Zermatt – Europas ståtliga garagetak

Schweiziska Zermatt är omringat av nära fyrtio bergstoppar på över 4 000 meter. Liftsystemet är Europas högsta och med den världsberömda Toblerone-toppen Matterhorn i fonden finns suverän högalpin skidåkning som tar långt mer än en vecka att utforska.

– Zermatt is good, säger den schweiziska damen. Och fortsätter:
– It’s even the best in the world!
Sedan rättar hon till sina stavar som hon håller högerhanden. I den vänstra dinglar en skidhjälm med ett par googles.
– Oh, you’re so patriotic mom, svarar hennes dotter från tågsätet mittemot.
Utanför fönstret reser sig barrträden höga och raka på branterna. Kuggarna slår under vagnen – precis som de gjort här på Gornergratbahn sedan 1898 – medan tåget tuggar oss allt högre upp i Zermatts liftsystem. När vi når Riffelberg på 2 582 meter över havet har träden fått ge vika för den begynnande högalpina terrängen. Vyn från tågfönstret har skiftat till stora vita snöfält med pister emellan.

”Matterhorn är Zermatt och Zermatt är Matterhorn”

Efter ett kort stopp på Riffelberg-stationen och ett antal nytillkomna resenärer i form av skidåkare, fortsätter vi med tåget de sista fallhöjdsmeterna upp till toppen. Den schweiziska damen och hennes dotter önskar oss en fin vistelse i Zermatt när de kliver av. Vi greppar våra skidor och följer strömmen ur vagnen genom vändkorsen – ja, de har satt en liftkortskontroll vid toppen – och går ut på den lilla platån vid Gornergrats bergstation. I den lätta brisen vajar en schweizisk flagga med sitt vita kors mot röd bakgrund. Luften känns tunn. Det 113 år gamla kugghjulståget har transporterat oss nära femtonhundra fallhöjdsmeter, från Zermatt på 1 620 meter över havet till Gornergrat på 3 089 meter dito. Måhända inte den snabbaste liftfärden, men bekväm och smidig, och avgång på utsatt tid – precis som det brukar i Schweiz tågsystem.

Vi letar efter lössnö mellan pisterna Riffelhorn och Gornergrat och finner några små fält med kallsnö, vilka ger lämplig uppvärmning inför större och brantare åk. Alpina äventyr och storabergsåk är ingenting som Zermatt lider brist på. Monte Rosa-massivet ligger bara en mil i sydostlig riktning. Byn är inringad av trettioåtta berg som mäter över 4 000 meter över havet, däribland Monte Rosa-massivets och tillika Schweiz högsta punkt Dufourspitze 4 634 meter över havet. Bara från observatoriet, som ligger strax ovanför Gornergrats bergstation där vi klev av det gamla kugghjulståget, kan man se tjugonio av dessa ståtliga toppar.

På grund av dessa högalpina omgivningar brukar Zermatt och dess liftsammanlänkade italienska granne Cervinia i Aostadalen benämnas ”Europas tak”, vilket egentligen är en felaktighet eftersom Mont Blanc-massivet är högre med sina 4 810 meter över havet. Högsta skidliften i Europa har man dock i Zermatt-Cervinia och vad gäller sjäva bergsmassivs-liknelsen kan sägas att Monte Rosa-massivet i skuggan av Mont Blanc i alla fall är Europas högresta och ståtliga garagetak. Hur som helst slår ju inaktiva vulkanen Elbrus i ryska Kaukasus ändå båda två med god marginal då det är 5 642 meter över havet.

Men likaväl som Zermatts stora klippor, isblåa glaciärer, stora snöfält och enorma fallhöjd – 2 217 meter bara i liftsystemet – är utmärkta grundförutsättningar för att maxa sitt alpin-adrenalin, är dessa faktorer på samma gång en av förklaringarna till det stora antalet begravda människor på alpinistkyrkogården invid kyrkan St. Peter’s, som ligger på en tvärgata till huvudgatan Bahnhofstrasse nere i den bilfria byn.

Den dödligaste bergstoppen i Zermatt är troligen den som på den italienska sidan benämns Cervino och som tronar som en distinkt, ensam och vass pyramid 4 478 meter över havet upp mot skyarna. Ända sedan den engelska bergsbestigaren Edward Whymper, efter sex misslyckade försök blev den förste att den 14 juli 1865 bestiga Zermatts alltid lika närvarande fond Matterhorn, har den branta toppen utövat sin dragningskraft på såväl fotograferande turister som klättersugna alpinister. Bland svenska Matterhorn-bestigare utmärker sig Jan Guillou. Han både besteg och beskrev sitt äventyr på 1980-talet i reportaget ”Man på Matterhorn”. Guillou klättrade tillsammans med bergsguiden Rony, medan Edward Whympers klättersällskap över hundra år tidigare var två sammanslagna expeditioner på totalt sju man. Det finns dramatiska paralleller mellan klättringarna men med olika utgångar.

Whympers sju man starka klätterlag påbörjade nedstigningen från Matterhorns topp inbundna i rep med den bäste klättraren, Jean Croz från Schweiz, i spetsen. Bakom honom följde en ung och oerfaren engelsman, som halkade vid en enkel passage och Fredrik Schenholmslog omkull Jean Croz. De två männen kanade nedför bergstaket och drog med sig två till expeditionsmedlemmar, varpå den totala tyngden av de fyra gjorde att repet till de tre kvarvarande och stående i klätterexpeditionen brast. Edward Whymper, som var sammanlänkad näst sist i det numera brustna repet, kunde den sommardagen i juli 1865 bevittna hur de fyra männen i hans expedition försvann över stupet och fortsatte nedför ett drygt kilometerhögt fall mot en säker död.

Jan Guillou halkade på ungefär samma ställe, och skriver i sitt reportage: ”Med snön sprutandes kring kängornas broddar och händerna vilt famlande efter fäste hasade jag i god fart mot avgrunden fnittrande åt den perfekta journalistiska historiska slumpen som valt just den här platsen.” Han får dock fäste kring en, i berget inhamrad, järnstång och stannar med ett ryck. Guillous erfarna Bergführer Rony, som gör sin fyrahundrasextonde bestigning av Matterhorn, var även han beredd med repet säkrat och nästan sträckt ovanför den omskakade berömda svenske journalisten.

Matterhorn är Zermatt och Zermatt är Matterhorn. Detta är ofrånkomligt, tänker jag när vi ett par dagar senare är uppe med tuppen och testar morgonskidåknings-konceptet ”First track” och pistcruisar över raka manschesterlinjer. Vi blickar upp mot bergsmonstret till ögonmagnet. Matterhorn är i sig inte så intressant för oss skidåkare. Det är kanske snarare klättrarnas, marknadsförarnas och fotografernas berg. Detta även om friåkarna Stian Hagen och Chris Davenport faktiskt tog skidorna ned för Matterhorns östra sida, vilket kan bevittnas i skidfilmsmakarna Matchstick Productions ”Claim” från 2008. För oss normalbegåvade och lagom äventyrslystna skidåkare finns betydligt trevligare off pist-åk att sikta in sig på i Zermatt. Ett område för sådana repor är fälten under Stockhorn och Hohtälli, vilket vi tyvärr inte kan mer än se potentialen av under vår vistelse, då snötäcket är alltför tunt så här i början av januari. Området liknar till vissa delar Chamonix Le Lavancher med öppna ytor, uppbrutna av en del klippor och enstaka skogsområden. Fin fina friåkningsförutsättningar alltså.

Fredrik Schenholm

På huvudgatan Bahnhofstrasse liksom resten av stråken där turisterna promenerar nere i byn är det dock snö. För några år sedan klagade många besökare på just detta: snö och is på gatorna är ju halt. De lokala aktörerna i Zermatt agerade därefter och skrapade gatorna fria från det vita föret. Resultatet av detta lät dock inte vänta på sig – nu fick turistbyråns personal utstå skäl från stressade storstadsturister som verkligen ville ha snö på gatorna, det var vinterkänslan man var ute efter och därför man rest från gråa, regniga hemmastäder som Bern, Zürich och Berlin. Så numera lägger man till och med ut snö om naturen inte löser det av sig själv.

Fredrik Schenholm

– I don’t like museums, but the Matterhorn Museum is quite okey, sade Pascal Gebert från det lokala turistbyrån.
Kommentaren ringer i mitt huvud när vi går förbi ”Zermatlantis” som museet också kallas. En trappa ner under jorden tar besökarna tillbaka i tiden då Zermatt var en bondby. En annan attraktion är Edward Whympers brustna rep. Vi passerar dock museet på väg mot andra upplevelser, och i samma stund svischar ännu en tyst och fyrkantig liten elbil förbi oss. Det råkar vara ryskt nyår ikväll och stämningen på barer och uteställen skall enligt Pascal Geberts utsago vara ”totaly crazy”.

Eleganta damer i päls och figurskurna dunjackor strosar på gatorna. Några av alla de ryssar som besöker Zermatt går framför oss i sina ”Russia” försedda skidjackor. Vi passerar klock- och skidaffärer, restauranger och barer. Atmosfären i Zermatt är fashionabel, lite dyr och samtidigt sportfokuserad. Några kommer för lyxlivet, andra för den seriösa skidåkningen och ytterligare andra kommer för bägge två. Majoriteten av de som besöker Zermatt är schweiziska hemmaturister, en annan majoritet är de som återvänder till byn – inte mindre än sextio procent av de tillresta har besökt Zermatt förut. Det finns en viss logik i det: Zermatt är en fin alpby med ett stort liftsystem både på höjden och bredden, som tar betydligt mer än en vecka att uttömma på kickar.

Fakta Zermatt

Var: Zermatt ligger i sydvästra Schweiz, i kantonen Valais.
Resa: Flyg med till exempel Swiss, SAS eller City Airline till Zürich, därifrån 3,5 timmars tågresa med SBB direkt från Zürich flygplats till Zermatt, ett tåg-byte i Visp.
By: 5 650 invånare bor i Zermatt som är en bilfri, mysig och elegant schweizisk alport.
Fallhöjd: Liftsystemet högsta punkt är vid Gobba di Rollin 3 899 meter över havet och byn ligger på 1620 meter över havet, vilket ger en maximal skidåkningsbar fallhöjd på 2 217 meter.
Liftsystem: Zermatt består av de tre sammanhängande systemen Rothorn (3 103 m ö.h.), Gornergrat (3 089 m ö.h.) och Matterhorn glacier paradise (3 899 m ö.h.) som också är öppet på sommaren. Zermatt är utöver detta är även sammanlänkat med italienska skidorten Cervina. Totalt finns det 49 liftar i Zermatt och Cervina.
Bo: Hotell Allalain är fyrstjärnigt med superb frukostbuffé, bra läge och fin service. Riffelalp resort är ett av Zermatts tre femstjärniga hotell, och ligger i liftsystemet vid Riffelalp på 2 222 m ö.h. Det finns också budgetalternativ i form av flera tvåstjärniga hotell, lägenhetshotell och backpacker-stället Matterhorn hostel.
After ski: Hennu Stall Aprés-Skihütte är ett populärt ställe mellan Furi och byn, nära foten av Matterhorn glacier-express, i byn är Papperla Pub en av de bästa och mest välbesökta after ski-barerna med liveband och DJs.
Researrangörer: STS Alpresor, Sportresor, mfl

Mer information: www.zermatt.ch och lokal turistbyrå Zermatt Tourismus +41 (0) 41 27 966 81 00

Tips Zermatt

Åktips: Testa ”First track” – 30 CHF för morgonskidåkning torsdagar från klockan 7.40 i nypistade backar utan trängsel inklusive frukostbuffé 8.30 -10:30 i restaurang ICE vid bergstation Trockener Steg 2 939 m ö.h.
Planeringstips: Zermatts skidområde är stort både på höjden och bredden. Planera din åkning redan på morgonen för att undvika onödiga och tröttsamma transporter.
Lästips: Jan Guillous ”Man på Matterhorn” som är en av fjorton texter från hans reportagebok ”Berättelser”. Storyn är en sexton sidor välskriven och underhållande text om hur han själv bestiger Matterhorn.
You Tube-tips: Sök på ”Skiing the Breithorn” och njut av ett stoooort off pist-åk med Samuel Anthamatten och Michi Lerjan som startar endast några hundra meter från toppen av Zermatts liftsystem.
Kaffetips: Undvik i princip allt kaffe i Zermatt, då det är automatproducerat och blaskigt. Italienska Cervina lär erbjuda bättre versioner av det svarta guldet.

Text: Anders Wingqvist
Foto: Fredrik Schenholm
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. kappakomplett
    0
    kappakomplett | 2016-11-07 12:51          

    STS kör väl inte längre några charterresor till Zermatt?