Blir det någon skidåkning i vinter?

Baserat på bilden och vår gissning är det baksidan/norra sidan av ryggen vid den nordliga liften. Vi såg en grupp gå över dit och tog följe vid 11 tiden men gav upp. För djupt utan splitboards. Satt och diskuterade att vi aldrig såg dom komma tillbaka, när vi åt lunch.

Skall ha startat från toppliften och gått 2 dalar bort. Lavinrisk 4, ganska normal efter dump.

received_254300946884957.jpeg

271791403_649212516342307_9159631422750732804_n.jpg

Ja, vad tror ni, allt hårdare restriktioner på allt fler håll... Kommer skidorterna ens att kunna hålla öppet med tanke på de restriktioner som finns. Ända sedan i våras har jag längtat efter skidåkning igen. har en resa inbokad vid trettonhelgen och en i påsk. Men läget känns allt mer osäkert? Vad tror ni andra? Kommer vi att kuanna hålla avstånd i backen? Jag har inget behov av afterski och restaurangbesök så det borde gå, jag hoppas att det ska gå...
Nå ja! Jeg skal ut i bakken i Åre i morgen :)

Den lavinolyckan var inte otur! Det var riktigt dumdristigt att åka så brant med den lavinfaran som var. De som körde hade uppenbarligen erfarenhet, men bara för att man har erfarenhet så tar man ju inte automatiskt bra beslut, det beror ju på hur riskbenägen man är. Och det där var ett väldigt riskfyllt beslut som inte kan klassas som otur.

(Oavsett hur dumt beslut det än var så är det såklart jättetragiskt, men tycker det blir fel att sprida bilden att det ”bara var otur”).

Senast ändrad:
Den lavinolyckan var inte otur! Det var riktigt dumdristigt att åka så brant med den lavinfaran som var. De som körde hade uppenbarligen erfarenhet, men bara för att man har erfarenhet så tar man ju inte automatiskt bra beslut, det beror ju på hur riskbenägen man är. Och det där var ett väldigt riskfyllt beslut som inte kan klassas som otur.

(Oavsett hur dumt beslut det än var så är det såklart jättetragiskt, men tycker det blir fel att sprida bilden att det ”bara var otur”).
Bara???

De åkte inte brant, de traverserade nedanför en brant fjällsida. Dock ett dåligt vägval av guiden...

Gjordes 10000 offpist åk bara här i dagarna, 90% av okunniga och outrustade åkare så jag besparar mig besserwisserkomentarer från soffan. Tv4 just här och intervjuade.

Försökte styra över från farligt farligt i off pist med guide till farligt farligt att åka pist.

Senast ändrad:
Om det var så att dom turade uppför finns ju en förklaring till att så många drogs med.
Om en sida släpper är ju alla i vägen chanslösa.
Utför åket man ju en och en för att minimera riskerna.
Oavsett. För djävligt! Och stor sorg.

Varit i Engelberg idag. Hade man sagt till någon att det kommit en meter snö i veckan hade de bett en dra och helvete och att man skulle sluta ljuga. Vinden hade tagit hand om det mesta, det enda mjuka var 4-5 cm som kom tidigt imorse. Ryggarna som var bara förra helgen var det fortfarande/igen.
Såg inga laviner som hade gått konstigt nog, men dimma på morgonen så gick inte att se Laub ordentligt. Pratade med en kille som varit där i torsdags, han sa att det var i princip samma redan då. Över 100 km/h i byarna vid nordvästlig vind måste pressat ihop det effektivt i onsdags.

Gjordes 10000 offpist åk bara här i dagarna, 90% av okunniga och outrustade åkare så jag besparar mig besserwisserkomentarer från soffan. Tv4 just här och intervjuade.

Försökte styra över från farligt farligt i off pist med guide till farligt farligt att åka pist.
Ja det är ju verkligen sant. Folk måste sluta tro att det är lugnt att köra offpist utan kännedom och utrustning bara för att det är nära pisten.

De åkte inte brant, de traverserade nedanför en brant fjällsida. Dock ett dåligt vägval av guiden...
Jag trodde de åkte där det är markerat lila eller blått på bilden. Båda de sluttningarna är för branta för den lavinfara som rådde. Men de kanske stod nedanför där nånstans? Oavsett så verkar de ha befunnit sig i brant terräng. https://www.google.com/amp/s/www.me...n-spiss-forderte-vier-todesopfer_a5141875/amp
Enligt denna artikel så verkar det som att det var en fjärrutlösning av en lavin när guiden åkte ner i en syd-ostsluttning, lavinen löste ut ovanför där resten av gruppen stod och väntade.

Sorry om ordet ”bara” inte var rättvist, var inte meningen som nåt påhopp! Alla får ta den risk i livet som de själva vill, så länge som det inte påverkar nån annan! Och är man guide så påverkar det ju väldigt mycket. Sen vet man ju inte hur ”pushiga” och riskbenägna svenskarna var, även om man kan tycka att han ska ta säkra beslut ändå. Sen kan alla ta fel beslut och jag har själv gjort det också, och då gäller det att ha tur och inte otur. Men oftast så är det ett fel beslut som leder till en lavinolycka, det är utgången på den som till viss del bestäms av turfaktorn.

4 eller 5 döda i lavin i Spiss-Samnaun. Vi tror vi såg dom topptura iväg från liften.

https://www.google.com/amp/s/www.me...n-spiss-forderte-vier-todesopfer_a5141875/amp
Enligt nyheterna hittades dom genom att helikoptern såg en röd airbag i snön. Jag trodde i min enfald att man med en airbag har bra överlevnadsmöjligheter i en lavin (om den nu hinner utlösas). Men det räckte uppenbarligen inte i detta fall? Någon kunnig som kan reda ut detta?

Enligt nyheterna hittades dom genom att helikoptern såg en röd airbag i snön. Jag trodde i min enfald att man med en airbag har bra överlevnadsmöjligheter i en lavin (om den nu hinner utlösas). Men det räckte uppenbarligen inte i detta fall? Någon kunnig som kan reda ut detta?
Räcker absolut inte!!!! Det är som att säga att man alltid överlever en bilkrock så länge man har bälte.

Hur menar du? Det är ett hjälpmedel men ingen garanti mot att överlever?
i detta fallet så var det långt från folk som kan hjälpa till med räddning, endast en som var halvt begravt Så ingen kamraträddning möjlig? Tog tid för räddningen att anlända.

Även en norrman omkom. Kom igen nu folk! Minska hetsen, snälla. En 4a är ingen bra dag för att boothikea eller köra de mest exponerade grejerna. På sin höjd skog och åk under 25 grader.
Ja, säg det till de tusental som kör hej vilt överallt just nu.

Senast ändrad:
Hur menar du? Det är ett hjälpmedel men ingen garanti mot att överlever?
i detta fallet så var det långt från folk som kan hjälpa till med räddning, endast en som var halvt begravt Så ingen kamraträddning möjlig? Tog tid för räddningen att anlända.
Jag är mest intresserad av hur det går till rent praktiskt. Airbagen skall ju hålla kroppen ovanför snön. Men det funkar uppenbarligen dåligt. Beror det på snömängd, snötyp, lutning? Hur effektiv är det egentligen med detta hjälpmedel?

Jag är mest intresserad av hur det går till rent praktiskt. Airbagen skall ju hålla kroppen ovanför snön. Men det funkar uppenbarligen dåligt. Beror det på snömängd, snötyp, lutning? Hur effektiv är det egentligen med detta hjälpmedel?
Det är som du själv skriver ett hjälpmedel. Det hjälper inte om det inte kommer någon och räddar dig. Den garanterar inte att du är ovanpå snön?

Hur effektiv är det egentligen med detta hjälpmedel?

Det beror ju helt på situationen och lavinens storlek. Många gånger som den inte lyckas hålla dig över snön. Och även om den håller dig över snön kan du även dö av att du åker utför ett stup, in i ett träd osv. Men viktig diskussion, många verkar precis som du tro att det är lugnt att åka offpist så länge du har en airbag. Innan du lägger pengar på airbag så lägg pengar på en lavinutbildning, det viktigaste är att veta hur man undviker att hamna i en lavin!

Tillbaka
Topp