Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kafét i Pitztal räknas inte som restaurang alltså? :unsure:

Var är den här bilden tagen? Bonus: vad lär ha lockat dit en hel del folk för två veckor sen?
IMG_4072.JPG

Hur länge måste man koka ett ägg på restaurang Jochdohle innan det blir hårdkokt?🥚⏲️:unsure:
Det kan man googla, men baserat på pastakokning i Davos: en god stund. Men de har nog tryckkokare. ;)
Apropå Davos, bilden tagen på ungefär samma höjd. Annan del av landet däremot.

Edit med liten ledtråd: en kantons högsta punkt syns i bilden. Kantonen där bilden är tagens högsta punkt är däremot drygt 1900 m högre.

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Visst är det vid Axalp. Känt för flygskjutningsuppvisning varje höst som @fredw lyckats googla. Brienzer Rothorn, högst i Luzern på andra sidan Brienzersee (som inte syns).

Din tur @fredw

Du svarade samtidigt som jag skrev! Jo, det är nog helt rätt men jag har ju redan sagt att Ivo hade rätt. Så som enväldig och lite orättvis domare säger jag att Ivo hade rätt eftersom han satte systemet. :)
Ivo och Schweizerturen är ett kapitel för sig. En gång i tiden följde jag den där figuren, han skulle minsann visa den berömda Schweizerturen !
Efter ett par timmars halkande på små isiga getstigar i tät skog med skidorna på axeln kom vi fram vid...."Bassin de Compensation". Visserligen i Schweiz, men knappast den väg man är tänkt att ta.

Det positiva är att man lär sig av sina misstag, nu föredrar jag att gå före Ivo och visa vägen. :ROFLMAO:

Senast ändrad:
Ivo och Schweizerturen är ett kapitel för sig. En gång i tiden följde jag den där figuren, han skulle visa den berömda Schweizerturen minsann!
Efter ett par timmars halkande på små isiga getstigar i tät skog med skidorna på axeln kom vi fram vid...."Bassin de Compensation". Visserligen i Schweiz, men knappast den väg man är tänkt att ta.

Det positiva är att man lär sig av sina misstag, nu föredrar jag att gå före Ivo och visa vägen. :ROFLMAO:

Bra historia! Jag minns också extremt tät skog utan snö i regn på väg ner till Schweiz. Och det var med bergsguide - han kanske också letade efter Schweizerturen.

Bra historia! Jag minns också extremt tät skog utan snö i regn på väg ner till Schweiz. Och det var med bergsguide - han kanske också letade efter Schweizerturen.

Tack för jämförelsen (jag fick smeknamnet Getstigsguiden det påföljande decenniet)

Mitt guidebekymmer nu:
Jag har förbundit mig att ta med uppåt 50 pers med skotertolkning/topptur till Mjölkvattnet i vinter 🫣

(Körde det istället för ”early birdpris” på Scandinavianskipass i okt)

Blir många turer till Mjölkvattnet i vinter…

@STORPOTATEN gissar naturligtvis rätt:
SAN Pietro. Macugnaga. Vissa somrar kör de sommarskidåkning här!

Senast ändrad:
Här en bild från i söndags morse, föhnstämning över sjön.
Vad heter de två spetsiga topparna på var sida om soluppgången?
IMG_4562.JPG

Senast ändrad:
Den här kanske kan vara lite knepig, så jag släpper direkt ledtråden att vi befinner oss i Schweiz.
Längre ner i backen ser vi @Hawk100 testa den nya snön. I vilken skidort hade vi här en riktigt trevlig dag?
1667545613934.png

Schweiz-guiden @Kalle_Luzern tar hem spelet denna gången. Igen.
Vi hade en riktigt trevlig dag i nysnön och så gott som helt ensamma var vi i det lilla systemet.
Av bilden på hemsidan att döma verkar vyerna inte gå av för hackor heller, men av det såg vi bara moln och dimma denna dag. Måste således dit igen....
1667552625243.png

Tillbaka
Topp