Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ja, det är Lienz. By heter Amlach, kan varmt rekommendera Amlacher Hof för övernatning. Vi var där för EM i freestyle kajak i Drau älven. Övre delarna av Drau bjuder fint flugfiske också. Du @STORPOTATEN fick nattskiftet!
Härligt med nattskiftet, man lägger ut en bild och så går man och lägger sig för att vakna dagen därpå då man ser efter vad man fått i håven! (y)

Så medans jag ligger och snarkar kan ni fundera på vad detta skidområde heter.
1641761525008.png

Du har zoomat upp bilden lite och vill lura oss att det är Zell am See. Sluttningen till vänster i förgrunden ser ut att vara nära, men tillhör Schmittenhöhe och är lite längre bort än vad det ser ut som. Och skidområdet är Maiskogel/Kaprun.

Du har zoomat upp bilden lite och vill lura oss att det är Zell am See. Sluttningen till vänster i förgrunden ser ut att vara nära, men tillhör Schmittenhöhe och är lite längre bort än vad det ser ut som. Och skidområdet är Maiskogel/Kaprun.
Nu hann jag ju inte ens gå och lägga mig för tusan. Du har rätt i allt utom en sak. Jag har nämligen inte zoomat, ok kanske något 😂, men i övrigt är allt korrekt och det är såklart Maiskogel jag är ute efter.

Din nattabild @PisteCarver

Senast ändrad:
Tackar! Jullovet är över, måste jobba jobba jobba:

Någon annan får nu lägga en bild hit, jag hinner inte.

Då slänger jag in en fråga…
Vad heter liften till vänster i bilden??
Visa bilaga 15046
Det ringer någonstans i mitt "bildminne" att du har haft med den här bilden tidigare. Du har skurit bort högra delen av bilden den här gången, där åkte ni någon brant offpist ner.
Eller har jag fel...?:unsure:
Har jag rätt så tror jag att det var i de lite sydligare franska Alperna.

Ja området stämmer och en liknande bild har ni sett tidigare!
Vi är på väg upp till ett fantastiskt fint off pist-åk men frågan den här gången gäller alltså liften till vänster i bilden…..😉

Nu går jag bara på lite känsla och slänger ur mig Tschuggen/Männlichen ovanför Grindelwald, och det kanske skymtar något fett berg i Jungfrau-gruppen där i bakgrunden till vänster?
Och jag gissar på att den närmare toppen är just Tschuggen?

Vassa som sagt! Helt riktigt Tschuggen, tror Jungfrau skymtar i vänsterkanten.
Närmsta liften är den numera utbyta gondolen från Grindelwald, bakom syns Läger.
Hoppas alla tar chansen och njuter av panoramat när de visar världscupen i veckan. 👍🏻 Hade varit första ledtråd om det hade behövts… :LOL:

Tillbaka till @PisteCarver

Vassa som sagt! Helt riktigt Tschuggen, tror Jungfrau skymtar i vänsterkanten.
Närmsta liften är den numera utbyta gondolen från Grindelwald, bakom syns Läger.
Hoppas alla tar chansen och njuter av panoramat när de visar världscupen i veckan. 👍🏻 Hade varit första ledtråd om det hade behövts… :LOL:

Tillbaka till @PisteCarver

Och om jag inte minns fel så hade du en liknande bild på den för ca ett halvår sedan.:)
Inte helt omöjligt, har tydligen två bilder på den...det är tur jag har dig så jag vet vad jag lagt ut.:LOL:

Sorry, blev tvungen att dela på panget här, den blev så lätt att Google-Lensa annars... Men vad heter etablissemanget?
1641841743908.png

Där har jag ätit för kanske 10 år sedan. Men var tvungen att googla.

SAM_0836 3.jpeg
Vi är ännu i Lienz. Vad heter de där två busarna i skylten?

En över 150 år gammal barnbok, som har en lärorik slut: elaka barn dödas.

Senast ändrad:
Är det Max och Moritz kanske?
Ja, de är Max och Moritz! Wilhelm Busch skrev om dem 1865. I skylten knycker de kycklingar. När jag var barn, älskade jag grillade kycklingar. Nuförtiden har de börjat smaka ganska kass. Jag har trott, de det är bara min gamla munns fel. Men, i den där grillen smakar de just likadant som i mitt barndom! En halv kyckling, franska potätisar och en öl kostar ca. 8 euro där.

Din tur @Kalle_Luzern !

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp