Blir det någon skidåkning i vinter?

fredw

Aktiv medlem
- Hur definieras skuldfråga vid tredjepartsolycka?
Tror att det någonstans i texten är definierat till 50/50 oavsett hur det gick till. En stor fråga är förstås om det finns någon övre gräns här.

Art. 28 Concorso di responsabilita'

1. Nel caso di scontro tra sciatori, si presume, fino a prova
contraria, che ciascuno di essi abbia concorso ugualmente a produrre
i danni eventualmente occorsi.

Google translate:

Art. 28 Liability contest

1. In the case of a collision between skiers, it is assumed, up to proof
contrary, that each of them has contributed equally to produce
any damage that may have occurred.

Senast ändrad:

Tele777

Medlem
Asså,

stämmer det här ?

1A6F0380-0B10-4A8D-BFAF-B28182ADFD31.png

Skida45

Aktiv medlem
Tror att det någonstans i texten är definierat till 50/50 oavsett hur det gick till. En stor fråga är förstås om det finns någon övre gräns här.
Men vänner. Om det hänt en olycka innan lagen tillkom. Tror ni då att utfallet på ersättningskraven blivit ett annat? Om Pistecarver kört på en amerikan för två år sedan versus denna vintern blir väl inte utfallet något annat pga av lagen. Enkom beroende på vilken försäkring ni har.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Men vänner. Om det hänt en olycka innan lagen tillkom. Tror ni då att utfallet på ersättningskraven blivit ett annat? Om Pistecarver kört på en amerikan för två år sedan versus denna vintern blir väl inte utfallet något annat pga av lagen. Enkom beroende på vilken försäkring ni har.
Så jag fattar det också. Lagen är där för att tvinga folk att ha en ansvarsförsäkring. Lite som att det är lag att ha sin bil försäkrad. Kanske var problem med olyckor där någon inblandad inte kunde betala pga avsaknad av försäkring.

Snåriga är att veta vilken typ av försäkring som duger, och hur du kan bevisa att du har den om det skulle bli aktuellt.

Tele777

Medlem
Ja, fast det kommer att blåsa en så stark nordvästan, att all snö slutligen landar i Bydalsfjällen i stället.:ROFLMAO:;)
Dromskåran blir full alltså !
Och i Höglekardalen kan de ju köra liftar fast det blåser.

Helt sjuka mängder snö för Svedala iaf. Själv är jag i Fjätervålen då. Där blir det bara vind.
Hoppas ni som är i Jämtland får en bra helg !

JAndersB

Aktiv medlem
Så jag fattar det också. Lagen är där för att tvinga folk att ha en ansvarsförsäkring. Lite som att det är lag att ha sin bil försäkrad. Kanske var problem med olyckor där någon inblandad inte kunde betala pga avsaknad av försäkring.

Snåriga är att veta vilken typ av försäkring som duger, och hur du kan bevisa att du har den om det skulle bli aktuellt.
Ser det också som en storm i ett vattenglas. Man bör ju ha någon form av reseförsäkring, antingen den som ingår i hemförsäkringen eller en extra. Vid off piste också hämting. De flesta svenska hemförsäkringar täcker detta inklusive tredje part ansvar. Så jag skulle inte köpa något extra. Däremot är du ute och åker i din hemmaanläggning är du ju inte ute och reser och är inte täckt för tredje part skador och dessa regler nog mest till för dessa fall.

kappakomplett

Aktiv medlem
Så jävla glad att Schweiz är lite pragmatiska vad gäller maskerna. De upprepar igen och igen, det viktiga är att mask bärs korrekt. Hoppas de håller emot trycket att kräva FFP2. Österrikes tal borde ju visa att FFP2 inte är så effektiva om inte annat. :rolleyes:
FFP2 obekväma, måste anpassas till varje person (rätt modell för ansiktsformen) och sitta tight för att ge de extra skyddet som de potentiellt kan ge. De jag sett i skidområden här med krokar på hjälmen etc. går helt emot detta, 1 cm glipa runt om hela masken, skulle gissa att det då skyddar andra sämre än en vanlig buff och ens eget skydd är ju helt nollställt.
Är nu i Zermatt och det är inte så farlig covid-stress. Fantastiskt väder idag och kommande dagar. För de som inte bor i CH: Backrestauranterna tar covidbevis och sen tar man av sig masken och dricker som vanligt. Afterski som vanligt efter kontroll etc.

PisteCarver

Aktiv medlem
Är nu i Zermatt och det är inte så farlig covid-stress. Fantastiskt väder idag och kommande dagar. För de som inte bor i CH: Backrestauranterna tar covidbevis och sen tar man av sig masken och dricker som vanligt. Afterski som vanligt efter kontroll etc.
Schweiz verkar bäst av Alpländerna just nu…
Någon som kan rekommendera ett bra halvpensionshotell för 100 Euro/dag/person?🥴

Sarastro

Medlem
Vad gäller försäkring så är det ju inte självklart att det är bättre att "ta en till för säkerhets skull". I många fall anger ju villkoren att man inte har rätt till ersättning om man har en sådan rätt till ersättning från annat bolag. Då kan man hamna i ett limbo, där bolag A hävdar att det är bolag B som skall betala, och vice versa....

Skida45

Aktiv medlem
Och så mörkertalet ovanpå det (långt ifrån alla smittofall blir ju registrerade). Det kan väl inte vara långt kvar innan det här är över.😓
Jag tycker att man borde ha en annan strategi i Sverige. Istället för att vaccinera MOT Covid kunde vi ju vaccinera MED Covid. Då hade över 80% redan haft smittan och då hade vi sluppit alla krigsrubriker om hur många som smittas varje dag osv.

fredw

Aktiv medlem
Jag tycker att man borde ha en annan strategi i Sverige. Istället för att vaccinera MOT Covid kunde vi ju vaccinera MED Covid. Då hade över 80% redan haft smittan och då hade vi sluppit alla krigsrubriker om hur många som smittas varje dag osv.
Jo fast 1-2 % döda blir ganska många om man ska "vaccinera" hela befolkningen på det sättet. Fast det vet du ju och jag förstår din tanke. Kanske blir det så med omikron-vågen (fast med lägre dödstal). Vi får verkligen hoppas att omikronsmittan ger god immunitet mot andra covid-varianter (vilket inte går att veta ännu).

Sarastro

Medlem
Hur menar du då? Att vaccinera är väl ett sätt att förmå kroppen att producera antikroppar, utan att man behöver genomlida (och kanske t o m avlida av) själva sjukdomen?

Skida45

Aktiv medlem
Hur menar du då? Att vaccinera är väl ett sätt att förmå kroppen att producera antikroppar, utan att man behöver gå igenom själva sjukdomen?
Det var bara ett sätt att lätta upp stämningen lite. 😊 Givetvis inget som är genomförbart. Mer ett inlägg i debatten kring att dagligen presentera smittosiffror för hela befolkningen utan att reflektera över att den allra största delen inte blir särskilt sjuka. Siffrorna måste ju sättas i något sammanhang. Jämföras med någon tidigare influensavåg eller liknade.

Skida45

Aktiv medlem
Jo fast 1-2 % döda blir ganska många om man ska "vaccinera" hela befolkningen på det sättet. Fast det vet du ju och jag förstår din tanke. Kanske blir det så med omikron-vågen (fast med lägre dödstal). Vi får verkligen hoppas att omikronsmittan ger god immunitet mot andra covid-varianter (vilket inte går att veta ännu).
Såklart. Det var bara ett frustrerat inlägg i ”debatten”

Sarastro

Medlem
Det var bara ett sätt att lätta upp stämningen lite. 😊 Givetvis inget som är genomförbart. Mer ett inlägg i debatten kring att dagligen presentera smittosiffror för hela befolkningen utan att reflektera över att den allra största delen inte blir särskilt sjuka. Siffrorna måste ju sättas i något sammanhang. Jämföras med någon tidigare influensavåg eller liknade.
OK, då förstår jag hur du menar.

Se'n beror ju allt på hur effektivt och tidsbeständigt skydd ev antikroppar (frambringade genom vaccinering eller genomliden sjukdom) ger. Vanlig influensa finns ju i ett oändligt antal varianter, så då måste man ta nytt vaccin (som dessutom är olika effektivt) mot varje variant. För de klassiska barnsjukdomarna (liksom mycket annat "värre") räcker det ju däremot normalt med en vaccinationsomgång (ev följt av nå'n "booster"), alternativt genomlida sjukdomen en gång.

dr_cosmo

Aktiv medlem

Art. 28 Concorso di responsabilita'

1. Nel caso di scontro tra sciatori, si presume, fino a prova
contraria, che ciascuno di essi abbia concorso ugualmente a produrre
i danni eventualmente occorsi.

Google translate:

Art. 28 Liability contest

1. In the case of a collision between skiers, it is assumed, up to proof
contrary, that each of them has contributed equally to produce
any damage that may have occurred.
Kollade för skojs skull upp frågan med mitt eget försäkringsbolag (if) då jag är på väg ner i slutet på månaden.

Fick följande svar:
"I ansvarsdelen i hemförsäkringen ingår försäkring om man skadar någon annan eller annans egendom. För olycksfall som inträffar i områden som är på 5000 meters höjd så ingår det inte"
(Jag tolkar det som 5000 meters höjd eller högre)

Så i mitt fall verkar den övre gränsen vara 5000 meter :ROFLMAO:

//R

Anzom

Aktiv medlem
Nu verkar gränsen för spruta gå från 6 till 5 månader. Hur många tar en 3e redan nu i vinter? Någon statistik hur väl den skyddar mot omikron?

PisteCarver

Aktiv medlem
Nu verkar gränsen för spruta gå från 6 till 5 månader. Hur många tar en 3e redan nu i vinter? Någon statistik hur väl den skyddar mot omikron?
Den skyddar nog inte mycket mot att bli smittad, men däremot mot att bli allvarligt sjuk.
Borde kallas ”symptomdämpande läkemedel” och inte ”vaccination”.;)

Edit: T o m Kungen och Drottningen blev smittade efter 3 sprutor.

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Lite mer pep - hoppas jag. Säg ifrån annars.

6 dagar efter senaste, ganska lilla snöfall var det dags att klättra lite och framför allt till våra "privata" dal. Kräver 20 minuter uppe och 250 m fallhöjd med en ibland ganska jobbig ravin nere så brukar alltid leverera orört oavsett när det senast snöade. Inget knädjupt men slår alltid pist carving - även om den är världsklass just nu. Kallt, greppigt, soligt och inga människor.

Anzom

Aktiv medlem
Den skyddar nog inte mycket mot att bli smittad, men däremot mot att bli allvarligt sjuk.
Borde kallas ”symptomdämpande läkemedel” och inte ”vaccination”.;)

Edit: T o m Kungen och Drottningen blev smittade efter 3 sprutor.

Kan man kalla det för en vaccinflopp?

"Det har gått oerhört snabbt. Bara sedan dagarna före jul har vi ett helt nytt läge. För så länge det var deltavarianten som cirkulerade, var du i princip skyddad om du var vaccinerad med två doser. Men så är det inte nu. Om du har två doser är skyddet mellan noll och 20 procent och det är alldeles för litet. Om du har tre doser ligger det runt 80 procent. Det är bättre, men inte heller det är tillräckligt högt, säger han."

fredw

Aktiv medlem
Omikron fanns inte på bordet när dagens vaccin designades. Att vaccinen trots det verkar ha effekt på denna nya variant kommer att spara mycket lidande. Plus att Delta fortfarande är kvar i omlopp och där gör vaccinen ännu enorm nytta.
Detta sagt så visst, alla olika vågskålar bör omvärderas för varje ny variant. Fast det tar ett tag innan vi vet tillräckligt. Ingen vet t ex om omikronsmitta ger immunitet mot annan covidsmitta. Ingen vet heller något om vilka ev långtidseffekter omikronsmitta ger. Gäller iofs också vaccinen, så visst, det är inga lätta avvägningar.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Någon som testat ett sådant här i backen? Vi har dem på jobbet. Ser litet kort ut men funkar bra om man drar ner det i nacken. Trots att masken då hänger litet på näsan.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Någon som testat ett sådant här i backen? Vi har dem på jobbet. Ser litet kort ut men funkar bra om man drar ner det i nacken. Trots att masken då hänger litet på näsan.

vi körde med böjda hårnålar på hjälm :) Fungerade kanon.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Helt ok i Engelberg idag. Basen är som sagt tidigare väldigt bra ovanför 1500 m eller så. Hittade bitvis pjäxdjupt puder, men även en del kartongsnö där vinden kommit åt. Kaiserwetter resten av veckan, blir nog mycket folk i helgen…
1642005095301.jpeg

Bundesrat har idag skickat slopning av testkravet vid inresa på remiss. Kanske lyfts någon gång efter nästa vecka, håll tummarna.

PisteCarver

Aktiv medlem
Helt ok i Engelberg idag. Basen är som sagt tidigare väldigt bra ovanför 1500 m eller så. Hittade bitvis pjäxdjupt puder, men även en del kartongsnö där vinden kommit åt. Kaiserwetter resten av veckan, blir nog mycket folk i helgen…
Visa bilaga 15194
Fick du bra kantgrepp på isknölarna där till vänster?;)
Bundesrat har idag skickat slopning av testkravet vid inresa på remiss. Kanske lyfts någon gång efter nästa vecka, håll tummarna.
Sehr gut!
Kan de också förmå hotellen och sänka sina priser med en 30-40% så kommer jag direkt!:LOL:
Egentligen har det inte blivit mycket dyrare (ur schweizisk synvinkel). För precis 30 år sedan betalade vi CHF140- (idag kostar det CHF 200-) för ett dubbelrum med halvpension under lågsäsong (sommarskidåkning i Zermatt) på Hotel Täscherhof i Täsch.
Det som skiljer är att då var 1 CHF= 4 SEK, och nu är det nästan 10 SEK.:(

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Fick du bra kantgrepp på isknölarna där till vänster?;)

Sehr gut!
Kan de också förmå hotellen och sänka sina priser med en 30-40% så kommer jag direkt!:LOL:
Egentligen har det inte blivit mycket dyrare (ur schweizisk synvinkel). För precis 30 år sedan betalade vi CHF140- (idag kostar det CHF 200-) för ett dubbelrum med halvpension under lågsäsong (sommarskidåkning i Zermatt) på Hotel Täscherhof i Täsch.
Det som skiljer är att då var 1 CHF= 4 SEK, och nu är det nästan 10 SEK.:(
Hahah, som tur är kunde vi krångla oss förbi närmare klippan. ;)😅

Ja, bra att ha lön i CHF när man ska konsumera här. :ROFLMAO: När jag flyttade hit var en CHF fortfarande under 7 SEK. 60 öre dyrare igen sen i höstas pga Omikron, inflation och annan oro på marknaderna. Förstår om många väljer billigare alpländer.

PisteCarver

Aktiv medlem
Hahah, som tur är kunde vi krångla oss förbi närmare klippan. ;)
Tänkte väl att du valde rätt spår.:)
Ja, bra att ha lön i CHF när man ska konsumera här. :ROFLMAO: När jag flyttade hit var en CHF fortfarande under 7 SEK. 60 öre dyrare igen sen i höstas pga Omikron, inflation och annan oro på marknaderna. Förstår om många väljer billigare alpländer.
Ja, mycket mer "Bang for the buck" i Österrike.
Ett sådant här rum har vi bokat för € 86-/pers i februari (högsäsong) inkl. halvpension (4-rätters middag) i Nauders.
Vi får väl se om vi kommer dit eller till Norge....
1642007731197.png

Robert89

Medlem
Okej, vi kom ner till Österrike i dag. Flög Arn-Muc, inga problem med bagage eller skidfodral. På Arn frågade de om vår son tagit test, vi svarade ja, sedan inget mer med det (vi vuxna hade laddade upp covidpassen sedan tidigare).

Över gränsen Tyskland-Österrike var kontrollen stängd. Restaurangerna vill se covidpass plus munskydd inne, inga konstigheter då alla skulle ha munskydd plus covidpass inne i somras. Allt flyter på och alla är glada!
Hej! Tänkte höra ifall du kan ge en lägesrapport från Österrike? 😃 Hur är stämningen med hänsyn till Covid? Finns det någon go stämning ändå? Hur är snöläget där ni är, börjar nästan vara mer orolig för snön än smittan 😮

Har själv flyg bokat till München den 24e och hyrbil vidare till den del av Österrike som verkar bäst för stunden, vart det nu kan tänkas vara..

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Alltid gött att man hr CHF kvar på sitt gamla lönekonto i Schweiz. Dags att komma hem snart…

Forza Ambri!
Hahah, som tur är kunde vi krångla oss förbi närmare klippan. ;)😅

fredw

Aktiv medlem
Tänkte väl att du valde rätt spår.:)

Ja, mycket mer "Bang for the buck" i Österrike.
Ett sådant här rum har vi bokat för € 86-/pers i februari (högsäsong) inkl. halvpension (4-rätters middag) i Nauders.
Vi får väl se om vi kommer dit eller till Norge....
Visa bilaga 15195
Har alltid undrat varför österrikarna bäddar med täckena på tvären (eller ibland t o m på höjden!). Är de kanske bredare än de är långa? Det är inte jag, och jag fryser därför ofta om fötterna på hotell i Österrike. Jag anar iofs en enkel lösning på problemet…

Skämt åsido. Om man accepterar 20-25 minuters bilresa till en dalstation kan man hitta mycket prisvärda boenden i både Österrike och Italien.

fredw

Aktiv medlem
Hej! Tänkte höra ifall du kan ge en lägesrapport från Österrike? 😃 Hur är stämningen med hänsyn till Covid? Finns det någon go stämning ändå? Hur är snöläget där ni är, börjar nästan vara mer orolig för snön än smittan 😮

Har själv flyg bokat till München den 24e och hyrbil vidare till den del av Österrike som verkar bäst för stunden, vart det nu kan tänkas vara..

Du också, hör av dig hit när du vet mer själv efter att du kommit fram. Siktar på Zillertal v 6 och har laddat upp med FFP2-masker…

PisteCarver

Aktiv medlem
Har alltid undrat varför österrikarna bäddar med täckena på tvären (eller ibland t o m på höjden!). Är de kanske bredare än de är långa? Det är inte jag, och jag fryser därför ofta om fötterna på hotell i Österrike. Jag anar iofs en enkel lösning på problemet…
”Intressant”… om du funderar lika djupt när det gäller berg och glaciärer, så vinner du fler bildgåtor.:ROFLMAO:;)

Hej!
Ja allt flyter på! Masken fungerar ändå bra när man åker tycker jag. Man drar bara ner den från ansiktet när man sätter sig i liften(om man åker med enbart sitt sällskap). Vid liftkortsköp är det covidpass som gäller samt restauranger och så.
Vi ska åkte i Zell am See första dagen och upplever att det var färre folk än vanligt, men ändå ok. I går åkte vi i Saalbach, där var det i princip tomt men absolut bästa underlaget, det hade kommit lite snö natten till i går, plus att kanonerna var i full gång. Där var de hårdast med maskerna. I dag var vi i Skiwelt, var mest is ganska mkt folk men slappast med maskerna :)
Så just nu röstar jag för Saalbach alla dagar i veckan! I morgon har vi inte bestämt var vi ska åka än😅
Vi blir kvar till 20 jan, så hinner uppdatera mer ;)

fredw

Aktiv medlem
Hej!
Ja allt flyter på! Masken fungerar ändå bra när man åker tycker jag. Man drar bara ner den från ansiktet när man sätter sig i liften(om man åker med enbart sitt sällskap). Vid liftkortsköp är det covidpass som gäller samt restauranger och så.
Vi ska åkte i Zell am See första dagen och upplever att det var färre folk än vanligt, men ändå ok. I går åkte vi i Saalbach, där var det i princip tomt men absolut bästa underlaget, det hade kommit lite snö natten till i går, plus att kanonerna var i full gång. Där var de hårdast med maskerna. I dag var vi i Skiwelt, var mest is ganska mkt folk men slappast med maskerna :)
Så just nu röstar jag för Saalbach alla dagar i veckan! I morgon har vi inte bestämt var vi ska åka än😅
Vi blir kvar till 20 jan, så hinner uppdatera mer ;)

Tack för informationen! Är det bara ”FFP2”-masker som accepteras? Tror du man kan ha en ”buff” över masken? Hur är det med masktvånget utanför gondoler och täckta sittliftar? I liftköer utomhus? Ute på stan utomhus?

Tack för informationen! Är det bara ”FFP2”-masker som accepteras? Tror du man kan ha en ”buff” över masken? Hur är det med masktvånget utanför gondoler och täckta sittliftar? I liftköer utomhus? Ute på stan utomhus?
Ja FFP2 är det som gäller, vissa har buffar, men dumt att chansa. De skaver lite bakom öronen, då hjälmen trycker in banden. Så jag har sätt lösningar där man fäster banden i hjälmen. För man orkar inte dra av munskyddet, de sitter där hela dagen.
Det är masktvång i alla liftar. Men jag brukar dra ner den när jag satt mig. Dock inte om det är en gondol med annat folk. Sedan är det mask i liftköer, butiker, och restauranger (när man går runt, dock ej när man sitter vid borde )Inte annars. Så ändå okej tycker jag/vi. Alla restauranger/barnen måste stänga senast Kl.22 och endast sittande gäster.

fredw

Aktiv medlem
Ja FFP2 är det som gäller, vissa har buffar, men dumt att chansa. De skaver lite bakom öronen, då hjälmen trycker in banden. Så jag har sätt lösningar där man fäster banden i hjälmen. För man orkar inte dra av munskyddet, de sitter där hela dagen.
Det är masktvång i alla liftar. Men jag brukar dra ner den när jag satt mig. Dock inte om det är en gondol med annat folk. Sedan är det mask i liftköer, butiker, och restauranger (när man går runt, dock ej när man sitter vid borde )Inte annars. Så ändå okej tycker jag/vi. Alla restauranger/barnen måste stänga senast Kl.22 och endast sittande gäster.

Låter som att man kan stå ut. Jag har försett mig med en uppsättning såna här att fästa banden i bakom nacken! 😄 Så det går bara åt ett par masker per dag och person?

1642015120561.jpeg

Låter som att man kan stå ut. Jag har försett mig med en uppsättning såna här att fästa banden i bakom nacken! 😄 Så det går bara åt ett par masker per dag och person?

Visa bilaga 15207
Absolut kan man stå ut! Trodde det skulle vara värre!
Ja det är nog en grym lösning! De som jobbar på hütterna har bakom huvudet, och jag börjar förstå varför nu😅.
Ja alltså ändå inte, jag har ett att åka skidor i och ett när jag går till affären typ. (Har flera med mig, men inte behövt byta än). Det jag åker skidor i har börjat bli större, men det är skönt 😂.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp