"call back" fr\includephp::getHeadercode är ogiltig (error_invalid_class). Black crows mirus cor | Sida 2 | Freeride

Black crows mirus cor

Black crows mirus cor
Idag aviserade bilen att den vill ha service.
Det var dom skidorna det 😩
Varför ska alltid verkligheten komma ikapp så snabbt?
Olja max 600kr och filter 2-300kr kan inte sabotera ett skidköp ;)

Är bilen för ny /fin för att du vill göra det själv så har du ju prioriterat fel, eller...

Black crows mirus cor
Olja max 600kr och filter 2-300kr kan inte sabotera ett skidköp ;)

Är bilen för ny /fin för att du vill göra det själv så har du ju prioriterat fel, eller...
Prio är att inte meka med bilar utan att lägga den tiden på berget.
Meka gammalt härj har jag gjort nog i livet.

Om jag inte glömt något så har jag just nu 11st att åka på. Där 6st är pist/topptur.
Plus två som står utan bindning.
Så jag överlever nog utan ett par cor just nu.
Verkar det felprioriterat eller?

Black crows mirus cor
Prio är att inte meka med bilar utan att lägga den tiden på berget.
Meka gammalt härj har jag gjort nog i livet.

Om jag inte glömt något så har jag just nu 11st att åka på. Där 6st är pist/topptur.
Plus två som står utan bindning.
Så jag överlever nog utan ett par cor just nu.
Verkar det felprioriterat eller?

Intrycket är att du prioriterat helt rätt hittills men börjar svikta i ditt omdöme (som vi andra iofs...). Du vet ju att du vill ha dem.
Problemet är kanske att en utebliven bilservice inte på långt håll täcker kostnaden för ett par Mirus Cor med vettiga matchande bindningar. Finns det kanske något annat du kan prioritera bort? Gå ur svenska kyrkan?

Black crows mirus cor
Teståkte dessa idag, fantastiskt roliga att åka med i pist. Fanns bara kvar i 173 cm och är rädd att det blir för kort på mina 179 cm/95 kg. Kommer bara åka pist med de (och ploga bakom barn..). Någon annan som köpt dessa i kortare storlek och tyckt att det fungerat väl?

Black crows mirus cor
Jag 177/73 åkte dom i testet i Vemdalen.
173cm jag orkade inte stå i kylan och vänta på den längre skidan.
Det kändes som två leksaker under fötterna, alldeles för korta.
Med dina mått gå på längre.
Skulle vara kul att testa dom i ”rätt ” längd.

Vilken längd testade du?

Black crows mirus cor
Jag 177/73 åkte dom i testet i Vemdalen.
173cm jag orkade inte stå i kylan och vänta på den längre skidan.
Det kändes som två leksaker under fötterna, alldeles för korta.
Med dina mått gå på längre.
Skulle vara kul att testa dom i ”rätt ” längd.

Vilken längd testade du?
Jag testade just i 173 cm. Intressant med mittmontering också, något ovant mot mina Atris 184 cm som är monterade enligt BC's rekommendation. Hade gärna jämfört med 178 cm men tyvärr slutsålt här (Vemdalen) vad jag förstår.

Black crows mirus cor
Lånar tråden igen: köpt ett par i 178 cm! Nu till bindnings(k)val - vad ska jag välja? Van vid Markerbindningar på mina andra skidor (Line Prophet - Jester, BC Atris - Baron EPF13), och teståkte Mirus Cor 173 med Griffon på. Däremot menade säljaren på att Look Pivot 12 är ett bättre alternativ. Någon med erfarenhet eller tips på bindningar? 90% piståkning, 0% park. 95 kg tung utan utrustning. Hyfsat duktig skidåkare.

Black crows mirus cor
Lånar tråden igen: köpt ett par i 178 cm! Nu till bindnings(k)val - vad ska jag välja? Van vid Markerbindningar på mina andra skidor (Line Prophet - Jester, BC Atris - Baron EPF13), och teståkte Mirus Cor 173 med Griffon på. Däremot menade säljaren på att Look Pivot 12 är ett bättre alternativ. Någon med erfarenhet eller tips på bindningar? 90% piståkning, 0% park. 95 kg tung utan utrustning. Hyfsat duktig skidåkare.
Testade ett par Strive 14 första gången i helgen. Kändes solida och bra. Annars är look väldigt trevliga. Det är väl debaklet med justermån kanske som är största minuset kan jag tycka med Look.

Black crows mirus cor
Testade ett par Strive 14 första gången i helgen. Kändes solida och bra. Annars är look väldigt trevliga. Det är väl debaklet med justermån kanske som är största minuset kan jag tycka med Look.
Testade de också på ett par Montero AR. Kändes stabila. Är såklart ett alternativ också. Svårt detta..

Black crows mirus cor
Testade de också på ett par Montero AR. Kändes stabila. Är såklart ett alternativ också. Svårt detta..
Look är en supernice bindning tycker jag. Har dock bara kört 18 som kanske skiljer sig lite eller? Det jag gillar med Strive är att den är ganska låg i fronten vilket gör att den ser lite mindre biffig ut. Som en stor Shift. Annars märker jag ingen skillnad direkt mot Marker eller Tyrolia. Tyckte att den glappade lite i tådelen som väl är klassisk Salomon men jag ska ställa in den lite bättre och se om det ordnar sig. De problemen har man inte med Look 18 iaf.

Black crows mirus cor
Såhär en vinter senare så är jag fortfarande nöjd med mina mirus cor. Det har tagit ett tag att ställa om plöstrycket till att passa till att skidan är näst intill mittmonterad, men nu känns det förvånansvärt avslappnat att köra skärande svängar utan att ligga på så mycket.

Upplevde från början att skidorna var lite väl oroliga i högre fart och på hårt underlag, men det blev mycket bättre efter att jag justerat vinklarna lite på stålkanterna. Hängningen på mina skidor var inte riktigt 1 grad enligt min filhållare trots att dom enligt BC ska vara det från fabrik, så dom filade jag ner till det. Kantvinkleln ska vara 88,5 grad enligt BC, men någon sådan filhållare har inte jag, så dom fick bli 88 grader.

Black crows mirus cor
Hej! Förlänger denna tråd med ytterligare frågor om den mytomspunna Mirus Cor. Jag har idag ett par 10 år gamla all mountain-skidor med 100 bredd och för något år sen så hade jag näst intill tröttnat på att åka skidor. Tills jag en vårig slaskdag provade ett par Project 83 från Extrem och blev oerhört förvånad över hur roligt det faktiskt kan vara att göra kortare svängar i pisten. Efter att nästan varit helt beslutsam till att köpa Project 83 så började jag få ögonen för Mirus Cor. Jag förstår att detta är två väldigt olika skidor, men vad är er åsikt om att använda Mirus Cor som den enda skidan? Jag känner att Mirus Cor är ett mycket roligare köp, men att Project 83 istället så klart är lite mer all round. Oerhört intresserad av att höra era kloka insikter. Förövrigt är jag en relativt erfaren skidåkare, men som dessvärre inte åker allt för många dagar per säsong.

Senast ändrad:
Black crows mirus cor
Finns fler trådar om detta här, åtminstone om Mirus Cor vs Blade. Sök i forumen så hittar du kanske

Black crows mirus cor
Hej! Förlänger denna tråd med ytterligare frågor om den mytomspunna Mirus Cor. Jag har idag ett par 10 år gamla all mountain-skidor med 100 bredd och för något år sen så hade jag näst intill tröttnat på att åka skidor. Tills jag en vårig slaskdag provade ett par Project 83 från Extrem och blev oerhört förvånad över hur roligt det faktiskt kan vara att göra kortare svängar i pisten. Efter att nästan varit helt beslutsam till att köpa Project 83 så började jag få ögonen för Mirus Cor. Jag förstår att detta är två väldigt olika skidor, men vad är er åsikt om att använda Mirus Cor som den enda skidan? Jag känner att Mirus Cor är ett mycket roligare köp, men att Project 83 istället så klart är lite mer all round. Oerhört intresserad av att höra era kloka insikter. Förövrigt är jag en relativt erfaren skidåkare, men som dessvärre inte åker allt för många dagar per säsong.
Hann åka några dagar förra året i svenska system - februari i Sälen och slush i Orsa. Mycket rolig åkning på mina 178 cm Mirus Cor + Marker Griffon på (179 cm, 95 kg). Är mina enda skidor i dagsläget (tar dock alltid med ett par Atris ifall det skulle bli puder haha).

Aldrig haft så "roligt" på ett par skidor i pisten som de. Kvicka som attan. Bra flyt i slushen. Snabba svängar i Grönklitts små skogsbackar utan problem. Kanske inget jag skulle charga störtloppsställning ner för en svart backe med från toppen med men det är inte heller det de är konstruerade till. Finns säkert än mer allround skidor men jag är mycket nöjd med mina. Ser fram emot nästkommande säsong!

Black crows mirus cor
Körde ett par Mirus Cor i badgastein förra vintern. Var ganska inne på att köpa ett par efter testet. Inte för att de var så fantastiska jämförelse med ett par riktigt stabila pist-smiskare. utan för att hela paketet tilltalade, design, åkkänsla etc.
Så när skatteåterbäringen kom så kollade jag in BC sortimentet, hittade då BC Octo som är lika snygg som Mirus i mina ögon men kanske en mer allround skida.
Dock blev det inga BC utan ett par Svenskar i form av Extreme Formula 88 med ett par Strive 14.
Köpta helt på goda vitsord från Åre Skidsport, Snö&Sjö, Udens mm.
Hoppas jag inte gjort bort mig. Längtar till årets premiär i julhelgen.

IMG_0352.jpeg

Black crows mirus cor
Körde ett par Mirus Cor i badgastein förra vintern. Var ganska inne på att köpa ett par efter testet. Inte för att de var så fantastiska jämförelse med ett par riktigt stabila pist-smiskare. utan för att hela paketet tilltalade, design, åkkänsla etc.
Så när skatteåterbäringen kom så kollade jag in BC sortimentet, hittade då BC Octo som är lika snygg som Mirus i mina ögon men kanske en mer allround skida.
Dock blev det inga BC utan ett par Svenskar i form av Extreme Formula 88 med ett par Strive 14.
Köpta helt på goda vitsord från Åre Skidsport, Snö&Sjö, Udens mm.
Hoppas jag inte gjort bort mig. Längtar till årets premiär i julhelgen.

Visa bilaga 35442
Är inne på exakt samma spår för mina nya lagg, antingen BC Mirus Cor eller Extrem Formula 88! Åker på Nordica Enforcer & Norse The Enduro idag men behöver något lite kvickare & roligare när man plöjer med kidsen i dem flacka backarna.

@Jerkerforss Har du hunnit testa dina än?

Black crows mirus cor
Lyckades att köra Mirus Cor mot Formula 88 nu under sporlovet. Måste säga att även om skidornas specar är liknande så upplevde jag dem som helt olika på snö. Formula 88 upplevde jag som inlåst och väldigt nervös. Den vill svänga hela tiden och är ganska svår att bryta loss i sladd eller göra större svängar med. Mirus Cor är mycket "snällare" och en skida som vill göra tajta svängar men den protesterar inte om man står på och gör en längre sväng. Lätt att snurra runt på och hoppa omkring på uppkörda pucklar med. För mig passar Mirus mycket bättre. Skulle verkligen rekommendera ett test av båda innan köp för att hitta den skida som passa sin egen åkstil bäst.

Black crows mirus cor
Lyckades att köra Mirus Cor mot Formula 88 nu under sporlovet. Måste säga att även om skidornas specar är liknande så upplevde jag dem som helt olika på snö. Formula 88 upplevde jag som inlåst och väldigt nervös. Den vill svänga hela tiden och är ganska svår att bryta loss i sladd eller göra större svängar med. Mirus Cor är mycket "snällare" och en skida som vill göra tajta svängar men den protesterar inte om man står på och gör en längre sväng. Lätt att snurra runt på och hoppa omkring på uppkörda pucklar med. För mig passar Mirus mycket bättre. Skulle verkligen rekommendera ett test av båda innan köp för att hitta den skida som passa sin egen åkstil bäst.
För mig är det tvärtom… enligt Carl 2 så kan jag köra allt från 13 m sväng till 24 meter sväng på Formulan. Mirus upplever jag som de kräver mer uppmärksamhet och kortare sväng hela tiden.. Och framför allt mycket nervösa..

Black crows mirus cor
För mig är det tvärtom… enligt Carl 2 så kan jag köra allt från 13 m sväng till 24 meter sväng på Formulan. Mirus upplever jag som de kräver mer uppmärksamhet och kortare sväng hela tiden.. Och framför allt mycket nervösa..
Ha ha! Sjukt att det kan vara så olika. Jag hade gärna sett att jag gillat Formulan då den är grymt cool och tillverkad i Sverige.

Black crows mirus cor
Ha ha! Sjukt att det kan vara så olika. Jag hade gärna sett att jag gillat Formulan då den är grymt cool och tillverkad i Sverige.
Japp. Nu har jag i och för sig kört bägge två i både is, slush och uppkört. Märktes mest i uppkört och is att Mirus var nervös i is och uppkört. I slush var det ingen större skillnad mellan de. Tyckte även Line Blade var bättre än Mirus på is.

Black crows mirus cor
Japp. Nu har jag i och för sig kört bägge två i både is, slush och uppkört. Märktes mest i uppkört och is att Mirus var nervös i is och uppkört. I slush var det ingen större skillnad mellan de. Tyckte även Line Blade var bättre än Mirus på is.
Ok, har inte kört på ren is med någon men det var en hel del hårda partier. Jag gillar att Mirus har mycket mer rocker bak. Den är lätt att bryta ut i sladd då. Kändes som att Formulan var ganska mycket styvare också. Men jag tror inte att det finns något rätt eller fel med de här skidorna. Båda är roliga som sjutton men man kanske helt enkelt ska testa först så man får den som passar ens stil bäst.

Black crows mirus cor
Upplevde också mina mirus som aningen nervösa på is och hård greppig snö, men efter att jag hängt stålkanterna till 1 grad så blev dom klart lugnare.

"call back" fr\includephp::getSnow_report är ogiltig (error_invalid_class).
"call back" fr\includephp::getFooter är ogiltig (error_invalid_class).
Tillbaka
Topp