Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Laret och Compatsch duger la gött - enligt Bergfex. Hade inte en susning att de hade Samnaun som "prefix"....men nu har du i alla fall prickat in alla variabler här.... :)
1653944555894.png

Senast ändrad:
Hmmmm, hänger inte riktigt med....men kan bero på 4 dagars nyttjande av Fernet Branca... 🥴
Anyways, vi är i Österrike, i en riktigt känd skidort.
Namn på en variant av ett känt åk i Engelberg (och ett namn på topografiska kartan), men du har ju inte varit där. Å andra sidan kan det även vara så att det inte alls är den lift jag tror det är! :rolleyes:

Så vad vet vi då?
  • Vi är i Österrike
  • Vi är en känd skidort
  • Toppen jag fotar från kallas tydligen för OK-piggen i Norge.....
  • Dalen nedanför kallas tydligen för Helvetes-grytan på svenska....
Skidorten var dessutom väldigt i ropet för dryga två år sedan..... All publicitet är bra publicitet...fast kanske inte i detta fallet.
Bjuckar på en bild till, fotat från nämnda dal ovan.
1654000800690.png

Asch, jag valde livlina fråga en vän och fick svaret Ischgl.
Fast frågan var kanske vilken lift, annars hade alpgamsen löst det för länge sen kom jag nu på.
Wiiihaaaaa, we have a winner. Ischgl eller Samnaun, hade nöjt mig med båda.
Jag tar bilden från Greitspitze och toppen på andra bilden heter Palinkopf.

Din bild @Christiam

Där ser man.
Ingen afterboard är komplett utan ”stå-på-händer” tävling.
Vart sker denna rafflande tävling och varför nummerlapp på benet?

Bilagor

• F5039A97-9C6C-4F5F-99C9-4381F63388D2.jpeg
    F5039A97-9C6C-4F5F-99C9-4381F63388D2.jpeg
    127.8 KB · Besök: 55
Bidrar med hotell Riksgränsen och det är väl Riksgränsen banked slalom man har nummerlappen på benet, men varför vette tusan...?
Blir inte mer rätt än så.
Är nummerlapp inblandat så blir det alltid lite mer tävling och fart : ) Eller så känns det lite extra coolt…..
Måste hitta någon gammal hårddisk med bilder från andra områden än Abisko-gränsen och Bjurs.
Kör på!

Då skall bergs-fanatikerna (ni vet vilka ni är) få roa sig lite med att leta i kartor. Vad heter den branta piggen med ett kors på toppen?
1654016179911.png

varken förstår eller misstänker.lägger mig som bergspanare...
Det var nog typ 1-2 personer här (utöver frågeställaren själv) som "misstänkte eller förstod" att detta var Paznauntal. Har själv varit i Paznauntal et par ggr utan att veta att jag var i Paznauntal... :LOL: Tog det som en ledtråd. Kom igen, ge inte upp!

Ledtrådar ledtrådar...
Osäker på om just denna topp syns, men själva massivet utgör en välkänd vy även från Galzig.

Ja du, inte lättaste vi har haft med. Fattar noll angående Stilla havet, men Hohe Riffler måste ju synas från Galzig, så drar till med Blankahorn. 🤷‍♂️

Eisenspizte? Fattar ännu mindre av ledtråden... :oops:
Edit: Dawinkopf och Darwin Island? :rolleyes:
Dawinkopf är toppen jag söker. Bra!
En välkänd ögrupp i Stilla havet är Galapagos, där en viss herre vid namn Charles Darwin (ganska likt Dawin?) hängde en del när han skapade sin evolutionsteori. Darwin Island tillhör Galapagos ögrupp, men ligger lite avsides från övriga öar och är väl inte den mest besökta.
Kan varmt rekommendera Galapagos för övrigt, lätt en av mina tre bästa resor någonsin.

Din bild @Kalle_Luzern

Dawinkopf är toppen jag söker. Bra!
En välkänd ögrupp i Stilla havet är Galapagos, där en viss herre vid namn Charles Darwin (ganska likt Dawin?) hängde en del när han skapade sin evolutionsteori. Darwin Island tillhör Galapagos ögrupp, men ligger lite avsides från övriga öar och är väl inte den mest besökta.
Kan varmt rekommendera Galapagos för övrigt, lätt en av mina tre bästa resor någonsin.

Din bild @Kalle_Luzern
Tror mer på Eisenspitze, men ok. :LOL: Samma kedja där i Lechtaler Alpen.

Var finns den här lilla liften?
IMG_3828.JPG

Senast ändrad:
För bövelen, du har helt rätt! Eisenspitze är det ju och inte grannen Dawinkopf. ☝️ (y)
Pinsamt... :censored:

Edit: Verkar finnas fin åkning på toppen i alla fall..
Fin skidåkning är ishackor, stegjärn, klippor, stup….😰
Jag känner mig så mesig.🥴
Är det bara jag som vill cruisa i stora, öppna, sköna snösluttningar? 🤔 Stanna till någon gång på vägen ner och beundra utsikten. När jag kommit ner vill jag gärna ta igen mig i en skön sittlift när jag är på väg upp igen, med solen i ansiktet.☀️😎
Jag börjar förstå varför ingen vill åka skidor med mig trots alla mina inviter.:ROFLMAO:;)
Tur att jag har fru PC.:love:

Som sagt, inte enklaste vi haft i tråden. :ROFLMAO:

Oj oj, vilken åkning! 😲⛷️
du menar oj vilken dödslängtan...
Är det bara jag som vill cruisa i stora, öppna, sköna snösluttningar? 🤔 Stanna till någon gång på vägen ner och beundra utsikten. När jag kommit ner vill jag gärna ta igen mig i en skön sittlift när jag är på väg upp igen, med solen i ansiktet.☀️😎
Jag börjar förstå varför ingen vill åka skidor med mig trots alla mina inviter.:ROFLMAO:;)
nä sådär vill jag också ha det då jag är i alperna. i Finland får det gärna vara krispiga -17. Gärna dessutom en terass med aperoll

Jojo, lättåkt offpist-cruising kan ju vara grymt bra, men ibland vill man ju utmana sig själv lite också. Åkte ju på Omikron 🤒 när du var i GR, annars hade jag gjort ett seriöst försök att hänga på en dag!⛷️
du menar oj vilken dödslängtan...
Så farligt såg det väl inte ut? Men sant, riktigt så luftigt som det var på ett par ställen i videon behöver det inte vara för min del...

Tillbaka
Topp