Blir det någon skidåkning i vinter?

Japp kom lite och mer är väntat
Det här råkade jag utför den 1 nov.
Hoppas du inte gjorde samma misstag som jag, snöborsten låg kvar inne i bilen…🥴
1643722735633.jpeg

Är du i Vorderlanersbach?

Jo, en gång i tiden. Numera bredd som gäller. När pudermonstren Libtech Orca 153 och Korua Dart 156 inte räckte här ifjol köpte jag en K2 Niseko Pleasure 156. 27 bred. Flöt i allt, som en ladugårdsdörr, men ändå carving- och skogsduglig. Tog Rossignol Sashimi 156 idag, marknadens största nos, trodde inte det skulle vara så djupt redan, men på torsdag blir det K2.
Min gamla god Winterstick hade varit grym då. Synd bara att den är oduglig att carva med. Men de nya är betydligt bättre på att carva.

Bilagor

• D83A908E-068D-491A-940E-D20AA81956E1.jpeg
    D83A908E-068D-491A-940E-D20AA81956E1.jpeg
    26.2 KB · Besök: 70
För transit under 24 h krävs inga tester enl. vad jag läste för någon vecka sedan. Står ganska tydligt på tyska ambassadens hemsida i Sverige.
Jag fick svar från Tyska ambassaden idag angående transit. Minst green pass gäller för alla över 6 år. Inga undantag.

Tack för din förfrågan!

På ambassadens webbsida www.stockholm.diplo.de/covid-19 hittar du fullständig information om reglerna för resandet mellan Sverige och Tyskland under pandemin samt om transitresor genom Tyskland.

Om man kommer från ett land som är klassat som högriskomåde måste alla resenärer från och med 6 års ålder föra med sig antingen ett bevis om fullständigt vaccination ELLER ett intyg om ett negativt testresultat ELLER ett tillfrisknandeintyg, även vid transitresor genom Tyskland. Både Sverige och och Schweiz är för tillfället klassade som högriskområden.

Med vänliga hälsningar från Stockholm

Hej hej...

...nu planeras det en resa till Österrike alt Italien för v6.

Vi är:
2st vuxna med 3 doser vaccin
1st 14-åring med 2 doser vaccin
1st 9-åring utan vaccin

Ni som varit på plats i vinter eller ni som känner till alla regler...hur efterföljs inresekraven till Österrike/ Italien? Kontrollerar de neg test för barnen vid inresa, incheckning på hotell etc? Som jag förstår det krävs vaccination eller neg test även för transit genom Tyskland?

Vill ju göra resan så smidig som möjligt men som jag ser det just nu (1 feb) så krävs 9-åring på neg test för transit genom Tyskland samt uppehälle i Italien (han krävs inget test för uppehälle i Österrike). 14-åring krävs på neg test för uppehälle i Österrike.

Hur tänke ni andra som reser med barn? Hade varit skönt att bara sätta sig i bilen och dra söderut eller på flygplanet...men inser ju nu att det krävs lite mer planering och vara beredd på inställd resa i sista sekund...puh :) :oops:🙃
Hej. Som det ser ut är inte Österrike klasssat som högriskområde enl Tyskland, men det gäller var ni varit de senaste 10 dagarna och då jag förmodar att ni inte stannat tio dagar i Österrike så kommer ni inte undan testkravet på er nioåring. Det gäller att ha koll på reglementet (Herr Larsson)
Edit: Jo Österrike är med på listan våra vänner auf ordning hade lagt in Österrike under bokstaven O, i sin lista. Logiskt....

Hej. Som det ser ut är inte Österrike klasssat som högriskområde enl Tyskland, men det gäller var ni varit de senaste 10 dagarna och då jag förmodar att ni inte stannat tio dagar i Österrike så kommer ni inte undan testkravet på er nioåring. Det gäller att ha koll på reglementet (Herr Larsson)
Edit: Jo Österrike är med på listan våra vänner auf ordning hade lagt in Österrike under bokstaven O, i sin lista. Logiskt....
Tyskarna börjar bli värre än både Österrike, Danmark och Norge sammanlagt.

Här är nye deras hälsovårdsminister, han ser väl snäll ut?
Visa bilaga 16004
Men vänta, hur skulle det se om Tyskland invaderades med en massa covidsmittade turister eller skidsugnatransitresenärer, smittan finns nog inte i landet, - deras sjukvård hade kolappsat. Tycker synd om dem då de är omringade av detta virus.

Senast ändrad:
En till liten semesterfilm - denna gång dock med snart snorkel-inslag. Filmat efter en av tre dagars snöfall. Just nu grounded igen, snöar ca 10 cm i timmen. Hm, behövs kolhydratuppladdningen för imorgon eller ej? Kommer nog att ta en stund att snösäkra bergen.....

En till liten semesterfilm - denna gång dock med snart snorkel-inslag. Filmat efter en av tre dagars snöfall. Just nu grounded igen, snöar ca 10 cm i timmen. Hm, behövs kolhydratuppladdningen för imorgon eller ej? Kommer nog att ta en stund att snösäkra bergen.....

Ser fantastiskt ut. Tack!

Hoppas du tar detta på rätt sätt... men kom att tänka på denna klassiker.

Härligt!
Tänk bara om ett par dagar när ni får köra i allt det där i solsken!🏂☀️😎

Let it snow!
Det ska ju räcka till efter Midsommar också. Förra året byggde Hintertux upp 4 meter snödjup under vintern, hoppas det blir samma i år.

Ser ju väldans trevligt ut!! (y)
Men alltså @JAndersB ....jag vet ju vad jag gör på detta forum - jag är talanglös och sitter fast på plattlandet.
Men vad gör du här? Liftarna snurrar för fullt i Nauders en kvart bort. Kanske ngt mer med tanke på stormen. Men in med er i mysteriebilen och rulla bort för bövelen! :) 🏂⛷️

Härligt!
Tänk bara om ett par dagar när ni får köra i allt det där i solsken!🏂☀️😎

Let it snow!
Det ska ju räcka till efter Midsommar också. Förra året byggde Hintertux upp 4 meter snödjup under vintern, hoppas det blir samma i år.
Snöar på bra, nysnö senaste 3 dygnen i centala Schweiz:
1643804120927.png

Men har ju sin baksida:
1643804057086.png

Men alltså @JAndersB ....jag vet ju vad jag gör på detta forum - jag är talanglös och sitter fast på plattlandet.
Men vad gör du här? Liftarna snurrar för fullt i Nauders en kvart bort. Kanske ngt mer med tanke på stormen. Men in med er i mysteriebilen och rulla bort för bövelen! :) 🏂⛷️
Ja, och i Nauders finns det ett ledigt hotellrum som jag avbokade för en timme sedan.☝️

Kan lova att mysteriebilens 5,3 ton baxar ingen ner för en av alpernas mer exponerade vägar från Samnauns 1800 möh höjd idag.

Dessutom är kroppen ganska slut efter gårdagens white out åkning. Man gör ingen större nytta i off pisten idag och double black dimond lutningar (vilket krävs) och lavinfaran spelar inte så bra just nu.

Så vi är tacksamma för vilan (och inbesparade 1100 kr i liftkort). Bluebird dagar 3-5 st från imorgon så vi laddar in italienskinköpt spagetti.

Säg bara till Fritzen i gränskontrollen att ni trodde dem slutade titta i folks papper efter våren 1945…

Säg bara till Fritzen i gränskontrollen att ni trodde dem slutade titta i folks papper efter våren 1945…
Ja, att förolämpa gränspersonalen och samtidigt visa att man inte har en aning om europas historia är ett säkert trick att snabbt och lätt komma förbi gränsen.
Du kanske brukar säga till incheckningen och säkerhetskontrollen att du har bomber i väskan när du ska flyga också? :rolleyes:

Bundesrat har beslutat om lite lättnader här från torsdag, slut med Home office-plikt (fortfarande rekommenderat) och kontaktkarantän om man träffat en positivt testat person.
De skickar idag två scenarion för ytterligare lättnader om 2 veckor på remiss till kantoner osv.

Variant 1: slopning av alla restriktioner på en gång, inkl. certifikat och maskplikt. Endast aktuellt om den pågående vågen av infektioner är på tydlig nedgång.

Variant 2: två stegs variant där viss certifikatplikt (nattklubbar bl.a.) och maskerna blir kvar ett tag längre. I restauranger inget certifikat, men fortsatt krav på att gäster sitter. Komplett slopning av de övriga restriktionerna vid senare datum.

Vet du, hur många gånger har vi blivit stoppad i Malmö av Svenska gränspoliser, då vi har åkt över bron från Danmark till Sverige? Många! För fyra år sedan ville de veta, var vi hade varit. Hur långt stannade vi i Holland? I Danmark? Jag var litet trött och svarade, att de är inte deras sak. Sen gick gränspolisen, frågade nånting från hans förman, och sen fick vi köra iväg.

Bundesrat har beslutat om lite lättnader här från torsdag, slut med Home office-plikt (fortfarande rekommenderat) och kontaktkarantän om man träffat en positivt testat person.
De skickar idag två scenarion för ytterligare lättnader om 2 veckor på remiss till kantoner osv.

Variant 1: slopning av alla restriktioner på en gång, inkl. certifikat och maskplikt. Endast aktuellt om den pågående vågen av infektioner är på tydlig nedgång.

Variant 2: två stegs variant där viss certifikatplikt (nattklubbar bl.a.) och maskerna blir kvar ett tag längre. I restauranger inget certifikat, men fortsatt krav på att gäster sitter. Komplett slopning av de övriga restriktionerna vid senare datum.
Sehr gut!
Jag håller tummarna för ”Variant 1”.🤞

Vet du, hur många gånger har vi blivit stoppad i Malmö av Svenska gränspoliser, då vi har åkt över bron från Danmark till Sverige? Många! För fyra år sedan ville de veta, var vi hade varit. Hur långt stannade vi i Holland? I Danmark? Jag var litet trött och svarade, att de är inte deras sak. Sen gick gränspolisen, frågade nånting från hans förman, och sen fick vi köra iväg.

De har nog iofs hört en del i tullen...

Någon som är i Verbier och kan ge en uppdatering på snöläget? Snödjupet har varit dåligt men verkar komma runt 60cm denna veckan, så antar/hoppas det är mycket bättre nu?

Någon som är i Verbier och kan ge en uppdatering på snöläget? Snödjupet har varit dåligt men verkar komma runt 60cm denna veckan, så antar/hoppas det är mycket bättre nu?
De delarna har inte fått så mycket som längre norr och öster ut. Runt 20 cm sen i måndags.
1643820979981.png

Snödjupet ser väl ändå ok ut, fast kan ju variera med exponering (sol/vind)
också.
1643821044186.png

Tillbaka
Topp