Det här är ett helt vansinnigt råd. Det är inte ditt jobb att berätta för en bootfitter vad du ska ha för pjäxa eller vad som ska förbättras, de kommer att lösa det åt dig.
Jag tror att många har uppfattningen om att en bra bootfitter ska kunna ta en pjäxa och trycka ut den där du har knölar eller bygga på den där det är för mycket volym, vilket kan vara en del av deras jobb. Huvudsaken är att hitta rätt pjäxa för din fot.
Du nämner att du har smala fötter och att du således ska ha en smal läst, vilket är rimligt och förmodligen sant, men det är mycket mer komplext än så.
Jag har gjort närmare ett tiotal säsonger, är något av en prylnörd och har bra koll på olika pjäxor och hur de är uppbyggda. Sist jag köpte pjäxor hade jag spanat in Dynafit Hoji då det är den kategorin pjäxa jag var ute efter samt att lästen är bred (102mm). Jag gick in på Sole i Chamonix och frågade om det möjligtvis skulle kunna fungera med en Hoji, de bara skrattade åt mig och sa "maybe in size 29,5" (jag har 25,5). De förklarade att trots att Hojin har en någorlunda bred läst så har den också en väldigt låg vrist och ganska lite volym (i stil med alla Dynafitpjäxor). Jag fick istället en pjäxa med 100 i läst, men är mycket högre i vristen och har väldigt mycket volym att jobba med, det gör det möjligt att trycka ut lästen till 110+ som jag behöver.
Det är alltså långt ifrån bara hur smal/bred fot man har och att välja läst utefter det. T.ex. hög/låg vrist, hög/låg hålfot, form på tår och fot generellt.
Tyckte jag såg att du hade storlek 42 och skulle beställa en pjäxa i 27.5, det låter väldigt stort. Jag har storlek 42-43 och har 25.5. Bland det vanligaste felet och det värsta man kan göra är att köpa för stora pjäxor.
Det finns ingen chans i världen att du kan beställa en pjäxa, testa den hemma i köket och se efter om den känns bra. Den pjäxan som passar din fot perfekt kommer att göra brutalt ont att ha på foten första gången du sätter på den.
Som de flesta råd du har fått här i tråden, gå till en bootfitter, och en bra sådan!
Pjäxor köper man inte begagnat, på internet, på XXL eller Intersport, inte heller på vilken skidbutik som helst, tro mig, jag har fått lära mig den hårda vägen. Det kommer bli meckigare och dyrare i längden.
Var bor du?
Alpingaraget i Stockholm, Skistore i Göteborg, Åre skidsport och Höjdmeter i Kiruna är bra. Bäst av alla är Sole i Chamonix och jag hade personligen tagit mig ner för att köpa pjäxor här även om jag bara åkt i Sverige, så bra är de och så viktigt är det!
En annan sak som du måste ha är formgjutna sulor, det är helt avgörande för att du ska ha en pjäxa med bra passform och för att du ska kunna utvecklas som skidåkare.
Gå till en bra bootfitter, fixa pjäxor och sulor. Därefter kan du kolla på skidor, de går jättebra att köpa begagnat!
Hör av dig om du har fler frågor.
jag har ett annat råd. Det är enkelt att säga att du skall lägga mycket pengar på att köpa dyra pjäxor. Men min erfarenhet säger att du inte vet hur ett par bra pjäxor skall sitta. Hur tight dom skall sitta och kännas.
Finns inte en chans i havet att du skall kunna beskriva för en bootfitter hur det känns eller vad du behöver förbättra.
Du kan gott köpa ett par pjäxor som sitter bra och är bekväma. Dvs dom skall kännas lite för små när du testar dom första gången och du behöver ha dom på fötterna minst en halvtimme för att känna något hur du kommer trivas med dom.
När du åkt 80 dagar så vet du troligen bättre i fråga om pjäxor.
Dom pjäxor du skall börja med fixar XXL att hjälpa dig med, men lyssna på säljaren, dom får hela tiden sträva med att kunderna vill ha för stora och bekväma pjäxor.
Mem du skall absolut inte köpa pjäxor utan att testa och få hjälp med att välja ut modeller som passar din fot.
Bootfitter och dyra pjäxor som käkar upp hela din budget . Då skall man var duktig och veta vad man söker och har onormala fötter.