Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Jep! Det är Maienwasen och andra Galzig åken. Huset är inte bara för avgasresning, utan det är något service huset, jag tror man kan åka ner till Arlberg tunnelet därifrån.
Alla Galzig åken var roliga också sedan många dagar efter sista snöfallet. Då frun var trött, åkte jag nästan ensamt där. (Vi kom hem i lördags)

Din tur @STORPOTATEN

Hittade ett gammalt album häromdagen med lite roliga bilder, och här kommer en av dem med två frågor till.

Vad heter byn som bilden är tagen i?
Vilka är det som lirar hockey?
1647111126039.png

Senast ändrad:
Jag vet! Jag vet!!!
Men eftersom jag var med när bilden togs så diskar jag mig själv….
Som kuriosa kan jag nämna att jag o mina skidkompisar (inklusive @STORPOTATEN ) en dag satt på en restaurang i samma by och försökte få beställa, men hela personalen (inklusive diskare, städare och revisorn) svassade runt ett annat bord där Sarah Ferguson med entourage satt…..🤮

Jag vet! Jag vet!!!
Men eftersom jag var med när bilden togs så diskar jag mig själv….
Som kuriosa kan jag nämna att jag o mina skidkompisar (inklusive @STORPOTATEN ) en dag satt på en restaurang i samma by och försökte få beställa, men hela personalen (inklusive diskare, städare och revisorn) svassade runt ett annat bord där Sarah Ferguson med entourage satt…..🤮
Good Times. Men jag har svårt att komma ihåg om vi väntade in kyparhelvetet eller drog?🤔

Fasnacht heter det i Schweiz. Helt riktigt stod vi på Seebrücke och tittade på musikparaden på självaste semmeldagen, fettisdagen. Avslutningen på de galna dagarna…

Får vi se en semla nu @Hawk100 😜
Här kommer semlan @Kalle_Luzern . Tyvärr han jag börja massakrera den innan jag kom på att du skulle ha en bild. Sorry!! 😉
3A0022F1-1D78-4022-B102-CB9D64897F39.jpeg

Det var som tusan! Och nu när man vet det kan man ju ana att det står La Tzoumaz på skylten där... :geek:

I cirkeln syns ett moln som är typiskt för ett visst väderfenomen.
1. Vad kallas väderfenomenet?
2. Vad heter toppen under molnet?
IMG_3639.png

1. Linsmoln (lenticularis) antar jag att du menar, bildas ofta över toppar med en stående våg (av vind), 2 passar jag på för nu.

Nu är mina meteorologikunskaper om Alperna begränsade - känner bara till Föhn och Mistral vindmässigt, antar att Föhn kan ge linsmoln
Föhn är det jag sökte. Blåst senaste dagarna. Rätt speciellt hur den kan vara väldigt lokal, blåst 10-15 m/s ovanför Andermatt, på Titlis har det varit i princip vindstilla. Inte många dussin km emellan.

Toppen inte Mont Blanc, mer än 2000 m lägre.

Tillbaka
Topp