Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Uppdaterade mitt svar i hopp om vinst
Du får ta vinstpengar! Vuokatti är ett mycket bra ställe, om man vill åka park. Där finns en av de bästa parken i Europa i början av vintern, då i Vuokatti finns också Urheiluopisto, som utbildar (nästan) alla finska skidlärare. Och där finns också det enda finska snowboard gymnasiet/yrkeskola. Jag tror att de flesta finska snowboard världsmästaren har pluggat där.

Om man inte vill åka park, då, det är inte värt att resa dit.

Din tur @Emmis igen!

Du får ta vinstpengar! Vuokatti är ett mycket bra ställe, om man vill åka park. Där finns en av de bästa parken i Europa i början av vintern, då i Vuokatti finns också Urheiluopisto, som utbildar (nästan) alla finska skidlärare. Och där finns också det enda finska snowboard gymnasiet/yrkeskola. Jag tror att de flesta finska snowboard världsmästaren har pluggat där.

Om man inte vill åka park, då, det är inte värt att resa dit.

Din tur @Emmis igen!
Trots en del finska gener, samt att jag sålde min snowboard så sent som fjol hade jag ingen aningen🤫Har inte besökt vuokatti vintertid sedan -92 kanske.. måste gräva fram nån bild som ger @PisteCarver lite utmaning

F30B988D-40A3-4594-9CFF-4C0EF29C5DBC.jpeg

Ja då kör vi; var är bilden tagen

tillräckligt nära för att godkännas 🏆 bilden e tagen i slutet av mars ( pre-korona, måste man väl tillägga) så riktigt i slutet av säsongen, men ngt regn hade vi nog inte vill jag minnas(?)
Jo, korrade mig själv när jag hittat exakt lokation - ovanför Sankt Stephan/Zweisimmen, närmare bestämt vid toppstationen av liften Lengebrand Parwengsattel?

Nåväl, vi kör vidare. Vilken skidort har vi hamnat i nu?
1641502102591.png

Kals am Grossglockner.
Hur många timmar har ni kört bil varje dag?😲
Men snyggt, vad tog du det på egentligen?
Grossglockner resort kallar de sig, med tanke på panoramavyerna över Österrikes högsta berg. Men det finns mer än så här, det finns också riktigt riktigt bra pister. Utmed pisterna finns en hel del trevliga bergsrestauranger, inte de här gigantiska självserverings löpande-band-restaurangerna, utan mindre och mysigare pang.
Och vet inte om vi bara hade tur, men det var knappt en människa i systemet heller - är det lite bortglömt kanske? Synd och skam i sådana fall, för det var en mycket trevlig bekantskap.

@PisteCarver Nej, det bidde inte så mkt bilande ändå... 😁

Senast ändrad:
Mitt i sillen bodde ni då kanske? :unsure:
Inte riktigt, utan i Uttendorf. Uttendorf - svenskpang?
Ja uppenbarligen, vi hamnade på ett pang som tydligen delvis är svenskägt. https://www.hotel-restaurant-uttendorf.com/sv/restaurang-hotell-fest-2 . Det visade sig även att de tog emot massor av bussresor från Sverige, bland annat anordnat av en annan svensk familj som var på hotellet just då. 18:e året på samma pang för denna familj...
Vad kan man säga om hotellet då? Ett enkelt hotell men rent och fräscht och otroligt prisvärt med tanke på vad man får. Om hotellet var enkelt var maten och personalen desto bättre. Vi hade halvpension med trerätters middag vilken var synnerligen vällagad och god. Otroligt välkomnande och trevlig personal gjorde att man kände sig som hemma.
Om man som vi, tänkt sig en ny skidort varje dag, ligger ju Uttendorf väldigt bra till. Många ställen inom 15-30 minuter såsom Wildkogel, Zell am See/Saalbach, Kaprun, Kals/Matrei, Kitzbuhel, Königsleiten, Rauris och Hochkönig.
Och med tanke på att vi endast betalade ca 14 tkr för fyra personer med halvpension får man man nog ranka det som ett synnerligen prisvärt gasthof!

Senast ändrad:
Ja uppenbarligen, vi hamnade på ett pang som tydligen delvis är svenskägt. https://www.hotel-restaurant-uttendorf.com/sv/restaurang-hotell-fest-2 . Det visade sig även att de tog emot massor av bussresor från Sverige, bland annat anordnat av en annan svensk familj som var på hotellet just då. 18:e året på samma pang för denna familj...
Vad kan man säga om hotellet då? Ett enkelt hotell men rent och fräscht och otroligt prisvärt med tanke på vad man får. Om hotellet var enkelt var maten och personalen desto bättre. Vi hade halvpension med trerätters middag vilken var synnerligen vällagad och god. Otroligt välkomnande och trevlig personal gjorde att man kände sig som hemma.
Om man som vi, tänkt sig en ny skidort varje dag, ligger ju Uttendorf väldigt bra till. Många ställen inom 15-30 minuter såsom Wildkogel, Zell am See/Saalbach, Kaprun, Kals/Matrei, Kitzbuhel, Königsleiten, Rauris och Hochkönig.
Och med tanke på att vi endast betalade ca 14 tkr för fyra personer med halvpension får man man nog ranka det som ett synnerligen prisvärt gasthof!
Måste instämma. Bodde där en gång i forntiden på en företagsresa. Super bra.
Men missade ni skidåkningen uppe i Weisse?

Men snyggt, vad tog du det på egentligen?
Det blev det sedvanliga bergsspanandet i lämpligt väderstreck.;)
Men Kals am Grossglockner var ju inte det första jag letade på.
Grossglockner resort kallar de sig, med tanke på panoramavyerna över Österrikes högsta berg. Men det finns mer än så här, det finns också riktigt riktigt bra pister. Utmed pisterna finns en hel del trevliga bergsrestauranger, inte de här gigantiska självserverings löpande-band-restaurangerna, utan mindre och mysigare pang.
Och vet inte om vi bara hade tur, men det var knappt en människa i systemet heller - är det lite bortglömt kanske? Synd och skam i sådana fall, för det var en mycket trevlig bekantskap.
Det skidområdet hade vi planerat att prova i samband med en resa till Heiligenblut.
@PisteCarver Nej, det bidde inte så mkt bilande ändå... 😁
Men ni måste ha åkt genom Felbertauerntunneln?
Antar att ni bilade till Matrei och åkte "Skischaukeln" över till Kals a. G.?

Ny bild kommer.:)

Om någon är intresserad av att bo centralt i Zillertal, med alla de skidmöjligheter som finns där, så kan jag också rekommendera ett sådant där prisvärt lite enklare, men mysigt och välskött halvpensionshotell.
Ligger central i Hippach med endast 50 m avstånd till skidbussen som går till Mayrhofen-området (10 min åktid), och 100 m avstånd till skidbussen som går till Zell am Ziller och Zillertal Arena (15-20 min åktid).

Hotellet kostar ca 60 Euro/natt/person i dubbelrum med halvpension.

Nej, jag har bara varit där en gång, men jag tog flera bilder ha ha.:LOL:
Hoppas att jag inte har haft med den här bilden tidigare…:oops:

Kör på @Kalle_Luzern !
Menade att bilden var därifrån och att du haft en tidigare, antog att du tagit den vid samma besök. Tror du hade en annan senast?:unsure:

Får be om ursäkt för lite mörk bild... I den röda cirkeln ligger ett hotell. Vad heter det?
DSC_0882.png

Behövs det ledtråd för den alltså?:oops: Hotellet delar namn med berget. Bilden tagen i nästan rak nordlig riktning från en känd tåglinje.

Så är det så klart. Fotograferat från tåget nedanför Eiger Nordwand.
Populär hike som jag inte fått gjort, tåg till Schynigge Platte, sen via Faulhorn till toppstationen vid First och gondolen ner till Grindelwald.
Nu måste du ändå förklara hur det schweiziska namngivandet går till. Vi har varit med om Guttanen och Bös Fulen, men…. Faulhorn låter ju verkligen ofräscht!:ROFLMAO:;)

Nu måste du ändå förklara hur det schweiziska namngivandet går till. Vi har varit med om Guttanen och Bös Fulen, men…. Faulhorn låter ju verkligen ofräscht!:ROFLMAO:;)
Om jag minns rätt går namnet tillbaka på ordet faul, som betyder lat. Toppen är så enkel att den kan bestigas av vilken latmask som helst! :LOL: Horn är vanligt på toppar i området, betyder ju i princip bara topp.
På wiki står dock följande: Seinen Namen hat das Faulhorn von den «Fulen», lockeren Gesteinsschichten aus Mergel und Schiefer. Dvs namngivet efter typen av spröda stenarter.

Annan kuriosa i närheten: Jungfrau = ansågs så omöjligt att bestiga (sett från norr då) att det skulle förbli jungfruligt (obestiget) för evigt...

Så är det så klart. Fotograferat från tåget nedanför Eiger Nordwand.
Populär hike som jag inte fått gjort, tåg till Schynigge Platte, sen via Faulhorn till toppstationen vid First och gondolen ner till Grindelwald.

Kör på @STORPOTATEN
Så nu har jag kört lite nya orter, dax att bryta av med fjärrspaning och toppar. :)
Vad heter de två uppenbara topparna?
1641572045465.png

Om jag minns rätt går namnet tillbaka på ordet faul, som betyder lat. Toppen är så enkel att den kan bestigas av vilken latmask som helst! :LOL: Horn är vanligt på toppar i området, betyder ju i princip bara topp.
På wiki står dock följande: Seinen Namen hat das Faulhorn von den «Fulen», lockeren Gesteinsschichten aus Mergel und Schiefer. Dvs namngivet efter typen av spröda stenarter.

Annan kuriosa i närheten: Jungfrau = ansågs så omöjligt att bestiga (sett från norr då) att det skulle förbli jungfruligt (obestiget) för evigt...
Tack för förklaringen!
Jag tänkte även på att ordet ”faul” kan betyda ”unket, ruttet eller defekt”.

Blev lite förvånad när jag insåg att Tyskland har ett hörn ner där faktiskt, tänker man liksom inte på. 😅
Jag var ju dum nog att flyga bort från alperna före jul...🥴 Bild från fönstret, vilken flods mynning är det som syns?
IMG_3468.JPG

Najsely done!
Hundstod utgör gräns mot Tyskland, medans Watzmann ståtar helt i Tyskland och tronar över den ruggigt vackra Königssee.

Din bild igen @Kalle_Luzern
Apropå bergsnamn… Undrade om det uttalas Hunds-tod eller Hund-stod. Enligt sägnen ramlade Watzmanns hund ner, så det är Stora Hundsdöden! 😨

Tillbaka
Topp