Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Vad heter det här etablissemanget?
Vad är det mest känt för?
1673445926451.jpeg

Vad heter det här etablissemanget?
Vad är det mest känt för?
Visa bilaga 21962

Kitzloch... Europeiskt epicentrum i början av mars 2020 för covid-pandemin?

Jaha, det var där. Lite för lätt eftersom PC glömde censurera hjärtat… ;)

Du har inte helt rätt, men får godkänt ändå. ;)
Det är ju (ö)kända Kitzloch, apres-ski baren där man lät en visselpipa vandra runt bland gästerna för att blåsas i när det skulle drickas.
Det var epidemi epicentrum för Österrike, för i Europa började Covid i Italien tror jag. Det sägs att det var en italiensk gästarbetare som tog med sig smittan till Kitzloch.
Bundesland Tirol blev sedan utsatt för en jättelik kollektivstämning från smittade resenärer, eftersom man menade att myndigheterna känt till smittan men valt att hålla tyst för att inte skada turismen.

Din tur @fredw !

Det fanns nog flera epicentra… Tydligen kom många italienska supporters hem smittade från en fotbollsmatch i Spanien men oklart vem som där smittat vem etc etc. Dock känner jag personligen italienare som hade täta affärsresor till Wuhan så… Nu har de dock avvecklat sina kinesiska kunder. Nog om det!

En glad dotter på sin första alpresa 7,5 år gammal. Någon timme senare tar hon sin första 🥇 guldmedalj! ❤️

Vilken skidort?

Senast ändrad:
🙂 Rätt språk, fel land och inte Pizzo Leone.
Avgörande ledtråd finns för den med skarpa ögon.
Edit: Fast modersmålet här är Ladino för de flesta.

Senast ändrad:
Hmm ska se om jag lyckas få fram bättre upplösning på den postade bilden. Kanske har Freerides server komprimerat den en aning för mycket. Dolomiterna stämmer.

Hmm ska se om jag lyckas få fram bättre upplösning på den postade bilden. Kanske har Freerides server komprimerat den en aning för mycket. Dolomiterna stämmer.
satt desperat och spanade efter resturang namn etc. Den fransk skidskolekillen i bakgrunden gjorde mig förrvirrad:LOL:

Om du lyckades hitta en fransman här så..? Tycker aldrig/sällan man ser dem utanför det egna landet. Gäller både sommar och vinter.

gissar då även på Val gardena
Det kan iofs vara rätt, men Val Gardena är för mig en dal med tre skidorter i. Mer specifikt svar önskas! Det är inte Cortina.

Edit: Möjligen lyckades jag få litet högre upplösning på bilden genom att bifoga den på annat sätt, se originalinlägget ovan.

Japp det är Selva i Val Gardena/Valgardena (eller Gherdëina på Ladino och Gröden på tyska). Selva stavas Sëlva på Ladino och kallas Wolkenstein på tyska. Ladino är här modersmål för uppåt 90% av befolkningen. Men alla är också flytande på tyska och italienska, alltså trespråkiga från barnsben. Med oftast god engelska därtill.

St Ulrich som Emmis gissade på heter Ortisei på italienska och är Val Gardenas största by, längst ner i dalen, en riktigt fin liten alpstad. Colfosco som fati gissade ligger rakt fram i bilden, på andra sidan Passo Gardena. Mycket vacker dal där.

Selva är kanske min favoritort i alperna, inte minst genom det perfekta stora snälla skidskoleområdet mitt i byn med ski in/out för alla barn och nybörjare. Bilden är därifrån. Selva ligger fint längst upp i Valgardena, med skidåkning åt tre distinkta håll - dels ner i Val Gardena mot Sta Cristina och Ortisei, dels åt två olika håll på Sella Ronda.

Man har ju frågat om lämpligheten att ta med barn till alperna... Detta var alltså dotterns första alpvecka, men vi hade tränat en del i mindre hemmabackar först. Förutom den fina trygga skidskolan i byn så kunde hon faktiskt följa med på en full Sella Ronda innan veckan var slut.

Ledtråden jag var ute efter är Hotel Alaska vars namn jag tror man kan ana sig till vid inzoomning på den mer högupplösta bilden - kommer upp som första svar vid googling på " hotel Alaska Italia".

1673514310835.png

Ordet till Kalle!

Senast ändrad:
Ok, om man vet att det står Alaska så kan man nog få det till att det står det på skylten... Kunde även stå Flaska eller något helt annat, iaf med mina grumliga ögon. :LOL:
Dags för en spaning. Vad heter högsta toppen?
DSC_0890.JPG

Alors…. on y va!

En trevlig avslutning på förra veckans skidresa (där fick ni en bra ledtråd!) var lätt bakåtlutande sittläge i solen med en ”Schokolade mit Rum und Schlagobers” i handen, för endast 5 Eurosar.
1. Vad heter högsta toppen i bilden?
2. Vad heter liften som vi sedan åkte upp med för veckans sista åk?
3. Vad heter etablissemanget där vi sitter?
EDIT: Nånstans i den där skogen har nog @STORPOTATEN åkt ”deep-powder” tror jag.
1673516714767.jpeg

Senast ändrad:
1. Fluchthorn? Näst högst i Silvretta.
2. Alblittbahn?
Ja, det är ju rätt.
Fluchthorn 3398 möh + Ablittbahn och ingen Schokolade mit Rum här. Detta var det allra sista åket, vi hade åkt upp med Gongalbahn efter besöket på Huisleralm, och detta är strax ovanför dalstationen till Ablittbahn.
Jag får skylla på min plottriga Ifån (igen). :oops:

Din tur @Kalle_Luzern !

Tillbaka
Topp