[Artikel] Carving-bonanza i Zermatt

Redaktionen

Aktiv medlem
Thumbnailcj-1000x563.jpg

När åtminstone jag drömmer om piståkning så ska det vara perfekta carvingsvängar i välpreparerade, breda och långa backar! Varför inte sol och en klarblå himmel också, gärna minus två grader så det varken är för varmt eller kallt.

Läs hela artikeln:

Tack för ett fantastiskt fint reportage!
Det är nu över 25 år sedan jag var i Zermatt den senaste gången, men de mäktiga vyerna har etsat sig fast som om det var igår. Härligt att få se dem igen!
Minns speciellt en sommarskidresa när vi efter ett antal dagar i Zermatt satte oss i bilen och körde vidare till Hintertux. Inga små berg i Hintertux, men de såg ut som "små kullar" när vi precis hade varit i Zermatt.

Ursäkta nostalgin, men här är lite offpiståkning vid Midsommar (med nyfallen snö) i Zermatt 1992:
1643824433646.png

Senast ändrad:
Det är nu över 25 år sedan jag var i Zermatt den senaste gången, men de mäktiga vyerna har etsat sig fast som om det var igår. Härligt att få se dem igen!
Minns speciellt en sommarskidresa när vi efter ett antal dagar i Zermatt satte oss i bilen och körde vidare till Hintertux. Inga små berg i Hintertux, men de såg ut som "små kullar" när vi precis hade varit i Zermatt.

Ursäkta nostalgin, men här är lite offpiståkning vid Midsommar (med nyfallen snö) i Zermatt 1992:
Visa bilaga 16062
Fantastiskt! Var där nyligen och tack vare bildtråden så kunde jag gå varvet runt och veta vad alla ”viertausender” heter!

Tack för ett bra reportage och fina bilder. Jag gjorde tidigare en karta med pistrestaurangerna markerade om någon är sugen på att åka dit. Boka bord i tid, de bäst recenserade restaurangerna blir snabbt uppbokade. Vi var där v1 och bokade bord 6v innan i nov och då fanns det bara enstaka lunchtider i veckan på Chez Vrony och Zum See som båda var mycket bra. Al' bosco är har en bra blandning av mat för vuxna med kräsna barn.

Senast ändrad:
Tack för ett bra reportage och fina bilder. Jag gjorde tidigare en karta med pistrestaurangerna markerade om någon är sugen på att åka dit. Boka bord i tid, de bäst recenserade restaurangerna blir snabbt uppbokade. Vi var där v1 och bokade bord 6v innan i nov och då fanns det bara enstaka lunchtider i veckan på Chez Vrony och Zum See som båda var mycket bra. Al' bosco är har en bra blandning av mat för vuxna med kräsna barn.
Zermatt erbjuder den vackraste skidåkning jag upplevt. Glaciärerna och moränerna är storslagna. Andra ställen må ha vassare åkning, men kommer inte ikapp de storslagna vyerna.

Visa bilaga 16062
Tjena, vet du var den undre bilden är tagen?

Tjena, vet du var den undre bilden är tagen?
Ja, det är klart, jag har ju tagit den själv.:)
Den är tagen från nedre delen av Plateau Rosa pisten, vi har precis glidit tillbaka in i pisten.
Till vänster högst upp går transportpisten från Klein Matterhorn och glider man av den innan man kommer fram till Plateau Rosa så når man direkt offpist åken på bilden.
Det var som sagt vid Midsommar men vi fick massor av fin nysnö, och det var minusgrader högst upp (över 3800 möh).
I första bilden nedan har vi precis klivit av Klein Matterhornbahn 3820 möh, och till vänster ser man Breithorn 4165 m med sin mäktiga glaciärhatt på toppen.
I den nedre bilden har vi kommit ut på platten innan vi glider in i pisten, varifrån bilden som du frågade om, är tagen.
Idag skulle jag aldrig ha åkt där, glaciären är flera hundra meter tjock och sprickorna kan vara hur djupa som helst.
1644074305247.png

1644074383728.png

Den är tagen från nedre delen av Plateau Rosa pisten, vi har precis glidit tillbaka in i pisten.
Till vänster högst upp går transportpisten från Klein Matterhorn och glider man av den innan man kommer fram till Plateau Rosa så når man direkt offpist åken på bilden.
Det var som sagt vid Midsommar men vi fick massor av fin nysnö, och det var minusgrader högst upp (över 3800 möh).
I första bilden nedan har vi precis klivit av Klein Matterhornbahn 3820 möh, och till vänster ser man Breithorn 4165 m med sin mäktiga glaciärhatt på toppen.
I den nedre bilden har vi kommit ut på platten innan vi glider in i pisten, varifrån bilden som du frågade om, är tagen.
Idag skulle jag aldrig ha åkt där, glaciären är flera hundra meter tjock och sprickorna kan vara hur djupa som helst.
Visa bilaga 16151
Visa bilaga 16152
Kan vara värt att tillägga att det nog ser lite annorlunda ut där nu pga glaciäravsmältning. :confused:

Kan vara värt att tillägga att det nog ser lite annorlunda ut där nu pga glaciäravsmältning. :confused:
Inte så extremt annorlunda faktiskt, jag har ju inte varit där sedan dess men tittar man på webkameror så är det fortfarande hyfsat intakt högst upp. Däremot från Testa Grigia och neråt på Theodulgletscher, så är avsmältningen en katastrof. Precis som på andra glaciärer kring 3000 möh, t ex Hintertux.

Inte så extremt annorlunda faktiskt, jag har ju inte varit där sedan dess men tittar man på webkameror så är det fortfarande hyfsat intakt högst upp. Däremot från Testa Grigia och neråt på Theodulgletscher, så är avsmältningen en katastrof. Precis som på andra glaciärer kring 3000 möh, t ex Hintertux.
Blev lite nyfiken då vi är där 7-10 veckor per år och inte riktigt kände igen mig först, men om jag tolkar dig rätt är det Glaclären som du når när du tar transportpisten från Klein ner mot Platue Rosa?

Visa bilaga 16151
Visa bilaga 16152
Den är fortfarande fullt åkbar. Du måste dock hålla dig borta från mittenpartiet om det innebär väldigt mycket snö. Där ni kommit ner måste man också ha koll på hur du tar dig ut i pisten.

@Kalle_Luzern , jag får nog ändå ta tillbaka lite av mitt påstående om Plateau Rosa Glaciären.
Övre bilden tog jag precis från en webcam och undre bilden med samma vy är tagen i början på 90-talet. Där ser man en del av Plateau Rosa släpliften som ligger på ca 3600-3700 möh.
Man ser tydligt hur glaciären har sjunkit ihop och bildat en djupare svacka.:(
1644076682065.png

1644076998157.png

Ni åkte inte borta på Furgssattelglaclären? Försöker få tag i lite bilder därifrån? Där ska skillnaden vara enorm.

Ni åkte inte borta på Furgssattelglaclären? Försöker få tag i lite bilder därifrån? Där ska skillnaden vara enorm.
Jag har ett par bilder tagna från Trockener Steg mot Matterhorn. För 30 år sedan gick glaciären ända fram till Trockener Steg.
Vi var där på tre sommarskidresor på 90-talet.
Har tyvärr inte så många bilder, på den tiden hade man film med 36 bilder i kameran, och man var lite sparsam med fotandet.
Har inte tid nu, men försöker scanna in några foton och lägga upp i morgon.

Hur är det ställt med drop-in resturanger? Vi är inte speciellt kräsna, dagens soppa el pasta duger bra. Men börjar vara trött på fralla i lift( om ens möjligt under covideran?) så kan man bara haka in på nån och tro man får sittplats?

Inga problem alls. Alla större liftstationer har ”brickluch”restauranger. Gulaschsoppa, Rösti mm är väl det som är bäst där. Kan vara kö i högsäsong men plats finns alltid. Kan även rekommendera Testa Grigia. Om plats finns på restaurang är det väldigt bra, annars går du upp på ”fiket” på övervåningen och käkar lasagne, focaccia eller liknande.

Guts Gädi är en bra restaurang som oftast har plats utan bokning.

Grymt ställe som ofta har plats om du kan vänta en liten stund är AlpHitta.

Inga problem alls. Alla större liftstationer har ”brickluch”restauranger. Gulaschsoppa, Rösti mm är väl det som är bäst där. Kan vara kö i högsäsong men plats finns alltid. Kan även rekommendera Testa Grigia. Om plats finns på restaurang är det väldigt bra, annars går du upp på ”fiket” på övervåningen och käkar lasagne, focaccia eller liknande.
Tänkte nästan det men har inte besökt zermatt men ligger på vårvinterns 2do. Men iom jetset stämpeln vet man aldrig

Tänkte nästan det men har inte besökt zermatt men ligger på vårvinterns 2do. Men iom jetset stämpeln vet man aldrig
Går bra att hitta prisvärd mat, svårare att hitta billig mat. Bästa sättet att käka billigare är att käka på Cervinia-sidan. Hör gärna av dig om du vill ha mer detaljerade tips. Hänger där 5-10 veckor/år senaste 20 åren.

@Patrick
Har scannat in några 30 år gamla bilder (tagna kring Midsommar).

Här från Trockener Steg mot Matterhorn, man ser att Furggletscher går ända ner till liftstationen.
1644167218364.png

Här upp mot Klein Matterhorn och Breithorn. De hängande glaciärerna på Breithorn har nog krympt (tyvärr hade jag ingen bild upp mot Furgsattel, det var inget spektakulärt att rikta kameran mot då).
Vad jag minns var Theodulgletscher så tjock att man inte kunde se Testa Grigia från Trockener steg.
1644167429044.png

Från Gobba di Rollin mot baksidan av Klein Matterhorn.
1644167644848.png

Från Klein Matterhorn mot Testa Grigia, idag sticker mer klippa fram runt stationen där.
1644167757507.png

Plateau Rosa liften, fanns bara en då.
1644168666471.png

Klein Matterhorn nerifrån Plateau Rosa.
1644168816329.png

Gornergletscher och Grenzgletscher.
Vi blev goda vänner med en "liftgubbe" som skötte Testa 2 släpliften, och brukade stanna till för en lunchfika vid hans hydda. Han sa redan då att de aldrig tidigare hade sett så mycket "fels" (klippa, sten) vid sidan om Gornergletscher.
1644168913607.png

Gornergletscher.
1644169125823.png

Tillbaka
Topp