Blir det någon skidåkning i vinter?

"Die Bergsportdisziplin mit den meisten Unfalltoten im Jahr 2020 ist Wandern/Bergsteigen mit 98 Toten, gefolgt von tödlichen Unfällen auf der Piste/Skiroute mit 30 Toten und auf (Ski-)Tour mit 21 Toten."

Var ett tag sedan tyskan studerades men att vandra i berg tycks vara värsta risky extremsporten.
Om du sedan sätter talen i relation till antalet utövare så blir ju olycksfallsprocenten för offpist betydligt högre än pist. Hur många i Alperna går på skitour jmf med hur många som åker pist?
Förhållande 1 mot 99 kanske?

% vore ju förstås bättre, om det fanns. Många vandrar ju utan "liftkort", förutom hos Skistar då.

Edit: Pistecarver hann före. Men i övrigt kan man nog inte likställa skitour med offpist. Tror fortfarande fler relativt sett skadar sig i pist. Sällan någon behövs räddas ur offpist, dagligen pulka ner i pist.

Edir 2: Benskörheten bland piståkarna är förmodligen något högre också. Obs, faktaunderlag saknas.

Senast ändrad:
Bortsett från skador i pist är enligt statistiken på slf.ch sida siffran redan i år 1- 1 mellan sk Variantengelände/offpist och touringgelände.
men normala år är touring mer drabbat än sk normal offpist.
slf.ch har en mycket bra sida där allt om laviner finns redovisat.
Men som skrivits farligaste åket för dagen är nedfarter till byn bland trötta ibland förfriskade personer.

Hört i baren vid Hintertux att Österrike släpper 2G 19 feb och de tror apres-ski blir tillåtet 2 veckor senare.

Nu är det är ganska ödsligt.
20220129_142341.jpg

Hört i baren vid Hintertux att Österrike släpper 2G 19 feb och de tror apres-ski blir tillåtet 2 veckor senare.

Nu är det är ganska ödsligt.
Visa bilaga 15909
Det med 2G den 19 feb är inget rykte, det är fakta (se nedan).
Men vad hjälper det oss?
Vi är ju redan vaccinerade och uppfyller 2G.
Det enda som är intressant för mig är att FFP2-terrorn upphör, så att man kan ha en normal skidresa. Det och alla andra begränsningar har kostat och kostar Österrike, massor med avkokningar och ombokningar till andra länder. Hotell- och gastronomibranschen är rasande på regeringen.
Min sedan tidigare inbokade februari resa har de redan förlorat till Schweiz. Vi får väl se om det normaliserar sig framåt våren, så att jag kan åka till Tux igen på min årliga sommarskidresa.🎿☀️😎

Men... jag hoppas för er skull att ni har det bra därnere, och det har väl redan börjat och snöa? Och det kommer mera de kommande dagarna!:)
Kör i skogsnedfarterna på Eggalm om det är mycket snöfall och dålig sikt!
Eggalm Nord är en jättefin pist med 700 fhm.(y)

1643463667955.png

Det med 2G den 19 feb är inget rykte, det är fakta (se nedan).
Men vad hjälper det oss?
Vi är ju redan vaccinerade och uppfyller 2G.
Det enda som är intressant för mig är att FFP2-terrorn upphör, så att man kan ha en normal skidresa. Det och alla andra begränsningar har kostat och kostar Österrike, massor med avkokningar och ombokningar till andra länder. Hotell- och gastronomibranschen är rasande på regeringen.
Min sedan tidigare inbokade februari resa har de redan förlorat till Schweiz. Vi får väl se om det normaliserar sig framåt våren, så att jag kan åka till Tux igen på min årliga sommarskidresa.🎿☀️😎

Men... jag hoppas för er skull att ni har det bra därnere, och det har väl redan börjat och snöa? Och det kommer mera de kommande dagarna!:)
Kör i skogsnedfarterna på Eggalm om det är mycket snöfall och dålig sikt!
Eggalm Nord är en jättefin pist med 700 fhm.(y)

Visa bilaga 15910
FF2-terrorn efterlevs väldigt dåligt, sämre än masktvånget i Tignes när vi var där över nyår. Inte ens liftpersonalen använder det.

På väg hem efter en vecka i Österrike, Zillertal ,Zell am See och Saalbach. Vill påstå att alla hade mask på sig i liften och var man inte snabb nog med att få på den blev man tillsagd. Störmoment absolut men ingen deal-breaker för att få åka skidor i mitt tycke ☺️

Italien Schweiz, Schweiz Österrike och Österrike Schweiz idag. Inga kontroller av någonting någonstans, som vanligt.

Italien Schweiz, Schweiz Österrike och Österrike Schweiz idag. Inga kontroller av någonting någonstans, som vanligt.
Hur hade det funkat för dig om du blivit kontrollerad? Jag tänker på testkraven i Österrike och Italien.
Ska ju själv bila med familjen.Två vuxna & två lågstadiebarn.
Tyskland har krav på antigentest för barnen, även om vi bara ska transitera.
Österrike har krav på PCR test för oss vuxna, vi uppnår inte tidsgränsen för en dos 3.
Italien kräves super green pass, vilket vi vuxna kvalificerar för men kräver test PCR för barnen.( för att klara giltighetstiden).

Hur det sedan blir när vi ska hem fundras det också på.
Det gäller rimligtvis samma testkrav för att transitera Tyskland norrut.

Senast ändrad:
Hur hade det funkat för dig om du blivit kontrollerad? Jag tänker på testkraven i Österrike och Italien.
Ska ju själv bila med familjen.Två vuxna & två lågstadiebarn.
Tyskland har krav på antigentest för barnen, även om vi bara ska transitera.
Österrike har krav på PCR test för oss vuxna, vi uppnår inte tidsgränsen för en dos 3.
Italien kräves super green pass, vilket vi vuxna kvalificerar för men kräver test PCR för barnen.( för att klara giltighetstiden).

Hur det sedan blir när vi ska hem fundras det också på.
Det gäller rimligtvis samma testkrav för att transitera Tyskland norrut.
Nu har jag inte kollat transit tyskland men under hela pandemin har normalt transit varit utan testkrav i nästan alla länder.

Italien har tidigare haft pcr 48h eller antigen 24h. Dessa tas ju bort nu 1 februari enligt eu riktlinjer, och då skall 2 doser räcka, max 6 månader gamla.

Taget ur huvudet, för vuxna, baserat på skrivelser här och på internet. Samtidigt fortsätter ju det att ändras hela tiden och barn har jag noll koll på. Varje land har ju sina sidor så bara att gräva ner sig.

Nu har jag inte kollat transit tyskland men under hela pandemin har normalt transit varit utan testkrav i nästan alla länder.

Italien har tidigare haft pcr 48h eller antigen 24h. Dessa tas ju bort nu 1 februari enligt eu riktlinjer, och då skall 2 doser räcka, max 6 månader gamla.

Taget ur huvudet baserat på skrivelser här och på internet.
Tack för input!

Testkravet för barn kvarstår dock, som jag kan utläsa.Likaså testkravet för minderåriga i Tyskland.
Jag har skrivit till Tyska ambassaden och så fort jag får svar så återkopplar jag här. Det är säkert fler som undrar om just transitregler.

Tack för input!

Testkravet för barn kvarstår dock, som jag kan utläsa.Likaså testkravet för minderåriga i Tyskland.
Jag har skrivit till Tyska ambassaden och så fort jag får svar så återkopplar jag här. Det är säkert fler som undrar om just transitregler.
För transit under 24 h krävs inga tester enl. vad jag läste för någon vecka sedan. Står ganska tydligt på tyska ambassadens hemsida i Sverige.

För transit under 24 h krävs inga tester enl. vad jag läste för någon vecka sedan. Står ganska tydligt på tyska ambassadens hemsida i Sverige.
Tycket det var en smula tvetydigt så jag skickade ett mail och frågade.
Återkommer med avd de uttryckligen svarar. Det gäller ffa regler för minderåriga.

Sweden abroad (UD):
I grunden skall alla som reser in i Tyskland visa upp ett negativt test eller bevis på fullständig vaccinering (inträder 14 dagar efter den sista nödvändiga vaccindosen) eller tillfrisknande. Detta gäller oavsett varifrån man reser och oavsett om man reser in landvägen eller med flyg till Tyskland. OBS! Kravet gäller även vid transitresor landvägen eller med flyg, dvs. även om man enbart byter flyg på en flygplats i Tyskland.

Kravet gäller för samtliga personer från 6 års ålder.

Testet kan i regel vara ett PCR- eller antigentest, högst 48 timmar gammalt vid inresan. Testresultatet skall framgå skriftligen på tyska, engelska eller franska. Se Robert-Koch-Institutets information om test.

Sverige accepterar nu att ge spruta 3 redan tre månader efter nr 2. Bra om man t ex ska till Österrike. Några som bara hunnit få två sprutor kan därmed slippa PCR-test och/eller riskera att räknas som ovaccinerade.

Senast ändrad:

Taget ur huvudet, för vuxna, baserat på skrivelser här och på internet. Samtidigt fortsätter ju det att ändras hela tiden och barn har jag noll koll på. Varje land har ju sina sidor så bara att gräva ner sig.
Jag ska till italien vecka 6 och hittar lite olika info om vare sig man behöver testa sig eller inte, vet du vart man kan läsa om det lite tydligare?

Jag ska till italien vecka 6 och hittar lite olika info om vare sig man behöver testa sig eller inte, vet du vart man kan läsa om det lite tydligare?

På väg hem efter en vecka i Österrike, Zillertal ,Zell am See och Saalbach. Vill påstå att alla hade mask på sig i liften och var man inte snabb nog med att få på den blev man tillsagd. Störmoment absolut men ingen deal-breaker för att få åka skidor i mitt tycke ☺️
Precis hemkommen från en långhelg i Österrike, körde transit via Schweiz.

Måste säga att det var väldigt enkelt när man hade fått sin 3:e dos. Blev screenad redan på flygplatsen i Sverige, sen var det bara att knata in i Schweiz, ingen kontroll vid gräns i vare sig Schweiz eller Österrike.

På plats tycker jag att det var en jäkla ordning. De hade koll på det mesta och munskyddsregeln följdes till punkt och pricka annars var man inte välkommen.
Klart att det är lite jobbigt att behöva visa vaccinpass överallt och fippla med munskyddet men det var det värt. Att vi hittade riktigt bra åkning hjälpte nog till det också.

Där nere låter det som att det är över om några veckor och man hoppas på en normalare vår. Jag hoppas det blir så, det är alla värda.

//R

141 cm snö på en dag, är det möjligt?

Visa bilaga 15982

Det kom över 50 cm igår + 91 cm idag + 141 cm i morgon = Det blir sommarskidåkning i år också!😃
50 cm senaste dygnet på SLFs mätstation nedanför Titlis. Enligt prognosen ska snöfallet öka senare idag och imorgon. Inte så blåsigt just nu, så lite av det kanske får lägga sig där man faktiskt vill åka... ;)

Edit: ser att den prognosen använder rätt hög "flufffaktor", så kommer ju sjunka ihop rätt fort.

Italien verkar dessutom ha kvar sin regel om max 1 person längst fram i bilen. Och därefter ett säte ledigt mellan varandra längre bak så länge man inte räknas som familj. Undra om det efterlevs..

Hej hej...

...nu planeras det en resa till Österrike alt Italien för v6.

Vi är:
2st vuxna med 3 doser vaccin
1st 14-åring med 2 doser vaccin
1st 9-åring utan vaccin

Ni som varit på plats i vinter eller ni som känner till alla regler...hur efterföljs inresekraven till Österrike/ Italien? Kontrollerar de neg test för barnen vid inresa, incheckning på hotell etc? Som jag förstår det krävs vaccination eller neg test även för transit genom Tyskland?

Vill ju göra resan så smidig som möjligt men som jag ser det just nu (1 feb) så krävs 9-åring på neg test för transit genom Tyskland samt uppehälle i Italien (han krävs inget test för uppehälle i Österrike). 14-åring krävs på neg test för uppehälle i Österrike.

Hur tänke ni andra som reser med barn? Hade varit skönt att bara sätta sig i bilen och dra söderut eller på flygplanet...men inser ju nu att det krävs lite mer planering och vara beredd på inställd resa i sista sekund...puh :) :oops:🙃

Italien verkar dessutom ha kvar sin regel om max 1 person längst fram i bilen. Och därefter ett säte ledigt mellan varandra längre bak så länge man inte räknas som familj. Undra om det efterlevs..
Det hade jag missat. Milde himmel. Man kan kanske hänvisa till den svenska sambolagen..?

Visa bilaga 15985
Edit: Samnaun. Redan för djupt, måste på minst svart lutning för att komma ner, med konstant flöde ovan hjälmen. Och det är ikväll det skall börja snöa.
Helt galet, Hintertux har redan 245 cm och ska få ytterligare 230 cm tills ons/tor.
Hochzillertal/Hochfügen har bara en 1/3 av liftarna igång. I morgon bitti lär väl allt stå stilla.
Se upp för lavinfaran nu!

Ser ut som man behöver en av de där gamla monsterbrädorna på 2 meter för att kunna åka med andra ord…
Jo, en gång i tiden. Numera bredd som gäller. När pudermonstren Libtech Orca 153 och Korua Dart 156 inte räckte här ifjol köpte jag en K2 Niseko Pleasure 156. 27 cm bred. Flöt i allt, som en ladugårdsdörr, men ändå carving- och skogsduglig. Tog Rossignol Sashimi 156 idag, frun Sashimi 152, med marknadens största nos, trodde inte det skulle vara så djupt redan. Men på torsdag blir det K2.

Senast ändrad:
Helt galet, Hintertux har redan 245 cm och ska få ytterligare 230 cm tills ons/tor.
Hochzillertal/Hochfügen har bara en 1/3 av liftarna igång. I morgon bitti lär väl allt stå stilla.
Se upp för lavinfaran nu!
Stängt i Samnaun igår. Nästan allt öppet idag, ej Ischglöverfart dock. Liftkassan trodde på stängt imorra också. Men sedan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp