Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

En spansk paella är ju helt korrekt, dvs Oberstdorf. Tydligen. :LOL:

Över till @fredw

Paella vs Oberstdorf... återkommer!

1655365137489.png

1655365266694.png

Vad kallas den markerade pisten i bild? Ingen siffra, det är ett egennamn på engelska. Bilden tagen kl 06:30 den 16/6 i år.

Tidigare markering var tyvärr missvisande, och visade en närliggande skiroute. Det är pisten vid den rosa linjen som avses. Tack till SP.

Fotografen står i närheten av en ännu brantare svart pist (som har ett egennamn med japansk anknytning). Google Earth Link till plats nära där fotografen stod:
https://earth.app.goo.gl/CcEA29
Bilder från nätet av samma pist i vinterskrud:

Senast ändrad:
Se där, ännu en ledtråd! 😄 klistrar in från din video här, hoppas det är ok. Tyvärr utan musik… 🫣😉
Då kommer video-musiken här, den som fick oss i så god stämning den där eftermiddagen efter att ha åkt nerför en så "djävulsk" pist.:devilish:
Musiken borde ju tilltala @STORPOTATEN , den innehåller ju lite hårdrock, och en rejäl portion tysk ompa bompa förstås... 🎸🔊🎶😃

Hmmm....jag skulle nog vilja påstå att sommar- och vinterbilden visar två olika pister..... Eller är det bara för att jag precis varit på AW? 🤭🤔

Senast ändrad:
Då kommer video-musiken här, den som fick oss i så god stämning den där eftermiddagen efter att ha åkt nerför en så "djävulsk" pist.:devilish:
Musiken borde ju tilltala @STORPOTATEN , den innehåller ju lite hårdrock, och en rejäl portion tysk ompa bompa förstås... 🎸🔊🎶😃
"innehåller ju lite hårdrock".... 😲 😮 :oops:
Herre jestanes....du är grym på dina berg, men hårdrock har du mkt att lära dig om!☝️:giggle:

Hmmm....jag skulle nog vilja påstå att sommar- och vinterbilden visar två olika pister..... Eller är det bara för att jag precis varit på AW? 🤭🤔

Det ska nog till några säsonger i Verbier för att kunna pricka in pister perfekt även efter AW… 😄 Fel av mig, bra av SP, se modifierad markering ovan.

Edit: Vi närmar oss 24 h så jag kommer att lägga till ledtrådar då och då i originalinlägget ovan. Blir vi inte klara till midsommar så kanske jag lägger ut svaret (ଶୟତାନର ଦ .ଡ଼ |) på swahili.

Senast ändrad:
Det ska nog till några säsonger i Verbier för att kunna pricka in pister perfekt även efter AW… 😄 Fel av mig, bra av SP, se modifierad markering ovan.

Edit: Vi närmar oss 24 h så jag kommer att lägga till ledtrådar då och då i originalinlägget ovan. Blir vi inte klara till midsommar så kanske jag lägger ut svaret (ଶୟତାନର ଦ .ଡ଼ |) på swahili.
Swahili ska vi välan inte behöva ta till, även om jag är nyfiken på vad djävul kan tänkas heta på Swahili. :unsure:
Jag slår till på pist nr 12 - Devils run.
Pisten i ravinen torde vara nr 13 - Tappental.

Mayrhofen är en av de roligaste städerna för sommarlov i världen: där kan man känna sig ung igen! Tusentals, nej, tiotusentals tyska turister reser dit med turistbussar, dagarna vandrar de och nätterna super, sjunger och dansar de där fruktansvärt spelmanslåterna man spelar där i varje plats. De alla, absolut alla, känner varje låt och sjunger med. Och, de alla är kanske 60-100 år gamla. Jag och frun var där några dagar, och vi, över 50, var kanske de yngsta turisterna i hela stan. En restaurang jag kan rekommendera, om ni vill se stämningen: https://www.brueckenstadl.at/index.php/summer.html

Senast ändrad:
Mayrhofen är en av de roligaste städer för sommarlov i världen: där kan man känna sig ung igen! Tusentals, nej, tiotusentals tyska turister reser dit med turistbussar, dagarna vandrar de och nätterna super, sjunger och dansar de där fruktansvärt spelmanlåter, man spelar där i varje plats. De alla, absolut alla, känner varje låt och sjunger med. Och, de alla är kanske 60-100 år gamla. Jag och frun var där några dagar, och vi, över 50, var kanske de yngsta turister i hela stan. En restaurang jag kan rekommendera, om ni vill se stämningen: https://www.brueckenstadl.at/index.php/summer.html
Låter underbart! :rolleyes: :ROFLMAO:

Swahili ska vi välan inte behöva ta till, även om jag är nyfiken på vad djävul kan tänkas heta på Swahili. :unsure:
Jag slår till på pist nr 12 - Devils run.
Pisten i ravinen torde vara nr 13 - Tappental.

Devil's Run it is! Jag försökte slå rekord i ledtrådar men jag gissar att en del av er självbänkade ett tag.

Devil's Run lär heta "kukimbia kwa shetani" på swahili. Jag hade lagt in en ledtråd på Odia tidigare , ett indiskt språk med ovanligt vackra skrivtecken.

Ordet till Storpotaten!

"innehåller ju lite hårdrock".... 😲 😮 :oops:
Herre jestanes....du är grym på dina berg, men hårdrock har du mkt att lära dig om!☝️:giggle:
Lite mer OT då, det är väl OK i sommarstiltjen:

Det finns nog en del varianter på hårdrock, och jag misstänker att dina preferenser drar åt den "hårdare" sidan av den. :unsure:
Nåväl, jag gillar också hårdrock, men den kanske skiljer sig från din...;)
Vad tyckte du förresten om @KaitsuH 's Zillertaler-Lederhosen-Musik?
Det var ju fina vyer mot Dristner och Grinberg i bakgrunden.:)
Så här är hårdrock när den är som bäst enligt mig:

Får se hur länge jag kommer ihåg den där frasen på Swahili....

Här är vi på en "toppstation", som kanske mer skall ses som en mellanstation. Men vad heter den? Går även bra med närmsta by.
1655455729929.png

Hmmmm.....vad var det nu man sade på Swahili? :unsure:

Lite mer OT då, det är väl OK i sommarstiltjen:

Det finns nog en del varianter på hårdrock, och jag misstänker att dina preferenser drar åt den "hårdare" sidan av den. :unsure:
Nåväl, jag gillar också hårdrock, men den kanske skiljer sig från din...;)
Vad tyckte du förresten om @KaitsuH 's Zillertaler-Lederhosen-Musik?
Det var ju fina vyer mot Dristner och Grinberg i bakgrunden.:)
Så här är hårdrock när den är som bäst enligt mig:
Se där, det finns lite hopp om dig ändå! ;):sneaky:
Jag gillar alla former av hårdrock, så gott som. Och även nästan alla andra former av musik. Jag menar låter det bra, så låter det bra. :giggle:

Kaitsuhs dänga var dock lite intetsägande, lite som svensk dansbandsmusik. 😖

Får se hur länge jag kommer ihåg den där frasen på Swahili....

Här är vi på en "toppstation", som kanske mer skall ses som en mellanstation. Men vad heter den? Går även bra med närmsta by.
Visa bilaga 18609

Hmmmm.....vad var det nu man sade på Swahili? :unsure:
Vi är alltså återigen söder om Sveg, även om man skulle kunna tro att det är Trillevallen vi ser här.
Men det är vare sig Gröna Lund eller Liseberg trots det digra utbudet av nöjesattraktioner i bilden.
Kanske gav jag nu för mycket ledtrådar på en gång? ;) :LOL:

Senast ändrad:
Har inte vi kasat oss ner för den där skogiga kullen uppe till höger i bild för många år sedan?? 🤔
1655500792883.png

Ok, en riktig ledtråd då.
Här är en stor Potat så högt upp man kan komma med lift i skidområdet, och sedan lite till med hjälp av buggarna.
Visa bilaga 18611
Och i vinter blir det nog sista chansen att så lätt ta sig upp till den platsen du står va…..???
(Kan det vara någon från Skistar som kommit med i ledningsgruppen för liftbolaget på platsen?? 🤔 Rivas liftar ska det hur som helst tyvärr….)

Och i vinter blir det nog sista chansen att så lätt ta sig upp till den platsen du står va…..???
(Kan det vara någon från Skistar som kommit med i ledningsgruppen för liftbolaget på platsen?? 🤔 Rivas liftar ska det hur som helst tyvärr….)
Så är det väl tyvärr. :(
Man kanske skulle ta och boka......sig en liten tripp.... :sneaky:

Also.... har ni flyttat till lägenhet eftersom ni har tid med bildgåtor i dessa tider?
Det var ju länge sedan jag hörde att @STORPOTATEN hade "trädgårdstjänst" t ex. :unsure: :LOL:;)
Här måste det klippas häckar och gräs, just nu tvättar jag mitt 100m2 terrassdäck...😓, och det är snart Midsommar som ska vara hos oss detta året.....puh....och så ska man jobba samtidigt också.
Och så måste jag valla skidor ovanpå alltihop, för skidsäsongen börjar ju nu igen!🎿😎🙂
Glad Midsommar på er (i förskott)!

Also.... har ni flyttat till lägenhet eftersom ni har tid med bildgåtor i dessa tider?
Det var ju länge sedan jag hörde att @STORPOTATEN hade "trädgårdstjänst" t ex. :unsure: :LOL:;)
Här måste det klippas häckar och gräs, just nu tvättar jag mitt 100m2 terrassdäck...😓, och det är snart Midsommar som ska vara hos oss detta året.....puh....och så ska man jobba samtidigt också.
Och så måste jag valla skidor ovanpå alltihop, för skidsäsongen börjar ju nu igen!🎿😎🙂
Glad Midsommar på er (i förskott)!
Idag har jag ingen tid alls....förutom att skriva just detta.
Nu har vi precis varit på uppstarten av ett mega 50-årskalas. Just nu snabb reträtt till min guddotters 18-årskalas och efter det återvänder vi till 50-årskalaset igen när bandet påbörjar extranumren.
Vad gjorde jag av min Fernet nu då? :unsure:

Så Frankrike, Grand Caisse och La Plagne vet vi. Men vad heter den topp/mellanstationen som första bilden är tagen vid? Alternativt närmsta by?

Jag är redan på semester sen i torsdags, bra med långhelg så man sparar semesterdagar. ;)
Här också en mellanstation där jag var för två veckor sen när det också var långhelg. Vad heter stationen med den här terassen?
1655637261889.jpeg

Tillbaka
Topp