Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Att elen kostar 5-10kr/kW idag, beror det på vår energipolitik eller på att man exporterar en massa el utomlands? Elen kostar väl fortfarande i storleksordningen 10-70 öre per kWh att producera? Och vi förbrukar väl knappast mer en varm sommardag som idag än vad vi gjorde i vintras innan kriget bröt ut??

Att överföringskapaciteten till södra Sverige behöver förbättras och att det finns för lite stabila kraftkällor i södra delen av landet är nog klart och bevisat, men jag kan inte se att det på något sätt egentligen motiverat de priser vi har nu under sommaren.

Min gissning (Obs!! GISSNING!) är att det kanske kan vara så att med en avreglerad fri/rörlig elmarknad inom EU kan elbolagen sälja till de som betalar bäst. Eftersom de gasberoende länderna försöker fylla sina gas- och oljelager så gott det går inför vintern så kör de helst inte sina gas/oljekraftverk för att producera el utan köper den på gemensamma marknaden. Eltillgången i Europa är alltså lägre än normalt vilket ger högre priser. Priser som också mellersta och södra Sverige drabbas av….

Att oljekraftverken i Sverige körs nu tror jag inte beror på el-brist i Sverige, utan på stor efterfrågan i resten av Europa som ger så höga priser att det blir mycket lönsamt att även sälja förhållandevis dyr oljeel.

Med de priser vi har nu kan man ju bara bäva för hur dyrt det kan komma att bli i vinter! Samtidigt tycker jag det är självklart att vi ska stötta resten av Europa, speciellt med tanke på att vi i Sverige inte har bidragit speciellt mycket till Ukraina för att de ska kunna besegra nazisten Putin! Som vanligt har USA dragit det tyngsta lasset både ekonomiskt och med militärt material! Det USA som vi så ofta talar föraktfullt och nedsättande om. Dessutom stöttar de oss (Europa) med olja o gas och smörar t.o.m. för Saudiarabien för att vi och de själva ska få lite mer och därmed billigare olja.

Självklart behöver vår elproduktion och dess infrastruktur förbättras och bli robustare, men att skrika på mer kärnkraft som tar minst 15 år men förmodligen mer att bygga upp kommer inte att lösa våra problem de närmsta åren. Och att bygga mer av dagens kärnkraft som genererar avfall som är livsfarligt i 100-tusentals år tror jag personligen är fel väg att gå. Och 4:e generationens kärnkraft kommer inte finnas kommersiellt färdigt att börja bygga i närtid. Men det är klart att det är lätt att skrika om att politikerna är idioter som stängt kärnkraften nu när vi behöver den. Kärnkraft har absolut en del riktigt tunga fördelar, precis som bensin och dieselbilar har det. Ändå känner jag ingen som köpt en ny bensin/dieselbil senaste året, utan nästan alla har köpt elbil och några få en hybrid. Trots att infrastrukturen inte är så utbyggd som den skulke behöva vara. Ett paradigmskifte är på gång och då kan man reagera på barnsjukdomar och uppstartsproblem genom att skrika och önska att allt blev som förut, eller så omfamnar man förändringen och jobbar framåt för att hjälpa till att lösa problemen. Och för den som är driftig och vågar riska lite finns det garanterat även goda möjligheter att göra bra affärer på den omvandling av samhället som sker….
vi köper tydligen el från Sverige i Danmark samtidigt som våra vindkraftverk står still på grund av att vi har ett avtal med andra länder… Systemet är sjukt..

Det var inte Putin som sabbade det svenska elsystemet. Många har varnat för detta länge nu.

Betydligt högre än 5 kr?
Ska vi räkna med 10 kr? Eller 20 kr?
Vi nöjer oss med 10 då.
En normal familjevilla förbrukar ca 3000 kWh under en vintermånad. Det blir ca 30.000 kr i månaden för elen.
Det klarar väl normalinkomsttagaren lätt? Räntan har ju samtidigt bara gått upp några procent, och maten bara 20%.

Hur tror man att restauranger, bagerier, industrier ska kunna överleva med sådana energipriser?

Då blir det ”Feierabend”.
Vi får väl se hur våra duktiga politiker ska klara detta…. 🥴
Den som har ställt till med ett problem brukar inte vara samma som den som har lösningen på problemet.

Och ingen har kanske råd att köra elbil heller….;)
Räntan är väl inga problem?? Du har väl amorterat av lånen nu när vi haft nästan 0-ränta så jäkla länge, eller??😉
Inflationen är betydligt värre! Matpriserna stiger, el och drivmedelspriserna stiger. Och det samtidigt som värdet på de flesta bostäderna rasar och det kommer förmodligen bli rätt måttliga löneökningar för att inte spä på inflationen ytterligare. Äger man då sitt boende kanske det funkar med att dra ner på nöjen, resor och kläder för att lägga det på mat o hyra istället. Har man däremot räknat med den gamla devisen att ”Inflationen äter upp lånen” finns risk att man hamnar i en rätt jobbig sits. Speciellt om man är riktigt högt belånad. När/om värdet på en bostad börjar hamna under lånebeloppet och priserna på mat, el och bränsle skenar kan det bli tufft. Speciellt om man är i en bransch som drabbas hårt om/när gemene man prioriterar om för att lägga sina pengar på det absolut viktigaste..
Börjar dessutom bankerna se att värdet på säkerheten för ens bolån, dvs bostaden är mindre värd än vad de lånat ut till dig så kan det börja bli riktigt otrevligt!!! 🤔

Den enes bröd den andra ..
Karlshamnsverket nyanställer

Var glad att du bor i Finland, ni har ett fungerande energisystem.

PS. Du får gärna bjuda hem er finska premiärminister till mig nästa gång jag ska ha fest.🥳👯‍♀️;)
EDIT: Thank god it’s Friday!
Finland importerar ju el från Sverige typ varje dag året om, så jag vet inte om jag tycker att de har ett bättre elsystem (Representativ ögonblicksbild nedan). Med det sagt var det förstås vansinne att lägga ner Ringhals, men jag kan ändå inte komma undan att det bara är en del av problemet och en större orsak är att marknadsmodellen för el inte funkar vidare värst bra. Det är lite skumt med prissättningen när vi för tillfället är Europas största elexportör och ändå har de här priserna (se även Norges priser på ögonblicksbilden nedan, ett land med nästan bara planerbar vattenkraft och stor elexport).

Kan förövrigt bara instämma om Finlands premiärminister…
1660944671062.png

Intressant bild!
Det förs alltså över drygt 3800 MW till Elområde 4 (SE4) och från samma område exporteras nästan 2400 MW. Det hade varit intressant att veta hur stor vår egen förbrukning i SE4 var vid tillfället. Vi har ju trots allt en viss eltillverkning i SE4…..

Innebär det att problemet med att vi har för lite elkraft i SE4 egentligen beror på att så mycket el exporteras, inte att den svenska förbrukningen i SE4 är högre än vad vårt stamnät klarar av? Är det så att nedläggningen reaktorer i Barsebäck och Ringhals egentligen inte inneburit att vi inte har tillräckligt med el i Sverige utan att problemet är att vi fortfarande exporterar lika mycket el, men med mindre produktionsresurser?

Observera frågetecknen! Jag påstår inte att det är så det förhåller sig, utan frågar er som kanske är lite bättre insatta om det är så!?!

Intressant bild!
Det förs alltså över drygt 3800 MW till Elområde 4 (SE4) och från samma område exporteras nästan 2400 MW. Det hade varit intressant att veta hur stor vår egen förbrukning i SE4 var vid tillfället. Vi har ju trots allt en viss eltillverkning i SE4…..

Innebär det att problemet med att vi har för lite elkraft i SE4 egentligen beror på att så mycket el exporteras, inte att den svenska förbrukningen i SE4 är högre än vad vårt stamnät klarar av? Är det så att nedläggningen reaktorer i Barsebäck och Ringhals egentligen inte inneburit att vi inte har tillräckligt med el i Sverige utan att problemet är att vi fortfarande exporterar lika mycket el, men med mindre produktionsresurser?

Observera frågetecknen! Jag påstår inte att det är så det förhåller sig, utan frågar er som kanske är lite bättre insatta om det är så!?!
Vad jag vet finns inga direkta siffror för produktion per elområde redovisat timme för timme, men Import+Förbrukning-Export ger dig produktionen i ett givet elområde (med en viss, relativt liten, felmarginal på transportförluster som inte blir medräknade).

Sverige är, enkelt förklarat, självförsörjande på elektricitet (i dagsläget) - och utan svensk elexport skulle elpriserna i SE4 i dagsläget inte vara särskilt höga. Med en utökad elektrifiering av fordonsflottan och industrin som är framtidsplanerna kommer inte det hålla särskilt länge. Anledningen till de höga elpriserna i SE4 är helt och hållet kombinationen av en avreglerad elmarknad som ska styras av fri konkurrens, samt existensen av den fysiska infrastrukturen som möjliggör den fria konkurrensen. I praktiken styrs elpriserna i SE4 i mångt och mycket av elpriserna på kontinenten - vilket i dagsläget styrs i mångt av mycket av gaspriset. Väldigt förenklat.

Uppfriskande med nån som vågar ställa sig frågande till saker och ting i tråden iaf! Min sambo har fått många skratt från diskussionen i övrigt. Hon är, som man säger, i branschen.

Litet tillägg förresten - här finns information för den som vill jämföra energipriserna mellan olika europeiska områden:
(Bland annat framgår det där tydligt att t ex folk i Frankrike, trots 70% kärnkraft, får punga ut i runda slängar 10 gånger mer per kWh än folk i SE4.)

Senast ändrad:
Vad jag vet finns inga direkta siffror för produktion per elområde redovisat timme för timme, men Import+Förbrukning-Export ger dig produktionen i ett givet elområde (med en viss, relativt liten, felmarginal på transportförluster som inte blir medräknade).

Sverige är, enkelt förklarat, självförsörjande på elektricitet (i dagsläget) - och utan svensk elexport skulle elpriserna i SE4 i dagsläget inte vara särskilt höga. Med en utökad elektrifiering av fordonsflottan och industrin som är framtidsplanerna kommer inte det hålla särskilt länge. Anledningen till de höga elpriserna i SE4 är helt och hållet kombinationen av en avreglerad elmarknad som ska styras av fri konkurrens, samt existensen av den fysiska infrastrukturen som möjliggör den fria konkurrensen. I praktiken styrs elpriserna i SE4 i mångt och mycket av elpriserna på kontinenten - vilket i dagsläget styrs i mångt av mycket av gaspriset. Väldigt förenklat.

Uppfriskande med nån som vågar ställa sig frågande till saker och ting i tråden iaf! Min sambo har fått många skratt från diskussionen i övrigt. Hon är, som man säger, i branschen.

Litet tillägg förresten - här finns information för den som vill jämföra energipriserna mellan olika europeiska områden:
(Bland annat framgår det där tydligt att t ex folk i Frankrike, trots 70% kärnkraft, får punga ut i runda slängar 10 gånger mer per kWh än folk i SE4.)
Intressant!

Jag anade att orsaken till de höga priserna inte bara var att ”Politikerna är dumma i huvet” som man så ofta får höra….. 😉

Men det är förstås viktigt att alla olika parter inser att elförbrukningen kommer att öka rejält framgent när vi styr bort från fossila energislag. Så elkraftsutbyggnaden (med tillhörande) infrastruktur måste nog påskyndas….
Och utbyggnad av infrastruktur tar förstås tid, vilket blir ett problem om/när omställningen till elbilar i de närmaste exploderar och även andra fordon går över till eldrift, när Hybrit och H2-Steel drar igång produktionen, när elkraftsintensiva datacenter efter datacenter byggs upp, när produktion av vätgas (med hjälp av el) för bränsleceller i större fordon som ska köra långt kommer igång osv.

Det blir en spännande framtid som säkert kommer bjuda på massor av överraskningar och en del bakslag. Jag är dock övertygad om att vi i Sverige kommer lösa de flesta av utmaningarna rätt bra. Precis som vi gjort så många gånger tidigare! Och de som kommer lösa dem är inte bakåtsträvarna som nostalgiskt hävdar att allt var bättre förr och att vi borde återgå till hur det var, utan de som är nyfikna och vågar testa nytt och som är beredda på att det ibland blir bakslag men ändå kör på.

Det som dock oroar mig lite är hur debattklimatet även i Sverige går mot polarisering istället för mot nyfikenhet att lära av varandra. Så många tvärsäkra uttalanden, både från offentliga personer och inte minst från privatpersoner på sociala medier, där de som inte håller med idiotförklaras och förolämpas! Många av oss vet ju trots allt nog innerst inne att de absoluta sanningarna sällan finns, att myntet har två sidor, att man kan lära av varandra och att olika kompromisser väldigt ofta är en nödvändighet. Jag vill i alla fall inbilla mig att det är en viktig orsak till att Sverige blivit så framgångsrikt under modern tid och att Sverige är ett av världens bästa länder att bo i….
(Trots att våra fjäll till största delen är riktigt ynkliga jämfört med bergen i tex Norge och Alperna och att det dumpar puder på tok för sällan hos oss!!!😉)

Det är ju trevligt att man kan hjälpa till att roa folk. ;)
Lite ”storm” i diskussionen kanske får en del att vakna innan det dimper ner en månadselräkning på 30.000 kr.
Men du, att ta ett dagsspotpris för den 20 aug som jämförelse är ju irrelevant. Då kan vi ju ta spotpriset från i onsdags i elområde 4 då det låg på nästan 6 kr.

Det är klart att elkablarna över Östersjön drar upp priset i södra Sverige. Problemet i södra Sverige beror också mycket på att den stabila basproduktionen här här avvecklad. När det blåser har vi hyfsad produktion, när det inte gör det så får vi betala dyrt eftersom det inte går att föra över billig Norrlandsel hit.

En annan viktig sak att tänka på också när man jämför med priser i Tyskland och andra länder på kontinenten, är att vi i Sverige har väldigt många bostäder som värms upp med el, och att våra hushåll därför ofta har en betydligt högre elförbrukning.

Vår energiminister så häromveckan att man inte ska bygga ytterligare en planerad kabel över Östersjön, och det var väl bra. Kan de få tummarna loss och bygga en kabel från Norrland i stället?
Där finns det överskott på vattenkraftsel.

Trevlig helg alla - och ta det lugnt med ⚡

Lite ”storm” i diskussionen kanske får en del att vakna innan det dimper ner en månadselräkning på 30.000 kr.
Men du, att ta ett dagsspotpris för den 20 aug som jämförelse är ju irrelevant. Då kan vi ju ta spotpriset från i onsdags i elområde 4 då det låg på nästan 6 kr.

Det är klart att elkablarna över Östersjön drar upp priset i södra Sverige. Problemet i södra Sverige beror också mycket på att den stabila basproduktionen här här avvecklad. När det blåser har vi hyfsad produktion, när det inte gör det så får vi betala dyrt eftersom det inte går att föra över billig Norrlandsel hit.

En annan viktig sak att tänka på också när man jämför med priser i Tyskland och andra länder på kontinenten, är att vi i Sverige har väldigt många bostäder som värms upp med el, och att våra hushåll därför ofta har en betydligt högre elförbrukning.

Ja, det är nog viktigt att alla förstår att det kan bli rejält dyrt i vinter. Läge att se över sparandet och dra ner på de utgifter som går….

Om inte de utskällda politikerna återigen kommer till vår räddning med en massa stödpengar som delas ut friskt även till oss som egentligen inte riktigt behöver det….

@Hawk100 ,
Du skriver väldigt många förstående och lugnande ord i ditt inlägg, men det finns ju inget ”innehåll”.
Du är övertygad om att det kommer att krävas mer el i framtiden (det är jag också) men kommer ju inte av sig själv av:
”Jag är dock övertygad om att vi i Sverige kommer lösa de flesta av utmaningarna rätt bra. Precis som vi gjort så många gånger tidigare!”

Jag gillar verkligen den här låten, men det räcker tyvärr inte…

Finland importerar ju el från Sverige typ varje dag året om, så jag vet inte om jag tycker att de har ett bättre elsystem (Representativ ögonblicksbild nedan). Med det sagt var det förstås vansinne att lägga ner Ringhals, men jag kan ändå inte komma undan att det bara är en del av problemet och en större orsak är att marknadsmodellen för el inte funkar vidare värst bra. Det är lite skumt med prissättningen när vi för tillfället är Europas största elexportör och ändå har de här priserna (se även Norges priser på ögonblicksbilden nedan, ett land med nästan bara planerbar vattenkraft och stor elexport).

Visa bilaga 19228
Ja! Vi har väntat på vårt nya atomkraftverk kanske 20 år nu! Det borde ha varit färdig redan 2009, men, men men men, är inte ännu...Så, köp aldrig ett atomkraftverk från fransoser!

Senast ändrad:
Ja, det är nog viktigt att alla förstår att det kan bli rejält dyrt i vinter. Läge att se över sparandet och dra ner på de utgifter som går….

Om inte de utskällda politikerna återigen kommer till vår räddning med en massa stödpengar som delas ut friskt även till oss som egentligen inte riktigt behöver det….
Statliga stödpengar är aldrig en långsiktig lösning, utan ett symptom på att något i systemet inte fungerar.

Och vad är ”behöver”?
Finns det folk som har 100.000 kr att punga ut för elen i vinter?
Ja, en del har det.
Men då kanske de inte har råd till semesterresan, restaurangbesöket eller köpet av de nya sofforna till vardagsrummet, och då blir det andra som förlorar sitt arbete och inkomst.
Pengar gör oftast nytta, men inte när de försvinner i ett svart hål.

@Hawk100 ,
Du skriver väldigt många förstående och lugnande ord i ditt inlägg, men det finns ju inget ”innehåll”.
Du är övertygad om att det kommer att krävas mer el i framtiden (det är jag också) men kommer ju inte av sig själv av:
”Jag är dock övertygad om att vi i Sverige kommer lösa de flesta av utmaningarna rätt bra. Precis som vi gjort så många gånger tidigare!”

Jag gillar verkligen den här låten, men det räcker tyvärr inte…

Du har absolut helt rätt när det gäller inget innehåll! Jag kan nästan ingenting (eller i alla fall väldigt lite!) om hur vårt energisystem är uppbyggt och fungerar, därav mina frågor och mina gissningar.

Jag vet dock att jag inte är den som kommer kunna komma fram med lösningarna på energiutmaningarna i Sverige. Men jag tror och hoppas att det är en massa riktigt vassa människor som jobbar för att lösa utmaningarna. Att det finns olika vägar om hur man bäst löser problemen och att de kan diskuteras och jämkas tror jag är bästa vägen mot en lösning. Att många personer, varav en del i mina ögon inte verkar vara så välutbildade och sakkunniga inom området, däremot kommer med tvärsäkra uttalanden i diverse olika forum om hur det är, vad problemen beror på och vad den ”rätta” lösning är tycker jag kan bli problematiskt, speciellt när det enkelriktar diskussionerna och gör att vissa av lösningarna nästan blir onämnbara…..

Även jag gillar låten och tror att sol vind och vatten kommer vara fortsatt viktig för vårt energisystem framgent. Men att det inte räcker verkar vara uppenbart och vad lösningen blir ska bli spännande att se. Vem vet, kanske är det faktiskt kärnkraften, som så många skriker efter just nu, även jag har svårt att tro det! Men generation 4 av kärnkraften kanske kommer mycket fortare än vad jag kunnat ana….
Och som det står i rubriken du länkar till ovan verkar även politikerna svänga i frågan på bred front. Jag förstår dock inte hur kärnkraft ska kunna lösa akuta problemen med tanke på byggtider och tillståndsprocesser. Eller är det kanske så att stängda reaktorer går att återöppna?

När det gäller elpriser, lågkonjunkturer och påverkan på sysselsättning och tillväxt så har jag generellt svårt för bidrag som betalas ut till de som verkligen inte behöver det. Det torde ju innebära att pengar som borde använts till annat försvinner, eller att statens skuldsättning ökar, vilket båda känns olyckligt. Bidrag ska gå till de som verkligen behöver det, inte för att de som redan har det ok ska kunna köpa nya soffor tycker jag personligen. Har vi marknadsekonomi bör väl den gälla både när det går som tåget liksom när det blir tuffare tider, eller? Alternativet skulle iofs kunna vara att staten beskattar oss och företagen hårdare i goda tider för att ha en större buffert att ta av när det blir kärvare och bidrag ska strösslas ut till alla oavsett behov. Men det scenariot skulle jag inte uppskatta.

Ja! Vi har väntat på vårt nya atomkraftverk kanske 20 år nu! Det borde ha varit färdig redan 2009, men, men men men, är inte ännu...Så, köp aldrig ett atomkraftverk från fransoser!
Var inte ryssarna inblandade i det där kärnkraftverket på något sätt också??🤔

Du har absolut helt rätt när det gäller inget innehåll! Jag kan nästan ingenting (eller i alla fall väldigt lite!) om hur vårt energisystem är uppbyggt och fungerar, därav mina frågor och mina gissningar.

Jag vet dock att jag inte är den som kommer kunna komma fram med lösningarna på energiutmaningarna i Sverige. Men jag tror och hoppas att det är en massa riktigt vassa människor som jobbar för att lösa utmaningarna. Att det finns olika vägar om hur man bäst löser problemen och att de kan diskuteras och jämkas tror jag är bästa vägen mot en lösning. Att många personer, varav en del i mina ögon inte verkar vara så välutbildade och sakkunniga inom området, däremot kommer med tvärsäkra uttalanden i diverse olika forum om hur det är, vad problemen beror på och vad den ”rätta” lösning är tycker jag kan bli problematiskt, speciellt när det enkelriktar diskussionerna och gör att vissa av lösningarna nästan blir onämnbara…..

Även jag gillar låten och tror att sol vind och vatten kommer vara fortsatt viktig för vårt energisystem framgent. Men att det inte räcker verkar vara uppenbart och vad lösningen blir ska bli spännande att se. Vem vet, kanske är det faktiskt kärnkraften, som så många skriker efter just nu, även jag har svårt att tro det! Men generation 4 av kärnkraften kanske kommer mycket fortare än vad jag kunnat ana….
Och som det står i rubriken du länkar till ovan verkar även politikerna svänga i frågan på bred front. Jag förstår dock inte hur kärnkraft ska kunna lösa akuta problemen med tanke på byggtider och tillståndsprocesser. Eller är det kanske så att stängda reaktorer går att återöppna?

När det gäller elpriser, lågkonjunkturer och påverkan på sysselsättning och tillväxt så har jag generellt svårt för bidrag som betalas ut till de som verkligen inte behöver det. Det torde ju innebära att pengar som borde använts till annat försvinner, eller att statens skuldsättning ökar, vilket båda känns olyckligt. Bidrag ska gå till de som verkligen behöver det, inte för att de som redan har det ok ska kunna köpa nya soffor tycker jag personligen. Har vi marknadsekonomi bör väl den gälla både när det går som tåget liksom när det blir tuffare tider, eller? Alternativet skulle iofs kunna vara att staten beskattar oss och företagen hårdare i goda tider för att ha en större buffert att ta av när det blir kärvare och bidrag ska strösslas ut till alla oavsett behov. Men det scenariot skulle jag inte uppskatta.
Du har helt rätt, satsning på kärnkraft nu löser ingenting de närmaste åren (det tar tid att bygga nya reaktorer).
Nu blir vi alla tvungna att betala för den i årtionden förda energipolitiken.
Det kanske går fortare att bygga ut stamnätet? Det finns mycket vattenkraftproduktion i norra Norrland.

Jag delar inte din uppfattning om politikerna tyvärr, i många år har man viftat bort problemen, men nu tre veckor innan valet ska man ta tag i problemet (läs: valet ska vinnas).
Fr o m den 12 september blir det nog ändå ingenting med det, Magdalena måste få med sig både de röda och de gröna ”Khmererna” på att bygga kärnkraft (mission impossible) och vi är tillbaka på ruta ett igen.

I det ena laget är man överens om vad som måste göras, i det andra lever man i parallella universum. Tänk på det den 11 sep.

Vår energiminister så häromveckan att man inte ska bygga ytterligare en planerad kabel över Östersjön, och det var väl bra. Kan de få tummarna loss och bygga en kabel från Norrland i stället?
Där finns det överskott på vattenkraftsel.

Trevlig helg alla - och ta det lugnt med ⚡
Och samma dag låg spotpriset i elområde FR på dryga 7 kronor, så även om det inte är 10 gånger mer är det fortfarande dyrare.

Det är väldigt enkelt (= billigt och snabbt) att bygga infrastrukturen för att skicka ström från Skåne ner till kontinenten. Att bygga infrastrukturen för att skicka ström från norra till södra Sverige är väldigt komplext (= dyrt och långsamt) eftersom det är otroligt mycket längre sträckor och dessutom markbunden kabel snarare än havskabel. Innan den infrastrukturen är på plats kommer förmodligen, precis som @Hawk100 säger, hybrit och H2-processerna på LKAB/SSAB vara igång, och då finns det inte längre någon marginal kvar från de norrländska kraftverken. Att överföra effekt från SE1 till SE4 innebär också ganska omfattande transmissionsförluster.

Och samma dag låg spotpriset i elområde FR på dryga 7 kronor, så även om det inte är 10 gånger mer är det fortfarande dyrare.

Det är väldigt enkelt (= billigt och snabbt) att bygga infrastrukturen för att skicka ström från Skåne ner till kontinenten. Att bygga infrastrukturen för att skicka ström från norra till södra Sverige är väldigt komplext (= dyrt och långsamt) eftersom det är otroligt mycket längre sträckor och dessutom markbunden kabel snarare än havskabel. Innan den infrastrukturen är på plats kommer förmodligen, precis som @Hawk100 säger, hybrid och H2-processerna på LKAB/SSAB vara igång, och då finns det inte längre någon marginal kvar från de norrländska kraftverken. Att överföra effekt från SE1 till SE4 innebär också ganska omfattande transmissionsförluster.

Och alldeles för en stund sedan gick sakkunniga ut och kommenterade regeringens senaste utspel idag, samt den elprissituation som vi har hamnat i:

1660992705430.png

Visa bilaga 19228
Fast den där bilden är oxå så sjuk. Vi i Danmark importerar och våra vindkraftverk står stilla en timme innan den bilden är tagen..

Nu är det ju inte uteslutande den sittande regeringen han riktar en känga mot, snarare den energipolitik som förts av samtliga regeringar de senaste 30 åren och de utspel som kommer från alla riksdagspartier i dagsläget.

Det blir så när alla tävlar om att springa i samma riktning. Händer om och om igen. Och det är inte bara politikernas fel utan lika mycket väljarnas fel.

Lägg därtill saker som att för 30-40 år sedan så hade varje tillverkande fabrik ett nattskift som rullade de största, dyraste och mest energislukande maskinerna. Idag när räntorna är betydligt lägre och inställningen till vad arbete är har förändrats så står där istället dubbla uppsättningar maskiner och slukar el enbart dagtid.

Nej, ryssarna var inblandade i Pyhäjoki. Men avtalet med Rosatom är uppsagt, så det projektet ligger på is...

Känns som att denna tråd gått lite off-topic och landat i en klassisk kärnkraft mot förnybar energiproduktion ;)

Jag slänger in en brandfackla till. En bidragande orsak till att Sverige är Europas största elexportör hittills 2022 är att kärnkraften visade sig vara VÄDERBEROENDE i Frankrike. (Vi stängde av kärnkraftverk pga hög vattentemp även i Sverige 2018, men då bara en väldigt kort period.)

Det var ju tur att ni slipper betala merkostnaderna som blev utöver ursprungliga avtalade priset.
Ni har en väldigt kompetent person som skrev avtalen.

Jan Blomgren går igenom mycket av det som diskuterats i slutet på den här tråden, som tex vindkraft, kärnkraft, överföringar, elprisområden mm.
Väl värd att se. OCH reflektera över.

Jan Blomgren går igenom mycket av det som diskuterats i slutet på den här tråden, som tex vindkraft, kärnkraft, överföringar, elprisområden mm.

Utan att ännu ha sett inslaget, men eftersom jag inte kände till Världen idag så googlade jag vad det är för kanal eftersom jag blev nyfiken.
Att det enligt Wikipedia är en bibeltrogen kanal med historiska kopplingar till Livets ord behöver inte alls innebära att det som sägs i inslaget blir mindre sant eller vettigt, men det är i alla fall en vetskap jag kommer ta med mig när jag tittar/lyssnar på vad som sägs….

Hawk100
Du har helt rätt att Världen Idag är en kristen kanal och det är bra att du har det med dig när du tittar på filmen.
Säg till om du hittar något kristet budskap som skulle förta det som Blomgren pratar om.
Jag skulle kunna skicka dig en länk till en sida där Blomgren har skrivit inlägg om samma ämne. Denna sida drivs av en socialdemokrat. Det kanske skulle kännas bättre?
Blomgren medverkar också i en film på Villaägarnas Riksförbunds kanal på youtube. Men kan man titta på den om man bor i lägenhet?
Som vuxen person måste jag kunna tänka en kritisk och självständig tanke.
Jag kanske då inte bara ska läsa Aftonbladet, Expressen och DN.

Hawk100
Du har helt rätt att Världen Idag är en kristen kanal och det är bra att du har det med dig när du tittar på filmen.
Säg till om du hittar något kristet budskap som skulle förta det som Blomgren pratar om.
Jag skulle kunna skicka dig en länk till en sida där Blomgren har skrivit inlägg om samma ämne. Denna sida drivs av en socialdemokrat. Det kanske skulle kännas bättre?
Blomgren medverkar också i en film på Villaägarnas Riksförbunds kanal på youtube. Men kan man titta på den om man bor i lägenhet?
Som vuxen person måste jag kunna tänka en kritisk och självständig tanke.
Jag kanske då inte bara ska läsa Aftonbladet, Expressen och DN.
Nja, vad jag menade är att det idag finns så många olika kanaler som sprider lögner, halvsanningar och även sanningar att man kanske bör vara lite vaken för vilka som ligger bakom de aktuella kanalerna och fundera på om de har någon speciell agenda. I det här fallet har jag ännu inte tagit mig tid att lyssna på vad som sägs utan bara konstaterat att kanalens frireligiösa bakgrund/inriktning gör att den inte hamnar högst upp på min lista över mediekanaler som jag sätter hög tilltro till. Det är då min högst personliga värdering eftersom jag själv har lite svårt för hela den religiösa kontexten och många av de som påstår sig vara djupt religiösa men lever väldigt fjärran från tex de 10 budorden…..
Därmed vill jag inte påstå att innehållet behöver vara felaktigt eller ha en frireligiös vinkling, speciellt inte innan jag hört vad som avhandlas och sägs.
Och att du som vuxen person kan tänka en kritisk tanke låter utmärkt. 👍
Låt oss alla göra det ofta och inte bara tro på allt som sägs utan egen reflektion….😉

Tack, den passade utmärkt på morgonpromenaden.
Problemet för gemene man och kvinna i allmänhet, och i synnerhet nu när det vankas val är ju - vem tusan skall man tro på?
Som @Hawk100 är inne på finns så många olika kanaler där diverse forskare, experter, politiker och förståsigpåare vräker ur sig sina sanningar. Vilket gör det omöjligt för oss vanliga dödliga att veta vad som gäller och därmed kunna "välja rätt". Inte för att det finns något vettigt att välja på ändå, men i alla fall.

Om vi tar Jan Blomgren som exempel här så har han sin bestämda åsikt att kärnkraft är ett måste framöver och det är inte alls dyrt, i alla fall inte i längden.

Sedan har vi nedan snubbe som påstår att vi inte alls behöver kärnkraft framöver och påstår att det är snordyrt i förhållande till vindkraft.

Hur kan dessa två herrar leva i helt parallella universum, och hur skall vi frirajders få reda på sanningen?

Senast ändrad:
Tack, den passade utmärkt på morgonpromenaden.
Problemet för gemene man och kvinna i allmänhet, och i synnerhet nu när det vankas val är ju - vem tusan skall man tro på?
Som @Hawk100 är inne på finns så många olika kanaler där diverse forskare, experter, politiker och förståsigpåare vräker ur sig sina sanningar. Vilket gör det omöjligt för oss vanliga dödliga att veta vad som gäller och därmed kunna "välja rätt". Inte för att det finns något vettigt att välja på ändå, men i alla fall.

Om vi tar Jan Blomgren som exempel här så har han sin bestämda åsikt att kärnkraft är ett måste framöver och det är inte alls dyrt, i alla fall inte i längden.

Sedan har vi nedan snubbe som påstår att vi inte alls behöver kärnkraft framöver och påstår att det är snordyrt i förhållande till vindkraft.

Hur kan dessa två herrar leva i helt parallella universum, och hur skall vi frirajders få reda på sanningen?
Problemet med vindkraft är att det inte är planerbar ”basenergi”, som kärnkraft, vattenkraft, kolkraft etc.
Blåser det inte (vilket det ofta inte gör kalla vinterdagar) så blir det ingen ström i tråden oavsett hur mycket man än har byggt ut. Därför måste vindkraft byggas ”dubbelt” med back-up att starta upp när det behövs, annars kan det bli tillfälliga nedstängningar av nätet. Det är ju sådant som annars hör u-länder till.
En för stor andel icke planerbar energiproduktion som sol och vind, ger ett instabilt energisystem med oberäkneliga prissvängningar.

Tyskland som Europas största land/ekonomi har avvecklat nästan all kärnkraft och byggt ut massivt med vindkraft (jag reser ofta runt därnere, och det finns nästan ingen plats längre varifrån man inte ser en mängd vindmöllor runtomkring).
När nu Putingasen sinar så havererar deras energisystem eftersom de då inte har någon planerbar energi (gasen är basen för dem, det är som att vi skulle lägga ner vattenkraften ungefär). Och Europa är ju numera sammanlänkat i ledningsnätet, och stora Tyskland drar ner oss andra i sin ”sump”.
Jag är kritisk till hur våra politiker har skött det hos oss, men det är ingenting mot vad jag tycker om Tyskland.

Så hur ska vi få ner elpriserna på kort sikt i södra Sverige för att undvika företagskonkurser och ruinerade privatpersoner?
Hugga av kablarna över Östersjön? Jag vet inte mer än att detta är systemhotande och det blir värre innan det blir bättre…

EDIT:
Ni kan vara säkra på det blir högljudda diskussioner, men Tyskland kommer att börja storelda brunkol i vinter.
Och så gick det med den miljöpolitiken….

EDIT 2:
Ni som tänker i banorna att kanske är det inte kärnkraft vi ska satsa på utan något annat. Ok då, vad ska det vara då?
Kärnkraften står fortfarande för ungefär 1/3 av elproduktionen i Sverige (OBS! Planerbar produktion).
Och ändå är vi redan illa på det.
Så vad vill ni ha för planerbar el?
- kol?
- olja?
- gas?
Nä, det kan vi ju inte!
Ska vi ta och exploatera de sista fyra orörda älvarna?
Hmm.. vill man ju inte… Och det räcker ändå bara till en del av vad kärnkraften ger.
Man inser rätt snart att det är tomt i skafferiet på alternativ.

Senast ändrad:
Det som gör vindkraft så dåligt är att den inte har någon svängmassa, elen går inte att skicka någonstans utan att använda ganska mycket reglerbar baskraft som kan reglera vindkraftens ojämna effekt i nätet. Detta i sin tur gör att vindkraften blir väldigt dyr och priserna stiger ännu mer när billiga reglerkraften som tex vattenkraft helt plötsligt blir dyr att producera iom att den går i ett för att reglera vindkraften.

Tänka sig, det är nästan som att energisystemet är ett komplext system som saknar enkla och uppenbara lösningar när det uppstår problem. Lite som miljöfrågan i stort. Who would've thought?

Glöm inte att vi har ett överföring problem av el i Sverige.
Färskt case hur lång tid det tar för en ny transmissionsnät 400 kV från Skogssäter-Stenkullen VG.
Svenska kraftnät började 2012 med projektet och räknar med ledning 2025.
Vi var 2 st markägare som tyckte att bara bygg resten var imot av 26 på vårat område,sedan började alla icke markägare tjafsa.
Alla ville ha ström men ingen ville ha det på deras mark.
Har vi en ledning 2030 kan vi vara lyckliga.

Senast ändrad:
Elpriset peakar idag igen.
Körde precis över Öresundsbron och hela den stora vindkraftsparken på 110 MW vid Lillgrund står stilla. Likaså gör alla vindmöllorna på den danska sidan.
Vi som bor här nere får hoppas på blåsigt skitväder hela hösten och vintern.🌧️🌪️🌨️🥴
1661171866931.png

1661171942881.png

Tillbaka
Topp