Blir det någon skidåkning i vinter?

Absolut kan man stå ut! Trodde det skulle vara värre!
Ja det är nog en grym lösning! De som jobbar på hütterna har bakom huvudet, och jag börjar förstå varför nu😅.
Ja alltså ändå inte, jag har ett att åka skidor i och ett när jag går till affären typ. (Har flera med mig, men inte behövt byta än). Det jag åker skidor i har börjat bli större, men det är skönt 😂.

Bilagor

• 17121F64-BB5D-4447-9CE3-958F7A2CB742.jpeg
    17121F64-BB5D-4447-9CE3-958F7A2CB742.jpeg
    756.5 KB · Besök: 44

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Ja FFP2 är det som gäller, vissa har buffar, men dumt att chansa. De skaver lite bakom öronen, då hjälmen trycker in banden. Så jag har sätt lösningar där man fäster banden i hjälmen. För man orkar inte dra av munskyddet, de sitter där hela dagen.
Det är masktvång i alla liftar. Men jag brukar dra ner den när jag satt mig. Dock inte om det är en gondol med annat folk. Sedan är det mask i liftköer, butiker, och restauranger (när man går runt, dock ej när man sitter vid borde )Inte annars. Så ändå okej tycker jag/vi. Alla restauranger/barnen måste stänga senast Kl.22 och endast sittande gäster.
Böj en hårnål på var sida till hjälmen Lollo. Funkar kanon.

Hawk100

Aktiv medlem
Vad händer om man får Covid när man är där nere? Måste man ta in på speciella covidboenden? Man lär ju inte få kliva på flyget? 🤔

PisteCarver

Aktiv medlem
Nu finns det alltså detaljerade instruktionsvideos för hur man använder FFP2 masker i skidbacken, på samma sätt som t ex videos för test och utvärdering av skidutrustning.
Sorgligt hela detta spektakel som har dragits över oss.
I Sverige används inte FFP2 masker (eller andra masker). Ska man alltså anta att det kommer att inträffa massdöd på de svenska skidorterna i vinter?
Jag är fed-up på det….:mad:

PS. Sverige har sedan ganska många månader bland de lägsta covid-dödstalen i Europa, och inte heller någon överdödlighet jämfört med normalår - utan FFP2 och hela lockdown-spektaklet.

fredw

Aktiv medlem

wertigo

Aktiv medlem
Vet inte.. men vi pratade om det, och reservplanen var isf att hyra en lgh via Airbnb isf.. Men det finns inga speciella covidboenden vad vi vet.
Pratade med STS om exakt samma scenario igår, där var budskapet att testar man positivt på plats i Italien, då blir det karantän i ett karantän-boende i 3 veckor. Som man antagligen får betala själv.

På frågan om det hittills inträffat för någon av STS’s gäster, så blev svaret ”Nej”, vilket låter lite märkligt givet mängden turister som reser med sagda byrå till just Italien.

[EDIT] taggar @Hawk100 med, eftersom han ställde frågan från början

Fatboy

Aktiv medlem
Pratade med STS om exakt samma scenario igår, där var budskapet att testar man positivt på plats i Italien, då blir det karantän i ett karantän-boende i 3 veckor. Som man antagligen får betala själv.

På frågan om det hittills inträffat för någon av STS’s gäster, så blev svaret ”Nej”, vilket låter lite märkligt givet mängden turister som reser med sagda byrå till just Italien.

Testar dom någon på plats, i så fall låter det konstigt att ingen testats positivt. Jag antar att man ska testa sig vid symptom, gissar att dom flesta döljer sina symptom i så stor utsträckning det går. STS testar väl inte alla gäster?

wertigo

Aktiv medlem
Testar dom någon på plats, i så fall låter det konstigt att ingen testats positivt. Jag antar att man ska testa sig vid symptom, gissar att dom flesta döljer sina symptom i så stor utsträckning det går. STS testar väl inte alla gäster?
Svårt att tro att STS testar sina gäster, tänker att de mer jobbar med att hålla avstånd och eventuellt kontrollerar så att resenärerna har ett negativt PCR-test och/eller ett covid-pass. Intressant fråga om det sker någon sticktestning på de olika orterna, men nä, tänker att det mer ligger på turisten på plats?

fredw

Aktiv medlem
Gissar att de flesta med snuva (+/- omikron) ligger lågt och håller sig undan, och ev utför ett självtest i badrummet. Sedan ställs det väl på sin spets inför hemresan, då man ju riskerar att smitta hela bussen/planet om man inte kör med öppna kort. (Vilket iofs x antal symtomfria smittbärare ändå kommer att göra.) I ett sådant läge är det ju bra om man har kört bil ner.
Detta, och risken att testa positivt just inför nedresan, är kanske största problemen inför resande just nu. Inte ev smitta/sjukdom i sig.

I Lund sätter sig idag ca 500 universitetsstudenter i bussar till Chamonix... Man kan nog räkna med att en hel del av dem kommer att ha aktiv omikronsmitta när de stiger ur bussarna där nere.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det där är ju en synnerligen viktig fråga.
Då gäller det att ha gott om lediga semesterdagar över när man inte dyker upp på jobbet veckan därpå. Men 3 veckor? Det låter ju orimligt, och är betydligt längre än de 10 dagar som annars är standard i olika länder?
Att flyga ner till Alperna verkar ha betydande risker för hemresan just nu. Måånga kommer att bli Omikron-smittade, och jag misstänker att en del kommer att mörka det och bara visa upp sina vaccin-pass vid hemresan och sedan gå på flyget.

Om man nu kör bil till en italiensk skidort, vad gäller då om man testar positivt?
Blir man iväg forslad av Carabinieri och inspärrad på ett "Covid-internat", eller får man lov att sätta sig i sin bil och köra hem?

KalleBackeus

Aktiv medlem

Att det skulle handla om tre veckor tror jag de fattat fel. Det jag förstått av mina italienska släktingar är att man ska ta ett nytt test när man varit symptomfri i minst tre dagar (tidigast sju dagar efter positiva testet) och är testet när man är symptomfri negativt är man friskförklarad. Sen är ju minst en vecka i karantän på egen bekostnad ändå "besvärligt", men det handlar alltså inte nödvändigtvis om tre veckor.

wertigo

Aktiv medlem
Att det skulle handla om tre veckor tror jag de fattat fel. Det jag förstått av mina italienska släktingar är att man ska ta ett nytt test när man varit symptomfri i minst tre dagar (tidigast sju dagar efter positiva testet) och är testet när man är symptomfri negativt är man friskförklarad. Sen är ju minst en vecka i karantän på egen bekostnad ändå "besvärligt", men det handlar alltså inte nödvändigtvis om tre veckor.

Tack för informationen från en lokal källa, det höjer trovärdigheten, bra!
Frågan är, behövs det ett nytt PCR-test, när man sen skall borda planet för hemresa?

Fatboy

Aktiv medlem
Det där är ju en synnerligen viktig fråga.
Då gäller det att ha gott om lediga semesterdagar över när man inte dyker upp på jobbet veckan därpå. Men 3 veckor? Det låter ju orimligt, och är betydligt längre än de 10 dagar som annars är standard i olika länder?
Att flyga ner till Alperna verkar ha betydande risker för hemresan just nu. Måånga kommer att bli Omikron-smittade, och jag misstänker att en del kommer att mörka det och bara visa upp sina vaccin-pass vid hemresan och sedan gå på flyget.

Om man nu kör bil till en italiensk skidort, vad gäller då om man testar positivt?
Blir man iväg forslad av Carabinieri och inspärrad på ett "Covid-internat", eller får man lov att sätta sig i sin bil och köra hem?
Jag gissar att de flestas moraliska kompass kommer börja svikta lite om man känner förkylningssymptom mitt i veckan och då egentligen borde testa sig och riskera karantän.

Om man åker bil antar jag att man inte kommer bli testad annat än om man skulle ha enorm otur att hamna i nån stickkontroll?

KalleBackeus

Aktiv medlem
Tack för informationen från en lokal källa, det höjer trovärdigheten, bra!
Frågan är, behövs det ett nytt PCR-test, när man sen skall borda planet för hemresa?
Osäker på vad resebyrån kräver om man reser ned med sådan. Men när vi reste hem från Italien i helgen var det inga testkrav öht. Vi reste med SAS.

PisteCarver

Aktiv medlem
Läste precis det här på SVT.
Det stora problemet/hindret för skidåkning de närmsta veckorna blir nog inte bara Corona i sig, utan också karantänsbestämmelserna som orsakar brist på arbetskraft. Det har rapporterats om det från Österrike, och nu också från fjällen.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Läste precis det här på SVT.
Det stora problemet/hindret för skidåkning de närmsta veckorna blir nog inte bara Corona i sig, utan också karantänsbestämmelserna som orsakar brist på arbetskraft. Det har rapporterats om det från Österrike, och nu också från fjällen.
Ja, mycket snack om det här nere också. Igår bestämde de att korta isolations- och karantänstid till 5 dagar, dock förutsatt att man varit symptomfri i 48h.

fredw

Aktiv medlem
Ja, mycket snack om det här nere också. Igår bestämde de att korta isolations- och karantänstid till 5 dagar, dock förutsatt att man varit symptomfri i 48h.
Låter vettigare med sådana regler än att kräva ett negativt test efter sjukdom, eftersom tester kan vara "falskt" positiva lång tid efter avslutad aktiv infektion. Dvs testet kan då vara helt missvisande avseende smittorisk.
Typ om jag får omikron idag, och har snuva i två dagar, så får jag återgå till jobbet efter två dagar utan symtom. Men riskerar ändå testa positivt inför min Österrike-resa vecka 6.

PisteCarver

Aktiv medlem
Tittade just på Region Skånes hemsida och smittspridningen här är helt vansinnig den senaste tiden med aktuellt så kallat ”incidenstal” (7-dagars) på 1.364 per 100.000 inv. (och sen finns det ju pga begränsad testning också ett mörkertal på det).
Men det ligger bara 13 Covid patienter på IVA på en befolkning på 1,5 milj, vilket är samma antal som strax innan Jul.

Skida45

Aktiv medlem
Tittade just på Region Skånes hemsida och smittspridningen här är helt vansinnig den senaste tiden med aktuellt så kallat ”incidenstal” (7-dagars) på 1.364 per 100.000 inv. (och sen finns det ju pga begränsad testning också ett mörkertal på det).
Men det ligger bara 13 Covid patienter på IVA på en befolkning på 1,5 milj, vilket är samma antal som strax innan Jul.
Med en sådan smittspridning, inte bara i Sverige utan även i övriga Europa. Vad är det då för mening med tester för inresa osv. (retorisk fråga). Varför lägga polisiära resurser vid gränsen (typ Öresundsbron) på att kolla om de inresande har ett negativt test när de i många fall löper större risk att smittas i landet de reser in i än från landet de kommer.

fredw

Aktiv medlem

Nominellt (och kanske skenbart) ökar dödstalen med Covid åter något, även om det inte alls är samma omfattning som vid tidigare våg. Gissar att det främst handlar om äldre och lågvaccinerade, som drabbas av den delta-smitta som pågår parallellt med omikron. Plus en hel del som dör "med omikron" snarare än "av delta". Ingen vet nog. Kanske är det ingen mätbar överdödlighet alls ännu via omikronsmitta.

1642079720851.png

Skida45

Aktiv medlem
Ingen såklart.
Så varför görs det då ändå?
Därför togs det bort idag 😂
Tegnell:
”– I det här läget är det inte längre meningsfullt att rekommendera testning av symtomfria som kommer in i landet. Det var för att skjuta upp att omikron kom in i landet. Men hur som helst är omikron nu helt dominerande. Därför tar vi bort den rekommendationen just nu.”

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Därför togs det bort idag 😂
Tegnell:
”– I det här läget är det inte längre meningsfullt att rekommendera testning av symtomfria som kommer in i landet. Det var för att skjuta upp att omikron kom in i landet. Men hur som helst är omikron nu helt dominerande. Därför tar vi bort den rekommendationen just nu.”
Som sagt:
Det är tack vare Tegnell som har representerat det ”sunda förnuftet”, som vi har haft ett sansat förhållningssätt till pandemin jämfört med många andra länder.
Att människor känner sig fria och kan leva ett någorlunda normalt liv har ett stort hälsovärde (fysiskt och framför allt psykiskt, vilket ofta går hand i hand).

KaitsuH

Aktiv medlem
Som sagt:
Det är tack vare Tegnell som har representerat det ”sunda förnuftet”, som vi har haft ett sansat förhållningssätt till pandemin jämfört med många andra länder.
Att människor känner sig fria och kan leva ett någorlunda normalt liv har ett stort hälsovärde (fysiskt och framför allt psykiskt, vilket ofta går hand i hand).
Om man dör, man kan känna sig fri från livet! The land of free, säger man. Dödlighet i covid per 200000 invånare i Europa.
Persons_died_due_to_coronavirus_COVID-19_per_capita_in_Europe.svg.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Om man dör, man kan känna sig fri från livet! The land of free, säger man. Dödlighet i covid per 200000 invånare i Europa. Visa bilaga 15276
Och har du sett @KaitsuH , många länder är nu mörkare och dödligare än det covid-slappa Sverige.😲
Hur gick det till?

Känner du till vad psykisk ohälsa och/eller arbetslöshet gör med folkhälsan?
De talen finns väl inte med i den där kartan?

Känner du förresten till hur stor överdödligheten blev efter finanskrisen år 2008?

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Det viktiga är kanske inte vilken sjukdom man till sist dör av, utan hur det ser ut på det stora hela. Här är en litet "larger picture". Jag tror att Sverige kommer ligga på ungefär samma plats om några när även denna pandemi räknats in.

1642089425444.png

Kanske borde man förbjuda tobaksrökning och alkohol, då skulle tydligen förtida död halveras, särskilt i en del länder. Och/eller lägga lika mycket resurser på psykisk ohälsa som man lagt på denna pandemi. Något att fundera på.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det viktiga är kanske inte vilken sjukdom man till sist dör av, utan hur det ser ut på det stora hela. Här är en litet "larger picture". Jag tror att Sverige kommer ligga på ungefär samma plats om några när även denna pandemi räknats in.

Visa bilaga 15277

Kanske borde man förbjuda tobaksrökning och alkohol, då skulle tydligen förtida död halveras, särskilt i en del länder. Och/eller lägga lika mycket resurser på psykisk ohälsa som man lagt på denna pandemi. Något att fundera på.
Jag ser att den där blå stapeln är mycket högre i Finland än i Sverige.:unsure:

PisteCarver

Aktiv medlem
Precis inkomna nyheter.
Norge häver alkoholstoppet på restaurang.🍺🍷

Har väl inte så mycket med skidåkning att göra, men det gör vårt västra grannland lite attraktivare som resmål, om man gillar att ta en öl eller ett glas vin till maten.:)

JAndersB

Aktiv medlem
Så, dags att fatta händerna igen och gemensamt sjunga.... Nä, men ganska gott här nere nu även om 2 högtryck blockerar godiset. Veckoturisterna tycker nog de hade sagolik tur med vädret. Och kan man förutom drömcarving klämma in minst ett bra puderåk per dag, med 700 m i fallhöjd, så helt ok. Dalen låg orörd sedan i förrgår och nu fick vi till riktigt bra brant skogsåkning också. Blev så inspirerade så det blev t.o.m. en ny bräda - lite logistikproblem med att få hem den med buss, lift och pist till Passo Eira på 2100 möh, där vi står med husbilen just nu.

På tal om covidtester m.m. så har inte vi sett några speciella aktiviteter under mer en vecka och munskyddsanvändandet blir slappare och slappare hos alla.

Skida45

Aktiv medlem
Så, dags att fatta händerna igen och gemensamt sjunga.... Nä, men ganska gott här nere nu även om 2 högtryck blockerar godiset. Veckoturisterna tycker nog de hade sagolik tur med vädret. Och kan man förutom drömcarving klämma in minst ett bra puderåk per dag, med 700 m i fallhöjd, så helt ok. Dalen låg orörd sedan i förrgår och nu fick vi till riktigt bra brant skogsåkning också. Blev så inspirerade så det blev t.o.m. en ny bräda - lite logistikproblem med att få hem den med buss, lift och pist till Passo Eira på 2100 möh, där vi står med husbilen just nu.

På tal om covidtester m.m. så har inte vi sett några speciella aktiviteter under mer en vecka och munskyddsanvändandet blir slappare och slappare hos alla.

Tre veckor. Sen kommer vi. Monterar skidboxen i helgen. Se till att det kommer lite ny snö så är du snäll. 😊

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp