Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Jag tycker jag känner igen den där pisten/transporten som tar vägen över åsen fram till vänster (och sedan svänger tillbaka igen??) Får kanske slänga in en gissning innan tiden är ute. vi börjar med 3339 möh. får se om jag hinner ta en titt.

Landade tyvärr på en google mapsbild med ännu mer moln än gissningsbilden...

Visa bilaga 20524
Det där ser ju ut som Åreskutan i klassiskt väder. ;)

Tiden går visst, fast man sitter i möten som aldrig verkar ta slut. Dags för en gissning, lite oklart exakt vilka toppar som syns/döljs av molnen.

3127 m säger jag.

Edit: couloiren är för övrigt på Piz Bleis Marscha som syns nära mitten av bilden (och som är 3127/3128 m, beroende på karta man tittar på).

Senast ändrad:
🎯(y)!
Och så var den bildgåtan avklarad när colouirernas och bergspiggarnas mästare ger sig in i kampen.

Din bild @STORPOTATEN !
Då säger jag samma sak här då, vad heter högsta toppen i bilden?
1667916026893.png

I det här skidområdet finns det ett par pister som pistas väldigt sporadiskt (och en som de fortfarande har på pistkartan som jag aldrig sett pistad eller öppen). Jag har ritat in en av dem i bilden (som nog varit med förr med annan fråga). Vad heter pisten? Bonus för namnet på den (oftast pistade) pisten bakom kammen som har fantastiska vyer upp mot glaciärerna.
IMG_0028.png

Fin bild att vila ögonen på, men svårt att hitta lagom svårighetsgrad och svårt att hitta nya bilder med snö på...

Jag tror jag möjligen fångade samma fina topp som i bilden från ett annat håll:

1668001099158.jpeg

4107 m?
Jag kommer aldrig ihåg namn men är bra på siffror. ;)
Ska snart ut, och får väl vara glad att någon alls svarar.🤷‍♂️ Mönch är det ju så klart.
Pisten heter Oh God, den bakom kammen Black Rock. Båda svarta och bitvis >30 grader.
Gummi Nord är en annan svart de har på kartan men som jag aldrig sett pistad. Lika bra det, kul liten slänt där det ofta blåser in lårdjupt puder. ;)⛷️

Över till nummerfanatikern @PisteCarver ;)

Ni befinner er på 3211 möh och jag tror ni spanar in din favorit Habicht. Men högst tror jag Grande Mesule på 3479 är, slår knappt Olperer med sina 3476 .
Tror Hochfeiler 3510 ligger precis bakom en hjälm och Stor-Venedigarn är omöjlig att urskilja....

Ni befinner er på 3211 möh och jag tror ni spanar in din favorit Habicht. Men högst tror jag Grande Mesule på 3479 är, slår knappt Olperer med sina 3476 .
Tror Hochfeiler 3510 ligger precis bakom en hjälm och Stor-Venedigarn är omöjlig att urskilja....
Ja, vi har precis stigit av DSB Wildspitz som är högsta liftpunkten på Stubaier Gletscher - rätt.
Sen hade jag tänkt mig (lite slarvigt) att svaret skulle vara Olperer, och så svarar du Grande Mesule?! Vad är det?
Fick googla och det är ju Grosser Möseler!🇩🇪:ROFLMAO:
Alltså du har helt rätt, den syns ju tydligt där till höger.(y)

Din bild @STORPOTATEN !

EDIT:
Habicht ser ju högst ut och för några hundra år sedan innan man lärde sig mäta berg, så trodde man också att det var Tyrolens högsta berg.
Men den är ju bara 3277 möh, men ser pga av sin prominens imponerande ut, framför allt från Skicentrum Schlick vid Fulpmes, där den mäter nästan 2400 fhm från dal till topp.

Senast ändrad:
Ja, vi har precis stigit av DSB Wildspitz som är högsta liftpunkten på Stubaier Gletscher - rätt.
Sen hade jag tänkt mig (lite slarvigt) att svaret skulle vara Olperer, och så svarar du Grande Mesule?! Vad är det?
Fick googla och det är ju Grosser Möseler!🇩🇪:ROFLMAO:
Alltså du har helt rätt, den syns ju tydligt där till höger.(y)

Din bild @STORPOTATEN !

EDIT:
Habicht ser ju högst ut och för några hundra år sedan innan man lärde sig mäta berg, så trodde man också att det var Tyrolens högsta berg.
Men den är ju bara 3277 möh, men ser pga av sin prominens imponerande ut, framför allt från Skicentrum Schlick vid Fulpmes.
Va, Grande Mesule, den fick man ju lära sig redan på lågstadiet på geografi-lektionerna! 😂 😂
Nu kommer kanske en liten utmaning på samma tema. Passar på att låna en bild av turturduvan @Hawk100 ,han verkar ju gett upp här.
Vad heter högsta toppen på denna bild. Och då pratar vi till och med högre än Grande Mesule.
1668025487301.png

Strax börjar stora Teams-Torsdagen, så här kommer ledtråd (ar).
1. Turturduvorna befinner sig i Schweiz.
2. Det finns flera toppar i massivet med delvis samma namn.

Ser man högsta toppen på Weissmies 4023 m där till höger?
Annars är det Lagginhorn 4010 m i mitten.

EDIT: Eller nej, har jag kanske bara hittat några look-a-likes? :unsure:

Tillbaka
Topp