Ok med dessa alpinskidor?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 181084
  • Start datum Start datum
nu har du inte skrivit hur stora fötter du har. Men kan du få plats i 25,5 eller 26,5 är det bra pris på dessa, och svensk webbutik . Snowinn är Spansk.

kolla på dessa då.
Jag har 27.5
42 i skostorlek :)
Så tror kanske att pjäxorna du tipsade om från Stadium är bäst?
Lite dyra men men

Tror du om dessa skidor tillsammans med Salomon 120 GW?
”Spitfire 73 från Nordica är en skida för nybörjare och medelgoda skidåkare som vill utveckla sin carvingteknik i pisten.”
Då.är de Deacon 75 jag tidigare länkade till mångdubbelt bättre och något för dig att utveckla din åkning på. Dom biter också i isiga svenska pister. Det är det nästan omöjligt att få nybörjarskidor att göra.

Du borde ta dig till en butik och mäta foten iaf, alternativt göra det hemma (finns t.o.m. appar som faktiskt funkar ok). Jag har större storlek på skor än vad det motsvarar i pjäxor, i skor är det ju inte ovanligt med 1cm för långt t ex för att få plats med foten på bredden. I pjäxor vill du inte ha för stora för då kommer din häl "släppa" och foten glider fram vilket t.o.m. kan vara ganska obehaglig känsla när man åker. Det hände mig när jag började åka skidor och hade för stora hyrpjäxor en gång.

Jag har 27.5
Lite dyra men men
Jag körde med 27,5 på X-max 120 (föregångaren till S-max) och har skostorlek 44.
Du måste mäta foten, jag tror inte du skall ha större än 26,5 på S-Max pjäxorna.
Du skall även ta ur innerskon och stoppa i foten i skalet, köra fram foten så tårna tar i i framkant, då bör du ha ca 1,5 cm -2 cm mellan hälen och skalet. Är det mer kommer pjäxorna bli för stora när innerskon ”satt sig” efter några dagars åknig

Jag körde med 27,5 på X-max 120 (föregångaren till S-max) och har skostorlek 44.
Du måste mäta foten, jag tror inte du skall ha större än 26,5 på S-Max pjäxorna.
Du skall även ta ur innerskon och stoppa i foten i skalet, köra fram foten så tårna tar i i framkant, då bör du ha ca 1,5 cm -2 cm mellan hälen och skalet. Är det mer kommer pjäxorna bli för stora när innerskon ”satt sig” efter några dagars åknig
Kan du tipsa några skidor ifrån Stadium? Skulle behöva köpa från samma ställe :)

Jag har 27.5
Lite dyra men men

Med 42 i skor kan jag i princip lova att 27.5 för stora för dina fötter. Gå till en affär, mät foten och prova några olika modeller.
Ang skidor, bindningen ska anpassas efter pjäxans "Boot Sole Length" – BSL. Den står angiven i millimeter på utsidan av pjäxskalet, normal sett på klacken. Den behöver INTE vara samma för två olika pjäxor av samma storlek.

Senast ändrad:
Det blir rätt dyrt detta… kan ni inte föreslå en kombo för under 5k och från Stadium?

Det blir rätt dyrt detta… kan ni inte föreslå en kombo för under 5k och från Stadium?
Först testar du dessa pjäxor. Testa storlek 25,5. Men inte bara stoppa ner forten. Knäpp åt och stå i åkposition och flexa. Ha pjäxorna på dig allra minst en kvart. Dom skall kännas för små i början och kommer helt säkert göra det då du inte har någon koll på hur bra och tight en pjäxa skall sitta.
Enda skidorna på Stadium som passar på din önskan är de där Nordica Spitfire 73.
Går så klart att åka på dom.

Hej, massor av bra tips ovan. Jag vill bara förvirra med ytterligare ett tips på en skida som jag är mycket glad över att ha köpt: Salomon QST 92. Det är en all-mountainskida med bredd 92 mm under foten, men den är mycket lättåkt. Jag har många par skidor och en del av dessa är renodlade pistskidor, men QST 92 är roligare och mer förlåtande att åka på än det mesta jag testat. Nu är jag ingen nybörjare, men jag gillar alltså dessa i de flesta pistfören (förutom om det är väldigt hårt). Jag köpte dessa med bindningar för att främst gå på tur (Salomon Shift bindningar) men nu väljer jag dessa skidor 9 av 10 dagar i pist dessutom. Jag tror att det kan vara en bra skida även för en ganska ovan åkare, och verkligen något att utvecklas med. Att den är så kvick i carvingsväng beror troligen på att den har lagom mycket rocker och är relativt mjuk. Jag är helt tagen av denna skida som kanske framgår! Är det lite mjuk snö i backen så är bredden bara till hjälp, och den går också helt ok offpist. En superbra "snäll" allroundskida helt enkelt. Kanske utanför din budget, men man kan få tag i relativt billiga paket. Såg för under 4000 nu med bindningar på Stadium. Jag är 177 cm, 73 kg och åker på 177 QST 92.

Annars håller jag med om mycket som skrevs ovan förstås - att gå till en affär och testa ut skidskor är ett måste men jag vet också att en "nybörjare" inte riktigt har erfarenhet av hur en pjäxa ska kännas och ofta köper dem för stora. Men på en bra affär kan dom ge råd - bland annat de som gavs av andra i denna tråd. Lycka till med inköpen!

En kort kommentar: QST 92 blev bättre från 2019 års modell, konstruktionen gjordes om och jag tror de har behållit samma sedan dess men ändrat designen år för år (naturligtvis). Så bra att satsa på 2019 eller nyare av denna, men 2018 och tidigare QST 92 kan säkert vara rätt ok också men har ingen erfarenhet av dessa som var en annan konstruktion än den nuvarande. Men som sagt, dessa är ju utanför den tänkta budgeten - jag vill bara frestas lite...

Hej, massor av bra tips ovan. Jag vill bara förvirra med ytterligare ett tips på en skida som jag är mycket glad över att ha köpt: Salomon QST 92. Det är en all-mountainskida med bredd 92 mm under foten, men den är mycket lättåkt. Jag har många par skidor och en del av dessa är renodlade pistskidor, men QST 92 är roligare och mer förlåtande att åka på än det mesta jag testat. Nu är jag ingen nybörjare, men jag gillar alltså dessa i de flesta pistfören (förutom om det är väldigt hårt). Jag köpte dessa med bindningar för att främst gå på tur (Salomon Shift bindningar) men nu väljer jag dessa skidor 9 av 10 dagar i pist dessutom. Jag tror att det kan vara en bra skida även för en ganska ovan åkare, och verkligen något att utvecklas med. Att den är så kvick i carvingsväng beror troligen på att den har lagom mycket rocker och är relativt mjuk. Jag är helt tagen av denna skida som kanske framgår! Är det lite mjuk snö i backen så är bredden bara till hjälp, och den går också helt ok offpist. En superbra "snäll" allroundskida helt enkelt. Kanske utanför din budget, men man kan få tag i relativt billiga paket. Såg för under 4000 nu med bindningar på Stadium. Jag är 177 cm, 73 kg och åker på 177 QST 92.

Annars håller jag med om mycket som skrevs ovan förstås - att gå till en affär och testa ut skidskor är ett måste men jag vet också att en "nybörjare" inte riktigt har erfarenhet av hur en pjäxa ska kännas och ofta köper dem för stora. Men på en bra affär kan dom ge råd - bland annat de som gavs av andra i denna tråd. Lycka till med inköpen!
Ska man inte ha kortare skidor än sin längd?

Hej, det beror på typ av skida, vilken vikt man har och erfarenhet och lite annat. Det finns en guide här:

Jag har också rena pistskidor som är mellan 163 och 170. Och tre par all-mountain mellan 177-179. Men den som är mest lättåkt av dessa, svänger snabbast och enklast, är mina QST 92. Det beror på som jag skrev att dessa skidor har lite rocker men har ändå spann, deras effektiva längd mot snön är troligen inte längre än mina kortare pistskidor. Och pistskidorna är hårdare och kräver då mer. Läs mer om vad andra tycker om QST 92 här:

Följer du guiden ovan för skidlängd så kommer du hamna på kortare skidlängd antar jag, hade jag varit mindre erfaren skulle jag valt QST 92 i längden169 cm och då fått en skida som var extremt lättsvängd men fått offra lite stabilitet i högre farter. Som relativ nybörjare kan du ha korta skidor, det är lättare att svänga men du kommer uppleva eventuellt uppleva dem lite fladdriga i högre fart, men jag rekommenderar att gå ner i skidlängd så du får bättre kontroll på svängen. Jag tror att de flesta skidor är en kompromiss av egenskaper. Och jag menar att QST 92 är en bra mix där man får tillräcklig stabilitet men en väldigt förlåtande och lättsvängd (rolig!) skida till ett rimligt(?) pris. Det finns säkert andra skidor därute med liknande bra egenskaper, kanske bättre, men jag har inte testat andra som är lika roliga att åka på. Kompromissen jag får ta är att de inte är lika bra som bra rena pistskidor på isigt före. Hoppas dessa råd hjälper!

Ja skidlängd har många parametrar som påverkar längd, generellt får man väl en skida som är ca 1dm kortare än man är när man hyr då det passar många. Jag köpte själv mina första skidor till förra säsongen efter att ha hyrt i många år (haft Völkl RTM några gånger). Jag valde att köpa en allmountainskida och det blev QST92 för mig som jag är väldigt nöjd med. Det är ju ofta uppåkt i pisten och förut undvek man snöhögarna som skapas när det blir uppåkt men med dessa skidor brukar jag nästan leta efter de då det är en ren fröjd att köra över de nu. Jag kör på längden 177cm och är 181cm och har väl typ alltid fått en skida på ca 170cm i skiduthyrningen innan. Jag är nöjd och skulle inte välja en kortare i dagsläget men sen har jag åkt i närmare 10år nu så.

Hej, det beror på typ av skida, vilken vikt man har och erfarenhet och lite annat. Det finns en guide här:

Jag har också rena pistskidor som är mellan 163 och 170. Och tre par all-mountain mellan 177-179. Men den som är mest lättåkt av dessa, svänger snabbast och enklast, är mina QST 92. Det beror på som jag skrev att dessa skidor har lite rocker men har ändå spann, deras effektiva längd mot snön är troligen inte längre än mina kortare pistskidor. Och pistskidorna är hårdare och kräver då mer. Läs mer om vad andra tycker om QST 92 här:

Följer du guiden ovan för skidlängd så kommer du hamna på kortare skidlängd antar jag, hade jag varit mindre erfaren skulle jag valt QST 92 i längden169 cm och då fått en skida som var extremt lättsvängd men fått offra lite stabilitet i högre farter. Som relativ nybörjare kan du ha korta skidor, det är lättare att svänga men du kommer uppleva eventuellt uppleva dem lite fladdriga i högre fart, men jag rekommenderar att gå ner i skidlängd så du får bättre kontroll på svängen. Jag tror att de flesta skidor är en kompromiss av egenskaper. Och jag menar att QST 92 är en bra mix där man får tillräcklig stabilitet men en väldigt förlåtande och lättsvängd (rolig!) skida till ett rimligt(?) pris. Det finns säkert andra skidor därute med liknande bra egenskaper, kanske bättre, men jag har inte testat andra som är lika roliga att åka på. Kompromissen jag får ta är att de inte är lika bra som bra rena pistskidor på isigt före. Hoppas dessa råd hjälper!
Tack låter som en perfekt skida. Tyvärr blev den med bindningar ca 6k. :(

qst92.png

Står att bindning ingår.

Hm, 3999 på Stadium är ett "alpinpaket" där bindningen ingår, det är min tolkning. Men vill du ha bindningen monterad måste du göra det i butik, och då är det bra att veta ungefärligt mått i mm på längden av pjäxorna (om man inte köpt dem redan, då vet man ju exakta mått). De stora näthandlarna brukar ha bra extrapriser ibland på skidor, speciellt om det är en eller två årsmodeller gamla men jag hittar nästan inget på lite äldre QST 92 (2019-2020 modellen). Men just nu har Stadium bäst pris på just dessa vad jag kan se, årets modell är det men kortaste längden är 177. Vet inte om det passar och kanske 4K är för dyrt också, även om det ser ut som ett trevligt pris för en så pass fin skida.

Begagnat är ju definitivt ett alternativ annars, om du vill komma ännu billigare undan. Men då måste bindningarnas läge på skidan passa din pjäxa, det kan förstås bli problem om den som haft skidan tidigare haft mycket större eller mindre fötter än du.

Och för att bli ännu mer pratig...: Jag har alltid trott att jag behöver supertighta pjäxor, men sist gick jag upp en halv storlek. Det är en mycket bra pjäxa jag har med fin innersko, men det har funkat bra och för en gångs skull är jag glad att jag gick upp lite i storlek. Den sitter tight kring foten men mer utrymme fram kring fotblad och tår, jag fryser mindre och åkkänslan är lika bra som med en något tightare sko. Den är långt dyrare än din budget tillåter men jag kan tänka att detta gäller även en lite billigare pjäxa. Men ändå är ju rådet att inte köpa för stora skor, men ge tårna utrymme! Som tidigare sagt så har du mycket info om detta redan och goda råd ovan, och ytterligare kanske du kan få hos en bra handlare. Jag köper alltid pjäxor på en affär, men skidor kan jag handla över nätet då jag försöker hitta lägst pris på det jag vill ha.

@PederL tror de sålde bra av de förra året. Jag köpte 2020 modellen för ekosport med marker griffon 13 ID för typ 3500kr förra året. Tror de sålde ut de flesta. Ja bindingen ingår står i annonsen på Stadium och på bilden jag länkade. Står även att de levereras omonterade men att monterning ingår i priset i Stadium-butik

3500 med så bra bindningar var väldigt bra för QST 92! QST Spark vet jag inget om men rekommenderas för nybörjare som en mycket lättåkt skida, men vet inget utom nån review på nätet jag tittade på nu. Troligen en ganska mycket enklare skida än QST 92 men för en nybörjare kan det vara bra med något riktigt lättåkt, nackdelen kan vara att man växer ur dem snabbt men då kan man ju sälja dem och byta upp sig...

QST 92 med bindningar för 3999 kr i svensk butik låter svårslaget, både som "säkert val" för många åkare, och som prisvärde.

Är man medlem hos Stadium så brukar det med viss regelbundenhet komma 20 % på allt, även rea-priser. Så med lite is i magen och koll på lagersaldon så kan det gå att göra riktiga fynd precis efter att sportlovsruschen är över och vårens sortiment skall in på hyllorna. Tänk bara på att montering enbart görs i vissa butiker.

Det här är ett helt vansinnigt råd. Det är inte ditt jobb att berätta för en bootfitter vad du ska ha för pjäxa eller vad som ska förbättras, de kommer att lösa det åt dig.
Jag tror att många har uppfattningen om att en bra bootfitter ska kunna ta en pjäxa och trycka ut den där du har knölar eller bygga på den där det är för mycket volym, vilket kan vara en del av deras jobb. Huvudsaken är att hitta rätt pjäxa för din fot.
Du nämner att du har smala fötter och att du således ska ha en smal läst, vilket är rimligt och förmodligen sant, men det är mycket mer komplext än så.
Jag har gjort närmare ett tiotal säsonger, är något av en prylnörd och har bra koll på olika pjäxor och hur de är uppbyggda. Sist jag köpte pjäxor hade jag spanat in Dynafit Hoji då det är den kategorin pjäxa jag var ute efter samt att lästen är bred (102mm). Jag gick in på Sole i Chamonix och frågade om det möjligtvis skulle kunna fungera med en Hoji, de bara skrattade åt mig och sa "maybe in size 29,5" (jag har 25,5). De förklarade att trots att Hojin har en någorlunda bred läst så har den också en väldigt låg vrist och ganska lite volym (i stil med alla Dynafitpjäxor). Jag fick istället en pjäxa med 100 i läst, men är mycket högre i vristen och har väldigt mycket volym att jobba med, det gör det möjligt att trycka ut lästen till 110+ som jag behöver.
Det är alltså långt ifrån bara hur smal/bred fot man har och att välja läst utefter det. T.ex. hög/låg vrist, hög/låg hålfot, form på tår och fot generellt.

Tyckte jag såg att du hade storlek 42 och skulle beställa en pjäxa i 27.5, det låter väldigt stort. Jag har storlek 42-43 och har 25.5. Bland det vanligaste felet och det värsta man kan göra är att köpa för stora pjäxor.

Det finns ingen chans i världen att du kan beställa en pjäxa, testa den hemma i köket och se efter om den känns bra. Den pjäxan som passar din fot perfekt kommer att göra brutalt ont att ha på foten första gången du sätter på den.

Som de flesta råd du har fått här i tråden, gå till en bootfitter, och en bra sådan!
Pjäxor köper man inte begagnat, på internet, på XXL eller Intersport, inte heller på vilken skidbutik som helst, tro mig, jag har fått lära mig den hårda vägen. Det kommer bli meckigare och dyrare i längden.
Var bor du?
Alpingaraget i Stockholm, Skistore i Göteborg, Åre skidsport och Höjdmeter i Kiruna är bra. Bäst av alla är Sole i Chamonix och jag hade personligen tagit mig ner för att köpa pjäxor här även om jag bara åkt i Sverige, så bra är de och så viktigt är det!
En annan sak som du måste ha är formgjutna sulor, det är helt avgörande för att du ska ha en pjäxa med bra passform och för att du ska kunna utvecklas som skidåkare.

Gå till en bra bootfitter, fixa pjäxor och sulor. Därefter kan du kolla på skidor, de går jättebra att köpa begagnat!

Hör av dig om du har fler frågor. :)
jag har ett annat råd. Det är enkelt att säga att du skall lägga mycket pengar på att köpa dyra pjäxor. Men min erfarenhet säger att du inte vet hur ett par bra pjäxor skall sitta. Hur tight dom skall sitta och kännas.
Finns inte en chans i havet att du skall kunna beskriva för en bootfitter hur det känns eller vad du behöver förbättra.
Du kan gott köpa ett par pjäxor som sitter bra och är bekväma. Dvs dom skall kännas lite för små när du testar dom första gången och du behöver ha dom på fötterna minst en halvtimme för att känna något hur du kommer trivas med dom.
När du åkt 80 dagar så vet du troligen bättre i fråga om pjäxor.
Dom pjäxor du skall börja med fixar XXL att hjälpa dig med, men lyssna på säljaren, dom får hela tiden sträva med att kunderna vill ha för stora och bekväma pjäxor.
Mem du skall absolut inte köpa pjäxor utan att testa och få hjälp med att välja ut modeller som passar din fot.
Bootfitter och dyra pjäxor som käkar upp hela din budget . Då skall man var duktig och veta vad man söker och har onormala fötter.

Om man har en totalbudget på 5-6000 för pjäxor, bindningar och skidor så ryms kanske inte ett par ortopediska formgjutna sulor inom den budgeten. I alla fall blir det väldigt lite över till skidor och pjäxor. Och åker man till Chamonix enbart för att köpa grejer så antar jag att man är en sann entusiast med betydligt större budget. Men åker jag till Chamonix igen för skidåkning så skall jag kolla upp Sole!

Naturligtvis ger formgjutna sulor ett stort lyft i komfort och känsla. Mina formgjutna sulor gick på ca 2000 (gick till ortoped), men det finns ju billigare formgjutna varianter som erbjuds av sportaffärer som de fixar själva - har testat det också och det funkar hyffsat tycker jag. Men jag har kört i många år utan formgjutna sulor men har då inga "problemfötter" egentligen och har haft bra eller tillräcklig komfort i många pjäxor ändå. Men först när jag skaffade egna formgjutna sulor förstod jag vilken skillnad det blev att ha helt perfekt stöd under hela fotsulan. Bra skidkänsla, mindre ont, fryser mindre mm...Har man problemfot med högt fotvalv eller liknande så rekommenderar jag också formgjutet, det gör slut på det lidande man ser att många kämpar med i skidbacken som har skor som sitter dåligt och så blir det kul att åka igen.

Utan att ha tillnärmelsevis samma kvantitet av skiddagar och pjäxbyten som kanske de flesta här, vill jag försiktigt inflika att en del av oss - kanske t o m de flesta av oss ?? - har alldagligt formade fötter utan konstiga knölar etc. Vars form redan från början hyggligt passar de fötter som de flesta innerskor från fabriken är utformade för. Det behöver alltså inte vara fel om man hittar rätt ganska snabbt, utan någon bootfitting (utöver vanlig värmning av innerskon), särskilt när man väl hittat rätt en gång.
Instämmer i allt annat inkl. reservation för mindre erfarna åkares tendens att välja för stora pjäxor, höga/låga resp breda/smala fötter mm mm. Så visst, vid minsta tvekan eller problem, särskilt första gången - gå till en kompetent butik, och prioritera absolut pjäxorna i budgeten.

Ok men om ändå tänkt lägga 3500kr på ett par pjäxor, får man ens formgjutna till det priset eller hur många tusenlappar till krävs då?

Ok men om ändå tänkt lägga 3500kr på ett par pjäxor, får man ens formgjutna till det priset eller hur många tusenlappar till krävs då?
Det är nog svårt att få både sulor och bra pjäxor inom den ramen. Såvida du inte råkar hitta exakt rätt pjäxa för dig på någon rea men det fungerar ju knappast om man inte vet exakt vad man ska ha. Och det vet du ju inte... ;-)
Gjutna sulor brukar kosta minst 1000 kr, oftast betydligt mer. Men i bästa fall kan de ju hålla i mer än 20 år, dvs man flyttar över dem till nästa par pjäxor.
Inte helt galet i ditt läge kanske att skippa sulorna och lägga dina 3500 kr bara på pjäxorna. Det fungerade bra för mig i många år, men då lade jag 200 kr på ett par icke formgjutna men rejält uppbyggda innersulor. Men visst, gjutet är alltid bättre.

Det är nog svårt att få både sulor och bra pjäxor inom den ramen. Såvida du inte råkar hitta exakt rätt pjäxa för dig på någon rea men det fungerar ju knappast om man inte vet exakt vad man ska ha. Och det vet du ju inte... ;-)
Gjutna sulor brukar kosta minst 1000 kr, oftast betydligt mer. Men i bästa fall kan de ju hålla i mer än 20 år, dvs man flyttar över dem till nästa par pjäxor.
Inte helt galet i ditt läge kanske att skippa sulorna och lägga dina 3500 kr bara på pjäxorna. Det fungerade bra för mig i många år, men då lade jag 200 kr på ett par icke formgjutna men rejält uppbyggda innersulor. Men visst, gjutet är alltid bättre.
Jag märker då ingen större skillnad på pjäxorna med ”Jula-sulan” för 100kr kontra det paret med formgjutna mer än tio gånger dyra sulorna.

Jag märker då ingen större skillnad på pjäxorna med ”Jula-sulan” för 100kr kontra det paret med formgjutna mer än tio gånger dyra sulorna.
OK, där ser man - en sådan erfarenhet är ju väl värd att lyssna på. Och kanske vanligare än man kan tro.
Ett grundproblem här är förstås att man utan erfarenhet inte vet när/om man nått den optimala passformen (eller ens tillräckligt bra passform). Många nybörjare/medelåkare nöjer sig nog med att pjäxan känns "bekväm" i vila och i liften, och undrar sedan varför de inte får ordning på skidorna i backen.

Jag har beställt pjäxorna som Göran tipsade om och hoppas på det bästa

Jag har 42 (typ) i skostorlek (270 mm långa), och har ett par Atomic i storlek 26,5 som är väldigt tighta (dyra och relativt hårda pjäxor). Och så har jag ett par Atomic i strl 27 som fortfarande är tighta men ger lite mer plats för mina stackars tår. Salomons egen storleksguide, som kan vara en första hjälp att hitta rätt storlek att börja testa säger att mina fötter skulle trivas i 26,5 eller 27 även i Salomons skor. Vet inte vilken längd dina fötter har men kolla deras rekommendationer så får du kanske en bra start vilken storlek du kan börja testa, och så gå upp eller ned en halvstorlek sedan från detta beroende på hur det känns. Så även om man inte ska välja för stora skor (vilket många påpekat är det vanliga nybörjarfelet) så är naturligtvis för små skor inte alls bra heller. Jag har vid ett tillfälle köpt (för) små skor och fått blåa tånaglar på köpet, det var en smärtfylld erfarenhet. Så jag vill aldrig slå i framkant på pjäxan med tårna efter detta misstag. Hoppas de Salomon du beställt funkar då i övrigt med din fot. Ett tips: Om pjäxorna ändå blir för stora efter ett tag kan man lägga i platta ilägg under inneskon som gör skon ett halvnummer mindre, man kan testa med detta och det kan hjälpa en del. Svårare att fixa en alltför liten sko, man kan värma och vidga dem lite där de klämmer men det kostar en del. Men att göra dem längre är svårt... Lycka till med skorna! Och förstås med skidorna, vad det nu blir för något!

I min ungdom när jag var student stövlade jag in på butik och förklarade att jag var student och hade tajt budget. Sen frågade jag vad de hade från tidigare år som kunde tänkas passa och om det gick att få ett för båda parter tillfredställande pris på det.
Blev affär. Alla nöjda. Jag fick nya gamla pjäxor. De blev av med gamla grejer som tog plats på lagret.

Tillbaka
Topp