Spanien, Portugal och Italien är redan statsfinansiellt kaputt. Om ett år eller så är detta ”bomben”, inte antal Covid-fall.

Det uppstår just nu pga restriktioner betr. inresa, karantäner mm. och i kombination med positivtester stora problem med att hålla skidsystemen igång i Österrike. Det fattas helt enkelt arbetskraft.
I Lech am Arlberg meddelar skidområdeschefen att han nu har varit tvungen att stänga två liftar fast det är högsäsong. Bergrestaurangerna har också problem att hålla öppet. Liftchefen är mycket kritisk mot politikerna, och säger att han har många från England och Serbien som gärna skulle komma och arbeta, men de blir inte insläppta eftersom de inte tillhör EU.
Samhällsekonomiska skador orsakar restriktionerna, men de siffrorna berättar man aldrig om, bara incidenstal hela tiden…:(

Österrike som för ett par år sedan var ett ekonomiskt välskött land har nu en statsskuld på 90% av BNP (stigande). Belgien, Frankrike, Spanien, Portugal och Italien är redan statsfinansiellt kaputt. Om ett år eller så är detta ”bomben”, inte antal Covid-fall.
Och Danmark har bättre ekonomi än på många år sägs det i nyheterna här..

Såg att det var en av mig sedan tidigare blockerad medlem som kommenterat mitt inlägg. Gjorde ett undantag och öppnade för att titta efter (blockade medlemmars inlägg filtreras automatiskt bort). Och det var ju som det brukar en okunnig one-liner utanför sammanhanget från den personen.
Alla länder har en kraftig skuldtillväxt, ju mer Lockdown desto värre blir det ju.
Oroande fakta finns att läsa här:

Senast ändrad:
Såg att det var en av mig sedan tidigare blockerad medlem som kommenterat mitt inlägg. Gjorde ett undantag och öppnade för att titta efter (blockade medlemmars inlägg filtreras automatiskt bort). Och det var ju som det brukar en okunnig one-liner utanför sammanhanget från den personen.
Alla länder har en kraftig skuldtillväxt, ju mer Lockdown desto värre blir det ju.
Oroande fakta finns att läsa här:

Nå det är ju mig du menar.

Litar mera på danska finansministeriet som har hand om våran ekonomi i Danmark.

Och Danmark har bättre ekonomi än på många år sägs det i nyheterna här..

Det har i en del länder blivit paradoxala effekter av det slaget under pandemin. T ex Australien som ju haft total lockdown av olika slag och t o m förbjudit sina medborgare att lämna landet (med vissa undantag). Effekten beror i grunden på en förbättrad bytesbalans i ett importberoende land (liksom de flesta rika länder är) när folk och deras pengar stannar hemma.
En del tror ju att sådan begränsning är vägen till ekonomisk framgång. Men det är som att kissa i byxorna, kanske varmt och skönt först, sedan blir det kallt och klibbigt.
Pandemins restriktioner har tagit hårt på den globala ekonomin och det kommer tyvärr att drabba även Danmark. Vars strategi jag respekterar fullt ut. Men som nu tyvärr är ett av fyra länder som t ex står på Österrikes ”svarta” lista pga extrem smittspridning (bra att veta om du ska dit - full vaccination räcker inte).

Att tro att man kan stänga ner samhällen, ha folk och företag att överleva på bidrag, satsa enorma summor på testning, smittspårning etc och tro att detta inte sätter spår i framtiden, är ganska blåögt tycker jag. Att myndigheterna kan leka sedelpress kan fungera på kort sikt men på lång sikt kommer inflation m.m. Lite ekonomisk naturlag. Om inte bör vi ju ha detta som det nya framgångsrika.

Det har i en del länder blivit paradoxala effekter av det slaget under pandemin. T ex Australien som ju haft total lockdown av olika slag och t o m förbjudit sina medborgare att lämna landet (med vissa undantag). Effekten beror i grunden på en förbättrad bytesbalans i ett importberoende land (liksom de flesta rika länder är) när folk och deras pengar stannar hemma.
En del tror ju att sådan begränsning är vägen till ekonomisk framgång. Men det är som att kissa i byxorna, kanske varmt och skönt först, sedan blir det kallt och klibbigt.
Pandemins restriktioner har tagit hårt på den globala ekonomin och det kommer tyvärr att drabba även Danmark. Vars strategi jag respekterar fullt ut. Men som nu tyvärr är ett av fyra länder som t ex står på Österrikes ”svarta” lista pga extrem smittspridning (bra att veta om du ska dit - full vaccination räcker inte).
Har varit där redan och har tre stick och fick bara visa upp negativ test vid inresa :) Och att det är mycket smittspridning är ju för att i Danmark tar det lika många PCR tester på en dag som på en vecka i Sverige så självklart får man mera positiva resultat när det är flera som analysers?

Danska lock down har ju inte varit lika som Australien eller Österrikes till exempel. Svårt att säga hur ekonomin blir påverkad i framtiden men just nu så är den god i Danmark med lite arbetslöshet och god omsättning i de företag som är i Danmark verkar det som i och med att BPN är i positiv utveckling trots en del problem runt om i världen.

Att tro att man kan stänga ner samhällen, ha folk och företag att överleva på bidrag, satsa enorma summor på testning, smittspårning etc och tro att detta inte sätter spår i framtiden, är ganska blåögt tycker jag. Att myndigheterna kan leka sedelpress kan fungera på kort sikt men på lång sikt kommer inflation m.m. Lite ekonomisk naturlag. Om inte bör vi ju ha detta som det nya framgångsrika.
Fast vad är nerstängt i Danmark? Var lite nerstängt förra vintern men vad jag vet så var det väldigt få ställe (restauranger framför allt) som plockade ut pengar för det i alla fall i den delen av Jylland jag bor? De flesta hittade på andra saker att göra för att behålla sina gäster.

Däremot vet jag en hel del restauranger hemma i Sverige som använde pandemin sista året att plocka ut massa pengar men verkar som de får betala tillbaka en del nu efter revision.

Fast tillbaka till tråden.

Danskarna är i uppror för att barnen under 18 och över 12(tror jag) skall ha tre stick och resebolagen vill inte betalt tillbaka om man inte uppfyller dessa krav så det verkar som flera och flera siktar mot Italien i stället för Österrike.Och Sverige verkar vara fullbokad i många veckor som inte brukar vara så bra bokade när jag var in och kollade bokninsöversikten.

Fast vad är nerstängt i Danmark? Var lite nerstängt förra vintern men vad jag vet så var det väldigt få ställe (restauranger framför allt) som plockade ut pengar för det i alla fall i den delen av Jylland jag bor? De flesta hittade på andra saker att göra för att behålla sina gäster.

Däremot vet jag en hel del restauranger hemma i Sverige som använde pandemin sista året att plocka ut massa pengar men verkar som de får betala tillbaka en del nu efter revision.

Fast tillbaka till tråden.

Danskarna är i uppror för att barnen under 18 och över 12(tror jag) skall ha tre stick och resebolagen vill inte betalt tillbaka om man inte uppfyller dessa krav så det verkar som flera och flera siktar mot Italien i stället för Österrike.Och Sverige verkar vara fullbokad i många veckor som inte brukar vara så bra bokade när jag var in och kollade bokninsöversikten.
Måste säga att jag återigen blir ganska häpen när jag läser dina inlägg. Och frågar mig om du läste mitt. Men fortsätt i din beundran av dansk strategi. Jag beundrar den inte. Normalt brukar alla tycka att allt är väldigt bra innan kriser så där är du ju i gott sällskap. Så som ekonom tror jag inte riktigt lika gott om detta gigantiska "kissa i byxorna" experiment, som fredw så bra uttryckte det. Och även Danmark har kissat rejält.

Måste säga att jag återigen blir ganska häpen när jag läser dina inlägg. Och frågar mig om du läste mitt. Men fortsätt i din beundran av dansk strategi. Jag beundrar den inte. Normalt brukar alla tycka att allt är väldigt bra innan kriser så där är du ju i gott sällskap. Så som ekonom tror jag inte riktigt lika gott om detta gigantiska "kissa i byxorna" expetiment, som fredw så bra uttryckte det. Och även Danmark har kissat rejält.
Skall vi slåss om strategier igen? Jag skriver att just nu går det bra för Danmark? Och du skriver att massa nerstägningar? Och därför frågar jag vad du menar med det? Sverige har ju mer nerstägning nu än Danmark har för tillfället?

Och som jag skriver till FredW så vet man inte hur ekonomin i Danmark ser ut om ett eller två år? Ingen vet ju vad framtiden bringar till oss alla?

Skall vi slåss om strategier igen? Jag skriver att just nu går det bra för Danmark? Och du skriver att massa nerstägningar? Och därför frågar jag vad du menar med det? Sverige har ju mer nerstägning nu än Danmark har för tillfället?

Och som jag skriver till FredW så vet man inte hur ekonomin i Danmark ser ut om ett eller två år? Ingen vet ju vad framtiden bringar till oss alla?
Och vem började brösta sig igen.... Men ganska meningslöst att debattera med dig har jag märkt och jag är ju inte ensam om det. Danmark inte mer nedstängt än Sverige under ekonomin? Man tar dig för pannan. Bland annat världsledande på ologiska gränsnedstängningar.

Att säga att man inte skall tänka längre fram än idag, i ekonomisk planering och hänsyn är ju helt förbluffande.

Så som ekonom tror jag inte riktigt lika gott om detta gigantiska "kissa i byxorna" experiment, som fredw så bra uttryckte det. Och även Danmark har kissat rejält.
Grejen är ju den att t ex Sverige och Danmark med sin låga skuldsättning har råd att ”kissa lite”, men sydeuropéerna och fransoserna var körda redan innan pandemin. Gissa vad efterspelet om vem som ska betala kommer att bli?

Och vem började brösta sig igen.... Men ganska meningslöst att debattera med dig har jag märkt och jag är ju inte ensam om det. Danmark inte mer nedstängt än Sverige under ekonomin? Man tar dig för pannan. Bland annat världsledande på ologiska gränsnedstängningar.

Att säga att man inte skall tänka längre fram än idag, i ekonomisk planering och hänsyn är ju helt förbluffande.
Läser du inte vad jag skriver? Jag vet inte hur det ser ut om två år? Vet du det?

Vad menar du med nedstängt ekonomiskt? Det jag skriver är att Sverige är mera nerdstängd än Sverige nu med tester på folk som reser in, restauranger där man inte för stå i bar och så vidare? Detta påverkar så klart ekonomin om det är det du menar?

Sorry, det var länge sedan du förbrukade att jag skulle lägga mer energi än nödvändigt på att diskutera med dig, varken detta eller toppturande i pist eller annat. Så nöjer mig med att upprepa eftersom det tar dåligt:

Danmark inte mer nedstängt än Sverige under pandemin? Man tar dig för pannan. Bland annat världsledande på ologiska gränsnedstängningar.

Sorry, det var länge sedan du förbrukade att jag skulle lägga mer energi än nödvändigt på att diskutera med dig, varken detta eller toppturande i pist eller annat. Så nöjer mig med att upprepa eftersom det tar dåligt:

Danmark inte mer nedstängt än Sverige under ekonomin? Man tar dig för pannan. Bland annat världsledande på ologiska gränsnedstängningar.

Så svarar jag samma igen?

Vem vet hur Danmark och Sverige har klarat sig om två år? Den som vet det borde inte sitta här utan vara finansminister i något av länderna?

Så svarar jag samma igen?

Vem vet hur Danmark och Sverige har klarat sig om två år? Den som vet det borde inte sitta här utan vara finansminister i något av länderna?
Och då svarar jag igen:

Hög nivå igen i diskussionerna med dig.

Och då svarar jag igen:

Hög nivå igen i diskussionerna med dig.
Ja men du menar Sveriges regering och danska regeringen inte tänker längre än till i dag? Är det så jag skall tolka dig?

Vad jag vet så har bägge regeringarna en plan framöver?

Det enda jag skrev från start är att Danska ekonomin just nu är stark jämfört med många andras ekonomi som hänvisades i ett tidigare inlägg? Och det är den uppenbart enligt länken jag lade upp och så förespår de i den Danmark att den kommer vara stabil i två år framöver. Men som sagt det får framtiden utvisa? Det vet jag inget om och förmodligen inte du heller?

Nu fortsätter du bara att slingra dig och läser in saker och ting i vad andra skriver, saker och ting som du verkar vilja läsa in bara för att få fortsätta munhuggandet. Jag och andra har redan svarat på det du skriver ovan så fortsätt lek i den danska sandlådan själv. Jag leker hellre i snön. Skall iväg på en riktig röjig afterski nu.

Nu fortsätter du bara att slingra dig och läser in saker och ting i vad andra skriver, saker och ting som du verkar vilja läsa in bara för att få fortsätta munhuggandet. Jag och andra har redan svarat på det du skriver ovan så fortsätt lek i den danska sandlådan själv. Jag leker hellre i snön. Skall iväg på en riktig röjig afterski nu.
Jag sitter på en Stranda nu. Fast den är inte så röjig.

Fast som sagt ja jag går runt i ring men det är någon som påstår att det går dåligt i länderna nu på grund av nedstängning och jag visar andra siffror och därför är det fel att det går dåligt i alla länder nu. Och har sagt tidigare att ingen vet vad som händer med ekonomin i framtiden????

Vet ni - om 3 veckor packar jag ner en låda ffp2 skydd, en låda ”sladderskydd”, lite buffar (med och utan filter. Jag tar mina 3 sprutor och mitt negativa test och sen åker jag till Italien och Österrike. Visar mina intyg för den som frågar och bär de munskydd som begärs.

Sen åker jag skidor. 😊

Vet ni - om 3 veckor packar jag ner en låda ffp2 skydd, en låda ”sladderskydd”, lite buffar (med och utan filter. Jag tar mina 3 sprutor och mitt negativa test och sen åker jag till Italien och Österrike. Visar mina intyg för den som frågar och bär de munskydd som begärs.

Sen åker jag skidor. 😊
Yes! Hoppas på massa snö till dess då. Ser ut som det har kommit påfyllning och kommer snart mera…

Bilagor

• 26AD790E-A16F-4E79-8F4F-7AFF1CA7375B.png
    26AD790E-A16F-4E79-8F4F-7AFF1CA7375B.png
    250.5 KB · Besök: 88

Sen åker jag skidor. 😊
Säger det samma. Hoppas man släpps in… ser faktiskt munskyddet som det minsta problemet

Okej, vi kom ner till Österrike i dag. Flög Arn-Muc, inga problem med bagage eller skidfodral. På Arn frågade de om vår son tagit test, vi svarade ja, sedan inget mer med det (vi vuxna hade laddade upp covidpassen sedan tidigare).

Över gränsen Tyskland-Österrike var kontrollen stängd. Restaurangerna vill se covidpass plus munskydd inne, inga konstigheter då alla skulle ha munskydd plus covidpass inne i somras. Allt flyter på och alla är glada!

Så som jag tolkar reglerna på helsenorge.no så är det även godkänt om man gör ett eget antigen självtest inom 24h efter ankomst.
Någon som kan bekräfta att det är så?

En bekant till mig reste nyligen över gränsen och fick pga kö vid teststationen vänta i nästan 3h på att få testa sig.

Tillbaka
Topp