Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Jag tolkar @Kalle_Luzern 's inlägg som att det var beställt..... RETRO FRIDAY!🔊🎶:)
Och som vanligt söker jag ett årtal och en skidort som vi besökte samma år (och bjuder på lite sammanträffande Eurotechno).💽
Och låt nummer 2 är för att @STORPOTATEN ska kunna lösa bildgåtan! ;)
1667577712842.png

Senast ändrad:
Nästan PC-väder! :) Där skulle ni haft era 99mm-skidor... Jag funderar på den plogande skidåkaren till vänster som har en kylbox mystiskt svävande framför sina nedre regioner? Och är det PC som kört omkull uppe tillvänster och rört upp ett helt moln av snö? Frågorna hopar sig!

Oj, de gamla rockgubbarna. Hörs att han är tysk när han sjunger tom. :ROFLMAO:
1989 gissar jag på årtalet, fast de två låtarna verkar komma från olika år? Glaciären i bakgrunden lär ju se rätt annorlunda ut nu, så tål att suga på den lite…

Aj aj aj.... första låten var fel årtal!:oops:

Men det är nu åtgärdat med en ännu bättre äkta brottarhit Eurotechnolåt!🔊:)
Och nu ska årtalet stämma!

Då får någon äldre förmåga som var med på antiken ta hand om det. 🤷‍♂️;)
Gissar att vi är kvar i Wallis någonstans ner mot Trockener Steg, dvs ovanför Zermatt.

Då får någon äldre förmåga som var med på antiken ta hand om det. 🤷‍♂️;)
Gissar att vi är kvar i Wallis någonstans ner mot Trockener Steg, dvs ovanför Zermatt.
Jaja, jag var väl med på antiken... 👴
Men om det inte är 88, 89 eller 90 vette tusan. Och bilden ser ju i färgerna och klädstil ut som de tidiga Zermatt-bilderna....

Det får helt enkelt bli vilda gissningar här. -91 och Hintertux?

Jaja, jag var väl med på antiken... 👴
Men om det inte är 88, 89 eller 90 vette tusan. Och bilden ser ju i färgerna och klädstil ut som de tidiga Zermatt-bilderna....

Det får helt enkelt bli vilda gissningar här. -91 och Hintertux?
Du får rätt fastän du inte prickat in exakt årtal. :)
Året för Scorpions konsert i Berlin är 1990 och Black Box megahit Ride On Time fanns med på deras album Dreamland från 1990. Låten släpptes visserligen som singel 1989, men 1990 var det gemensamma året som söktes.

Bilden är tagen på Midsommarafton 1990 och det finns väl sämre sätt att fira "Midsommar"? ;)
Skidorten är ju alldeles riktigt Hintertux och bilden är tagen från Tuxer Fernerhaus. På den tiden bildade glaciären ett mäktigt isfall på höger sida ända ner och förbi Fernerhaus.
Bilden nedan är nästan tagen på dagen 32 år senare, och den gamla bilden tror jag att jag har tagit ungefär från det röda krysset.
Det turkosinringade fältet är där isfallet fanns 1990, nu är den glaciären borta och det finns bara sten kvar. Nerfarten till Tuxer Fernerhaus håller man igång med hjälp av snökanoner och övertäckningar.
Din bild @STORPOTATEN !
1667665383744.jpeg

Ok då, en liten nattaledtråd ifall någon är vaken. PC den nattugglan förstås....
Anyways, vi sitter i bilen (uppenbarligen) och är på väg mot La Plagne. Men som sagt, var befinner vi oss på bilden?

Ok då, en liten nattaledtråd ifall någon är vaken. PC den nattugglan förstås....
Anyways, vi sitter i bilen (uppenbarligen) och är på väg mot La Plagne. Men som sagt, var befinner vi oss på bilden?
Ha ha, det hade jag räknat ut och kollade igenom lämpliga dalar en stund, men fick inget att stämma. Det är ju lördag och vinet skulle korkas upp, och är nu också uppdrucket.🍷
Får väl ta en koll igen medan @Kalle_Luzern sover 😴, vilket ger mig ett försprång.:)

Tillbaka
Topp