Hasse_Lindborg
Aktiv medlem
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
vi köper tydligen el från Sverige i Danmark samtidigt som våra vindkraftverk står still på grund av att vi har ett avtal med andra länder… Systemet är sjukt..Att elen kostar 5-10kr/kW idag, beror det på vår energipolitik eller på att man exporterar en massa el utomlands? Elen kostar väl fortfarande i storleksordningen 10-70 öre per kWh att producera? Och vi förbrukar väl knappast mer en varm sommardag som idag än vad vi gjorde i vintras innan kriget bröt ut??
Att överföringskapaciteten till södra Sverige behöver förbättras och att det finns för lite stabila kraftkällor i södra delen av landet är nog klart och bevisat, men jag kan inte se att det på något sätt egentligen motiverat de priser vi har nu under sommaren.
Min gissning (Obs!! GISSNING!) är att det kanske kan vara så att med en avreglerad fri/rörlig elmarknad inom EU kan elbolagen sälja till de som betalar bäst. Eftersom de gasberoende länderna försöker fylla sina gas- och oljelager så gott det går inför vintern så kör de helst inte sina gas/oljekraftverk för att producera el utan köper den på gemensamma marknaden. Eltillgången i Europa är alltså lägre än normalt vilket ger högre priser. Priser som också mellersta och södra Sverige drabbas av….
Att oljekraftverken i Sverige körs nu tror jag inte beror på el-brist i Sverige, utan på stor efterfrågan i resten av Europa som ger så höga priser att det blir mycket lönsamt att även sälja förhållandevis dyr oljeel.
Med de priser vi har nu kan man ju bara bäva för hur dyrt det kan komma att bli i vinter! Samtidigt tycker jag det är självklart att vi ska stötta resten av Europa, speciellt med tanke på att vi i Sverige inte har bidragit speciellt mycket till Ukraina för att de ska kunna besegra nazisten Putin! Som vanligt har USA dragit det tyngsta lasset både ekonomiskt och med militärt material! Det USA som vi så ofta talar föraktfullt och nedsättande om. Dessutom stöttar de oss (Europa) med olja o gas och smörar t.o.m. för Saudiarabien för att vi och de själva ska få lite mer och därmed billigare olja.
Självklart behöver vår elproduktion och dess infrastruktur förbättras och bli robustare, men att skrika på mer kärnkraft som tar minst 15 år men förmodligen mer att bygga upp kommer inte att lösa våra problem de närmsta åren. Och att bygga mer av dagens kärnkraft som genererar avfall som är livsfarligt i 100-tusentals år tror jag personligen är fel väg att gå. Och 4:e generationens kärnkraft kommer inte finnas kommersiellt färdigt att börja bygga i närtid. Men det är klart att det är lätt att skrika om att politikerna är idioter som stängt kärnkraften nu när vi behöver den. Kärnkraft har absolut en del riktigt tunga fördelar, precis som bensin och dieselbilar har det. Ändå känner jag ingen som köpt en ny bensin/dieselbil senaste året, utan nästan alla har köpt elbil och några få en hybrid. Trots att infrastrukturen inte är så utbyggd som den skulke behöva vara. Ett paradigmskifte är på gång och då kan man reagera på barnsjukdomar och uppstartsproblem genom att skrika och önska att allt blev som förut, eller så omfamnar man förändringen och jobbar framåt för att hjälpa till att lösa problemen. Och för den som är driftig och vågar riska lite finns det garanterat även goda möjligheter att göra bra affärer på den omvandling av samhället som sker….